Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:22:15 GMT

شکوفایی نوآورانه در قزوین با دستاوردهای دانش بنیان

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۶۷۱۲

شکوفایی نوآورانه در قزوین با دستاوردهای دانش بنیان

استان قزوین که از دیرباز قطب صنعت و نوآوری‌های فناورانه در کشور شناخته می‌شود، اکنون با تعیین شعار سال مبنی بر تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین وظیفه‌ای مهمی را بر عهده دارد.

یکی از مراکز مهم در راستای توسعه و شکوفایی علوم فناورانه و داشن بنیان، پارک علم و فناوری قزوین است که نقش مهمی را در این رابطه ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارک علم و فناوری قزوین در سال ۱۳۸۹ در فضایی به مساحت ۳۰ هکتار توسط وزیر علوم تحقیقات و فناوری افتتاح شد، موقعیت این پارک به لحاظ جغرافیایی در نزدیکترین مرکز مهم دانشگاهی استان انتخاب شده و فاصله آن تا نزدیکترین شهر صنعتی کمتر از ۱۵ کیلومتر است.

پارک علم و فناوری قزوین از خرداد سال ۱۳۹۰ تحت عنوان پارک استانی ذیل وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال فعالیت بوده و همواره توانسته با یک راهبرد مشخص به رشد و توسعه علمی استان کمک کند.

مصطفی مافی رییس پارک علم و فناوری استان قزوین در ادامه اهم اقدامات سال ۱۴۰۰ و برنامه‌های سال جاری را تشریح می‌کند:

 ایرنا. ابتدا بفرمایید مهم ترین ماموریت پارک علم و فناوری قزوین چیست؟

پارک علم و فناوری استان قزوین با حمایت از ایجاد و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور با تاکید بر ارتقا سطح فناوری  و صنایع استان در نظر دارد تا از طریق توسعه همکاری‌های ملی و بین المللی به تسهیل فرآیند تجاری سازی و نقش آفرینی موثر در زیست بوم فناوری کشور دست یابد.

در همین رابطه اهداف کلان سند راهبردی پارک علم و فناوری استان قزوین برای بازه پنج ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ تدوین شده است که شاید بهتر باشد به آن بپردازیم.

به عنوان مثال بهبود مدیریت سازمان پارک علم و فناوری قزوین، تنوع بخشی و افزایش درآمدهای اختصاصی پارک، بهبود مدیریت دارایی های فیزیکی پارک، افزایش حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان، توسعه همکاری‌های بین‌المللی پارک، ارتقاء سطح فناوری صنایع قزوین، توسعه کشاورزی دانش بنیان در استان، افزایش اثرگذاری پارک در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی استان و توسعه فرهنگ نوآوری در جامعه از مهمترین اهداف و اسناد بالادستی محسوب می‌شود.

ایرنا. لطفا بفرمایید چه تعداد شرکت دانش بنیان در استان قزوین موجود است؟

استان قزوین دارای ۹۲ شرکت دانش بنیان بوده که همگی آن‌ها دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور هستند؛ از این میان ۳۳ شرکت دانش بنیان درون پارک علم و فناوری استان قرار دارند و در آن فعالیت می‌کنند؛ همچنین تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری قزوین اعم از نوپا و رشدیافته ۱۲۱ واحد بوده که به نسبت سال‌های قبل با رشد چشمگیری همراه است.

ایرنا. مهم ترین اقدامات صورت گرفته در گذشته چه بوده است ؟

مرکز نوآوری فرهنگ هنر و صنایع خلاق سعدالسلطنه، پردیس فناوری سلامت و مرکز نوآوری گیربکس ایران سال جاری در استان قزوین بهره‌برداری می‌شوند.

راه اندازی مرکز نوآوری چشمه نور ایران، راه اندازی مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین، طراحی تجهیز و افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات واحدهای فناور در پارک، راه اندازی اولین مرکز رشد اقماری استان در شهرستان آبیک، راه اندازی شبکه نوآوری استان، راه اندازی کانون‌های شکوفایی خلاقیت، راه اندازی سامانه جامع فرایندهای پارک و تدوین شناسنامه تمام فرآیندها، راه اندازی مرکز مالکیت فکری و مرجع ثبت اختراعات از مهمترین اقدامات است.

همچنین در بخشی دیگری از فعالیت‌های پارک استان باید اشاره کنم که ۹ مورد موافقتنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص توسعه زیرساخت نوآورانه با رقم بیش از ۱۷ میلیارد تومان به امضا رسیده است.

ضمن اینکه راه‌اندازی مرکز نوآوری مشترک زیست فناوری و علوم دارویی و طراحی آن، طرح جامع پارک علم و فناوری قزوین ،اجرای طرح گرند فناوری، آغاز عملیات اجرایی مرکز نوآوری فرهنگ و هنر و صنایع خلاق، راه اندازی پردیس علم و فناوری آبیک و تدوین طرح جامع آن، راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان، راه‌اندازی مرکز نوآوری گیربکس ایران و آغاز عملیات اجرایی و محتوایی آن از دیگر اقدامات و مصوبات پارک علم و فناوری استان قزوین در سال ۱۴۰۰ است.

ایرنا. با کمک شرکت‌های دانش بنیان چه تعداد محصول در سال ۱۴۰۰ تولید شد؟

 ۲۰۸ محصول تاکنون در پارک علم و فناوری استان قزوین تولید شده که برایی تولید آن‌ها ۲۸۰ نفر نیز مشغول به کار شده‌اند.

ایرنا. در حوزه علمی و فناورانه چه دستاوردهایی در پارک علم و فناوری استان قزوین حاصل شده است؟

بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی، موتور جراحی، دستگاه آبیاری هوشمند زیرسطحی درختان و بوته‌ها، تولید و بازیافت پنتا اکسید وانادیوم از پسماندهای نیروگاهی، تولید پودر استخوان مصنوعی با کاربرد دندانپزشکی، تولید نوعی رنگدانه معدنی نارنجی، تولید کولر روغن و میکروچنل خودرو، دستگاه واکنش سنجش نوری، تولید موتورهای خطی بدون میل لنگ و شاتون و تولید مواد اولیه چاپ سه بعدیی از مهم ترین دستاوردهای علمی پارک علم وفناوری استان قزوین است.

ایرنا. یکی از مواردی که در سال‌های گذشته برای تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه راه‌اندازی شد، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان قزوین بود؛ لطفا کمیی بیشتر در این رابطه توضیح دهید:

این موضوع یکی از طرح‌های پایان یافته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  است؛ این صندوق به عنوان مهمترین نهاد مالی زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان با هدف ارائه خدمات مالی اعتباری، توانمندسازی و کارگزاری در حوزه پژوهش فناوری و صنایع خلاق و دانش بنیان و بر اساس اساسنامه مصوبه هیات وزیران در فروردین ۱۴۰۰ با سرمایه اولیه ۵ میلیارد تومان راه اندازی شد تا بتواند به نحو مطلوب از فعالیت‌های نوآورانه حمایت کند.

ایرنا. به غیر از حمایت‌های مالی، چه اقداماتی در مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین برای حمایت معنوی از شرکت‌ها صورت گرفته است؟

اخذ مجوز مرجعیت جامع داوری اختراعات از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تفاهم‌نامه با دادگستری استان قزوین و شورای طلایه داران صلح و سازش علم و فناوری جهت حل اختلافات و دعاوی میان شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیان، تربیت ۳۸ داور ارزیابی برای اختراعات ملی، داوری ۱۲ اختراع از زمان اخذ مرجعیت مالکیت فکری، ارائه بیش از ۵۰۰ ساعت مشاوره در حوزه مالکیت فکری و برگزاری یک هزار و ۸۷۴ نفر ساعت دوره آموزشی در حوزه مالکیت فکری ازمواردی بوده که برای حمایت معنوی و ماندگاری فعالیت شرکت‌های دانش بنیان انجام داده‌ایم.

ایرنا. با توجه به شعار سال جاری مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، چه طرح‌هایی در دستور کار قرار داده‌اید؟

یکی از طرح‌هایی که در بهار ۱۴۰۱ بهره‌برداری می‌شود، مرکز نوآوری فرهنگ هنر و صنایع خلاق سعدالسلطنه است که برای آن سه میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت مالی شده است؛ این مرکز قرار است که با تجاری‌ سازی فناوری‌های نرم و فرهنگی و حمایت از استارتاپ‌های حوزه علوم اسلامی و ترویج نوآوری در حوزه علوم انسانی و احیا و بازآفرینی مشاغل کهن و سنتی و حمایت از پلتفرم‌های خدمات اسلامی کار خودش را آغاز کند.

یکی دیگر از طرح‌هایی که با سایر دستگاه‌های اجرایی استان در دستور کار داریم، انعقاد تفاهم نامه برای واگذاری ۵ هزار مترمربع از اراضی پارک علم و فناوری به دانشگاه علوم پزشکی قزوین است  تا با ایجاد پردیس فناوری سلامت در بهار ۱۴۰۱ بتوانیم در حوزه سلامت استان گام‌های علمی برداریم.

برنامه دیگر در سال جاری ایجاد مرکز نوآوری گیربکس ایران با مشارکت شرکت صنعتی نیرو محرکه، پارک علم و فناوری و گروه خودروی ستاد حمل و نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که دو میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت مالی شده و با تکمیل عملیات عمرانی در بهمن ۱۴۰۰ در بهار ۱۴۰۱ بهره‌برداری آن آغاز می‌شود.

مرکز نوآوری گیربکس ایران به دنبال رهبری در توسعه تولید و ارائه محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه گیربکس و سیستم های انتقال قدرت در کشور با تکیه بر دستاوردهای علمی و پژوهشی و توجه به رویکرد نوآوری باز برگرفته از الگوهای بین المللی است.

کلام آخر شما با مخاطبان ایرنا:

پارک علم و فناوری استان قزوین تاکنون به خوبی توانسته با بکارگیری از ظرفیت علمی و نخبه استان دراستای توسعه هرچه بیشتر گام بردارد؛ بنابراین شعار سال فرصت دیگری در اختیار پارک علم و فناوری قرار می‌دهد تا بتوانیم با عزمی راسخ در راستای تحقق هرچه بهتر این موضوع گام برداریم.

برچسب‌ها سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین شرکت دانش بنیان استان قزوین پارک علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان استان قزوین شرکت دانش بنیان استان قزوین پارک علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پارک علم و فناوری استان قزوین مرکز نوآوری گیربکس ایران پارک علم و فناوری قزوین راه اندازی مرکز نوآوری شرکت های دانش بنیان شرکت دانش بنیان واحدهای فناور میلیارد تومان دانش بنیان صنایع خلاق دانش بنیان مالکیت فکری سال جاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان

رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی تاجیکستان در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران همزمان با برپایی نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با مدیران برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، بازرگانان و فعالان بخش‌های تولیدی و تجاری تاجیکستان که برای بازدید از نمایشگاه ایران اکمسپو ۲۰۲۴ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آمده‌اند، در بازدید از غرفه‌های مختلف عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان در آی‌هیت (خانه نوآوری و فناوری ایران) استقبال قابل توجهی از تولیدات این شرکت‌ها داشتند و اکثر بازدیدکنندگان تحت تاثیر دستاوردهای دانش‌بنیان بخش کشاورزی قرار گرفتند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کار تاجیکستان در بخش کشاورزی کار می‌کنند و فرسوده بودن و کمبود ادوات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در تاجیکستان میزان تولید را در این کشور که بخش عمده آن به کشاورزی مشغول است، بسیار کاهش داده است.

تاجیکستان بستر بسیار مناسب و آماده‌ای برای عرضه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی ایران است و تاجیک‌ها نیز در این نمایشگاه نشان دادند که از محصولات ایران به دلیل کیفیت بالا و سازگاربودن با شرایط کشاورزی تاجیکستان به گرمی استقبال می‌کنند.

به گفته باراتو، رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی جمهوری تاجیکستان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تاثیر مستقیمی در روند افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور دارد.

باراتو با تاکید بر اینکه ما به دنبال تجارت و توسعه همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان هستیم، اظهار کرد: امیدوار هستیم بازدید امروز ما موجب آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان تاجیک با دستاوردهای ایران و معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایرانیان شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی در ادامه به جذابیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: ما در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) با مدیرعامل یک شرکت پرورش ماهی که دارای بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مناطق غیــرساحلی ایران است، مذاکراتی انجام دادیم. این شرکت با پیشرفتــه‌ترین تکنولوژی روز، سالانه ۱۲۰ تن گوشت و سه تن خاویار را به بازار عرضه می‌کند که این قابلیت و توانایی برای ما بسیار جذاب و کاربردی است. امیدوار هستیم در آینده نزدیک بتوانیم با این شرکت همکاری‌های خوبی را رقم بزنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر