Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد در پی وصول گزارشی مبنی بر کوتاهی و سهل‌انگاری در خصوص صدور مجوز زیست‌محیطی برای پتروشیمی لردگان و پس از تحقیقات اولیه خبرنگار این رسانه در نهایت گزارشی با عنوان افتتاح عجیب پتروشیمی لردگان با وجود آلودگی زیست محیطی+سند منتشر شد.

اکنون مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در دفاع از اقدام معاونش برای صدور مجوز، و در واکنش به این خبر جوابیه‌ای صادر کرده است؛ متن این جوابیه عینا در زیر آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت محترم خبرگزاری فارس استان چهارمحال و بختیاری

سلام علیکم

احتراما با توجه به درج گزارش خبری با عنوان "افتتاح عجیب پتروشیمی لردگان با وجود آلودگی زیست محیطی" در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ در پرتال مربوط به آن خبرگزاری، با توجه به اینکه اطلاعات موجود در گزارش مذکور بصورت ناقص درج شده است که می تواند باعث ایجاد شائبه و بدبینی نسبت به عملکرد همکاران خدوم و زحمت کش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گردد، لازم است برای روشن شدن موضوع و رفع ابهامات احتمالی خوانندگان عزیر، توضیحاتی به شرح زیر حضورتان ارسال گردد:

شرکت پتروشیمی لردگان به منظور تولید اوره و آمونیاک و اشتغالزایی در سطح منطقه، در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز زیست محیطی احداث از دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گردید که پس از سال‌ها مراحل ساخت، آماده‌سازی و نصب تجهیزات آن در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید. با توجه به بخشنامه‌های مربوط به نظارت بر پروژه‌های بزرگ، در طول دوران ساخت این مجموعه، همواره همکاران شاغل در محیط زیست شهرستان لردگان نظارت لازم بر روند اجرایی پروژه و رعایت ملاحظات زیست محیطی در حین احداث را انجام داده‌اند. با توجه به اتمام مراحل فاز احداث در تاریخ ۹۹/۰۳/۲۰ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی استعلامی از اداره کل حفاظت محیط زیست خواستار صدور مجوز بهره‌برداری زیست محیطی به منظور صدور پروانه بهره‌برداری واحد مذکور توسط آن سازمان شد که با توجه به بازدید میدانی همکاران اداره کل و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لردگان به دلیل عدم تکمیل تصفیه خانه واحد (که یکی از مهمترین اجزای کارخانه می‌باشد) و همچنین تکمیل نبودن خط تولید، طی نامه شماره ۶۴۵۲/ل مورخ ۹۹/۴/۸ با درخواست فوق موافقت نگردید.

پس از آن با توجه به بازدیدهای میدانی تیم‌های نظارتی این اداره کل تذکرات و رهنمودهای لازم در جهت تکمیل تصفیه‌خانه و سایر ملاحظات زیست محیطی به مدیریت شرکت مذکور اعلام گردید. در شهریورماه ۱۳۹۹ و قبل از صدور مجوز بهره‌برداری با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی لردگان در حال تولید آزمایشی برای ایجاد آمادگی به منظور بهره‌برداری واحد بود، شات داون اتفاق افتاده و با توجه به آماده نبودن تصفیه‌خانه، پساب آلوده به محیط منتشر گردید که پیرو این حادثه ضمن مراجعه همکاران محیط زیست در محل و انجام آزمایشات مربوط به پساب، پرونده‌ای در مراجع قضایی علیه پتروشیمی لردگان مفتوح گردید. پس از این حادثه مدیریت شرکت مذکور اقدام به تکمیل تصفیه‌خانه کارخانه و توسعه لاگونهای نگهداری پساب نموده که با توجه به نتایج آزمایشات انجام شده توسط آزمایشگاه اداره کل حفاظت محبط زیست استان در تاریخ ۹۹/۷/۱۳، پارامترهای آلایندگی موجود در پساب خروجی کارخانه کاملا با استانداردهای رایج در کشور مطابقت داشته است. پس از آن با توجه به تکمیل خط تولید و تصفیه خانه و رفع ایرادات کارخانه مذکور، در تاریخ ۹۹/۷/۲۸ به منظور صدور مجوز زیست محیطی بهره برداری مجددا از اداره کل حفاظت محیط زیست استان استعلام گردید که با توجه به نتایج مثبت نمونه برداری انجام شده از پساب کارخانه در تاریخ ۹۹/۸/۱ و اعلام موافقت در انتهای گزارش کارشناسی کارشناسان حفاظت محیط زیست شهرستان لردگان، مجوز زیست محیطی بهره برداری واحد مذکور صادر گردید. لذا آنچه مبرهن است با توجه به دستور ریاست محترم وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور این اداره کل از صدور مجوز قبل از حصول کلیه شرایط و استانداردهای زیست محیطی اجتناب نموده و صدور مجوز بهره‌برداری واحد مذکور ضمن هماهنگی با دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان (تاییدیه شماره ۱۷۰۱۴/۳۲۰) و دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور (نامه شماره ۱۸۶۶۲/۳۴۰) صورت پذیرفته است.

شایان ذکر است اخذ تعهدنامه به منظور تداوم رعایت ملاحظات زیست محیطی رویه‌ای مرسوم برای واحدهای بزرگ با پتانسیل آلایندگی بالا می‌باشد که برای کارخانه مذکور نیز انجام شده است. شایان ذکر است صدرو مجوز بهره‌برداری برای واحدهای تولیدی، رافع مسئولیتهای واحدهای مذکور در قبال انجام ملاحظات و استانداردهای زیست محیطی نیست بلکه شروع فرآیند نظارت و پایش دوره‌ای واحدها می‌باشد.

واحد مذکور نیز همانند سایر واحدهای مشابه و یا کارخانجات بزرگ کشور ممکن است علیرغم کسب مجوز بهره‌برداری، در مقاطعی بصورت لحظه‌ای موجب انتشار آلایندگی به محیط پیرامون گردد که قطعا در مواقع بروز آلودگی‌ها، برخورد مناسب از طریق معرفی به مراجع قضایی صورت خواهد پذیرفت ضمن اینکه این شرکت مجهز به سیستم پایش آنلاین لحظه‌ای بوده که این اقدام موجب تسهیل نظارت بر واحد مذکور نیز گردیده است. با توجه به اینکه گزارش منتشر شده در آن خبرگزاری در تاریخ ۱۴۰/۱۲/۲۸ فاقد اطلاعات لازم و کامل در خصوص نحوه صدور مجوز زیست محیطی بهره‌برداری شرکت پتروشیمی لردگان بوده است، مراتب فوق جهت اطلاع و درج در خبرگزاری محترم فارس حضورتان ایفاد می گردد.

انتهای پیام/3339

منبع: فارس

کلیدواژه: جوابیه محیط زیست پتروشیمی لردگان مجوز بهره برداری چهارمحال و بختیاری آلاینده بهره برداری واحد مجوز بهره برداری پتروشیمی لردگان حفاظت محیط زیست مجوز زیست محیطی اداره کل حفاظت زیست محیطی تاریخ ۹۹ واحد مذکور تصفیه خانه صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۶۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ با بیان اینکه این طرح با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، گفت:این طرح علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضع منابع آلاینده، ارائه راه کار‌های مدیریتی کاهش پیامد‌های محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

علی اصغر طاهری، مراحل انجام طرح را شامل مرحله مطالعات و بررسی کلیات وضع محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکار‌های کاهش آلاینده ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کار‌های مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

آقای طاهری بابیان اینکه دراین اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی