Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - شش عروسک غولپیکر یزدی با حضور در مراسم‌های نوروزی اقدام به معرفی آداب و رسوم مردم یزد به مسافران نوورزی می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد،‌ در گویش یزدی،‌ بسیاری از مردم این خطه کویری به مادربزرگان خود «آبی بی» و به پدربزرگان خود «آبا» می‌گفتند؛‌ دو عبارتی که در میان نسل جدید کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کم‌کم رو به فراموشی گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراموشی این چنین کلمات در کنار بسیاری از کلمات زیبای گویش شیرین یزدی زنگ خطری بسیار جدی در ارتباط با این لهجه شیرین به حساب می‌آید و لازم است برای احیای آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

یکی از اقدامات انجام شده در این رابطه،‌ ساخت عروسک‌های غول پیکری است که با نام‌های «آبی بی» و «آبا» از دو سال قبل توسط سازمان فرهنگی،‌ اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد شروع شد و مدتی هم عروسک‌های غولپیکر پدر و مادربزرگ یزدی در مراسم‌های مختلف حضور پیدا می‌کردند.

امسال اما حضور این عروسک‌ها در مراسم‌ها با رویکرد متفاوتی انجام شده و علاوه بر «آبی بی» و «آبا»،‌ فرزندان و نوه‌هایشان هم همراه آنها هستند و به عبارتی،‌ شش عروسک غول‌پیکر،‌ راوی سنت‌ها و آداب و رسوم مردم یزد برای مسافران نوروزی هستند.

فوت 17 نفر در تهران بر اثر حوادث و تصادفات در ایام نوروزرشد چشمگیر گردشگران نوروزی در تهرانبیش از 750 هزار مسافر نوروزی در استان فارس اسکان داده شده‌اند

بسیاری از گردشگران در مراسم‌های مختلفی که در نوروزگاه‌ها برگزار می‌شود،‌ در کنار این عروسک‌ها قرار می‌گیرند و با آنها عکس یادگاری می‌گیرند.

انتهای پیام/781/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مراسم ها عروسک ها آبی بی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۳۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید گمنام در رفسنجان آرام گرفت

پیکر مطهر یک شهید گمنام عصر امروز امروز مصادف با شهادت امام صادق علیه السلام با حضور پرشور مردم شهیدپرور رفسنجان از میدان سردار سلیمانی تا میدان ابراهیم تشییع و در بوستانی تازه تاسیس جنب حسینیه نخل به خاک سپرده شد.

این شهید گرانقدر در ۱۹ اسفند سال ۶۳ در سن ۲۴ سالگی در عملیات بدر و در منطقه شرق دجله به فیض شهادت نائل آمده است.

صبح امروز پیکر مطهر شهید گمنام در جمع مردم منطقه نوق رفسنجان حضور یافت و شب گذشته مراسم وداع با پیکر مطهر شهید گمنام در حسینیه نخل برگزار شد و همچنین این شهید عزیز امروز میهمان مردم کشکوئیه، لطف آباد، عیش‌آباد و داوران نیز بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مراسم تجدید میثاق با شهید «مرتضی غلامی» در گناوه برگزار شد
  • تشییع پیکر شهید مرزبان جلال اعتماد در بانه+فیلم
  • شهید گمنام در رفسنجان آرام گرفت
  • درخشش بانوان یزدی در مسابقات پتانک کارگران کشور
  • تشییع پیکر شهید گمنام در اشکذر + فیلم
  • بانوان یزدی حائز مقام سومی مسابقات پتانک کارگران کشور شدند
  • تشییع پیکر شهید «فرزین بلیان» در کرمانشاه + تصاویر
  • جزییات مراسم استقبال و تشییع پیکر شهدای گمنام در کرمان
  • مسجد مقدس جمکران آماده میزبانی از پیکر پاک دو شهید گمنام
  • پیکر شهید گمنام وارد یزد شد