Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@21:53:33 GMT

(ویدئو) بازگشت دختران افغان به کلاس درس

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۶۹۳۸

(ویدئو) بازگشت دختران افغان به کلاس درس

گروه‌هایی از دختران افغان روز چهارشنبه پس از اعلام بازگشایی مدارس متوسطه توسط مقامات طالبان، پس از هفت ماه به کلاس‌های خود بازگشتند.

به گزارش فرارو، همه مدارس افغانستان به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، زمانی که طالبان کنترل را در ماه اوت گذشته به دست گرفت، بسته شدند، اما فقط پسران و برخی دختران کوچکتر اجازه داشتند دو ماه بعد کلاس‌ها را از سر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت معارف طالبان اعلام کرد که مدارس روز چهارشنبه در چندین استان - از جمله کابل پایتخت - بازگشایی خواهند شد، اما مدارس در منطقه جنوبی قندهار، مرکز معنوی طالبان، تا ماه آینده باز نمی‌شوند. دلیل آن اعلام نشده است.

صبح روز چهارشنبه تیم‌های خبرگزاری فرانسه شاهد ورود چند گروه دختر به محوطه مدرسه در کابل بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه، صد‌ها نفر تا ساعت ۷:۰۰ صبح به دبیرستان زرغونه، یکی از بزرگ‌ترین دبیرستان‌های پایتخت، رسیدند.

وزارت معارف طالبان مدعی است که بازگشایی مدارس همیشه یک هدف حکومت بوده و طالبان در برابر فشار‌ها سر تعظیم فرود نمی‌آورند.

عزیز احمد رایان، سخنگوی این وزارتخانه گفت: ما مدارس را بازگشایی نمی‌کنیم تا جامعه بین المللی را خوشحال کنیم، و این کار را برای به رسمیت شناختن از جهان انجام نمی‌دهیم.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما این کار را به عنوان بخشی از مسئولیت خود برای ارائه آموزش و سایر امکانات به دانش آموزان خود انجام می‌دهیم.

طالبان اصرار داشتند که می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که مدارس دخترانه ۱۲ تا ۱۹ ساله از هم جدا شده و بر اساس اصول اسلامی کار خواهند کرد.

ریحانه عزیزی، ۱۷ ساله، در حالی که با پوشیدن عبایی مشکی، روسری و چادر روی صورت خود برای شرکت در کلاس آماده می‌شد، گفت: ما در تحصیلات خود عقب مانده ایم.

طالبان مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را بر زنان تحمیل کرده‌اند و عملاً آن‌ها را از بسیاری از مشاغل دولتی منع کرده‌اند، لباس‌هایی را که می‌پوشند نظارت می‌کنند و از سفر به خارج از شهرهایشان به تنهایی جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین چندین فعال حقوق زنان را بازداشت کرده اند.

با وجود بازگشایی مدارس، موانعی بر سر راه بازگشت دختران به تحصیل همچنان وجود دارد و بسیاری از خانواده‌ها نسبت به طالبان مشکوک هستند و تمایلی به اجازه دادن به دخترانشان در بیرون از خانه ندارند.

دیده بان حقوق بشر این پرسش را مطرح کرده که این دختران چه انگیزه‌ای برای تحصیل دارند.

وزارت معارف اذعان کرد که مقامات با کمبود معلمان روبرو هستند و بسیاری از آن‌ها در میان ده‌ها هزار نفری بودند که با به قدرت رسیدن طالبان از کشور گریختند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرارو

کلیدواژه: طالبان مدارس کابل امارت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۶۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است

علی موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور برگزاری کلاس‌های درس در مدارس استان بوشهر اقدامات لازم صورت گرفته و زمان پایان کلاس‌ها و امتحانات هر مقطع مشخص شده است.

وی از ادامه آموزش در همه مدارس استان تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه خبر داد و اضافه کرد: در پایه‌های اول تا پنجم ابتدایی دانش‌آموزان تا نوزدهم اردیبهشت در مدارس خواهند بود و دانش‌آموزان پایه ششم به خاطر امتحان هماهنگ کشوری تا ۸ خرداد در مدارس حضور خواهند داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: برای اینکه دانش‌آموزان آمادگی لازم را داشته باشند ۲ روز قبل‌از شروع امتحانات یعنی از هفدهم اردیبهشت کلاس‌های درس تعطیل می‌شود.

وی با بیان اینکه امتحانات دانش‌آموزان پایه متوسطه اول تا ۱۳ خرداد ادامه دارد بیان کرد: کلاس‌های درس دانش‌آموزان متوسطه دوم نیز تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

موحدی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان متوسطه دوم تا ۳۰ خرداد افزود: امتحانات پایه‌های دهم تا دوازدهم به‌صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود و برنامه امتحانی ابلاغ شده است.

کد خبر 6090491

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • بازگشت ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور