Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:01:45 GMT

ورزش ظرفیتی برای رونق گردشگری همدان

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۲۱۷۸

ورزش ظرفیتی برای رونق گردشگری همدان

به گزارش ایرنا، همدان با قرار گرفتن در منطقه کوهستانی یکی از پایلوت‌های اصلی رشته‌هایی نظیر اسکی برف، اسکی چمن، کوهنوردی، طبیعت گردی، دوچرخه سواری کوهستان، سنگنوردی، صخره نوردی، ورزش‌های هوازی، یخ نوردی و سایر ورزش‌های مفرح است.

این استان در طول ۶ ماه نخست سال (بهار و تابستان) بهترین شرایط آب و هوایی را برای پرداختن به رشته‌هایی نظیر کوهنوردی، دوچرخه سواری کوهستان، کوهپیمایی، اسکی چمن، سنگنوردی و صخره نوردی و نیز گردشگری ورزشی مهیا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین قرار گرفتن شهر همدان در ارتفاع بالای ۱۷۰۰ متر از سطح دریا بهترین فرصت را برای آماده‌سازی تیم‌های ملی فراهم ساخته و می‌توان از طبیعت بکر همدان در کوهستان نظیر دشت میشان برای بدنسازی تیم‌ها استفاده کرد.

همدان از دیرباز مهد کوهنوردان تاریخ ساز ایران بوده و همه ساله نیز هزاران کوهنورد به ارتفاعات الوند و سایر قلل مرتفع این استان صعود می‌کنند.

تجهیز مناطق بکر کوهستانی الوند به خدمات تفریحی و رفاهی این فرصت را ایجاد کرده تا گردشگران ورزشی بتوانند مدت زمان طولانی را برای دایر کردن اردوهای گردشگری در این مناطق سپری کنند.

در واقع ویژگی کوهستانی همدان بهترین فرصت را برای توسعه ورزش‌هایی نظیر کوهنوردی و اسکی که هم اکنون مورد توجه توریسم ورزشی در عرصه‌های بین المللی است فراهم ساخته و می‌توان از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر خارجی به خوبی استفاده کرد.

تاریک دره، بهشت پنهان الوندنشینان
پیست اسکی ‘تاریک دره’ واقع در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر همدان از معدود پیست‌های کشور است که توانایی برگزاری مسابقات اسکی برف و اسکی چمن را دارد.

پیست اسکی روی چمن همدان سال ۹۲ مورد تایید فدراسیون جهت انجام مسابقات بین المللی قرار گرفت و پس از پیست دیزین منحصر به فردترین پیست اسکی کشور است و انتظار می‌رود با بهسازی و مرمت این پیست بتوان بر محوری شدن آن در رونق گردشگری ورزشی در منطقه چشم نواز تاریک دره اثرگذار بود.

همچنین برخورداری کوهستان همدان از پناه گاه‌های مدرن و مجهز این فرصت را مهیا کرده تا کوهنوردان سایر کشورها بتوانند براحتی به ارتفاعات همدان عزیمت کنند و مهمان این مناطق باشند و این به نوبه خود راهبردی مهم در توسعه گردشگری است.

مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی پیست تاریکدره معروف به بهشت پنهان ایران زمین آماده میزبانی از گردشگران و مسافران تابستانی است.

این مجموعه در سه بخش تلی سیژ، اسکی روی چمن و اسکی روی برف تعریف شده و امکانات جانبی مناسبی همچون کافی شاپ، رستوران، پارکینگ و فضای سبز با چشم‌انداز زیبا برای بهره مندی گردشگران دارد.

تله سیژ این مجموعه دارای ۴۰ صندلی به ظرفیت ۸۰ نفر است همچنین این خط یک هزار و ۷۰۰ متر طول دارد.

این مجموعه در تمامی روزهای هفته فعال است و در ایام پایانی هفته میزان استفاده کنندگان از تجهیزات این مجموعه به یک هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

تاریک دره همدان در بین پیست‌های اسکی کشور کمترین مسافت را تا مرکز شهر دارد و راه دسترسی آن از دره عباس آباد و گنجنامه می‌گذرد و همین موقعیت سبب شده تا مردم همدان با پیمودن کمتر

از ۱۰ کیلومتر، از این مکان برای تفریحات آخر هفته خود به خصوص روزهای تعطیل استفاده کنند.

الوند، عروس ایران زمین
رشته کوه الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به عنوان زادگاه پرورش شخصیت‌های برجسته کوهنوردی زبانزد اهالی این رشته ورزش به شمار می‌رود.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند از جمله تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌ قصابانی فاتح ۲ بار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

عروس بام‌های ایران این روزها با فرا رسیدن فصل بهار، برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده و آماده میزبانی از کسانی است که فصل بهار را برای رسیدن به قله آن انتخاب می‌کنند.

عروس بام‌های ایران این روزها با فرا رسیدن فصل بهار، برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده و آماده میزبانی از کسانی است که فصل بهار را برای رسیدن به قله آن انتخاب می‌کنند.

رشته کوه الوند با سه هزار و ۵۷۴ متر ارتفاع از سطح دریا با دره‌های عمیق، چشمه سارها، چمن زارها، قله‌ها، پوشش گیاهی و فصول منحصر به فردش در طول ماه‌های سال میعادگاه خیل عظیمی از کوهنوردان کشور است.

این رشته کوه با ویژگی‌های طبیعی و جذاب واقع در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسرکان، بهمن ماه ۱۳۸۹ به عنوان یک اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

ویژگی‌های الوند برای صعود و عبور از ارتفاعات آن در ۲ نیمه سال تقسیم می‌شود و نیمه دوم آن به مراتب شاهد صعود کوهنوردان باتجربه و حرفه‌ای باید بود.

روزگاری کوهستان الوند به دلیل کمبود امکانات، منطقه ایمنی برای صعود کوهنوردان کم تجربه نبود اما اکنون به مجهزترین مناطق کوهنوردی کشور تبدیل شده است.

در واقع در نیمه نخست سال با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، عموم مردم رهسپار ارتفاعات الوند به ویژه دشت میشان می‌شوند و به گشت و گذار در طبیعت بکر و سبز ارتفاعات این منطقه می‌پردازند.

حالا با شروع فصل بهار، پناهگاه‌های الوند از تویسرکان گرفته تا همدان مجهز به وسایل و امکانات گرمایشی شده و هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با اجرای طرح تجهیز و مرمت پناهگاه‌ها، شرایط استقرار و استراحتگاه موقت کوهنوردان را مهیا ساخته است.

موزه کوهنوردی، گنجیه طلایی فرزندان الوند
راه‌اندازی نخستین موزه مفاخر و بزرگان عرصه کوهنوردی همدان به عنوان گنجینه طلایی از فرزندان پرافتخار الوند حالا آوازه ملی پیدا کرده و نظیر چنین موزه‌ای در کشور وجود ندارد.

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد -محمود اجل- اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین، فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.
ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار است و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند.

این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

رشته کوه الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به عنوان زادگاه پرورش شخصیت‌های برجسته کوهنوردی زبانزد اهالی این رشته ورزشی به شمار می‌رود.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

این افتخارات ارزنده باعث شد تا خانواده بزرگ و اصیل کوهنوردی همدان با همکاری هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی این استان، موزه «مفاخر کوهنوردی» را ایجاد کنند.

همدان از سوی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور به عنوان پایتخت کوهنوردی ایران نامگذاری شده و حالا این موزه گنجینه ماندگار از آثار و تصاویر تاریخی کوهنوردی همدان به شمار می‌رود.

تاکنون ۵۰۰ عدد تجهیزات، اثر و تصاویر قدیمی، با ارزش و نفیس تاریخ کوهنوردان به موزه کوهنوردی این استان اهدا شده است.

قدیمی‌ترین آثار اهدایی مربوط به وسایل صعود و اسناد کوهنوردی دهه ۳۰ است که در این موزه نگهداری می‌شود.

قدمت وسایل و آثار اهدا شده به این موزه از سال ۱۳۳۰ به بعد بوده و عمده آن شامل پوشاک، کفش، کوله پشتی، لوازم فنی، تجهیزات مسیر یابی، چراغ‌های خوراک پزی، گزارش برنامه‌ها، اسناد، عکس و کتاب است.

این موزه در فضای ۲۰۰ مترمربع در سالن سنگنوردی فرهاد ایجاد شده است.

ورکانه، زادگاه سوار و سواره
استان همدان؛ مهد تاریخ تمدن باستان ایرانیان، میراث دار کهن در پرورش اسب از دوره مادها تا امروز است و در دوران معاصر نیز یک زن به عنوان بنیانگذار پرورش اسب اصیل عرب ایرانی بر قله آن ایستاده است، ‌هر چند مدتی است این صنعت به ورطه فراموشی سپرده شده است.

صنعت پرورش اسب همواره جایگاه ویژه‌ای در همدان داشته است و در نزد فعالان این صنعت نام مرحومه 'مری لیلی قره گوزلو' به عنوان ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در کشورمان زبانزد است. لیلی که در منطقه با نام 'مهری یا مری خانم' شناخته می‌شود، ‌ توانست به عنوان نخستین فعال پرورش دهنده، اسب اصیل عرب ایرانی را در کشورمان پرورش و معرفی کند.

صنعت پرورش اسب در همدان به دوره هخامنشیان و مادها باز می‌گردد و 'هرودوت' تاریخ نویس یونانی در کتابش در ارتباط با سفرش به ایران می‌نویسد، در زمان کوروش کبیر ۱۶۰ هزار راس اسب در چراگاه‌های سلطنتی همدان و کرمانشاه وجود داشته است که البته به هنگام تصرف این منطقه توسط اسکندر مقدونی، تنها ۶۶ هزار راس آن در این منطقه یافت شد.

در بازار همدان مشاغل و حرفه‌های خاصی در کنار صنعت اسب به عنوان شغل‌های مرتبط از جمله کفاشی، پاره دوزی، کلاهدوزی، حلاجی، تلمبه سازی، آهنگری، شانه سازی، پالان دوزی، سراجی و زین و برگ سازی، نعلبندی، جولایی، طلاجویی، گاری و درشکه‌سازی وجود داشته است که امروزه در کمتر جایی از بازار بزرگ همدان این مشاغل مشاهده می‌شود.

صنعت پرورش اسب در همدان بواسطه مبادلات تجاری از نقل و انتقالات اسب‌ها منجر به ایجاد مراکز اصلی تجارت این حرفه در بازار شد و تجار همدان هر یک دارای تشکیلات مفصل تجارتخانه و حجره و باراندازهای بزرگ و انبارهای مختلف در این کاروانسراها بودند.

حرفه نعلبندی نیز از شغل‌های مهم در گذشته همدان به شمار می‌رفت و در آن زمان نعلبندان هم کار و بارشان رونقی داشت و برای خودشان راستایی به نام نعلچه گران داشتند، هر چند امروز دیگر اثری از فعالیت در زمینه اسب و گاری و دیگر چهارپایان در این راسته بازار نیست.

بدون تردید مهمترین شخصی که در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه را ایفا کرد، استاد 'مری لیلی قره گوزلو' بود که ۸۰ سال به این شغل پرداخت. خانم قره گوزلو بنیانگذار تبارنامه اسب اصیل عرب ایرانی و ثبت آن در سازمان جهانی اسب عرب'واهو' و نیز موسس کانون اسب اصیل ایران بود.

این بانوی زبده پرورش اسب دختر دکتر' نقی‌خان قراگوزلو'، خان روستای 'ورکانه' واقع در ۱۵ کیلومتری شرق همدان است که پس از فوت پدر، به عنوان بزرگ روستا نزد مردمان از احترام خاصی برخوردار بود.

مرحومه قره گوزلو در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: عاشق کشورم هستم و آرزوی زندگی در هیچ جای دیگری را ندارم. هم اینک 'قلعه مهری خانم' تنها میراث ماندگار و تاریخی 'مری لیلی قره گوزلو' در روستای گردشگری ورکانه همدان است.


گنج نامه، اوج هیجانات ورزشی
ایجاد ورزش‌های هیجانی در منطقه گنج نامه همدان هم می‌تواند ساعاتی جذاب و ماندگار را برای گردشگران رقم بزند.

رویکرد ورزشی مجتمع گنجنامه در قالب ۱۲ پروژه ورزشی متجلی شده که بسیاری از این طرح‌ها در سطح کشور و منطقه بی‌نظیر و یا کم‌نظیر بوده و امکان بهره‌مندی عموم بازدیدکنندگان را به صورت چهار فصل از این خدمات فراهم آورده است.

رویکرد ورزشی مجتمع گنجنامه در قالب ۱۲ پروژه ورزشی متجلی شده که بسیاری از این طرح‌ها در سطح کشور و منطقه بی‌نظیر و یا کم‌نظیر بوده و امکان بهره‌مندی عموم بازدیدکنندگان را به صورت چهار فصل از این خدمات فراهم آورده است.

سورتمه، تعادل هوایی، پل معلق، اسکی، تریال، تیرول، صخره نوردی و بانجی جامپینگ از جمله امکانات ورزشی دهکده به شمار می‌روند.

طولانی‌ترین و سریعترین سورتمه ریلی کشور در دهکده تفریحی، ‌ورزشی، فرهنگی گنجنامه همدان است. این طرح ورزشی پرهیجان با هزار و ۵۰۰ متر طول و ۶۰ کیلومتر سرعت در ساعت در مدت پنج ماه ساخته شد. سورتمه ریلی دهکده تفریحی، ورزشی، فرهنگی گنجنامه همدان با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های روز ورزشی جزء ایمن‌ترین ورزش‌های همگانی و قادر به فعالیت ۱۳ تا ۲۰ سورتمه بر روی خط است.

بانجی جامپینگ یکی از رشته‌های ورزشی است که به بمب هیجان بدل شده است. پرش از ارتفاع ۴۰ متری جذاب و در عین حال خطرناک است.

پرش بانجی (به انگلیسی Bungee Jumping) ‏ ورزشی است که در آن ورزشکار خود را توسط محافظ و طنابی فنردار از ارتفاعی بلند به پایین پرتاب می‌کند.

طنابی با قابلیت فنری که ظرفیت فشار و شُک ناگهانی را دارد و معمولا دارای پوشش لاستیکی است.

پوشش ژاکت مانند که روی تن پوشیده می‌شود. ساق بند و قوزک بند نیز بر روی پا پوشیده می‌شوند. قوزک بند از تجهیزات اجباری است و طناب کشدار هم به ژاکت و هم به قوزک بند متصل می‌شود.

برچسب‌ها گردشگری همدان کوهنوردی الوند اداره کل ورزش و جوانان استان همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری همدان کوهنوردی گردشگری همدان کوهنوردی الوند اداره کل ورزش و جوانان استان همدان کوهنوردی همدان رشته کوه الوند شمار می رود نوردی کشور قره گوزلو پرورش اسب تاریک دره فصل بهار اسب اصیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۲۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود

اسدالله ربانی‌مهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دوره مربیگری در همدان اظهار کرد: نخستین دوره آموزشی سطح یک مربیگری اسکواش ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ماه به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: با تلاش‌هایی که انجام شد برای افرادی که از دیگر استان‌ها در این دوره شرکت می‌کنند اسکان رایگان در نظر گرفته‌ایم.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان با اشاره به لزوم ارتقا مربیان گفت: در سال ۱۴۰۳ نگاه ویژه‌ای به برگزاری متعدد دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری داریم.

ربانی‌مهر خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا تعداد و سطح مربیان اسکواش استان همدان را افزایش دهیم و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز اسکواش استان همدان از رخوت و خاموشی خارج شده است، بیان کرد: روزگاری تعداد اسکواش‌بازان همدان اندازه انگشتان دست هم نبود و این رشته ورزشی ناشناخته بود اما امروز شرایط به گونه‌ای شده که ما فضا برای تمرین و جذب اسکواش‌بازان کم داریم.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان عنوان کرد: امیدواریم با تکمیل پروژه ۳ کورت بین‌المللی اسکواش همدان بتوانیم پاسخگوی استقبال خوب خانواده‌های همدانی از این رشته ورزشی باشیم.

ربانی‌مهر با اشاره به جایگاه خوب اسکواش همدان گفت: کسب رتبه پنجم در بین تمام استان‌های کشور در ارزیابی فدراسیون اسکواش نشان می‌دهد توانستیم به خوبی در راه توسعه و رشد اسکواش استان همدان قدم برداریم.

وی افزود: در بخش همگانی نیز ساخت کورت اسکواش در پارک مردم همدان باعث شد تا این رشته ورزشی در نگاه عموم مردم قرار بگیرد و به آشنایی بیشتر همدانی‌ها با اسکواش کمک کرد.

کد خبر 6089962

دیگر خبرها

  • استاپ‌موشن عرصه نوظهور در بازاریابی است/ نقش موشن‌گرافی در رونق تجارت
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • اعزام ۱۰ تیم ورزش نابینایان البرز به مسابقات قهرمانی کشور
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود