Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@09:48:36 GMT

صاحبان خودرو‌های لوکس چقدر مالیات دادند؟

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۷۱۰۳

صاحبان خودرو‌های لوکس چقدر مالیات دادند؟

صاحبان خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مکلف به پرداخت مالیات شدند و آخرین بررسی‌ها در این زمینه حاکی از آن است که نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از صاحبان این خودرو‌ها معادل ۱۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس مقررات تعیین شده در بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال گذشته، مالکان انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین که در ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک خودروی مزبور بوده‌اند، به شرح زیر مشمول مالیات شدند:

۱) اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی با ارزش روز بالاتر از یک میلیارد تومان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲) اشخاص حقیقی که مجموع ارزش خودرو‌های خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل خود بالای یک میلیارد تومان باشد.

در این بین، نرخ مالیات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین بر اساس جدول زیر است:

همچنین، مآخذ محاسبه مالیات خودرو‌های گران قیمت ارزش روز انواع خودرو است که ارزش روز انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین با توجه به سال ساخت یا واردات آن‌ها و متناسب با جداول ارزش خودرو که تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام شده، تعیین شده است.

علاوه بر این، مشمولان این مالیات باید تا پایان بهمن ماه سال گذشته مالیات متعلقه را پرداخت می‌کردند که در صورت پرداخت نکردن، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق عملیات اجرایی مالیات مربوطه را وصول کند.

البته، ثبت نقل و انتقال این خودرو‌ها و تعویض پلاک آن‌ها منوط به پرداخت مالیات‌های نقل و انتقال قطعی و اجاره و مالیات سالانه خودرو‌های گران قیمت است.

اقدامات سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس

بررسی عملکرد سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۰ بیانگر این است که این سازمان در تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مالیات متعلق به مالکان خودرو با جمع ارزش بیش از یک میلیارد تومان را محاسبه شده و در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان قرار گرفته است که اشخاص مزبور می‌توانند برای مشاهده و پرداخت مبلغ مالیات مربوطه به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنند.

در این زمینه، سازمان امور مالیاتی در درگاه ملی خدمات الکترونیک، سامانه مالیات خودرو‌های لوکس را تعبیه کرد که مشمولان می‌توانستند با مراجعه به این سامانه از مشاهده تعداد و نوع خودرو به تفکیک خارجی و داخلی، ارزش خودرو به تفکیک خارجی و داخلی و میزان مالیات، چاپ قبض و پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانک ملی ایران و واریز مستقیم مالیات به شماره حساب اداره کل ذیربط، ثبت اعتراض مؤدی مالیاتی و همچنین انتخاب اداره کل تشکیل پرونده بهره‌مند شوند.

فقط ۲۰۰۰ نفر مالیات خودروی لوکس دادند

اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این راستا حاکی از آن است که از ۱۷.۵ میلیون خودروی سواری و دوکابین موجود در کشور، معادل ۵۵۰ هزار خودرو مشمول این مالیات هستند که این خودرو‌ها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند و برای دریافت این مالیات به مالکان آن‌ها پیامک داده شده است که مالیات خود را پرداخت کنند.

پیگیری میزان مالیات پرداختی صاحبان خودرو‌های لوکس از سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تا ۲۲ اسفند ماه سال گذشته نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از صاحبان این خودرو‌ها معادل ۱۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

در حالی این رقم از میزان پرداختی‌های مالیات خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۰ ثبت شده است که مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی معتقد است که بیشتر وصولی این مالیات در امسال و در زمان نقل‌وانتقال محقق خواهد شد.

صاحبان خودرو‌های لوکس امسال چقدر مالیات می‌دهند؟

گفتنی است که با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برای امسال نیز ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر هستند:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

منبع: فرارو

کلیدواژه: خودرو های لوکس مالیات مجلس سازمان امور مالیاتی یک میلیارد تومان مالیات خودرو صاحبان خودرو ۵ میلیارد تومان سواری و وانت دو خودرو های لوکس نسبت به مازاد خودرو ها انواع خودرو مالیات خود سال گذشته ارزش روز سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی

ایسنا/سمنان مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان تبیین اثرات پرداخت مالیات را بهترین عامل مشارکت مردم در پرداخت مالیات برشمرد و گفت: بیان اثرات پرداخت مالیات از زبان ائمه جمعه و جماعات موجب تأثیرگذاری بیشتر خواهد بود.

حسین پور ۶ اردیبهشت در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه شاهرود با اشاره به بروز اتفاقات بسیار خوب در حوزه قانون گذاری و اجرا از حیث برگشت مستقیم مالیات و عوارض به مردم اظهار کرد: ارائه خدمات ملموس‌تر ، مردم و مودیان را به پرداخت مالیات و عوارض ترغیب خواهد کرد. 

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با اشاره به لزوم قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی عنوان کرد: نظر به اینکه به دلیل  تحریم های ظالمانه دشمن و از طرفی وابستگی به درآمدهای نفتی، اقتصاد کشور دچار آسیب شده بود ولی خوشبختانه در چند سال اخیر  درآمد کشور بر اساس مالیات پایه گذاری گردیده است. 

حسین پور تصریح کرد: در سال جاری ۵۳ درصد منابع عمومی دولت از مالیات تأمین می شود.اگر دارای منابع و سرمایه نفتی هستیم آن را باید برای آیندگان سرمایه گذاری کنیم. 

وی با اشاره به سهمیه بودجه ای تعیین شده در استان گفت: به لطف خدا، مشارکت مردم و با همراهی مودیان مالیاتی و تلاش کلیه همکاران اداره کل امور مالیاتی استان، ضمن اجرای عدالت مالیاتی و تکریم مودیان مالیاتی، توانستیم درآمدهای مالیاتی را در استان تحقق بخشیم. 

حسین پور ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد درآمدهای استان از طریق درآمدهای مالیاتی تأمین می گردد که در دو سال اخیر تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و بعضاً بیشتر از آن را در این استان شاهد بودیم. 

وی به توزیع مالیات برارزش افزوده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته از محل پرداخت عوارض مالیات بر ارزش افزوده شاهد عمران و آبادانی شهرها و روستاهای استان بودیم. 

این مدیر مسوول  از پرداخت ۲۸۸ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های استان در سال ۱۴۰۰خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۱ این مبلغ به ۸۷۸ میلیارد تومان افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان از این محل به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شد که با توجه به جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان و با توجه به سرانه جمعیت جزء چند استان اول کشور بودیم. 

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با اشاره به برپایی مستمر میزخدمت توسط این اداره کل گفت: یکی از اولویت های مهم اداره کل امور مالیاتی استان روابط بدون واسطه و مستقیم با مردم است که برگزاری میز خدمت و همچنین ملاقات های حضوری با مردم در طول هفته از اولویت های  اداره کل امور مالیاتی بوده است. 

دکتر حسین پور ضمن تأکید بر مبارزه با فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: مبارزه با فرار مالیاتی یک مطالبه عمومی از سوی مردم است که در این راستا نیز اقدامات خوبی در اداره کل امور مالیاتی استان صورت گرفته است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان تصریح کرد: در شمار مودیان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافتند و این افزایش در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰نیز ۲۸ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: در طول دو سال، میزان تسلیم اظهارنامه در استان سمنان از ۳۶ هزار فقره به ۶۱ هزار فقره افزایش یافته است. 

حسین پور فرهنگ سازی و آموزش را یکی از مهمترین عوامل مشارکت مردم در پرداخت مالیات ها برشمرد و افزود: در حوزه آموزش در سال گذشته ۴۶ دوره آموزش کاملاً رایگان برای مودیان برگزار شده است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ سازی و روابط عمومی، فعالیت های زیادی در سال گذشته انجام شد گفت: شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به واسطه پرداخت مالیات مستلزم اطلاع رسانی صحیح است که با ترویج روح جمعی و بهره گیری از ابزارهای تبلیغی نوین، گسترش فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه به یک اصل تبدیل شده و بسترهایی فراهم شده که پرداخت مالیات جزء وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی شود. 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه شاهرود ضمن ابراز خرسندی از عملکرد اداره کل امور مالیاتی در سطح استان گفت: بر این باورم نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یک بخشنامه نانوشته ولایی است و همه ما مکلفیم جهش تولید را با مشارکت مردم گفتمان سازی کنیم. 

وی تسهیل گری و پشتیبانی سازمان امور مالیاتی از واحدهای تولیدی با حفظ حقوق حقه دولت را موجب تحقق شعار سال ارزیابی کرد و گفت: عملکرد سازمان امور مالیاتی و برقراری عدالت توسط این سازمان می تواند نقش بسزایی را درسال جدید ایفا کند. 

حجت الاسلام و المسلمین امینی وابستگی به درآمدهای نفتی را یکی از معضلات اصلی اقتصادی توصیف کرد و گفت: مالیات جایگزین بسیار مناسبی برای درآمدهای نفتی است. 

امام جمعه شاهرود توزیع عوارض بر اساس ضریب جمعیت را یک الگوی خوب و مناسب برای برقراری عدالت مالیاتی برشمرد و بیان کرد: اگر بخواهیم به استقلال برسیم و درگیر بازی های دشمن نشویم نباید سرنوشت کشور به درآمدهای نفتی گره بخورد. 

وی آگاهی مردم از نحوه هزینه کرد مالیات را موجب رضایتمندی آنها توصیف کرد و برلزوم فرهنگ سازی مالیاتی تأکید کرد. 

حجت الاسلام و المسلمین امینی مشارکت مردم در پرداخت مالیاتی را یکی از موفقیت های بزرگ سازمان امور مالیاتی برشمرد و بیان کرد:  مردم باید از چگونگی هزینه کرد مالیات آگاه شوند. 

وی ضمن تشکر از اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مالیاتی در سطح استان به بیان نقش ائمه جماعات در ترویج فرهنگ مالیاتی پرداخت و بر لزوم همکاری شورای سیاسگذاری ائمه جمعه با اداره کل امور مالیاتی استان تأکید کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محکومیت ۸۸۸ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در بیرجند
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • فیلم | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!​
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران