Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان قم به دلیل پیشینه‌ی بلند تاریخی دارای آثاری قدیمی است که با گذر زمان، همچون دُری ناب، بر ارزش و شکوه آن‌ها افزوده شده، تپه باستانی قلی درویش محل پیدایش هزار گمشده تاریخ شرق باستان، مقابر باغ گنبد سبز، خانه‌ی ملاصدرا، کاروانسرای دیر گچین، میل بابک و بسیاری دیگر از جمله عمارت‌های تاریخی این ناحیه از کشور است که تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای برای تماشای این عظمت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، استان قم به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری، داری جاذبه های توریستی ، تاریخی و مذهبی متعددی است که برای بسیاری از مردم کشور کاملا شناخته شده نیست اما هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به قم سفر می کنند، شگفتی هایی که تنها در قم می توان یافت.

استان قم بیش از ۳۵۰ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی اعم از مساجد، کاروان سراها، قلعه‌ها و محوطه‌ها، خانه‌ها و آب‌انبارهای تاریخی دارد.

حرم مطهر

حرم حضرت معصومه (س) از مهم‌ترین مکان های دیدنی و زیارتی قم است که بعد از حرم امام رضا (ع)، دومین جاذبه مهم مذهبی ایران شناخته می‌شود. این حرم محل دفن چهره‌های سرشناس و مهم تاریخ ایران همچون پروین اعتصامی، شهید مطهری، علامه طباطبائی، آیت‌ الله بهجت و تعدادی از شاهان صفوی و قاجار است که در کنار زیارت مرقد حضرت معصومه (س) می‌توانید بازدیدی از آن‌ها داشته باشید، تزیینات بسیار چشم‌نواز حرم از کاشی‌کاری‌ تا آینه‌کاری‌های ظریف برای هر ببینده‌ای جذاب است،


              
جمکران

بنا به گفته  میرزا حسین نوری، محدث شیعه قرن چهاردهم، مسجد جمکران به دستور امام زمان(عج) و به‌دست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است، قدیمی‌ترین کتیبه موجود، به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷قمری اشاره دارد. برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت  نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده  و از او نقل کرده که «مردم به این مکان رغبت کنند و آن را عزیز بدارند». چنانکه او نوشته، کسی که این چهار رکعت نماز را در مسجد جمکران به جا بیاورد، مانند کسی است که در کعبه نماز خوانده است، شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است.


تیمچه فرش


تیمچه  قم مربوط به دوره قاجار است و در داخل راسته بازار واقع شده است، سقف تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی ایران به شمار می‌آید، این بنا از آثار ارزشمند هنری ومعماریایران است که توسط  استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی در سال ۱۲۶۱ هجری خورشیدی طراحی و اجرا شده است.

تیمچه بازار قم را برای تجارت فرش ساخته‌اند؛ احداث طاق تیمچه بزرگ با دهانه ۱۶ متر و ارتفاع ۱۵ متر از جمله شاهکارهایی است که با تیمچه امین‌الدوله در کاشان برابری می‌کند، تیمچه بازار قم برای تجارت فرش ساخته شده و امروزه فرش مهمترین محصول صناعی و فروش این تیمچه است به‌طوری که قم به‌عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان شناخته شده است.



تپه قلی درویش


وجود محوطه باستانی  تپه قلی درویش که مربوط به عصرآهن است در ورودی بلوار انتظار در نزدیکی مسجد جمکران کنار بنای منسوب به امام زاده جعفر غریب(ع)  نشان دهنده قدمت و تاریخ قم است  به گفته کارشناسان باستان شناسی اکتشافات باستانی در محوطه قلی درویش قم،بیانگر پیشینه ۷ هزار ساله این شهر است.

در باستان شناسی کل ایران و شرق باستان در اواسط هزاره دوم مدرکی در طول تاریخ وجود ندارد کاوشگران در زمان کاوش از منطقه قلی درویش باور نمی‌کردند که مدارکی بین ۱۸۰۰ تا ۱۵۰۰  قبل از میلاد پیدا کند هزاره ای که در تاریخ گم است.


معماری مسکونی جوامع ساکن در قلی‌درویش، فضای نیایشگاهی، کوره‌های ذوب فلز و صنایع دستی کوچک و سفالی از جمله آثار به‌دست آمده از این منطقه است. در تپه قلی‌درویش ساختار شهری دوره عصر آهن نیز کشف شده‌است. مجموعه مدارک به‌دست آمده از قلی‌درویش از جمله ساختارهای معماری، مهرهای استوانه‌ای، پلمپ‌های در خمره، توکن‌ها و قطعه سفال مهرزده، شواهد بسیار ارزشمندی از پیچیدگی‌های فرهنگی را ارائه داده‌است.


بیت النور


بَیْت‌ُ النّور محل اقامت و عبادتگاه حضرت معصومه(س) در  قماست که در همین مکان یافتند این مکان که در اصل، خانه موسی بن خزرج بود و بعد از وفات حضرت معصومه(س) وقف شد، به نام محراب یا معبد فاطمه(س)، بیت النور و بقعه ستیه نامیده می‌شود و در سال‌های بعد در اطراف آن مسجد و مدرسه‌ای به نام مدرسه ستیه بنا گردید. تولیت این مکان برعهده سادات میره‌ای است و هر ساله در سال‌روز ولادت، وفات و روز ورود حضرت معصومه به قم در این مکان مراسم مخصوصی برگزار می‌گردد.



کوه خضر

کوه خضر نبی از مکان دیدنی قم است و در ۶ کیلومتری مرکز شهرستان قم به سمت جنوب و در نزدیکی شهرک بنیاد قرار دارد،طبق اظهار نظر مورخان و باستان‌شناسان، به نظر می‌رسد که در حدود ۳ هزار سال پیش، در قله‌ کوه خضر غاری وجود داشته که احتمالا محل نیایش و عبادت حضرت خضر نبی (ع) بوده است. غاری که امروزه به مسجدی کوچک تبدیل شده است. البته در دورانی که شهرستان قم مانند امروز گسترش نیافته و تا دامنه‌ این کوه پیشروی نکرده‌ بود، بسیاری از عارفان، زاهدان و سالکان از این مکان به عنوان مکانی امن و خلوتگاهی روحانی و معنوی برای انجام عبادات عاشقانه و عارفانه‌ی خود بهره می‌بردند.

عمر طولانی و عدم فوت حضرت خضر نبی (ع) تا دمیده شدن در صور، از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان است که در برخی از احادیث ائمه‌ی اطهار، نقل قول‌ها و صحبت‌های عالمان دینی و مذهبی مشاهده می‌شود. همچنین، طبق مندرجات برجای‌مانده در کتاب‌های حدیث، به نظر می‌رسد که وی در مراسم عید غدیر خم که در این سرزمین رخ داد، در مجالس سوگواری حضرت پیامبر اکرم (ص) و در هنگام شهادت امیرالمومنان حضرت علی (ع) حضور یافته است. در حدیث معتبر  از حضرت علی (ع)، احداث مسجدی در جوار کوه خضر نبی عنوان شده است که مکانی برای یاران خاصه‌ی حضرت مهدی (عج) است.


دیر گچین

این مجموعه‌ی تاریخی از جاهای دیدنی قم است و در مرکز پارک ملی کویر، مسیر قدیم جاده‌ی قم به ورامین یا ساوه به ورامین و گرمسار و در ۸۰ کیلومتری از مرکز استان قم قرار دارد.

قدمت کاروانسرای دیر گچین که بزرگترین کاروانسرای ایران و معروف به مادر کاروانسراهای ایران است، ساسانی بوده است. این بنا در دوران سلجوقی و صفوی  بازسازی و مرمت شده و در دوره قاجار نیز بخش‌هایی به آن اضافه شد. این بنای تاریخی از قدمت و پیشینه‌ای ۱۷۵۰ ساله برخوردار است که مقارن با حکومت اردشیر ساسانی خواهد بود.

مساحت کاروانسرای دیر گچین حدود ۱۲ هزار هکتار است که از وسعت و فضایی مطلوب و مناسب برای استقرار کاروانیان در دوران رونق خود برخوردار بوده است. سازندگان این مجموعه‌ی عظیم، بخش‌های مختلفی از جمله چندین برج، مسجد، حیاط خلوت، آسیاب سنگی، حمام شامل گرمخانه و خزینه، ورودی، هشتی، ایوان، اتاق، حجره، شترخوان، فضای اقامتی و دکان‌های خرید و فروش کالا را برای بنا در نظر گرفته‌اند. البته در خارج و در مجاورت بنا می‌توان آتشکده، کوره‌ی آجرپزی، آب‌انبار و قبرستانی را مشاهده کرد که با در نظر گرفتن مساحت این بخش‌ها، وسعت کاروانسرا به ۱۹ هزار هکتار خواهد رسید. در اطراف این مجموعه‌ی ارزشمند نیز دیواری به شکل هندسی مربع کشیده شده است که هر ضلع آن، از ارتفاعی بالغ بر ۵ متر، عرض ۱ متر و طول ۸۰ متر برخوردار است.



خانه تاریخی زند

خانه تاریخی زند قم یکی از خانه های تاریخی ایران در شهر و استان قم است، که با نام موزه مردم شناسی قم نیز شناخته می‌شود، خانه زند قم یکی از خانه‌های قدیمی این شهر بوده که در مرکز بافت قدیم شهر قرار دارد. این خانه در محله‌ای قدیمی به نام محله چهار مردان و در کوچه‌ای قدیمی به نام کوچه قلعه احداث‌شده است. قدمت این خانه به اواخر دوره قاجاریه و در حدود 130 سال قبل بازمی‌گردد.

خانه زند قم مربوط به دوره قاجاریه است. این خانه از معماری سبک قاجاری پیروی می‌کند و شامل سه بخش شاه‌نشین اول، شاه‌نشین دوم و بخش خدمه است. بر اساس شاخصه معماری دوران قاجار این خانه نیز فقط از خشت و آجر ساخته‌شده‌اند.
در قم خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارند. بیشتر این خانه در اطراف حرم حضرت معصومه قرار دارند و از این خانه‌ها می‌توان به خانه‌های حاج قلی خان، خانه ملاصدرا، خانه حائری، خانه یزدان پناه، خانه آیت الله بروجردی، خانه شاکری (حاج عسگر خان) و خانه سید حاجی روحانی و خانه زند قم اشاره کرد.



امامزاده سید علی

امامزاده سید علی معروف به شاه سید علی (ع) از نوادگان حضرت عباس (ع) یکی از امام‌زادگان مدفون در قم است، این امامزاده که به ابوالفضل قمی ها شناخته می شود، مورد توجّه خاصّ مردم است و همواره زائران بسیاری دارد و مردم کرامات فراوان از محضر او دیده‌اند.

نسل امام علی علیه‌السّلام از همسرش‌ ام البنین(س) تنها از طریق عبیدالله بن عباس(ع) استمرار یاف، بیشتر نوادگان حضرت عباس(ع) در عربستان و کشورهایی مانند عراق، مصر، اردن و ترکمنستان پراکنده‌اند که از ایشان برخی در دانش و ادب و شعر و حدیث سرآمد دوران خویش بوده‌اند، امامزاده سیده علی علیه السلام در بلوار ۱۵ خرداد قم، در میدان شاه سید علی(ع) واقع شده است.


پروین اعتصامی


قبر پروین اعتصامی شاعر ایرانی که به عنوان «مشهورترین شاعر زن ایران» از او یاد شده‌ است در مقبره خانوادگی ایشان در حرم حضرت معصومه (س) قم قرار دارد،  به پاس قدردانی از زحمات چندین ساله‌ی این شاعر بزرگوار در حیطه‌ی ادبیات، مقبره‌ای زیبا و باشکوه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در صحن امام رضا (ع) بنا شده است.


موزه فاطمی


موزه قم معروف به موزه فاطمی اولین موزه ملی کشو است، این موزه در آبان ماه سال ۱۳۱۴ شمسى در محوطه داخلى حرم مطهر و محل فعلى مسجد شهید مطهرى تأسیس گردید، در این موزه آثار تاریخی و ارزشمندی نگهداری می شود که در نوع خود بی نظیر است.

ساختمان کنونى موزه که در میدان آستانه در مجاورت حرم مطهر واقع است، بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در فروردین ماه سال ۱۳۶۱ احداث شد که ابتدا با مساحتى حدود ۵۰۰ متر مربع فعالیت داشت، ولى درسال ۱۳۷۱ در زمان تولیت حضرت آیت الله مسعودى زیرزمین موزه نیز راه اندازى شد که مجموعاً ساخت آن به یک هزار متر مربع افزایش یافت.

با توجه به عشق و ارادت فوق العاده اى که مردم کشورمان نسبت به خاندان عصمت و طهارت بالاخص بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) دارند، همواره هدایاى ارزشمندى را به مرقد نورانى این بانوى بزرگوار تقدیم نموده اند، که خوشبختانه در چند ساله اخیر روندى رو به رشد داشته و در این ارتباط بیش از ده ها قلم اشیاى نفیس شامل قرآن هاى خطى، مسکوکات ادوار اسلامى، تابلوهاى نقاشى، ظروف سفالینه، آثار دستباف و سایر آثار هنرى به موزه اهدا شده است.



مدرسه جهانگیر خان

مدرسه جهانگیرخان یا جانی‌خان از مدارس علمیه حوزوی در قم است. این مدرسه که در مقابل مسجد جامع قم قرار دارد، دارای حیاطی کوچک است که بیست حجره آن را احاطه کرده و در جلوی هر حجره، ایوانی است که با مقرنس‌های گچی و آجری و کتیبه‌هایی به نام‌های الله و پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) تزیین شده است. در نام مدرسه و این‌که چرا به جهانگیرخان شهرت یافته، اختلاف است. این مدرسه در فهرست آثار ملی ثبت شده و دارای موقوفات فراوانی است.
فیض قمی در گنجینه آثار قم، بنای مدرسه را هم‎دوره بنای مسجد جامع و در اواسط قرن هشتم دانسته است.


مسجد امام حسن عسکری    
 
به روایتی  مسجد امام حسن عسگری بنا به دستور امام حسن عسگری(ع و به دست وکیل و نماینده آن حضرت احمدبن اسحاق قمی در قرن سوم هجری ساخته شده است. این مسجد همواره مورد توجه و عنایت علما و بزرگان بوده و در نوع خود از مساجد منحصر به فرد در دنیای اسلام است این مسجد در ۲۲ آذر ۱۳۵۵ش در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۳۱۲ به ثبت رسیده است، . از ویژگی‌های مسجد امام حسن عسگری (ع)  می توان به بنای جدید آن اشاره کرد که مربوط به کاشی‌کاری تمام قرآن کریم است.



مسجد جامع قم

مسجد جامع قم از مکان های دیدنی قم و از جمله مکان‌های تاریخی مهم و ارزشمندی است که با به کارگیری اصول معماری ایران، از جلال و شکوه قابل توجهی برخوردار است، مسجد جامع در مرکز شهرستان قم و در خیابان آذر، محله‌ مسجد جامع و در نزدیکی دروازه‌ ری واقع شده است.

مسجد جامع قم، بنایی است با مساحتی حدود ۶ هزار متر مربع، که ساخت و احداث آن، در چندین دوره‌ زمانی مختلف، صورت گرفته است. معمار و طراح این بنای تاریخی، قسمت‌های متعددی از جمله سردر ورودی، صحن، ایوان‌، گنبدخانه و شبستان را برای آن در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد بخش گنبدخانه‌ مسجد، قبل از دیگر قسمت‌های این اثر تاریخی، ساخته شده باشد. این مسجد این مسجد دو ایوانی دارای مقرنس کاری و کاشیکاری های ارزشمندی است .

در مورد قدمت و سال ساخت دقیق مسجد جامع قم، اظهارات و بیانات مختلفی وجود دارد. برخی از مورخین و باستان‌شناسان، تاریخ ساخت آن‌ را به قرن ششم هجری قمری و مقارن با حکومت پادشاهان سلجوقی می‌دانند. تعداد دیگری از تاریخ‌نویسان و کارشناسان مسائل تاریخی، بر این باورند که این مسجد در سال ۲۶۵ هجری قمری به همت و پیگیری ابوالصدیم حسن بن علی بن آم اشعری، احداث شده است.



مجموعه گنبد سبز

مجموعه‌ مقابر گنبد سبز متشکل از سه آرامگاه است که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته‌اند. این ابنیه که از جاهای دیدنی قم به شمار می‌روند، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. این آثار تاریخی، در شرق شهرستان قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا و در محلی که به دروازه‌ کاشان معروف است، قرار گرفته‌اند.

طبق کتیبه‌های موجود در مجموعه‌ تاریخی مقابر گنبد سبز که به نام‌های دیگری همچون مقابر دروازه‌ کاشان، برج آرامگاهی گنبد سبز و مقابر باغ گنبد سبز، شهرت یافته‌اند، این عمارات در قرن هشتم هجری قمری به عنوان آرامگاه و محل دفن خاندان صفی از حاکمان شهر قم، احداث شده است، هنرمندان و استادکاران ایران قدیم، از تنوع جالب و شگفت‌انگیز تزئینات گچبری برای جلال و شکوه این بناها استفاده کرده و اثر هنری زیبا و قابل تحسین را برای آیندگان به ارمغان گذاشته‌اند.



خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا در کهک قم یادگاری از حضور این حکیم بزرگ ایرانی در این منطقه است، ملاصدرا، فیلسوف معروف قرن یازدهم هجری با اینکه در شیراز زندگی می کرد اما ۱۵ سال از عمر خود را در روستای کهک قم گذراند. خانه ای که در این مدت او در آن زندگی می کرد امروز به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. کهک یکی از مکان های دیدنی استان قم است که در منطقه کوهستانی این استان قرار دارد. گرچه خانه ملاصدرا  کهک قم  از خانه های تاریخی ایران را معروف کرده اما این روستا در واقع یکی از روستاهای ییلاقی اطراف قم محسوب می‌شود. پیش از آنکه باغ ملاصدرا قم را به مکانی برای حضور علاقمندان به خانه های تاریخی نماید؛ این منطقه به دلیل طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل خود محبوب بود.

بخش اصلی بنا که مشتمل بر یک تالار و دو گوشواره است در ضلع شمالی قرار دارد. بنایی با نام عصاری در شمال غربی باغ قرار دارد که معماری آن قابل توجه است. بنای مسجد آقا در شمال شرقی باغ نیز دیگر بخش قابل توجه این مجموعه است. یک قنات نیز در این باغ وجود دارد که می‌تواند اهمیت این مجموعه را افزایش دهد.



چهل اختران

چهل اختران نام محله‌ای در خیابان آذر قم است که به دلیل وجود بارگاه چهل تن از نوادگان پیامبر اسلام (ص) به این نام شهرت یافته است و سومین قطب مذهبی در شهر قم محسوب می‌شود، بقعه چهل اختران از ابنیه باشکوه تاریخی قم است، استاد سلطان قمی که از مشاهیر معماری دوره صفویه به شمار می‌رود به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده است.

در این مکان مقدس، موسی مبرقع فرزند بدون واسطه امام محمدتقی ع) به خاک سپرده شده است که در سال ۲۵۶ هجری قمری در ۴۲ سالگی به توصیه امام هادی (ع) به دلیل ترویج دین و پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات مردم روانه قم می‌شود، لقب مبرقع را به دلیل اینکه ایشان دارای چهره زیبایی بودند و برقع (روی بند) به صورت می‌زدند به ایشان نسبت داده‌اند.


.
شیخ اباصلت

بناى بقعه شیخ اباصلت در شمال شرقى قم و متصل به دروازه سابق رى قرار دارد. بقعه‌اى آجرى و ساده از دوره صفوى در گوشه‌اى از محوطهٔ وسیع برپاشده که گفته مى‌شود مدفن یکى از دانشمندان قم در قرن‌هاى نخست هجرى بوده باشد، سر در بقعه، در شرق آن قرار دارد که ایوانى قدیمى است که در عصر صفویه بر بنا افزوده شد، مقبره شیخ اباصلت عبدالله اشعرى قمّى مربوط به دوره صفوی در خیابان آذر قم که محله مسجد جامع، کوچه مسجد جامع واقع‌شده است.



رسول ترک

رسول یکی از قلدرهای شروری بود که حتی مأموران کلانتری‌های تهران از اینکه بخواهند با او برخورد جدی داشته باشند بیم و هراس داشتند اما عاشق امام حسین(ع) بود.رسول دادخواه تبریزی معروف به رسول ترک سالها میان نور و تاریکی دست و پا زد ...دست و پا زد تا اینکه ارادتش به حسین (ع) بهانه شد ، عشق و غیرتش را جنبا

سال ۱۳۳۹ و در ۵۵ سالگی با حاج اکبر ناظم تنها بود...توی بیماری یکی دوبار گفته بود: جناب عزرائیل را می بینم! عزرائیل اومده...منتظرم آقام بیاد... شب که از راه رسید حاج اکبر ناظم صدای «رسول» را شنید که چند بار پشت سرهم گفت: «آقام گَلدی...آقام گَلدی...» چند لحظه بعد انگار ابا عبدالله(ع) سند آزادی نهایی «رسول دادخواه» را امضا کردند. می گویند تشییع«حاج رسول» پیش از انتقال به قم به صورت خودجوش به مراسمی بزرگ و با شکوه تبدیل شد و سالهای سال مردم تهران از عظمت و ازدحام در این مراسم می گفتند، مزار رسول ترک در قبرستان نو روبری حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارد.


کربلایی کاظم ساروقی


کربلایی کاظم ساروقی (۱۳۰۰-۱۳۷۸ق)، از حافظان قرآن کریم. او کشاورزی ساده و بی‌آلایش بود که ظاهراً به سبب حساسیت در پرداخت به موقع سهم فقرا (زکات) از محصولاتش، مورد عنایت قرار گرفته و به نحوی معجزه‌آسا حافظ کل قرآن شده بود به گونه‌ای که سوره‌های قرآن را نه تنها از ابتدا بلکه از انتهای آنها قرائت می‌کرد و در عین اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت کلمات قرآن را بی‌درنگ در لابلای دیگر متون تشخیص می‌داد.  کربلایی کاظم به وسیله علما و بزرگان بسیاری مورد آزمایش قرار گرفت و حفظ شگفت‌آور وی از سوی آنها تایید شد، مزار وی در قبرستان نو قم محل زیارت دویتداران اهل بیت است.



تالاب های قم

استان قم یکی از تالابی ترین استان های کشور است سطح تالاب های استان قم با داشتن شش تالاب فصلی و دائمی، چهار برابر میانگین کشوری است، از ویژگی تالاب‌های استان قم ماندگاری نسبی آن‌ها است. این تالاب ها با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می دهد، گستره‌ی آن‌ها نیز به بیش از ۲۹۰ هزار هکتار می‌رسد.



میل بابک


این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۰ شمسی با شماره ۴۸۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این میل بر فراز بلندترین رشته کوه شمالی دره قمرود و در غرب روستای کاج و میل صفرعلی قرار دارد. با توجه به عبور راه قدیم خراسان از این منطقه، قرار گرفتن کاروان سراهایی که مربوط به دوران اسلامی، به خصوص سلجوقیان است، می توان قدمت میل بابک را به دوران اسلامی دانست. میل بابک به فاصله ۵/۱ کیلومتر از میل صفرعلی قرار گرفته است. نمای میل از سنگ لاشه و ملاط زبر گچ و ساروج می باشد که متأسفانه تنها قسمت باقی مانده از میل بخش شمالی آن در ارتفاع ۷۰/۳ متر می باشد.




انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فهرست آثار ملی خانه های تاریخی خانه ملاصدرا واقع شده مسجد جامع قم مسجد جمکران حضرت معصومه دوره قاجار شهرستان قم هزار هکتار قلی درویش هجری قمری ساخته شده امام حسن تالاب ها احداث شد دیر گچین معصومه س دیدنی قم حرم مطهر ی تاریخی استان قم گنبد سبز سید علی کوه خضر خضر نبی خانه ها زند قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شاهدان عینی گفتند: نیروهای بزرگی از ارتش اشغالگر به منطقه شرقی نابلس هجوم بردند تا از ورود شهرک نشینان به آرامگاه یوسف (ع) محافظت کنند.

آنها تاکید کردند که درگیری بین ده‌ها شهروند و ارتش رخ داد که در آن ارتش از گلوله‌های واقعی و بمب‌های گازی استفاده کرد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نیروهای اشغالگر به تعدادی از محله‌های شرقی نابلس نیز یورش بردند و قبل از عقب نشینی، خانه‌ها را تفتیش کردند.

خبرنگار الجزیره نیز گفت: ارتش اشغالگر به اردوگاه بلاطه در شهر نابلس یورش برد و خانه‌ای را محاصره کرد.

منابع محلی از زخمی شدن یک جوان فلسطینی در درگیری‌های مسلحانه پس از هجوم به این شهر خبر دادند.

«آرامگاه حضرت یوسف (ع)» در ضلع شرقی نابلس واقع است که تحت کنترل فلسطینیان است و شهرک نشینان ادعا می‌کنند که از زمان اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، این مکان مقدس برای آنها است.

همچنین از سوی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی با تشدید اقدامات خود در ورودی مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس اشغالی، ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی را در بامداد روز جمعه محدود کردند.

منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر از ورود ده‌ها جوان بیت المقدس و فلسطینی‌هایی از داخل اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ برای اقامه نماز صبح به مسجد الاقصی جلوگیری کردند.

هزاران نمازگزار با وجود محدودیت‌های صهیونیست‌ها توانستند خود را به مسجد الاقصی برسانند و در نمازخانه‌ها و صحن‌های آن نماز صبح را بخوانند و تا نماز جمعه در آنجا بمانند.

ده‌ها مرد و زن تبعیدی مستقر در مسجدالاقصی، علی‌رغم تهدیدها و محدودیت‌های اشغالگران، نماز صبح را در مجاورت مسجد الاقصی و در خیابان‌های شهر قدیمی در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که می‌توانستند به جا آوردند.

همزمان با جشن موسوم به «پسح عبری» در چهارمین روز متوالی، نیروهای اشغالگر همچنان شهر اشغالی قدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند.

نیروهای اشغالگر به شدت در شهر قدیمی قدس مستقر شده‌اند و ادعا می‌کنند که جشن‌های شهرک نشینانی را که در روزهای گذشته یورش‌های تحریک آمیز انجام داده‌اند، تامین می‌کنند.

روز پنج شنبه بیش از ۱۶۷۹ شهرک نشین تحت حفاظت شدید امنیتی نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی هجوم بردند و در آنجا مراسم تلمودی برگزار کردند و نیروهای اشغالگر از حضور ساکنان و نمازگزاران در محل جلوگیری کردند.

دیگر خبرها

  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)