Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از جذابیت‌های مهم گردشگری در قزوین خوراکی‌های لذیذ و منحصربه‌فردی هستند که توسط بانوان و زنان هنرمند دیار مینودری طبخ شده و همواره سبب لذت مردمان مینودری و گردشگران و مسافران به این کهن دیار می‌شوند.

زنان هنرمند قزوینی با پختن این خوراکی‌ها به نوعی آداب و رسوم قدیمی خود را حفظ می‌کنند. اما بدون شک در میان این خوراکی‌ها شیرینی‌های سنتی قزوین حرف اول را می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیرینی‌هایی که نقش‌آفرین اصلی محافل قزوینی‌ها در روز‌های نوروز هستند و با تنوع چشمگیر خود نشان از فرهنگ تغذیه‌ای مردم این سرزمین دارند.

شیرینی‌هایی که برخی از آن‌ها مانند باقلوای سنتی یا نان نخودی امروز شهرت جهانی پیدا کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد در تبلیغ و ترویج هنر شیرینی‌پزی در قزوین هنوز کار‌های انجام‌نشده زیادی باقی مانده است.

قتلمه و کوکا؛ شیرینی‌های نوروزی بویین‌زهرا

علی خلج‌طایفه مورخ قزوینی گفت: این شهرستان با توجه به ماهیت باستانی و تاریخی خود صاحب سنت‌های اصیلی در طبخ انواع شیرینی سنتی است که برخی از آن‌ها در طول تاریخ فراموش شده و از میان رفته‌اند.

به گفته خلج‌طایفه مردم بویین‌زهرا در روز‌های نزدیک به عید شروع به پختن شیرینی‌های خانگی می‌کنند و با استفاده از آرد، تخم مرغ و شکر به عنوان مواد اصلی شیرینی‌های سنتی مخصوص به نام‌های «قتلمه» و «کوکا» درست می‌کنند.

شیرینی‌های خانه‌پز قزوینی

یک پژوهشگر فرهنگ عامه مردم قزوین هم پختن شیرینی خانگی را از کار‌های خانم‌های قزوینی در روز‌های نزدیک به تحویل سال بیان کرد.

او گفت: یکی از شغل‌های سنتی قزوین قدیم که امروز به عنوان شهرت برخی قزوینی‌ها دیده می‌شود، «خانه‌پز» نام داشت. کار افراد خانه‌پز پختن شیرینی خانگی و فروختن به خانواده‌های متمول بود.

یوسف­‌گمرکچی «اتابکی» و «حاج کریمی» را در زمره شیرینی‌های سنتی قزوین در ایام نوروز برشمرد.

این ۲ شیرینی به نام کسانی که روش تهیه و پخت آن‌ها را ابداع کردند، نامیده می‌شوند. ضمن اینکه در روزگار قدیم قنادی به سبک امروزی وجود نداشت و تمامی انواع شیرینی‌های سنتی قزوین مانند «باقلوا لوزی»، «پادرازی»، «نان چایی»، «نان برنجی»، «شیرینی پسته‌ای»، «نان نخودی» و «کسمه» در خانه‌ها پخته می‌شدند.

۱۴ نوع شیرینی سنتی در قزوین تولید می‌شود

نصرالله حیدری روشی رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان استان قزوین گفت: یکی از ویژگی‌های شیرینی سنتی قزوین این است که اندازه آن‌ها به نسبت سایر شیرینی‌ها کوچک‌تر است و به این ترتیب اگر در مصرف آن زیاده‌روی نشود، عارضه یا بیماری برای افراد ایجاد نمی‌کند.

حیدری روشی گفت: با توجه به اینکه در تهیه این شیرینی از موادی مانند بادام، پسته، پودر هل، زغفران، شربت قوام‌یافته و شیر استفاده می‌شود، این شیرینی سنتی یکی از مغذی‌ترین و در عین حال یکی از گران‌ترین شیرینی‌ها در کل جهان است؛ به طوری که اعلاترین نمونه آن کیلویی یک میلیون تومان و بیشتر هم قیمت می‌خورد.

او گفت: در کنار باقلوا لوزی نان پسته‌ای یا نازک هم یکی از شیرینی‌های سنتی مشهور قزوین در سطح کشور است که می‌توان گفت از نظر شهرت بعد از باقلوا لوزی قرار دارد. برای پختن این شیرینی سنتی معروف هم از موادی مثل آرد سفید، پودر قند، ماست، کره ذوب‌شده، پودر پسته، زعفران و کنجد استفاده می‌شود که یکی از شیرینی‌های بی‌نظیر ایرانی به حساب می‌آید.

حیدری روشی گفت: نان چرخی، اگردک، کیک شربتی و شیرینی اتابکی یا ولیعهدی هم ۴ شیرینی خوشمزه، لذیذ و کم‌شیرینی قزوین هستند که تا امروز کمتر به آن‌ها پرداخته شده. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به تنوع شیرینی‌های سنتی در قزوین که به تنهایی به اندازه چند استان شیرینی سنتی دارد، باید بحث برندسازی این محصولات توسط مسئولان جدی گرفته شود.

به نظر می‌رسد که تهیه آثار چند رسانه‌ای مانند کلیپ‌های آموزشی و انتشار آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش بزرگی در شناسایی بیشتر شیرینی‌های سنتی و قدیمی قزوین داشته باشد که اگرچه امروز برای بسیاری از مردم ایران آشنا هستند؛ اما هنوز برندسازی شیرینی قزوین به جایگاه واقعی خود در سطح کشور نرسیده و به همین خاطر باید طرح ایجاد شهرک شیرینی سنتی قزوین دوباره احیا شود.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیرینی پزی آداب و رسوم شیرینی های سنتی سنتی قزوین شیرینی سنتی شیرینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌

امام جمعه کرمان گفت: توقع مردم از دولت انقلابی رقم خوردن اتفاقات مهم در بخش اقتصادی و عملیاتی کردن اقدامات روشن و نقطه‌زن علیه سوداگران اقتصادی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه کرمان در مصلی بزرگ امام علی(ع) با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: خداوند در آیات متعدد قرآن انسان را راهنمایی کرده و به این نکته تاکید دارد که زندگی در این دنیا اصل نیست.

وی با بیان اینکه خداوند زندگی این دنیا را محل آزمایش و ابتلا می‌داند، افزود: خداوند مرگ و حیات ما را محل آزمایش قرار داده است تا مشخص شود عمل چه کسی والاتر است.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه انسان باید بداند که برای چه آفریده شده و هدف از خلقت انسان چه بوده است، بیان کرد: شناخت درست انسان از هدف خلقت کار معلم است و این معلم است که باید ابتدا بفهمد و پس از آن بفهماند که هدف والا از زندگی و خلقت انسان چیست.

وی با اشاره به اینکه مربی باید تمام ظرفیت‌های وجودی و استعداد‌ها فرد تحت تعلیم خود را به خوبی بشناسد تا به نتیجه دلخواه در امر تربیت برسد، بیان کرد: هدف بالاتر درخشش فرد در انسانیت است و محیط تعلیم و تربیت در کنار محیط خانواده نقش مهمی در اعتلای فرد برعهده دارد.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه زندگی بستری برای رسیدن به هدف بالا و والای انسان است، گفت: هر انسانی در زندگی باید تلاش کند تا علم خود را به کمال برساند و و هرکس در یکی از مراحل متوقف شود نمی‌تواند به هدف والا برسد و معلم و استاد باید به فرد را به نحوی تحت تربیت کند تا همه ابعاد زندگی‌اش برای خدا و رضایت خدا باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به اهمیت توجه دولت و دولتمردان به عملیات هوشمند و گسترده در بخش سامان دادن به اقتصاد کشور، اظهار داشت: دولت انقلابی و مردمی باید عزم خود را جزم کرده و برای آسیب‌پذیری کشور در بخش اقتصاد چاره‌اندیشی کند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه دولت باید تلخ کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند، افزود: این مهم با حرکت هماهنگ و همگام اتفاق خواهد افتاد و همه باید در داخل کشور اقدامات روشن و نقطه‌زن علیه سوداگران اقتصادی و در خارج علیه دشمنان را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران قوی باید همانطور که در بخش نظامی پیشرفت کرده در بخش اقتصادی هم پیشرفت کند و هم درهمین تراز و جایگاه قرار گیرد، گفت: دولت باید با فعال کردن مراکز اقتصادی کشور و تقسیم کار دقیق و با تشکیل مرکز عملیات هوشمند و اقتصادی در کشور بتوانند رنگ چند ساله تورم و کاهش ارزش پول ملی را به پایان برساند.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه توقع ما از دولت انقلابی و مردمی این است که این اتفاق در بخش اقتصادی رقم بخورد، ادامه داد: دولت، بانک مرکزی، وزارت امورخارجه و اقتصاد و بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند اقدامات روشن و نقطه زن علیه سوداگران اقتصادی و دشمنان خارجی عملیاتی کنند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد پیروزی حماس خواهیم بود و دنیای پسا اسرائیل جعلی را مشاهده خواهیم کرد، گفت: امروز دنیا، دانشجویان و دانشگاه‌ها بیدار شده‌اند و این بیداری بستر را برای حکومت عدل جهانی فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نتیجه نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا به نتیجه نشسته است و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به دفاع از مردم مظلوم فلسطین قیام کردند، بیان کرد: امروز جنبش دانشجویی پرچم دفاع از مظلوم را به دست گرفته و خیابان‌های آمریکا و اروپا پر از نسلی است که آماده قیام همه جانبه برای دفاع از مظلوم هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • رکوردهای شیرین مودریچ و کارلتو در شب شیرینی رئالی‌ها
  • دوچرخه سواران قزوینی راهی مسابقات قهرمانی آسیا می‌شوند
  • بهترین خوراکی‌ها برای جایگزین کردن آن با شیرینی (فیلم)
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • حل مشکلات سهمیه آب مطالبه کشاورزان قزوینی
  • بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA 
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • کشته شدن دوچرخه‌سوار قزوینی در تصادف با پراید
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید