Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@00:16:26 GMT

آب سد چری فاروج خراسان شمالی افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۲۹۰۹

آب سد چری فاروج خراسان شمالی افزایش یافت

 مدیر امور منابع آب شهرستان‌های شیروان و فاروج گفت:اسحاق خسروپناه میزان آب ذخیره شده در ۶ ماه نیمه دوم پارسال سد چری بیش از ۶۰۰ هزار مترمکعب بود.

از نظر بارش ایستگاه فاروج با ثبت حدود ۴۲ میلی متر بارش در اوایل هفته جاری جزو ایستگاه‌های پر بارش استان بوده و بیش از ۵۰ سانتی متر برف در ارتفاعات نشسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسروپناه گفت : شهرستان فاروج نسبت به آمار بلند مدت ۴۰ ساله در حدود ۱۷ درصد کاهش بارندگی داشته است اما، بارش‌های اسفندماه گذشته حجم قابل ملاحظه‌ای از عقب افتادگی بارش‌ها را جبران کرد تا جایی که شاهد کاهش بیش از ۵۵ درصدی بارش تجمیعی در برخی ایام بودیم.

سد چری که در ۱۰ کیلومتری شهر فاروج ساخته شده است که به لحاظ اهمیت چهارمین سد در بین پنج سد این استان است و توان تنظیم سالانه شش میلیون متر مکعب آب را دارد.

این سد از نوع سازه خاکی با هسته رسی است که ارتفاع دیواره آن ۴۲ متر، طول تاج ۴۰۴متر، عرض دیواره در پی ۲۲۰ متر و عرض تاج ۸ متر و سرریز سد از نوع لبه پهن جانبی است.

عملیات اجرایی سد چری در سال ۱۳۷۱ با هدف کنترل سیلاب و توسعه و بهبود زمین‌های کشاورزی پایین دست آغاز شد و در سال ۱۳۷۷ به پایان رسید که شبکه آبیاری و زهکشی آن در شرایط پرآبی یکهزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های پایین دست سد را پوشش می‌دهد.

براساس آمار‌های موجود: سالانه ۱۳۲ هزار و ۲۴۴ تن محصولات کشاورزی و ۶۵ هزار و ۴۷۴ تن نیز محصولات باغی در شهرستان فاروج تولید می‌شود که این میزان هر ساله به تناسب شرایط جوی، بارندگی‌ها دچار کاهش یا افزایش می‌شود.

شهرستان فاروج ۱۸.۹ درصد از۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

شهرستان فاروج با ۵۲ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری بجنورد، دروازه شرقی استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد چری امور آب شیروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صاحب سینما می‌شود

تقی صادقی گفت: تجهیزات سینمای راز و جرگلان با همکاری و مساعدت مؤسسه سینما شهر با یک میلیارد تومان اعتبار خریداری و در ماه جاری در کانون فرهنگی و هنری شهید رجایی راز و جرگلان نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: با نصب این تجهیزات مردم راز و جرگلان بعد از ۲۰ سال از شهرستان شدن از نعمت سینما برخوردار خواهند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: ظرفیت سالن برای تماشای فیلم ۱۲۰ نفر است و با راه‌اندازی این سینما، خراسان شمالی صاحب هفت سینما در بخش دولتی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • صدور هشدار زرد هواشناسی در خراسان شمالی
  • ۱۸ استان امروز بارانی می‌شوند | این دریا مواج است
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی