Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبر پیدایش یک سویه کرونا که ترکیبی از سویه‌های دلتا و امیکرون است، در روز‌های اخیر باعث نگرانی عمومی در جهان شده؛ اولین بار نگرانی درباره نوع دلتاکرون در ژانویه سال جاری زمانی به وجود آمد که یک استاد دانشگاه در قبرس شواهدی از یک نوع دلتا با ویژگی‌های شبیه به امیکرون گزارش داد. این کشف بعداً به عنوان یک اشتباه رد شد، اما خبر‌های جدید درباره این سویه نگرانی‌ها را چند برابر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منشا دلتاکرون

در ۷ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با ۱۷ دی ۱۴۰۰ یک ویرولوژیست قبرسی به نام دکتر لیوندیوس کاستریکیس در تلویزیون قبرس خبر از پیدایش سوش جدیدی داد که مشخصات رفتاری دو واریانت امیکرون و دلتا را داشت و نام دلتاکرون را به آن اطلاق کرد.

تایید سویه هیبریدی به نام دلتاکرون

کارشناسان مرکز تحقیقات عفونی «هلم‌هولتس» در آلمان، وجود سویه هیبریدی سارس-کوو-۲ به نام «دلتاکرون» را تایید کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم وجود این سویه را که ترکیبی است از دلتا AY.۴ و اومیکرون BA.۱ تایید کرده؛ به گفته کارشناسان این سازمان، ظهور چنین ترکیبی با توجه به گردش شدید دو سویه امیکرون و دلتا، دور از انتظار نبود.

شناسایی دلتاکرون در ده‌ها بیمار

نسخه‌های ترکیبی ویروس کرونا که ترکیبی از جهش‌های گونه دلتا و امیکرون به نام «دلتاکرون» است، در ده‌ها بیمار در ایالات متحده و اروپا شناسایی شده است. کارشناسان می‌گویند، از آنجایی که موارد تایید شده کمی وجود دارد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا دلتاکرون بسیار قابل انتقال است یا باعث بیماری شدید می‌شود. «ماریا ون کرخووف»، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت، گفت: «ما هیچ تغییری در اپیدمیولوژی با این نوترکیب مشاهده نکردیم. ما هیچ تغییری در شدت بیماری مشاهده نکردیم. اما مطالعات زیادی در این زمینه در حال انجام است».

علائم ابتلا به دلتاکرون

به گفته محققان، تب بالا (به راحتی گرما را در بدن خود احساس می‌کنید)، سرفه‌های جدید و مداوم (این سرفه به صورت سرفه زیاد برای بیش از یک ساعت یا سه یا بیشتر سرفه در ۲۴ ساعت تعریف می‌شود؛ اگر معمولاً سرفه دارید، ممکن است بدتر از حد معمول باشد) و از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی (آنوسمی) این بدان معناست که متوجه شده‌اید که نمی‌توانید چیزی را بو کنید یا بچشید، یا چیز‌ها بو یا مزه متفاوتی با حالت عادی دارند. از بارزترین علائم ابتلا به دلتاکرون هستند.

نگاهی بر جهش جدید کرونا

یک نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که جهش‌هایی از سویه‌های مختلف از ویروس در یک نوع جدید گرد هم می‌آیند. ویروس‌ها با مکانیسم‌های مختلفی از جمله جهش نقطه‌ای و نوترکیبی دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند. نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو ژنوم ویروسی، سلول میزبان یکسان را همزمان آلوده کرده و قطعات ژنتیکی خود را با همدیگر مبادله کنند. نوترکیبی معمولاً در کروناویروس‌ها اتفاق می‌افتد، زیرا آنزیمی که ماده ژنتیکی آن‌ها را تکثیر می‌کند، مستعد جدا شدن از رشته RNA‌ای است که در حال کپی کردن آن است و سپس دوباره به جایی که متوقف شده، متصل می‌شود. اگر سلول میزبان ویروس، دارای دو نوع کروناویروس متفاوت باشد، آنزیم می‌تواند بار‌ها و بار‌ها از یکی به دیگری بپرد و عناصر مختلف هر ژنوم را برای ایجاد یک ویروس ترکیبی ترکیب کند.

نوترکیب‌ها عموما کم‌خطر هستند

پل هانتر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنگلیا شرقی می‌گوید: «این جهش در جوامعی که سطوح بالایی از مصونیت در برابر سویه‌های امیکرون و دلتا را ایجاد کرده‌اند نباید خطر زیادی ایجاد کند». کارشناسان هم می‌گویند: چندین نوع «نوترکیب» در همه‌گیری شناسایی شده است، اما منجر به شیوع جدی نشده است به ندرت اتفاق می‌افتد که نوترکیب‌ها خطرساز باشند، این جهش‌ها عموما کم‌خطر از دیگر نمونه‌ها هستند و به راحتی از رقابت خارج می‌شوند.

 نگران دلتاکرون باشیم؟

کارشناسان می‌گویند خیلی زود است که در مورد دلتاکرون نگران باشیم. به گفته «ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا در مقایسه با انواع قبلی، مانند دلتا و امیکرون، این گونه جدید بعید به نظر می‌رسد به راحتی گسترش یابد. سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید تا زمانی که این نوترکیب موارد زیادی از ابتلا را به دنبال نداشته باشد جای نگرانی وجود ندارد. «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه‌های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند، یادآور شده «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا دلتا کرونا اتفاق می افتد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۷۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند

دکتر رضا همایونفر با بیان این که حدود ۲۱۰۰ نفر از مردم تهران به صورت انتخاب تصادفی وارد این مطالعه شدند، درباره جزئیات این طرح پژوهشی گفت: این مطالعه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی فسا و دانشگاه علوم پزشکی بهشتی انجام گرفت و طی آن، وضعیت کبد چرب و سطح ویتامین دی در افراد مورد مطالعه، بررسی شد.

وی افزود: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در جمعیت مورد بررسی، حدود ۳۴ درصد دارای کبد چرب هستند. این نتیجه تقریبا نتایج مطالعات دیگر را تایید می کند. مطالعات مشابه انجام شده در میان ایرانیان و کشورهای منطقه شیوع کبد چرب غیرالکلی را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌دانند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان این که در این پژوهش، سطح ویتامین دی نمونه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: بررسی‌ها نشان داد که سطح ویتامین دی افراد مورد مطالعه وضعیت نامناسبی دارد. در کل جمعیت مورد بررسی، هیچکس سطح ویتامین دی کافی را نداشت و همه با درجات مختلف کمبود ویتامین دی داشتند.

همایونفر ادامه داد: اگر میزان ویتامین دی در خانم‌ها کمتر از ۱۸ نانومول بر لیتر و اگر برای آقایان کمتر از ۲۱ نانو مول بر لیتر باشد خطر ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر می‌شود. نتیجه‌گیری‌که ما کردیم این بود که حفظ سطح ویتامین دی در حدود ۲۰ الی ۲۵ نانومول بر لیتر برای مردان و زنان در جمعیت ایرانی می‌تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت ویتامین دی اظهار کرد: ویتامین دی از موضوعاتی است که اخیرا خیلی جذاب شده و مطالعات زیادی در خصوص آن انجام گرفته؛ مثلا تاثیر ویتامین دی بر کنترل قند خون یا خطر ابتلا به سرطان در پژوهش‌ها بررسی شده است. مطالعات نشان داده گیرنده ویتامین دی با بیان حدود ۲۰۰ ژن از ژن‌های مربوط به متابولیسم بدن ارتباط دارد و به همین دلیل، گستره وسیع بیماری‌هایی که تحت تاثیر کمبود ویتامین دی قرار می‌گیرند کاملا قابل توجیه است.

به گفته‌ این پژوهشگر، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند در بحث کبد چرب غیرالکلی و ارتباطش با ویتامین دی مورد بررسی قرار بگیرد این است که تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین دی سطح التهاب را در بدن افزایش می‌دهد و التهاب یکی از قوی‌ترین ارتباط‌ها را با کبد چرب غیرالکلی دارد به همین دلیل محققان این پژوهش، احتمال می‌دهند کمبود ویتامین دی ریسک ابتلا به کبد چرب را بیشتر کند.

همایونفر در ادامه با بیان این که مصرف مداوم مکمل‌ها برای افزایش سطح ویتامین دی بدن از لحاظ پزشکی چندان جایز نیست، گفت: به جای مصرف مداوم مکمل‌ها پیشنهاد می‌کنیم افراد دچار کمبود ویتامین دی سبک زندگی خود را تغییر دهند و سعی کنند مواجهه خود را با نور آفتاب که اصلی‌ترین منبع ویتامین دی می‌تواند باشد افزایش دهند. در حد 10 دقیقه تا یک ربع در معرض آفتاب قرار گرفتن فرد را دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌کند اما باعث می‌شود ویتامین دی مورد نیاز بدن ساخته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899947

دیگر خبرها

  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • تصاویری از عملیات ترکیبی علیه رژیم صهیونیستی در پایگاه رویسات
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • ببینید | روایتی از آنچه در جلسه آغازین دور جدید دادگاه منافقین گذشت
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید