Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی در ماده سه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب‏‌سازی همچنین نظارت بر اجرای ماده ۲ این قانون، به تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اشاره شده که در این راستا دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور سامانه معبر را به منظور برقراری ارتباط دوسویه افراد معلول، جانباز و سالمند و سایر افراد کم‌توان با سازمان بهزیستی و برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در زمینه دسترسی آنها به معابر و اماکن عمومی برای تسهیل تردد این افراد، فعال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، در ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف شده‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.
همچنین در تبصره این ماده قانونی آمده است که وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه مصوب سالانه خود مناسب‌سازی کنند.
در همین راستا و به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب‏‌سازی همچنین نظارت بر اجرای ماده ۲ این قانون، در ماده ۳ نیز به تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اشاره شده است و به استناد ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب‌سازی و نظارت بر اجرای ماده ۲ قانون مذکور این ستاد تشکیل شد؛ تصمیمات ستاد برای کلیه دستگاه‌های مشمول لازم الاجرا و رئیس سازمان بهزیستی کشور دبیر ستاد، و دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شده است.
وظایف دبیرخانه ستاد
۱- دبیرخانه به عنوان بازوی اجرایی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، وظیفه نظارت بر اجرای ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را بر عهده دارد.
پیگیری اجرای تصمیمات ستاد،‌تهیه دستور کار، زمان‌بندی جلسات، ارسال دعوت‌نامه و دستور جلسات برای اعضای ستاد و تنظیم صورت‌جلسات آن، ایجاد بانک اطلاعاتی موردنیاز مرتبط با مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری، پیگیری تشکیل جلسات ستادهای استانی و شهرستانی و دریافت گزارش‌ها از دیگر وظایف این دبیرخانه است.
در ادامه به چند سوال درخصوص ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور پاسخ داده شده است:
- دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی به چه معناست؟
اقداماتی است که با هدف ایجاد محیط بدون مانع و قابل دسترس، جهت مشارکت افراد معلول در همه حوزه‌های زندگی و فراهم آوردن فرصت برابر به آنها در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی، همانند افراد غیر معلول، انجام می‌شود. دسترسی شامل سیستم حمل و نقل، محیط فیزیکی، اطلاعات، آموزش و پرورش، تکنولوژی، اشتغال، منابع مناسب ارتباطی و رسانه‌ای می‌شود.
- مناسب‌سازی مسکن چگونه است؟
مجموعه اقداماتی است که جهت انطباق و دسترس‌پذیری مسکن افراد معلول صورت می‌گیرد تا این افراد بتوانند متناسب با قابلیت‌ها و محدودیت‌های خویش از امکانات موجود به نحوه مطلوب استفاده کنند. نتیجه این امر استقلال هر چه بیشتر افراد معلول در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی در محیط مسکونی است.
-اهداف راهبردی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور چیست؟
۱. توسعه، تقویت آگاه‌سازی و آموزش‌های عمومی و تخصصی، تغییر نگرش و نهادینه کردن فرهنگ مناسب‌سازی و محیط‌های بدون مانع با استانداردهای لازم.
۲. ارتقای سطح هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین و مصوبات مناسب‌سازی.
۳. بهبود ساختار تشکیلاتی مناسب‌سازی در دستگاه‌ها و به کارگیری نیروهای متخصص.
۴. نیل به ضمانت‌های اجرای قوانین مرتبط از طریق به‌روزرسانی قوانین، ضوابط آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و اولویت بخشی موضوع مناسب‌سازی در اقدامات دستگاه‌ها.
۵. افزایش توانمندسازی گروه‌های هدف از طریق رفع موانع و طراحی فراگیر.
۶. افزایش نظارت بر روند اجرای تمامی ضوابط و مقررات مصوب شده.
۷. تدوین استانداردهای لازم در مناسب‌سازی.
۸. ایجاد فرصت‌های برابر برای حضور تمامی گروه‌های هدف در جامعه.
۹. تقویت مشارکت و حضور گروه‌های هدف در جامعه.
۱۱. افزایش رضایت‌مندی آحاد جامعه به ویژه گروه‌های هدف از طریق طراحی فراگیر.
۱۲. توسعه کمی و کیفی فضاهای مناسب‌سازی شده.
- جامعه هدف ستاد هماهنگی و پیگیری چه گروه‌هایی هستند؟
۱) ذینفعان مدنی: شامل جانبازان، معلولان، سالمندان، مراکز دولتی و غیردولتی، نیروها و گروه‌های داوطلب
۲) ذینفعان حاکمیتی: قوه قضائیه، قوه مقننه، دولت، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شوراهای اسلامی شهر و روستا.
۳) ذینفعان سازمانی: کارکنان.
- ساختار مناسب‌سازی متشکل از چه دستگاه‌هایی است؟
ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به استناد ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان با هدف هماهنگی، سیاست‌گذاری، نظارت، پیگیری، انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی، فرهنگ‌سازی، آموزشی و پیگیری‌های حقوقی تشکیل شده است.
به منظور پیگیری اجرای مصوبات و سیاست‌های ستاد، نظارت بر امر مناسب‌سازی، ایجاد بانک اطلاعاتی، انجام مطالعات و تحقیقات راهبردی مناسب‌سازی، پیگیری تشکیل جلسات ستاد استانی و شهرستانی، تهیه گزارشات لازم و انجام امور دبیرخانه‌ای ستاد، دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور نیز به عنوان واحد اجرایی ستاد در سازمان بهزیستی تشکیل شد.
همچنین به منظور پیگیری سیاست‌های ستاد و هماهنگی و نظارت در سطح استانی، ستادهای هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی در سطح استان‌ها و کمیته‌های مناسب‌سازی در سطح شهرستان‌ها با ترکیب مشخص تشکیل شده‌اند.
- اما سامانه «معبر» چیست؟
دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور سامانه‌ای به عنوان سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ فعال کرده که این سامانه با هدف برقراری ارتباط دوسویه افراد معلول، جانباز و سالمند و سایر افراد کم‌توان با سازمان بهزیستی و برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در زمینه دسترسی آنها به معابر و اماکن عمومی برای تسهیل تردد این افراد است که در اختیار عموم قرار گرفته است که پس از دریافت نظرات و بررسی نیازهای اعلام شده این دبیرخانه اقدامات لازم را برای مناسب‌سازی پیگیری می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور ، قانون حمایت از حقوق معلولان ، مناسب‌سازی معابر برای معلولان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور قانون حمایت از حقوق معلولان مناسب سازی معابر برای معلولان قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نظارت بر اجرای ماده ۲ سازمان بهزیستی مناسب سازی اماکن عمومی گروه های هدف افراد معلول دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مصطفی میلانی، دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای این استان در زمینه مواد و ساخت، گفت: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تاکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

 میلانی، شیرین سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پایان افزود: این ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین آمادگی دارد و خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • ببینید | پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • مشخصات خودروی برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی اعلام شد
  • نتیجه بررسی ادامه روند پرداخت طرح فجرانه به زودی اعلام می شود
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود