Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@02:33:59 GMT

سند توسعه سواحل مکران متولی مشخصی ندارد

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۷۰۲۳

سند توسعه سواحل مکران متولی مشخصی ندارد

آقای معین الدین سعیدی گفت: در اسناد توسعه‌ای مانند توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران شرایط شرایط ژئوپلتیکی منطقه، موقعیت ترانزیتی و حمل و نقل و ظرفیت‌های بی‌بدیل کشاورزی، شیلاتی، گردشگری و نظامی مورد بررسی قرار گرفته اما متأسفانه بسیاری از کارگزاران دولتی، اعتقادی به آنها نداشته‌اند.

شورای عالی آمایش سرزمین ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸، سند توسعه منطقه ساحلی مکران را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اقتصاد سبز، متنوع و پایدار دریا محور، بر اساس جذب سرمایه های بیرونی و درونی و کاهش فقر درآمدی و تحقق عدالت» از اهداف این سند اعلام شده.

سند توسعه سواحل مکران در سیستان و بلوچستان همچنین بر توسعه این منطقه به عنوان یک شاهراه و با ﻣﺤﻮرﯾﺖ ﺑﺰرﮔﺮاه ﺳﺎﺣﻠﯽ تأکید کرده. این سند می‌خواهد زیرساخت‌های منطقه‌ای را تأمین کند و شبکه‌های یکپارچه بوم گردی تجهیز و توسعه پیدا کنند. به علاوه «تقویت سازوکارهای شفافیت و پاسخگویی نهادهای منطقه‌ای و محلی» در میان راهبردهای این سند توسعه‌ای اعلام شده است.

۳۲ درصد جمعیت مناطق شهری سیستان و بلوچستان در سکونتگاه‌های غیررسمی اسکان دارند

«توسعه محور شرق» به عنوان یکی از اسناد بالادستی سال ۱۳۶۷ تصویب شده و در سال ۱۳۸۱، هیئت دولت وقت آن را بازنگری کرد.

یک گزارش از معاونت اموراقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون در شهریور ماه پارسال گفته بخش مهمی از طرح‌های مصوب اسناد توسعه محور شرق اجرا شده اما «بخشی از اهداف و راهبردهای مصوب تحقق‌نیافته.»

در این پژوهش اعلام شده اگرچه سیستان و بلوچستان در دهه‌های پیش مورد توجه برنامه‌های توسعه‌ای و فعالیت‌های خیریه بوده است اما، باز هم درگیر فقر و محرومیت است و شاخص‌های مختلف آن در بدترین وضعیت میان استان‌های ایران قرار دارد.

مرکز آمار ایران گزارش داده سال‌های ۹۰ تا ۹۵ در استان سیستان و بلوچستان، ۱۱۲ هزار و ۵۰ نفر اقدام به مهاجرت کرده‌اند که ۴۷ درصد از کل مهاجرت‌ها در داخل همین استان اتفاق افتاده.

گزارش‌ها نشان می‌دهد «حاشیه نشینی» در سیستان و بلوچستان مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته؛ بر اساس ارقام رسمی، ۳۲ درصد جمعیت مناطق شهری این استان در سکونتگاه‌های غیررسمی اسکان دارند.

اهداف سند توسعه محور شرق

«برقراری امنیت لازم در ابعاد مختلف (فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی) برای تسهیل فرآیند توسعه سیستان و بلوچستان» به عنوان یکی از محورهای توسعه در این سند بالادستی اعلام شده. همچنین «ایجاد تسهیلات و مشوق‌های قانونی برای جذب و تجهیز سرمایه‌های داخلی، خارجی و بومی خارج از کشور، تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی این استان با سطح ملی و ارتقاء سطح آموزش و آگاهی‌های اجتماعی زنان و سازمان‌دهی مشارکت آن‌ها در فرآیند توسعه سیستان و بلوچستان» بخش دیگری از اهداف اعلام شده در «توسعه محور شرق» است.

سند توسعه محور شرق برای استان سیستان و بلوچستان و پهنه شرقی کشور پیش بینی‌هایی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های زیربنایی، نهادی و سازمانی و قابلیت‌های حمل و نقلی کرده.

به علاوه «توسعه منابع انسانی سیستان و بلوچستان و ارتقاء سطح سواد و فرهنگ عمومی مردم با گسترش آموزش‌های ترویجی، عمومی، حرفه‌ای و تخصصی» هم از اهداف این سند توسعه‌ای بیان شده. این در حالی است که گفته می‌شود هنوز برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان امکانات ارتباطی مناسبی ندارند.

سند توسعه محور شرق تأکید کرده که «جریان ورود مواد مخدر و مقابله با سازماندهی ترانزیت و توزیع آن از مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان» مهار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم سند توسعه توسعه سیستان وبلوچستان سیستان و بلوچستان توسعه محور شرق سند توسعه اعلام شده توسعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۷۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما می‌باشد و کاری که خیرین در حوزه تعلیم و تربیت انجام می‌دهند از جهات مختلف ارزشمند است.

آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه جمعه در همایش استانی خیرین مدرسه یار ضمن قدردانی از حضور و مشارکت خیرین در برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم بیان داشته: "وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا" زنده کردن یک انسان همانند حیات بخشیدن به کل جامعه و زنده کردن همه انسان‌هاست و در مقابل آن عنوان می‌کند:" مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا" اگر یک نفر را از بین ببرد مانند این است که همه مردم را از بین ببرد.

امام جمعه زاهدان افزود: در تفسیر این آیه شریفه، بزرگان نظرات مختلفی را عنوان کرده‌اند از اینکه یک تشبیه برای بیان عظمت کار بوده و یا با این تعبیر که یک فرد می‌تواند مبدا تولید نسل باشد و لذا احیای یک نفر احیای یک نسل است.

آیت‌الله محامی بیان کرد: در ادبیات قرآنی حیات منحصر به این حیات مادی نیست بلکه عقل، اندیشه و علم اوست و بر این اساس دستگاه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دستگاه احیا کننده نسل جدید ما می‌باشد لذا کاری که شما در آموزش و پرورش انجام می‌دهید از جهات مختلف ضریب می‌خورد.

وی ادامه داد: بر اساس همین نگاه انجام کار خیر در حوزه آموزش و پرورش نیز دارای ارزش افزوده است به خصوص که این کار در یک استان پهناور همچون سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد چرا که سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی است و یکی از این ظرفیت‌ها وجود نیروهای با استعداد است که متاسفانه به درستی شکوفا نشده و مورد استفاده قرار نگرفته و نیازمند توجه ویژه‌ است.

 امام جمعه زاهدان تصریح کرد: خیرین باید قدر خود را بدانند و خداوند متعال را برای این نعمت، موهبت و لطفی که شامل حالشان کرده شکرگزاری کنند.

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این احیا دارای فرایندی است که بخشی در تامین امکانات و سخت‌ افزار و بخشی در تهیه نرم افزار از جمله برنامه، معلم و اساتید است و این دو مجموعه باید با هم هماهنگ و در یک راستا حرکت کنند.

وی عنوان کرد: مهم‌تر از توسعه کمی مدارس کیفیت بخشی به آن‌هاست و در این جهت نیازمند استفاده از نیروهای توانمند و با تجربه هستیم که از جمله کمبودهای ماست و باید در جهت آموزش نیروها برنامه‌ریزی صورت گیرد و باید دقت کنید که مدارس پس از ساخت رها نشوند و در گام بعد باید تلاش کنید تا کیفیت خدمات در مدارس ارتقا پیدا کند.

آیت‌الله محامی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یک استان پهناور است و بسیاری از روستاها پراکنده هستند و طبعأ ساخت مدارس در همه این نقاط امکان پذیر نیست و باید در نقاطی با تمرکز جمعیت ساخت مدارس شبانه‌روزی را دنبال کنیم که در این صورت با توجه به حضور دانش آموزان در مدارس فرصت تعلیم و تربیت بیشتر به صورت شبانه روزی وجود دارد.

وی عنوان کرد: دل کودکان مانند یک کاغذ سفید است و موقعیت شکل گیری شخصیت عقلانی، علمی، فرهنگی، اخلاقی و... در همین دوران کودکی است و اگر در این ایام کار به خوبی صورت گیرد این دانش آموز در آینده پا به هر عرصه‌ای که بگذارد راه درست را خواهد رفت و در غیر این صورت چندان فرد موثری نخواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه «اکسپو» با سه محور برگزار می‌شود
  • معرفی سیستان و بلوچستان با ۳ غرفه در نمایشگاه «اکسپو»
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل