Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@12:12:41 GMT

بورس در فروردین ۱۴۰۱ به کدام سو می رود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۰۷۰۵

بورس در فروردین ۱۴۰۱ به کدام سو می رود؟

ارزیابی روند معاملات بورس در هفته پایانی اسفندماه پیش‌بینی روند معاملات بورس روند معاملات بورس در فروردین‌ماه ۱۴۰۱

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه) وارد مدار نوسانی شد و با سه هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار واحد ایستاد که در هفته جاری افتی ناچیز را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل بورس تهران در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۸ اسفندماه) در حالی در ایستگاه یک‌میلیون و ۳۴۸ هزار واحد به کار خود پایان داد که این رقم در روز گذشته و در آخرین روز کاری هفته جاری (۲۵ اسفندماه) به یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۴۲ هزار و ۶۹۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۴۲ هزار و ۷۹۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۱۴ هزار و ۳۹۵ واحد به عدد ۲۱۳ هزار و ۸۹۴ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بورس در هفته پایانی اسفندماه، طبق پیش‌بینی فعالان حاضر در بازار وارد مدار نوسانی شد و تا حدودی از شتاب رشد شاخص بورس در هفته سوم اسفندماه کاسته شد، ایجاد چنین روندی در بازار تحت تاثیر تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات برجام رخ داد و کارشناسان وجود چنین روندی را در بازار طبیعی اعلام کردند.

به دنبال ایجاد چنین روندی در بازار، شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی اسفندماه تحت تاثیر خبر بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر ارز مثبت شد.

بر این اساس بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی، دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات، در پایان سالی مالی ۱۴۰۰ را برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای هر دلار نیز ۲۰ هزار تومان اعلام کرد که به دنبال آن شاهد واکنش مثبت بازار نسبت به اعلام چنین خبری در بازار بودیم.

ارزیابی روند معاملات بورس در هفته پایانی اسفندماه

«حسین عبدی»، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته پایانی اسفندماه را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته گذشته وضعیت سخت‌تری را سپری کرد.

وی ادامه داد: ایجاد چنین روندی در بازار و در چند روز اخیر ناشی از فضای ایجادشده شایعات در رابطه با به سرانجام نرسیدن برجام بود.

عبدی خاطرنشان کرد: خبرها و شایعات سیاسی بر معاملات سرمایه‌گذاران خرد و نیز سهامداران حقوقی تأثیرگذار بود که این امر سبب خروج پول از بازار سهام و نیز ایجاد شک و تردید در رفتار معامله‌گران شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در آخرین روزهای معاملاتی هفته پایانی اسفندماه برخی از اخبار مثبت ناشی از فعل و انفعالات سیاسی در پایان هفته جاری و نیز مطرح‌شدن مساله نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با نرخ ٢٠ هزار تومان زمینه‌ساز بازگشت ثبات به بازار و نیز در گروه‌های مختلف حاضر در بورس شد.

وی اظهار داشت: افزایش نرخ کامودیتی‌ها باعث شد تا گروه خودرو، شرکت‌های پالایشی و فلزات اساسی عمده صنایع پیش‌رو در بازار در هفته پایانی اسفندماه باشند.

پیش‌بینی روند معاملات بورس

عبدی روند معاملات بورس را برای روزهای آینده مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که در صورت تداوم تنش‌های میان روسیه و اوکراین، قیمت کامودیتی‌ها و نفت با افزایشی بیشتر همراه شوند که این امر بر روند بازار بی تاثیر نیست و شرکت‌های پالایشی، معدنی‌ها، پتروشیمی و فلزات اساسی از این اتفاق منتفع می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این اتفاق به‌طورکلی بر اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده به نظر می‌رسد که به‌احتمال زیاد به دلیل وضعیت بهتری که دولت برای سال آینده تجربه می‌کند، شرکت‌های تولیدی هم با روندی بهتر برای سال ۱۴۰۱ مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه به‌طورکلی معاملات بازار برخلاف پیش‌بینی‌های انجام‌شده با وضعیتی معقول همراه شده است، گفت: به دنبال چنین روندی اعلام خبر تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و اخبار سیاسی منفی هم نتوانست تاثیر منفی بر روند معاملات بورس در هفته پایانی سال جاری داشته باشند.

روند معاملات بورس در فروردین‌ماه ۱۴۰۱

عبدی با اعلام اینکه روند معاملات بورس در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ آرام اما مثبت خواهد بود، افزود: صنایع فلزات اساسی، خودرو و بانکی‌ها با توجه به بحث‌های مرتبط با قیمت‌های جهانی، قیمت نفت و نیز برداشته شدن تحریم‌ها مثبت است و موردتوجه سهامداران خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به‌طورکلی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ و تا زمان برگزاری مجامع روندی مثبت را پشت سر می‌گذارد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هفته نخست فروردین‌ماه بازاری آرام و کم هیجان را تجربه می‌کنیم اما بازار نسبت به قبل مثبت‌تر خواهد بود.

منبع: ایرنا اخبار مرتبط ۱۸:۰۷:۴۵ کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس تشکیل شد ۱۲:۱۲:۳۸ چرا بانک‌ مرکزی ریسک‌های خود را به بازار سرمایه تحمیل کرده؟/ هزینه شفاف‌سازی بانک‌ها بر… ۱۳:۴۱:۱۹ بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌ها در صورت حل اختلاف با بانک مرکزی ۱۷:۱۳:۴۲ شبکه های اجتماعی ابزاری برای نظارت بر بورس ۰۹:۵۳:۰۰ پرداخت سود از طریق سجام اجباری شد ۰۹:۰۷:۰۳ دو سناریو روی میز سهامداران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو بانک مرکزی بورس بازار سرمایه سهامداران اوراق بهادار شرکت های پالایشی روند معاملات بورس در هفته پایانی کارشناس بازار سرمایه بورس در فروردین فروردین ماه چنین روندی بانک مرکزی هزار واحد هفته جاری پیش بینی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۰۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد

کارشناس بازارهای مالی گفت: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. - اخبار اقتصادی -

علی حیدری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر گفت: نوسان نرخ ارزی که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تشدید هیجانات سیاسی و امنیتی بود و تغییری در بنیادهای اقتصاد ایران روی نداده است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/ خبری از افزایش قیمت دلار نیست

وی گفت: بنیاد اقتصاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، به عنوان نمونه میزان صادرات نفت ایران به قبل از تحریم ها برگشته است و هم‌زمان قیمت این طلای سیاه نیز روند صعودی را طی کرده است، این عوامل نشان می دهد که با گذشت زمان درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همچنین رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این عوامل موجب شده تا امیدها به ادامه بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شود، در نتیجه همه این عوامل نشان می دهد که افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: حال که بحران های سیاسی امنیتی و نظامی کاهش یافته است، شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم.

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده است و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

حیدری در پایان تاکید کرد: در این شرایط بازار ارز و طلا روند نزولی را طی خواهند کرد و بازار سرمایه که دچار عقب ماندگی زیادی بوده و اکنون بسیار جذاب شده، نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد