کسی که «کیمیای محبت» داشت
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۶۶۹۱
خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: در هفتم آبانماه ۱۳۲۵ در شهرستان ری چشم به جهان گشود. تولیت حرم عبدالعظیم، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، از جمله مناصبی بود که «محمد محمدی ریشهری» در آنها خدمت کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از پایان تحصیلات ابتدایی، در سال ۱۳۳۹ شمسی، وارد حوزه علمیه شهر ری (مدرسه برهان) شد و در سال ۱۳۴۰، برای ادامه تحصیل به قم رفت و در مدرسه گلپایگانی که زیر نظر سید محمد بهشتی و ربانی شیرازی بود، دروس حوزوی را پیش گرفت. وی دروس خارج فقه و اصول را در سال ۱۳۴۷ در قم آغاز کرد. به گفته خودش، از سال ۱۳۳۹ تا پیروزی انقلاب، حدود ۱۸ سال در حوزههای علمیه ری، قم، نجف و مشهد مشغول تحصیل بوده است.
ریشهری، قبل از انقلاب دو بار توسط ساواک در سالهای ۱۳۴۴ و ۱۳۴۷ دستگیر و زندانی میشود. طی روزهای اخیر به علت بیماری زمینهای و داخلی در بیمارستان خاتم الانبیای تهران بستری بود و در دومین روز فروردین ۱۴۰۱ در تهران درگذشت.
آثار او
«کیمیای محبت» از جمله محبوبترین آثار چاپ شده توسط اوست. این کتاب درباره زندگینامه شیخ رجبعلی خیاط است که مجموعهای از خاطرات و گفتگو با شاگردان شیخ رجبعلی است و این کتاب از پنج بخش ویژگیها، تحول، سازندگی، وفات و برخی مربیان و شاگردان شیخ، تشکیل شده است.
«دانشنامه قرآن و حدیث» نیز دایرةالمعارفی موضوعی که مفاهیم دینی، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را پوشش داده است. این دانشنامه به شیوه الفبایی موضوعی به گزارش احادیث مرتبط با موضوعات پرداخته و با استناد به آیات و روایات به توضیح و تبیین موضوعات، مفاهیم و مدخلهای دینی میپردازد.
«دانشنامه امام مهدی (ع)» که بر پایه قرآن و حدیث، دایرة المعارفی است که دارای چهارده بخش از ولادت، زندگی امام (ع) تا تشکیل حکومت را شامل میشود که در سال ۱۳۹۳ در ۱۰ جلد انتشار یافت.
«علم و حکمت در قرآن و حدیث» دیگر اثر اوست که در آن، ارزش علم و عقل از دیدگاه اسلام در آیات قرآن و روایات شیعه و اهل سنت، به صورت موضوعی گردآوری شده است. کتاب، در هفت بخش نوشته شده است. این کتاب در پنج نوبت چاپ شده است.
«مناظره در رابطه با مسائل ایدئولوژیک» نیز از قلم محمد ری شهری است، ۱۲ مناظره از جمله مناظره پیامبر اسلام با اشراف قریش، مناظره علی (ع) با یکی از دانشمندان یهود و دیگر مناظرهها را در بر دارد.
از دیگر آثار او میتوان از «دانشنامه امام حسین (ع)»، «دانشنامه امیرالمؤمنین (ع)»، «سنجه انصاف»، «بررسی برههای حساس از تاریخ رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران»، «میزان الحکمة» (عربی) ترجمه شده در چهارده جلد، «مبانی شناخت»، «مبانی خداشناسی»، «عدل در جهان بینی توحید»، «فلسفه وحی و نبوت»، «رهبری در اسلام، خاطرات سیاسی»، «جشن تکلیف (ویژه دختران)»، «جشن تکلیف (ویژه پسران)»، «جشن تکلیف (ویژه مسئولان امور تربیتی و جوانان)»، «بحثهایی دربارهٔ خدا، آگاهی و مسئولیت»، «شهادت در نهج البلاغه، فلسفه امامت و رهبری»، «رمز تداوم انقلاب در نهج البلاغه»، «تداوم انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی مهدی (عج)»، «مقدمهای بر سیستم قضاء اسلامی»، «رمز موفقیت در زندگی»، «تندیس اخلاص - زندگینامهٔ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط (نکوگویان)»، «تحکیم خانواده»، «شناخت پیامبران و پیام»، «تبلیغ در قرآن و حدیث» و همینطور «خاطرههای آموزنده» را نام برد.
فعالیتهای سیاسی و اجتماعی
ریشهری در سال ۱۳۶۸ دادستان کل کشور و چندی بعد دادستان ویژه روحانیت میشود. او اولین وزیر اطلاعات ایران بود و از دیگر مسئولیتهای سیاسی وی میتوان نمایندگی ولیفقیه و سرپرستی حجاج ایرانی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره چهارم، پنجم و ششم را نام برد. در سال ۱۳۷۵ یک حزب سیاسی به نام جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی تأسیس کرد و خود دبیر کل آن شد. ری شهری در سال ۱۳۷۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شد ولی رأی نیاورد.
محمد محمدی نیک معروف به ریشهری تا آخر عمر متولی حرم عبدالعظیم حسنی و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث (با دو زیر مجموعه پژوهشگاه قرآن و حدیث و دانشگاه قرآن و حدیث) بود.
پیام رهبر انقلاب
در پی درگذشت ایشان، حضرت آیت الله خامنهای (مدظله) پیام تسلیتی منتشر کردند. متن این پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعهای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصههای مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود.
اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کردهام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مفغرت و علو درجات وی شود.
صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
والسلام علی عباد الله الصالحین.
سید علی خامنه ای
۲ فروردین ۱۴۰۱
منبع: مهر
کلیدواژه: آیت الله محمدی ری شهری مجلس خبرگان رهبری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم ع سبک زندگی کارتن خواب تهران گردی بازار عودلاجان پیاده روی مسافرت نوروزی بهارستان نوروز کودکان اعتیاد قرآن و حدیث ری شهری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/