Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@06:07:49 GMT

به دانش‌بنیان‌ها اجازه تنفس بدهید

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۱۹۸۹

به دانش‌بنیان‌ها اجازه تنفس بدهید

مصطفی مصری‌پور، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با تحقق شعار سال ۱۴۰۰ یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اظهار داشت: این شعار از ۳ بخش تشکیل شده است که عبارت است از تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی؛ اول از همه باید این را در نظر داشته باشیم که سال گذشته به خاطر تغییر دولت، یک سال خاصی بود و عملا ۳ ماه ابتدایی سال این دولت قبلی درگیر برگزاری انتخابات بود و ۳ ماه هم طول کشید تا دولت فعلی تشکیل و کابینه مستقر شود؛ به همین دلیل، چابکی لازم وجود نداشت که ما انتظار داشته باشیم سال ۹۹ مثل سال ۹۸ یا سال ۹۷ باشد؛ چون در سال‌های قبل از آن، دولت و وزرا مستقر بودند و تکلیفشان مشخص بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با این حال در سالی که گذشت بحرانی‌ترین سال از نظر نهاده‌های تولید بود؛ یعنی یک قسمت تأمین برق بود که در ماه‌های پیک مصرف برق کشور، در تیر و مرداد و حتی قسمتی از شهریور، خیلی از صنایع برق نداشتند و حتی برق خانگی‌ها هم قطع می‌شد و در فصل سرد سال هم مشکل گاز بوجود می‌آمد؛ در استان اصفهان هم به این دلیل که در فلات مرکزی کشور قرار دارد، مشکل قطعی برق خیلی شدید بود، اما مشکل گاز به شدت برق نبود؛ با این وجود در صنایع سیمانی و فولادی تولید کاهش پیدا کرد.

مصری‌پور با بیان اینکه این مشکل در سال‌های قبل ریشه دارد و به این سرعت هم رفع نمی‌شود، ادامه داد: ما امسال در بخش خانگی از نظر مصرف گاز رکورد زدیم؛ علاوه بر این حدودا ۱۵ درصد از مصرف گاز ما به صنعت متصل است؛ انتظاری که تولیدکنندگان از دولت در بخش تأمین نهاده‌هایی همچون گاز و برق داشتند این بود که اول از همه راحت‌ترین کار را انتخاب نکند و فورا سراغ صنایع نیاید و برق و گاز آن‌ها را قطع کند؛ اما دولت چون سیاست مشخصی در مدیریت مصرف نداشت، اول از همه  به صنایع فشار آورد و برق و گاز این‌ها را قطع کرد.

کارشناس و پژوهشگر اقتصادی به مشکل دیگری هم اشاره و خاطرنشان کرد: با بررسی فضای کسب و کار می‌بینیم که نوسانات نرخ ارز در سال گذشته خیلی اذیت‌کننده بود، یعنی از شروع سال تا تیرماه نرخ ارز رشد داشت و به عددهای بالای ۳۰ هزار تومان رسید و تولیدکنندگان را برای تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو کرد؛ مشکل دیگری هم که خیلی‌ها را در سال گذشته دچار مشکل کرد، نرخ بهره بانکی بود.

وی به اتفاقات بعد از مستقر شدن دولت اشاره کرد و گفت: بعد از این، ما یک گشایش‌هایی را دیدیم؛ اول از همه مذاکرات از بلاتکلیفی خارج شد و تیم جدید با سرعت بیشتری این روند را به پیش برد و خیلی از ابهامات موجود در مذاکرات رفع شد و به تبع آن، دولت در تنظیم بازار و تنظیم قیمت مواد اولیه و حضور خیلی از کالاهای موجود در زنجیره تأمین در بورس کالا که در بازار سیاه با قیمت‌های بالایی در حال معامله بود، اقدامات مهمی انجام داد.

مصری‌پور یادآورد شد: برای مثال در صنعت ساختمان به دلیل قطعی برق، ما شاهد افزایش قیمت شدید سیمان در بازار آزاد بودیم، ولی وقتی سیمان وارد بورس کالا شد، قیمت‌ها هم کنترل شد و به ثبات رسید و موجب شد ساخت و ساز هم روند منطقی به خود بگیرد؛ در بحث فولاد هم سنگ آهنی‌ها در بورس وارد شدند و این خیلی به صنایع فولادی برای تأمین مواد اولیه کمک کرد.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی به تغییر سیاست‌های بانک مرکزی هم اشاره و عنوان کرد: روند افزایشی شدیدی که در بازار بین بانکی داشتیم و نرخ‌ها تا ۲۵ درصد هم بالا رفته بود، با مدیریت درست و حضور بانک مرکزی در بازار باز اوراق دولتی، نرخ بهره تا ۱۹ درصد کاهش یافت و این اتفاق خیلی مهمی بود.

وی تصریح کرد: ثمره این اتفاقات را در حال حاضر نمی‌بینیم؛ ولی وقتی ثبات به زنجیره تولید برگردد، چه در بخش تأمین مالی چه در بخش تأمین موا اولیه، موجب می‌شود این ثبات بعد از چندماه در بازار هم رؤیت شود و از طرفی هم ثمره کاهش ابهامات موجود در افق سرمایه‌گذاری به دلیل ریسک‌های بین‌المللی، خودش را در نیمه دوم سال بعد نشان خواهد داد؛ به همین دلایل، به نظر من در حال حاضر برای قضاوت درباره سیاست‌های اتخاذی دولت زود است.

مصری‌پور اذعان کرد: به طور کلی خیلی از مشکلاتی که در دولت قبلی وجود داشت و اوج گرفت، در دولت فعلی در حال رفع شدن و کاهش است؛ مثلا تأمین مالی شرکت‌ها به دلیل کاهش نرخ بهره خیلی بهتر شده است؛ از طرفی نوسانات نرخ ارز هم به خوبی کنترل شده است و همین ۲ مورد باعث می‌شود که سرمایه‌گذار ما با افق بازتری تصمیم بگیرد.

کارشناس و پژوهشگر اقتصادی پایداری سیاست‌های اتخاذی از سوی دولت را خوب ارزیابی و اظهار کرد: الان در نرخ ارز، چندماهی است که نوسانات زیادی نداریم و در نرخ بهره هم روند کاهشی داشتیم؛ اما در مورد مشکل نهاده‌هایی مثل برق و گاز، ما تا چند سال آینده با این مسأله روبرو خواهیم بود و این نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی همچنین به تشکیل گروه پیشرانان اقتصاد کشور هم اشاره کرد و گفت: این اقدام بسیاری خوبی بود؛ چون ما در دوره قبلی و بعد از امضای برجام تجربه تلخی داشتیم و آن این بود که همه تخم مرغ‌ها را در سبد شرکت‌های چند ملیتی خارجی چیدند و امیدوار بودند این شرکت‌ها وارد کشور شوند و مشکلات صنعت را رفع کنند یا حتی در خودروسازی رفتیم قراردادهای خیلی سنگینی با خودروسازان فرانسوی بستیم؛ ولی دیدیدم به محض اینکه شرایط سیاسی تنش‌آمیز می‌شود این شرکت‌ها هم از کشور خارج می‌شوند.

مصری‌پور به ضرری که این شرکت‌ها به اقتصاد ایران وارد کردند، اشاره و بیان کرد: اتفاقا اگر ما در حال حاضر با مشکل گاز در صنایع خود روبرو هستیم، به دلیل این است که این صنایع با ما قرارداد بستند و بعد رها کردند و رفتند؛ اما این گروه پیشرانان سرمایه‌گذاری راهبردی ما را به صنایع داخلی خودمان وابسته کرده است؛ به این صورت که شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برنامه دادند تا با سرمایه‌گذاری متمرکز، در پروژه‌های اصلی کشور مثل تأمین گاز، سهیم باشند.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی ابراز امیدواری کرد: این امید وجود دارد که در سال‌های آینده با توجه به این سرمایه‌گذاری و حمایت دولت و ارائه امتیازهای مشخص و شفاف به این شرکت‌ها، تأمین گاز پایدار باشد و مثل قبل به محض وارد شدن یک تنش سیاسی همه چیز به هم نریزد.

وی این را هم گفت: رویکردی که دولت جدید دارد در راستای شعار سال بود، ولی در دولت قبل این اتفاق نیفتاد و ۶ ماه اول سال کاملا رها بود؛ ولی برنامه دولت با شعار سال تطبیق داشت و تا حدی هم محقق شد.

مصری‌پور در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال جدید و تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان اعلام داشت: تولید دانش‌بنیان، تولید مبتنی بر فناوری و نوآوری است و بخش خصوصی نقش اصلی توسعه در این بخش را به عهده دارد و نقش دولت در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان صرفا در مقررات‌زدایی و بسترسازی و مانع‌زدایی تعریف می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در طی یک دهه اخیر اقداماتی در خصوص ارائه مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته، اما عملا اتفاق ملموسی رخ نداده و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در همان ابتدای راه به دلایل متعدد در مرحله اول رشد خود باقی مانده‌اند.

وی متذکر شد: تبدیل ایده به محصول نیازمند تأمین مالی در ۳ مرحله ایده‌سازی، رشد و بلوغ است و تجربه اقتصادهای پیشرفته نشان می‌دهد که مسیر این رشد از بازار سرمایه و به کمک صندوق‌های ریسک پذیر (vc) در مرحله رشد و پس از آن کمک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (pe) طی می‌شود که تأسیس این صندوق‌ها در کشور سرعت چندان مطلوبی نداشته و صرفا در مقیاس کوچک و توسط زیرمجموعه برخی بانک‌ها انجام شده است.

به گفته مصری‌پور بستر قانونی لازم برای توسعه این صندوق‌ها از سوی سازمان بورس فراهم شده و لازم است هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی هر استان در تأسیس این صندوق‌ها پیشگام و پیشران باشند.

این کارشناس اقتصادی همچنین افزود: تجربه تأسیس صندوق‌های نوآوری و پژوهش تا حدی راهگشا بوده، اما ساختار دولتی این صندوق‌ها و عدم گزارش‌دهی شفاف آن‌ها در سامانه‌هایی نظیر کدال و عدم تأیید صلاحیت مدیران آن‌ها ذیل سازمان‌های مرتبط نظیر سازمان بورس مانع توسعه صحیح این صندوق‌ها شده و عملا فضای استارتاپی استان‌ها ارتباط خود با صندوق‌ها را از دست داده است؛ بنابراین لازم است که با رفع این ابهامات و افزایش سرمایه صندوق‌ها در بستر بازار سرمایه، کارایی آن‌ها را بهبود بخشید.

وی در پایان متذکر شد: تحقق شعار سال نیازی به قانونگذاری جدید و اختراع مجدد چرخ ندارد، بلکه می‌توان در بستر موجود و با استفاده ابزارهای قانونی فعلی تا حد زیادی به فعالیت‌های دانش بنیان اجازه تنفس داد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: نرخ ارز شعار سال صنعت مالی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی سرمایه گذاری صندوق ها شرکت ها دانش بنیان اول از همه مصری پور نرخ بهره شعار سال نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی

حمید جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی امروز در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال جاری مصوب شد.

وی افزود: این مطالعه با رویکرد ارتقای زیست بوم کارآفرینی نوآوری و فناوری خراسان جنوبی جلب مشارکت ذینفعان کلیدی و برگزاری بیش از ۴۰ جلسه کارشناسی تدوین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سند در استان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها نهادها ستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تدوین شده و در این فرآیند تلاش شده مشارکت نمایندگان و تمام گروه‌های ذی نفع جلب شود و در مجموع دعوت از ۹ لایه و ۳۲ بازیگر اصلی زیست بوم صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: در تدوین سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی فرادست نظیر مطالعات طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی بررسی و مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.

جهانشاهی تاکید کرد: بر اساس این سند مهم‌ترین ارزش‌های توسعه دانش بنیان استان توجه به اقتدار آفرینی علم و دانش، توجه به امنیت و انسجام ملی، توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی و بومی، سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، خلاقیت، نوآوری و فناوری علمی، ثروت آفرینی، افزایش رفاه عمومی و افزایش اشتغال به ویژه برای دانش آموختگان دانشگاهی، عدالت محوری در دستیابی با فرصت‌های برابر دانش پایه برای افراد، شرکت‌ها و نهادها، صیانت از محیط زیست، منابع انرژی و آب مبتنی بر حکمرانی دانش و توجه به مزیت‌های نسبی استان همچون توسعه ظرفیت‌های کشاورزی، معدن، مرز و غیره خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این سند ۱۲ هدف بنیادین تدوین شده که عبارتند از توسعه فرهنگ کارآفرینی دانش پایه، بهبود محیط کسب و کار دانش بنیان، تحقق توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش پایدار، فراگیر و عادلانه به نفع همه اقشار جامعه، توسعه سرمایه انسانی، آموزش و مهارت برای پاسخگویی به نیازهای اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیرساخت و توزیع خدمات دانش بنیان و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح استان مبتنی بر آمایش سرزمینی، ارتقای بهره وری و حفاظت از منابع استان با استفاده از نوآوری و فناوری‌های دانش بنیان، تقویت نقش نهاد علم، دانش نوآوری و فناوری در تکمیل زنجیره ارزش استان، شبکه سازی نوآوری، فناوری و کارآفرینی برای توسعه زیست بوم، توسعه بهره برداری از فناوری‌های نوین، توسعه فناوری‌های پرچم دار به منظور رشد و رقابت پذیری اقتصاد منطقه‌ای، تقویت بنیان‌های پژوهش در زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی استان و ارتقای سطح سلامت و بهداشت استان با گسترش خدمات و محصولات دانش بنیان است.

کد خبر 6087044

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • گشایش نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان آغاز به‌کار کرد
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • نصری: اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!