کدام آیه قرآن درباره امام عصر (عج) تناسب بیشتری دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۰۴۳۹
حضرت عسکری (ع) وقتی مهدی (عج) را به حضور خواست، فرمود: بخوان! اولین کلمهای که ایشان بعد از استعاذه فرمود این آیه کریمه بود که: وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِین. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز نیمه شعبان همزمان با ولادت قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، مصادف است با پنجاه و هشتمین سالگرد وفات عالم محدّث و خطیب مجاهد مرحوم حاج شیخ عباسعلی محقّق واعظ خراسانی (پدر دکتر مهدی محقّق) که عمری را صرف تحقیق و تدقیق و نشر و بسط معارف تشیّع نمود و در این راه مصائب فراوانی از جمله زندان و شکنجه و تبعید را به جان خرید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین جهت مکتوبِ سخنرانی کوتاه ایشان در نیمه شعبان سال 1331ش که در منزل مرحوم حاج محمد علامه مداح ایراد نموده را میخوانیم.
در نیمه شعبان 1331 ش جمعی از وعاظ بزرگ ایران شامل مرحوم شیخ محمدتقی فلسفی، شیخ عباسعلی محقق خراسانی، شیخ محمود حلبی، سید محمد سلطان الواعظین شیرازی، علی اصغر اعتماد الواعظین، آقا نجفی شهرستانی، شیخ عباسعلی اسلامی شاهرودی و شیخ علی اصغر محدّث زاده رضوان الله تعالی علیهم أجمعین در منزل حاج محمد علامه گرد هم آمدند و به درخواست ایشان هر کدام چند دقیقهای درباره حضرت ولی عصر (صلوات الله علیه) سخن گفتند و سخنان آنان ضبط گردید.
مکتوب سخنان مرحوم حاجی محقق:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ
البته تنزیل این آیه کریمه از لحاظ آقایان محترم وعاظ، مکرر گذشته است که موضوع موسی بن عمران است و بشارت یوسف به آمدن موسی بن عمران و نجات بنی اسرائیل از دست قبطیها و فرعونیهاست؛ ولکن آیهای ظاهرا در قرآن مجید، تناسبش از این آیه کریمه نسبت به حضرت بقیة الله فی الأرضین امام عصر بیشتر نیست و لذا در نیمه شعبان، اول اذان صبح و فجر صادق که دو فجر حقیقتا با هم طلوع کرده است:
فجر اول، فجر ولی عصر و وجود او از رحم طاهره نرجس خاتون مقارن با فجر ظاهر طلوع کرده است.
حضرت عسکری (ع) که آن پسر را به حضورش خواست، فرمود: بخوان!
اولین کلمهای که بعد از استعاذه فرمود همین آیه کریمه را خواند:
وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ
میخواهد به تمام مردم دنیا بفهماند که از همه وسایل مایوس باشید و کاملا منتظر آمدن من باشید، هادی امت منم و نجات دهنده همه شما منم.
خدایا به ما توفیق انتظار مرحمت کن که: أفضل العبادة انتظار الفرج.
باز آی، ای همای همایون که مرغ دل
پر میزند به آرزوی آشیان تو
در صورت بدیع تو چندین معانی است
یا رب چه صورتی که ندانم بیان تو
ای باغبان تو را چه شود گر بیاورد
باد صبا نسیمی از طرف بوستان تو
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: قرآن کریم نیمه شعبان امام زمان عج قرآن کریم نیمه شعبان امام زمان عج نیمه شعبان آیه کریمه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیتالله علمالهدی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
انتهای پیام/282/.