Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@04:21:48 GMT

کپسول‌های آتش‌نشانی چه انواعی دارند؟

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۷۸۸۵

کپسول‌های آتش‌نشانی چه انواعی دارند؟

آفتاب‌‌نیوز :

همه ما به طور مختصر با کپسول آتش نشانی آشنا هستیم و می‌دانیم که کپسول آتش نشانی یک وسیله ضروری برای خاموش کردن آتش محسوب می‌شود که برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کپسول‌ها به صورت دستی قابل حمل هستند و شما می‌توانید به محض رخ دادن آتش سوزی سریعا اقدام به خاموش کردن آن اتش بکنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خاموش کننده‌ها یک محفظه‌ای به رنگ نارنجی هستند و محتویاتی داخل آن‌ها قرار داده شده است تا بتوانند آتش را خفه کنند. مواد داخل این خاموش کننده ها، با توجه به نوع آتش متفاوت هستند مانند آب، پودر و گاز دی اکسید کربن دو نمونه از موادی می‌باشند که می‌توان با کمک آن‌ها آتش را با قطع اکسیژن خاموش کرد. هنگامی که مواد از داخل کپسول آتش نشانی خارج می‌شود، باید نیروی قوی‌ای کپسول را نگه دارد. زیرا فشار زیادی وارد می‌شود. گاز را به طور مستقیم روی آتش نشانه گیری کنید و روی تموم مواد مشتعل آن را بریزید تا آتش خاموش شود. در صورتی که حجم آتش زیاد بود و با یک کپسول نتوانستید آتش را خاموش کنید. می‌توانید با کمک گرفتن از دیگران دو یا سه کپسول آتش نشانی را برای خاموش کردن آتش استفاده کنید.

نکات مهم برای استفاده از خاموش کننده‌ها

برای خاموش کرد آتش هنگام آتش سوزی، حواستان باشد که در جای مناسبی قرار بگید و بعد اهرم را فشار دهید. لوله‌ای که محتویات خاموش کننده از آن خارج می‌شود را به سمت چپ و راست هدایت کنید. این کار را حتی پس از خاموش شدن آتش نیز ادامه دهید. زیرا شاید جرقه‌ای باقی مانده باشد و در کنار گاز‌های خارج شده از آتش خاموش شده قرار بگیرد و باعث انفجار ناگهانی شود. این اتفاق برای مکان‌های سربسته می‌واند خطری بزرگ باشد. فراموش نکنید که به محض اینکه کارتان با کپسول آتش نشانی تمام شد، اقدام به شارژ آن بکنید که اگر حادثه دیگری پیش آمد با کپسول خالی شوکه نشوید.

کپسول‌های آتش نشانی چه انواعی دارند؟

کپسول آتش نشانی آب و گاز که پر استفاده‌ترین کپسول آتش نشانی محسوب می‌شود برای خاموش کردن آتش حاصل از چوب و به طوری کلی جامدات مناسب است. هنگامی که این نوع کپسول را تکان می‌دهید، صدایی مانند صدای آب به گوشتان می‌خورد که در برخی از این خاموش کننده‌ها کمی ضد یخ نیست وجود دارد. وجود ضد یخ در آن برای دمای زیر ۴ درج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین کپسول آتش نشانی پودر و گازبرای خاموش کرده آتش حاصل از مشقات نفتی محسوب می‌شود. برای خاموش کردن آتش حاصل از مایع خاموش کننده‌های فوم یا کف گزینه مناسبی هستند. با قرار گرفتن کف روی شعله روی آتش مانعی ایجاد می‌شود که نمی‌گذارد اکسیژن به آن برسد و در نتیجه خاموش می‌شود. این نوع کپسول‌های آتش نشانی چگالی کمتری نست به خاموش کننده‌های آب دارند و هنگامی که اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنید، این ماده روی مایعات قرار می‌گیرد و از رسیدن هوا به آن جلوگیری می‌کند و موجب خاموش شدن آتش می‌شود.

هشدار: برای خاموش کردن آتش سوزی حاصل از مایعات به هیج وجه از خاموش کننده‌های آب استفاده نکنید. زیرا چگالی آب بالا است و بدین ترتیب مایعات قابل اشتقال وی آب حرکت کرده و آتش انتشار می‌یابد.

خاموش کننده‌های co۲ و پودری چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو خاموش کننده از دو طریق یعنی ظاهری و کاربردی با هم تفاوت دارند که شامل موارد زیر می‌باشد:

ظاهری

کپسول co۲ یک سیلندر بدون داشتن خط جوش روی بدنه اش است و دهانه خروج آن مانند یک قیف است در حالی که کپسول پودری به این شکل نیست.

کاربردی

همچنین از نظر کاربردی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کپسول‌های پودری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا این نوع کپسول‌ها برای هر نوع آتشی قابل استفاده هستند، اما کپسول co۲ برای آتش سوزی‌های الکتریکی و مایعات اشتغال زا مانند نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته خاموش کننده‌های پودری به دو قسمت پودر شیمیایی و پودر خشک تقسیم می‌شوند که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم:

پودر خشک

این نوع پودر برای اطفاء آتش سوزی‌های فلزات قابل اشتغال همچون سدیم، میزیم، آلومینیوم و ... استفاده می‌شود که خود آن‌ها دارای چند نوع هستند:

۱) نوع s - ترکیبی از کلور سدیم، کلرو پتاسیم و کارو باریم که پس ا ریختن روی آتش یک لایه ضخیمی روی آن ایجاد می‌کند و آن را خاموش می‌کند.

۲) نوع c: از گل خشک، گرافیت، کلرور سدیم و خون خشک شده حیوانات تشکیل شده است. نوع دیگری از این خاموش کننده‌ها وجود دارد که پایه آن سدیم کلراید همراه ترموپلاستیک می‌باشد.

پودر شیمیایی

پودر شیمیای نیز مانند پودر خشک به دو قسمت تقسیم می‌شود که شامل:

- پودر شیمیایی معمولی با پایه بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم، بی کربنات اوره پتاسیم و پتاسیم کلراید است و برای خاموش کردن آتش‌های کلاس B و C استفاده می‌شود.

- پودر شیمیایی چند منظوره که برای خاموش کردن آتش سوزی‌های کلاس B و C مناسب است و همچنین پایه آن فسفات آمونیوم می‌باشد.

رنگ کپسول‌ها

طبق استانداردی که برای رنگ کپسول‌ها در نظر گرفته شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استاندارد‌های موجود هر کشور با هم فرق دارد.

- مورد دوم این است که استاندارد‌ها به زمان بستگی دارند. در قدیم کپسول‌ها را رنگ می‌کردند و اکنون کپسول‌ها به رنگ قرمز هستند.

- در اکثر کشور‌ها مانند کشور ایران با یک توضیح نوشتاری یا تصویری روی کپسول‌های مشخص می‌شوند.

منبع: https://www.kapsool۱۲۵.com/categories/۱۶-fire-extinguisher

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کپسول آتش نشانی تبلیغات مورد استفاده قرار برای خاموش کردن آتش خاموش کننده ها کپسول آتش نشانی خاموش کننده برای خاموش پودر شیمیایی قرار می گیرد آتش سوزی کپسول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد؛ گفت: در پی اعلام حریق در یک باب مغازه در چهارراه دروازه فارسان، کارکنان آتش نشانی به سرعت برای اطفاء حریق به محل اعزام شدند.
وی افزود: شدت حریق باعث فراخوان نیرو‌های کمکی شد و با تلاش ماموران آتش نشانی بالاخره حریق مهار شد.

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین