Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:56:45 GMT

آب زیرزمینی؛ خون جاری در رگ‌های زمین

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۳۴۲۱

آب زیرزمینی؛ خون جاری در رگ‌های زمین

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان زنجان بر اهمیت حفظ و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی تاکید کرد.

علیرضا جزءقاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت دوم فرورین‌ماه (۲۲ مارس) روز جهانی آب، اظهار کرد: شعار روز جهانی آب ۲۰۲۲ «آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی» است. این شعار بر روی این موضوع تمرکز دارد که سفره‌های آب زیرزمینی، به‌ عنوان یکی از مخازن ذخیره آب جهان، در حال از دست دادن ظرفیت‌های خود و خشک شدن بوده و این می‌تواند عواقب جدی برای مردم دنیا ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه منابع آبی مورد استفاده در استان زنجان شامل آب‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها است، افزود: استان زنجان در بحث آب شرب و بهداشتی در حدود ۷۵ درصد به منابع آب زیرزمینی متکی است که این میزان رقم بالایی است و باید با تغییر منابع و ایجاد زیرساخت‌ها به آب‌های سطحی اتکای مصرفی بیشتری داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و به تبع آن کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی، ادامه داد: تهم و کینه‌ورس، سدهای تامین آب شرب شهرهای زنجان، ابهر و خرم‌دره هستند و سدهای مراش و بلوبین پس از بهره‌برداری آب شهرستان‌های ایجرود و ماه‌نشان را تامین می‌کند و در بلندمدت نیز برای استفاده از آب سدهای گلابر و تالوار برای خدابنده برنامه‌ریزی شده است.

جزءقاسمی با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی همانند خون در رگ‌های زمین است، تصریح کرد: بنا به اعلام هواشناسی، شاهد تغییر رژیم بارش‌ها از برف به باران و تغییر فصل بارش‌ها هستیم که این مهم  سبب کاهش ۷۰ درصدی  ذخیره آب شرب پشت سدها شده، به طوری که در حال حاضر سد تهم با نیمی از ظرفیت در حال بهره‌برداری بوده و در این شرایط فشار بر آب‌های زیرزمینی بیشتر می‌شود که البته کاهش بارندگی‌ها در استان بر وضعیت آب‌های زیرسطحی نیز تاثیر گذاشته و در بسیاری موارد برای رسیدن به آب در چاه‌های کم‌عمق نیاز به کف‌شکنی است.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان زنجان با اشاره به آلوده شدن منابع آبی، یادآور شد: عمده کار نظارت و پیشگیری از آلودگی منابع آبی بر عهده شرکت آب‌ منطقه‌ای استان است. بخشی از آلودگی‌ها به علت وارد شدن فاضلاب بر آب‌های سطحی جذبی و آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود که این شرکت بر اساس طرح و برنامه‌های موجود در راستای جمع‌آوری فاضلاب شهری و روستایی اقدام می‌کند و فاضلاب‌های پس از جمع‌آوری تصفیه شده و حال در استان زنجان مورد استفاده صنایع قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: استفاده از کود و سموم شیمیایی سبب آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود که در کنار کاهش کمیت آب، شاهد کاهش کیفیت آب و ورود آلاینده‌ها به آب‌های زیرزمینی می‌شود و با توجه به متصل بودن سفره‌های آب زیرزمینی به یکدیگر، همه منابع آبی منطقه آلوده شده و مجددا غیرقابل استفاده می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: هر مترمکعب فاضلاب خام که رها شود ۴۰ برابر حجم خود را از آب‌های زیرزمینی و سطحی آلوده می‌کند که با این میزان تصفیه فاضلاب از این میزان آلودگی منابع آب جلوگیری می‌شود، به همین دلیل اهمیت تجهیز و توسعه تصفیه‌خانه‌ها و استفاده از آب خاکستری بیش از پیش برای حفظ آب‌های زیرزمینی و سطحی جلوه می‌کند و این در حالی است که حفظ آب‌های زریزمینی، حفظ تعادل چرخه آب است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آب زیرزمینی زنجان آب های زیرزمینی استان زنجان آب زیرزمینی منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر

سرهنگ "حامد شادبهر" با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است، گفت: مجموعه انتظامی در برخورد با سودجویان و متخلفانی که نسبت به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی اقدام می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

وی در ادامه از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی سودجو در شهرستان رضوانشهر و آغاز تحقیقات پلیس در این زمینه خبر داد و گفت: ماموران انتظامی به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی به محل اعلامی اعزام شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان رضوانشهر با اشاره به اینکه در بازدید از زمین مورد نظر مشخص شد، متهم هزار و ۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله سیم‌خاردار و فنس محصور کرده است، افزود: متهم ۵۷ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.
این مقام انتظامی از رفع تصرف و جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز با حکم قضائی خبر داد و بیان‌داشت: کارشناسان ارزش تقریبی این اراضی را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
سرهنگ شادبهر در پایان خاطرنشان کرد: زمین‌خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره‌مندی از نعمت‌های خدادادی با هدف رسیدن به سود‌های کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می‌کنند که برای مقابله با این مشکل همکاری همه مردم و دستگاه‌های نظارتی الزامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • جاری شدن آب فاضلاب و دردسر‌های آن برای ساکنان محله نوکان کرمانشاه + فیلم
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • دستگاه‌ها برای مقابله با سرقت، توپ را به زمین یکدیگر نیندازند
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است