Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت به سمت دانش‌بنیان، راهکاری برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت و اقتصاد تک‌محصولی است.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک عید نوروز، با اشاره به نام‌گذاری شعار امسال توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ابتدا باید پرسید چرا شعار سال انتخاب می‌شود و علت اینکه هر سال رهبر معظم انقلاب شعاری را برای آن سال انتخاب می‌کنند چیست؟ باید توجه داشت که با وجود تدوین برنامه پنج ساله و نیز برنامه یک ساله، چرا شعار سال نیز انتخاب‌ می‌شود؟ آیا شعار سال تاثیر مثبت دارد یا خیر،؟ آیا برنامه خاصی برای آن تدوین شده است؟

وی افزود: در پاسخ به این سئوال‌ها باید گفت بخش زیادی از برنامه‌هایی که وجود دارد، کلی است که نمونه آن تبصره ۱۸، در ارتباط با اشتغال برنامه‌ریزی شده و یک بحث کلی است اما با شعار سال می‌توان جهت‌دهی برای آن  موضوع داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی شعار سال اولویت آن سال و سال‌های بعدی را بازگو می‌کند و صرفاً مختص یک سال نیست؛ بنابراین با پایان سال نمی‌توان گفت شعار سال منقضی شده، بلکه این شعارها روزنه‌ای است که باید برای کشور باز شود.

این مسئول با بیان اینکه به عبارتی باید حداقل‌ها و مبانی کار انجام و بخش عمده‌ای از کار برای سال‌های بعدی برنامه‌ریزی شود، ادامه داد: با این وجود سال بعدی که برنامه پنج ساله هفتم نوشته خواهد شد، یقیناً شعار امسال کمک‌کننده در نوشتن این برنامه خواهد بود؛ از سویی دیگر در برنامه بودجه نیز بخش‌هایی همانند اشتغال و بحث مربوط به دانش‌بنیان دیده شده است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس با اشاره به اینکه وضعیت دنیا، کشور و تحریم‌ها سبب شده تا رهبر معظم انقلاب، اولویت را به مسائل اقتصادی بدهند، تصریح کرد: در خصوص مسائل اقتصادی، اصل و ریشه سیاست‌های کلان، اقتصاد مقاومتی است؛ شعاری که رهبر معظم انقلاب هر ساله در ارتباط با اقتصاد مقاومتی فرموده‌اند دارای ۱۰ مولفه از جمله مردم‌بنیاد، عدالت‌محور، درون‌زا، برون‌گرا، پیشرو، فرصت‌ساز، مولد، جهادی، انعطاف‌پذیر و دانش‌بنیان است. با این مولفه‌ها مشخص است که ایشان از همان سال‌های گذشته نیز بر روی اقتصادی که بر پایه دانش‌بنیان بنا شده باشد، تاکید داشته‌اند؛ از اینرو این امر در سیاست‌های کلان دیده شده است و باید تا به امروز بخشی از کار انجام می‌شد.

طاهری با بیان اینکه چند نکته در خصوص شعار سال وجود دارد که اهمیت و حکیمانه بودن این شعار را نشان می‌دهد، گفت: نکته اول این است که زمانی که کشوری چون ایران تحریم می‌شود، این تحریم چه با توافق و چه بدون توافق، برای آمریکا یک راهبرد است و دشمنان سعی می‌کنند همواره با ابزار تحریم برای دور نگه داشتن ما از منافع اقتصادی استفاده کنند، بنابراین یکی از بهترین روش‌هایی که برای خنثی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد، بحث اقتصاد دانش‌بنیان است. یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک راهبرد اثرگذار برای مقابله با تحریم‌ها کاربرد جدی دارند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌جاری بخش زیادی از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل خواهد شد، یادآور شد: برای اینکه بتوانیم از طریق بهره‌وری، رشد ۳.۵ درصدی برای کشور داشته باشیم، باید بهره‌وری از طریق دانش‌بنیان را تقویت کنیم؛ چراکه رابطه قوی، نمایی و مثبت بین دانش‌بنیان و بهره‌وری وجود دارد. بنابراین اگر بتوانیم تولیدات را به سمت دانش‌بنیان سوق دهیم با هزینه و نیروی انسانی کم، بهره‌وری را بالاتر خواهیم برد. رسیدن به بهره‌وری ۳.۵ درصدی با روش‌هایی همچون صادرات و نیز استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان میسر خواهد بود و شرکت‌های دانش‌بنیان به شدت می‌توانند در افزایش بهره‌وری موثر باشند.

وی با بیان اینکه در قوانین بالادستی، اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: در کشور ما برای دست‌یابی به این امر چندین نقاط ضعف و قوت وجود دارد اما مهم‌ترین نقطه قوتی که می‌تواند شعار سال انتخاب شده توسط رهبر معظم انقلاب را محقق سازد، بحث منابع انسانی و آموزش‌های کافی است؛ چراکه از نظر دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارشد و دکتری برای تولید دانش‌بنیان قطعاً سرآمد و جزو کشورهای پیشرو هستیم. با این حال دومین نقطه قوت در بحث نوآوری، اختراع و ابداع است، زیرا تعداد اختراعات در ایران نسبت به میانگین جمعیت کشور و البته در مقایسه با میانگین‌ دنیا رقم بالایی است اما متاسفانه به دلیل مباحث سیاسی، نبود مشوق‌های لازم، نبود رژیم نهادی (چارچوب سیستمی که از نقاط قوت استفاده کند) دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم ولی اگر از نقاط قوت استفاده و نقاط ضعف را برطرف کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از کار را پیش ببریم‌.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پارسال قوانین خوبی در مجلس در ارتباط با جهش تولید با دانش‌بنیان‌ها مطرح و به تازگی قوانین آن ابلاغ شده است، اظهار کرد: ضعف‌ و خلاءهایی که در این زمینه‌ وجود دارد، از نظر قانونی مرتفع شده است، با این حال تشویق به نوآوری و اختراع در قانون مجلس وجود دارد و امیدواریم در آیین‌نامه‌های اجرایی مسیری که دولت در پیش گرفته، این امر از شعار و قانون خارج شده و عملیاتی شود.

این مسئول با بیان اینکه پیشنهاد جدی در ارتباط با تحقیق و پژوهش است، گفت: بودجه‌ای که در کشور به تحقیق و پژوهش ارائه داده می‌شود، نسبت به کل بودجه کشور عدد بسیار ناچیز و کوچکی است که حتی گاهی همین مبلغ کم نیز تخصیص نمی‌یابد، بنابراین سرمایه‌گذار جدی تحقیق و پژوهش در کشور وجود ندارد که باید این امر اصلاح شود. هرچه به سمت دانش‌بنیان حرکت کنیم و تولید دانش‌بنیان داشته باشیم، وابستگی به نفت را کاهش خواهیم داد، ایران کشوری تک‌محصولی بود و در گذشته به راحتی نیز تحریم می‌شد؛ چرا که هر کشوری تولید تک‌محور داشته باشد، به راحتی تحریم می‌شود و به راحتی قابل ضربه خوردن است، بنابراین برای اینکه کشور مقاومی داشته باشیم و به خواسته‌های رهبر معظم انقلاب، یعنی اقتصاد بدون نفت دست یابیم، باید به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان برویم.

طاهری با بیان اینکه گاهی در پایان‌نامه‌های دانشجویان اعم از کارشناسی ارشد و دکتری کارهای فوق‌العاده‌ای انجام گرفته است، ادامه داد: تا زمانی که دانش به فناوری و فناوری به تولید صنعتی نرسد و فقط در حد ایده و تئوری دانشگاه‌ها بماند، منفعتی برای مردم نخواهد داشت، بنابراین حتماً باید بحث کاربردی کردن این موارد به واسطه ارتباط بین صنعت، معدن، کشاورزی و حوزه‌ها مختلف تقویت و تاثیر این امور بر روی صادرات غیرنفتی دیده شود. همچنین باید در انتهای سال سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از صادرات غیرنفتی را حداقل ۵ درصد رشد دهیم؛ چراکه دست‌یابی به این عدد دور از انتظار نیست، به همین خاطر باید سهم صادرات مواد خام و نیمه‌خام را به حداقل رسانده و به سراغ تولید کالاهایی با ارزش‌افزوده بالا برویم.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت با بیان اینکه یکی از تهدیدات جدی که برای کشور وجود دارد، در حوزه ICT و فناوری اطلاعات و ارتباط است، عنوان کرد: در تامین محصولاتی همچون مودم‌ها، گوشی‌های هوشمند، سویچ و .... وابستگی شدیدی به کشورهای بیگانه داریم، این در حالی است که کل داده‌ها از طریق همین‌ها تبادل می‌شود. با این شرایط تبادل داده از مسیری که امن نیست، هم قابل بهره‌برداری برای دشمنان و هم قابل ضربه زدن به کشور است. مسئله‌ای که در طول ماه‌های گذشته در ارتباط با بنزین رخ داد، دقیقا مسئله‌ای مشابه با این امر بود، بنابراین ما باید در بحث دانش‌بنیان به این بخش‌ها توجه ویژه داشته باشیم، از جمله اینکه زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه مخابرات، برق، گاز و همه مکان‌هایی که داده تبادل می‌کنند، به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای اینکه شعار انتخاب شده امسال از حالت شعار، بنر و مصاحبه خارج شود باید اهمیت‌ دادن به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال‌جاری پررنگ شده و صندوق‌هایی مثل صندوق‌های نوآوری و شکوفایی تقویت شود. در حال حاضر تقسیم‌بندی در دنیا برای کشورهایی با فعالیت دانش‌بنیان وجود دارد، به طوری که این کشورها به چهار دسته پیشرو، میانه‌رو، دنباله‌رو و نوپا تقسیم‌بندی می‌شود و ایران جزو کشورهای دنباله‌رو است؛ با این شرایط باید برنامه‌ریزی شود تا در انتهای سال ۱۴۰۱ ایران با عبور از مرحله دنباله رو به میانه رو برسد. با این وجود برای برنامه پنج ساله هفتم نیز هدف‌گذاری‌های خوبی انجام خواهد شد تا در پنج سال آینده ایران نیز در بحث دانش‌بنیان جزو کشورهای پیشرو شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان نماينده مجلس شرکت های دانش بنیان سمت دانش بنیان رهبر معظم انقلاب داشته باشیم برای کشور بهره وری شعار سال پنج سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۲۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار بیژن نوباوه برای حرکت فرهنگی برای حجاب؛ از سخت‌ترین کار شروع کردیم | فیلم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در برنامه «بهارستان دوازدهم» گفت: گاهی اوقات در خصوص حجاب می خواهیم روشنفکرانه صحبت کنیم و بگوییم باید با کار فرهنگی همراه باشد. شما فرهنگی روی بچه های خودتان کار کنید ولی اگر ضمانت اجرایی نباشد همان بچه حرف شما را گوش نمی‌کند. زمانی می خواستند بستن کمربند را فرهنگ سازی کنند، آیا جریمه نکردیم؟ بگیر و ببند نکردیم؟ ضمانت اجرای آن را با قانون تضمین نکردیم؟ با این روش بستن کمربند در ماشین تبدیل به فرهنگ شد. ما در فرهنگ خود حجاب داریم حتی در زمان کوروش کبیر. خود غربی ها هم حجاب دارند، فیلم های وسترن را نگاه کنید یکی از آنها دامن کوتاه ندارد؛ این طبیعی است انسان باید حجاب داشته باشد. آخرین مسئول در کشور نیروی انتظامی است ولی الان شده اولین، همین موضوع را به سردار رادان گفتم که شما سخت ترین کار را به عنوان اولین کار شروع کردید./دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راهکار بیژن نوباوه برای حرکت فرهنگی برای حجاب؛ از سخت‌ترین کار شروع کردیم | فیلم
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای تحقق شعار سال
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان