Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: ۲۲ مارس برابر با ۲ فروردین، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شده است. در سال ۱۹۹۲ و در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل که در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، موضوع روز جهانی آب رسماً مطرح شد. در این کنفرانس از همه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزم هیأتی‌ها برای رفع مشکل بی‌آبی در محرم و صفر هرسال

در کشور ما هنوز مناطق محروم بسیاری وجود دارند که از آب آشامیدنی سالم محروم هستند. برای رفع این مشکلات در سال‌های اخیر و با تشدید بحران آب در برخی از مناطق، علاوه بر نهادهای دولتی، نیروهای مردمی در قالب هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی هم برای کمک به حل این معضل پای‌کار آمدند. در این گزارش به گوشه‌ای از اقدامات هیأتی‌ها و جهادی‌ها در زمینه کمک به رفع مشکل آبرسانی به مناطق محروم در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

مهم‌ترین اقدام نیروهای هیأتی اجرای «پویش یا ساقی‌العطاشی» است که یک هم‌افزایی زیبا برای حل این مشکل به یاد حضرت عباس(ع) است. هادی شعبانی، مسؤول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر در این خصوص می‌گوید: «همزمان با ماه محرم و صفر هیأت‌های عزاداری در راستای کمک‌رسانی و خدمات اجتماعی خود به مناطق محروم پویش «یا ساقی العطاشی» را با هدف رفع مشکل دسترسی به آب سالم و مورد نیاز مناطق محروم کشور راه‌اندازی کردند.»

۷۲ روستای استان سیستان و بلوچستان مورد حمایت و آبرسانی قرار گرفت

شعار این پویش هیأتی‌ها این است که «عَلَمت بر زمین نمی‌ماند» و در آن مطالبه و پیگیری‌ از‌ مسئولان تا رفع‌‌ مشکل،‌ ترمیم یا احداث‌ خط‌ لوله‌ آب با مشارکت‌ آبفا، نصب مخازن‌ پلی‌اتیلن و لوله‌کشی‌ آب و سایر اقدامات‌ عمرانی مورد نیاز برای رفع مشکل دسترسی‌ به‌ آب را اجرایی کردند. شعبانی می‌گوید: «در این پویش، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کردیم و در حال تلاش در عرصه میدانی هستیم. در پویش «یا ساقی العطاشی ۲» که محرم ۹۹ به همت هیأت‌های مذهبی در کشور برگزار شد، ۷۲ روستای استان سیستان و بلوچستان مورد حمایت و آبرسانی قرار گرفت. در این روستاها در مجموع ۳۲ هزار نفر سکونت داشتند.»

جدای از این اقدامات گروهی به صورت انفرادی نیز هیأتی‌ها و جهادی‌ها اقداماتی را عملیاتی کردند. یکی از این اقدامات از سوی میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) و هیأت آئین حسینی رقم خورد. مطیعی مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد، جشن خیابانی ایام دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر را به دلیل شرایط کرونایی کشور لغو می‌کند و بنا دارد با جمعی از مداحان به کمک مردم خوزستان و رفع مشکل بی‌آبی آنان رود.

این مداح اهل بیت (ع) در آن زمان با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود، گزارشی از روند طرح بازسازی و اصلاح تأسیسات آبرسانی امام علی علیه‌السلام سوسنگرد با هدف اصلاح وضعیت آبرسانی به ۴۴ روستا ارائه کرد و گفت: از تأسیسات امام علی علیه‌السلام ۳۰،۴۰ سال گذشته و فرسوده شده و امنیت لازم را ندارد. این طرح ۲ میلیارد تومان هزینه دارد و بنا داریم در گام اول با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان فاز اول آن را آغاز کنیم.

فیلم کامل صحبت‌های این مداح را اینجا ببینید:

 

هیأت آئین حسینی گروهی را به خوزستان اعزام کرد تا به صورت کامل و میدانی مشکلات را بررسی کند تا مشخص شود، هیأتی‌ها چه باید انجام دهند. در بازدیدها مشخص شد که با آب معدنی گره‌ای باز نمی‌شود و باید زیرساختی اقدام کرد. حجت‌الاسلام محمد رستمی، مدیرعامل موسسه آئین حسینی و خیریه آئین مهربانی در این خصوص می‌گوید: «هدف خدمت‌رسانی و کمک رسانی خود را در منطقه سوسنگرد و دشت آزادگان گذاشتیم و در صحبت با مسئولین متوجه شدیم که ایستگاه‌های مختلف آبی در این منطقه با هزینه‌های مختلف نیازمند احیا و بازسازی هستند. اصلاح تأسیسات آبرسانی امام علی علیه‌السلام سوسنگرد که شامل خرید ۳ پمپ آب و تجهیزات جانبی آن بود، در دستور کار ما قرار گرفت.»

هزینه یک ماشین لوکس بالاشهری‌ها، مشکل آب ۴۴ روستا را حل کرد

کار خوب این هیأت اینگونه بود که تمام اتفاقات و برنامه‌های خود را با مشورت و تائید و کار کارشناسی اداره آبفا جلو می‌بردند. رستمی می‌گوید: «مردم و خیرین در مجموع بیش از یک میلیارد تومان کمک‌رسانی کردند و عملیات نصب و تجهیز این تاسیسات از روز ۲۴ مهرماه آغاز شد. مستندی از این کمک‌رسانی تهیه و از رسانه ملی پخش شد که در آن اعلام کردیم هزینه این کار خیر شاید به اندازه پول یک ماشین لوکس بالای شهر تهران هم نبود، اما اصلاح همین تاسیسات مشکل آب چند هزار نفر را در ۴۴ روستا برطرف کرد.»

فقط کلررسانی به این تاسیسات باقی مانده است

روند کار اصلاح تاسیسات آبرسانی امام علی(ع) در ۳ فاز اجرایی و عملیاتی و در نهایت آبرسانی به روستاها انجام شد. رستمی می‌گوید: «یک مرحله نهایی کلررسانی باقی مانده که منتظر نقشه آب و فاضلاب هستیم تا براین اساس اتاق لازم احداث شود. در ادامه هم بنای حضور و خدمت‌رسانی در منطقه سوسنگرد را داریم تا بتوانیم دیگر مشکلات مردم این منطقه را هم برطرف کنیم.»

فیلمی از توضیحات حجت‌الاسلام محمد رستمی در این خصوص را اینجا ببینید:

 

 

طلبه دهه هفتادی که گره‌گشای مردم است

نمونه دیگر این اقدامات جهادی برای آبرسانی به مردم و رفع مشکل بی‌آبی، با دست در دست هم گذاشتن اهالی یک روستا با محوریت امام محله‌شان رقم خورده و آنان با کمک خیرین، برای رفع مشکلات قدم برداشتند. مردم با همت امام محله دهه هفتادی خود برای این کار آستین بالا زدند. حجت‌الاسلام مرتضی فلاح‌نژاد متولد سال ۱۳۷۵ است و امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) در محله میدان امام مرکز شهرستان جیرفت است که به همراه جمعی از جوانان جهادی کار بزرگی کرده است.

ساخت مدرسه و مسجد برای ۱۰ روستا

فلاح‌نژاد می‌گوید: «در منطقه جنوب کرمان، گروه جهادی تشکیل دادیم و به واسطه اعضای این گروه اشراف خوبی روی وضعیت مردم به دست آوردیم. برای تبلیغ به سمت جاده پیرانشهر بخش جازموریان رفته بودم و در جریان فعالیت تبلیغی، خبردار شدم که روستاهای این منطقه فاقد مسجد و مدرسه هستند. یعنی حدود ۵ـ۶ روستا یک مدرسه و مسجد داشتند و یا اصلاً نداشتند. بعد از هم‌اندیشی و مشورت تصمیم گرفتیم مساجد و مدرسه مشابه خانه‌های بومی روستاییان بسازیم. برآورد هزینه ساخت هر مسجد و مدرسه، حدود ۳۰ میلیون تومان شد.»

بیماری‌هایی که آب ناسالم در روستاییان ایجاد کرده بود

فلاح‌نژاد می‌گوید: «حین ساخت مدارس و مساجد، متوجه بیماری‌هایی در میان مردم شدیم که سرمنشاء را بررسی کردیم و با مشورت کارشناسان مطلع شدیم دلیل این بیماری‌ها، آب ناسالم مصرفی این مردم است. مردم این روستاها از آب موتور کشاورزی استفاده می‌کردند که با روغن و سموم مخلوط شده بود و متاسفانه بیماری‌های عجیبی میان مردم ایجاد کرده بود.»

خیرینی از تهران مبالغ مورد نیاز را تأمین کردند

جهادی‌ها با بررسی وضعیت آب مصرفی این منطقه تصمیم گرفتند برای آبرسانی به مردم اقدام کنند و برای اینکه کار اصولی باشد، سراغ مسئولین آب و فاضلاب منطقه رفتند. این طلبه می‌گوید: «تمام نقشه‌های روستایی فاقد آب را با برآورد هزینه از آب و فاضلاب دریافت کردیم و حتی میزان لوله لازم را اعلام کردند. این نیازمندی‌ها را به خیرین تهران ارجاع دادم و از آنان کمک گرفتم. هیأت جهادی جنت الحسین هم در این زمینه کمک‌رسانی بسیاری کرد. با فراهم شدن منابع مالی لازم کار آبرسانی را آغاز کردیم.»

۷ روستا با ۵۰۰ میلیون تومان آبرسانی شد

بسیاری از روستاهای این منطقه از قبل انقلاب اسلامی آب شهری مناسب نداشتند و حدود ۴۰ سال بود از آب‌های نامطلوب و مضاف یعنی با رنگ و بوی متفاوت استفاده می‌کردند. فلاح‌نژاد می‌گوید: «۵۰۰ میلیون تومان پول مورد نیاز برای آبرسانی از خیرین تهران جمع‌آوری شد و توانستیم به ۷ روستای منطقه آبرسانی کنیم. در این روستاها با لوله‌کشی لازم با کمک مسئولین آبفای منطقه، آب شهری خوب و تمیز به مردم رسانده شد که الحمدلله بسیاری از بیماری‌های ریوی، کلیوی و گوارشی و ... آنان برطرف شد.»

این‌ها تنها گوشه‌ای از اقدامات خیرخواهانه و بی‌مزد و منت نیروهای مردمی و جهادی در سراسر کشور برای رفع مشکل آبرسانی به مناطق محروم است. روندی که نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی در این عرصه و تمرکز جهادی‌ها می‌توان در بازه زمانی کوتاهی این مشکل را ریشه‌کن کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روز جهانی آب محمد رستمی گروه جهادی هیأت آئین حسینی جامعه ایمانی مشعر ماه محرم هیأت مداح اهل بیت مناطق محروم برای رفع مشکل میلیون تومان امام علی ع مورد نیاز فلاح نژاد بیماری ها کمک رسانی هیأتی ها جهادی ها مشکل آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید با روحیه جهادی، پیوسته دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشیم

رئیس قوه قضائیه گفت: ما مسئولان باید با روحیه جهادی و حضور میدانی و تعریف شده و هدفمند در میان مردم، پیوسته دغدغه رفع مشکلات آن‌ها را داشته باشیم، با صرف در اتاق نشستن و دریافت گزارشات نمی‌توانیم مسائل و مشکلات مردم را به طور کامل درک کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان هرمزگان، اظهار کرد: نسبت به سفر قبلی خود به استان هرمزگان در اسفند ۱۴۰۰ شاهد هستم که این استان به لحاظ شاخص‌های مشخصی از جهات گوناگون پیشرفت‌های محسوسی داشته است، به طور مشخص وضعیت بنادر، گمرکات و انبارهای اموال تملیکی استان هرمزگان همچون سایر مناطق کشور به طرز چشمگیری بهبود یافته است؛ البته همچنان نواقص و کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: ما مسئولان باید با روحیه جهادی و حضور میدانی و تعریف شده و هدفمند در میان مردم، پیوسته دغدغه رفع مشکلات آن‌ها را داشته باشیم، با صرف در اتاق نشستن و دریافت گزارشات نمی‌توانیم مسائل و مشکلات مردم را به طور کامل درک کنیم، البته هدف ما از حضور بدون واسطه در میان مردم و شنیدن مستقیم مشکلات و مسائل آنها، کار تبلیغاتی نیست که اگر چنین باشد اقدام ما برکت ندارد و کاری جلو نمی‌رود.

رئیس قوه قضائیه گفت: مشارکت مردم در امر مهم جهش تولید که شعار و هدف اساسی سال است با حرف زدن محقق نمی‌شود بلکه باید زمینه‌ها و بسترهای مشارکت مردم در جهش تولید را فراهم کنیم؛ در این رابطه دولت باید از تصدیگری خود بکاهد و بر حمایتگری و نظارت خود بیفزاید.

وی بیان داشت: طی مدت اخیر اتفاقاتی در صحنه جهانی و منطقه‌ای رخ داد که به واسطه آن اتفاقات، جایگاه نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای ارتقا محسوسی پیدا کرد و بر بازدارندگی و عزت و شوکت نظام ما در منطقه و دنیا افزوده شد؛ بر همین اساس باید از این فرصت پیش آمده بهره بگیریم و ارتباطات وثیق و تعریف شده خود را با کشورهای منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای توسعه و عمق ببخشیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مردم ما شایسته خدمت بیشتر هستند، امروز این مردم در زمینه‌های مختلف معیشتی و تأمین مسکن و برخی امور فرهنگی با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند؛ همه ما مسئولان و کارگزاران برای رفع این مسائل و مشکلات باید نهایت تلاش خود را به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، اظهار کرد: موضوعات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند؛ توجه به امور فرهنگی از اولویت‌های مهم است؛ در این زمینه نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند بلکه همه دستگاه‌ها حتی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید به امور فرهنگی توجه کنند.

رئیس عدلیه گفت: امروز دشمن اخلاق و فرهنگ و آموزه‌های دینی و اسلامی ما را هدف گرفته است لذا اگر به مقوله فرهنگی توجه نکنیم ممکن است تبعات این امر به مقولات امنیتی نیز سرایت کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز قاچاق یکی از مشکلات کشور است؛ ما از یک طرف در مقوله بنزین با ناترازی در تولید و مصرف مواجهیم و از طرفی دیگر در کشور ما بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود. باید تلاش کنیم این مشکل را رفع کنیم.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مسلح ما به پیشرفت‌های چشمگیر و بزرگی نائل شده‌اند و نکته قابل تأمل آنکه این پیشرفت‌های چشمگیر در زمان تحریم‌ها صورت گرفته است، حال موضوع این است که آیا ما در عرصه‌های دیگر نظیر خودروسازی نیز نمی‌توانیم به پیشرفت‌هایی همچون پیشرفت‌های چشمگیر عرصه دفاعی نائل بیاییم.

کد خبر 750158

دیگر خبرها

  • باید با روحیه جهادی، پیوسته دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشیم
  • آبرسانی به روستای محروم و صعب العبور دره دول
  • با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • ویزیت ۷۰ هزار نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار لرستان
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • اعزام ۶۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر