Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل|مهران عقلمند: سال نو ۱۴۰۱ در استان اردبیل با برف و سرما و کولاک شدید در جاده‌ها آغاز شد و بارش برف در مناطق مختلف این استان که از آخرین روزهای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود تا به امروز نیز ادامه دارد، به‌طوری‌که ارتفاع برف در برخی مناطق استان به بیش از ۶۰ سانتی‌متر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارش برف و کولاک در کنار خوشحالی کشاورزان و مردم از نزول نعمت الهی، سبب بروز برخی از مشکلات هم‌چون سختی عبور و مرور وسایط نقلیه در جاده‌های مواصلاتی و روستایی و حتی سطح شهر شده و همزمانی این بارش‌ها با ایام عید نوروز و حضور مسافران نوروزی در این استان بر حجم مشکلات افزوده است. در چند روز اخیر شاهد گرفتاری بسیاری از خودروها در جاده‌های استان اردبیل بوده‌ایم.

 

امدادرسانی به بیش از ۹ هزار نفر گرفتار شده در برف و کولاک

طبق گفته مهدی خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل در طی روزهای اخیر برای بیش از ۹ هزار نفر عملیات امدادرسانی در جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل انجام یافته و بیش از ۵۰۰ نفر نیز در مساجد، روستاها و اماکن دیگر اسکان داده شده‌اند.

این موضوع نشان‌گر حجم و شدت برف و کولاک در سطح جاده‌های استان اردبیل بود که پای نیروهای امدادی را نیز در اولین روزهای نوروز سال ۱۴۰۱ نیز به میان کشیده است.

اما در کنار امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف و کولاک شدید در جاده‌های استان اردبیل، بارش‌های اخیر همانند سنوات گذشته سبب مسدودی راه‌های برخی روستاها در سطح استان اردبیل و هم‌چنین قطعی برق برخی از روستاها شد.

موضوعی که در طی چند سال گذشته با هر بار بارش سنگین و نیمه سنگین در استان اردبیل به یک مساله تکراری تبدیل شده است و در فصل پاییز و زمستان پس از بارش برف همواره شاهد انسداد راه بسیاری از روستاها بوده‌ایم.

 

انسداد راه ۱۸۵ روستا در استان اردبیل

به گفته کلیم الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیش از یک هزار راه روستایی در استان اردبیل در طی این مدت درگیر بارش برف و کولاک شدید بوده که سبب مسدودی این راه‌های روستایی شد که در روزهای ابتدایی بارش برف برخی از راه‌های روستایی بازگشایی شده و اما همچنان راه ۱۸۵ روستا به دلیل وضعیت شدید برف و کولاک برای چندمین بار در طول این هفته مسدود شده است.

وی افزود: از زمان شروع بارش تا به امروز و بیش از یک هزار و ۴۰۰ بار راه روستایی بازگشایی شده و برخی از روستاها سه الی چهار بار بازگشایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه بارش برف سنگین و کولاک تردد در برخی جاده‌های استان را با مشکل مواجه کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر کلیه محورهای مواصلاتی استان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد؛ اما با توجه به شرایط جوی و کولاک در اکثر محورهای مواصلاتی، مسافران زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

 

وثوقی با اشاره به وضعیت جوی محورهای مواصلاتی استان اردبیل تشریح کرد: در محور اردبیل به آستارا و خلخال به اسالم شاهد مه گرفتگی مقطعی هستیم و بارش پراکنده برف در اکثر جاده‌های استان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مسافران پیش از سفر وضعیت راه‌های کشور را استعلام کنند، افزود: با توجه به وضعیت محورهای مواصلاتی از مسافران  انتظار می‌رود پیش از سفر از طریق سامانه ۱۴۱ از وضعیت جاده‌ها مطلع شوند. این سامانه شبانه‌روز آماده پاسخگویی به هموطنان است‌.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: ۶۰ اکیپ نوروزی راهداری با ۲۳۰ دستگاه ماشین آلات و ۴۳۰ نفر نیروی انسانی تا پایان تعطیلات در ۲۲ راهدارخانه ثابت و سیار استان مستقر هستند.

 

موج بارش‌های اخیر در استان اردبیل بر خلاف بارش‌های قبلی این بار مرکز و شمال استان را درگیر خود کرده و جنوب استان تا به امروز آن‌چنان با مشکل خاصی مواجه نیست، گرچه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی استان اردبیل در روزهای پایانی هفته شاهد بارش برف در جنوب استان نیز خواهیم بود. اما بارش‌های بسیار زیاد و بی‌سابقه در شمال استان که دارای آب و هوای گرمسیری نسبت به مرکز و جنوب استان اردبیل است سبب بروز مشکلات بسیار زیادی در این موقع از سال شده است.

شهرستان گرمی و انگوت شاهد بیش‌ترین حجم بارشی در شمال استان بوده که به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه شاهد انسداد بسیاری از راه‌های روستایی در طول چند روز اخیر هستیم و برخی از راه‌های روستایی چندین بار بازگشایی شده اما کولاک شدید مجددا راه این روستاها را بسته است.

انسداد راه روستاها سبب شده تا روستاییانی که در این موقع از سال با فروش محصولات تولیدی خود هم‌چون شیر به امرار معاش می‌پرداختند با مشکل مواجه شوند و در کنار آن قطعی برق در برخی از روستاها و عدم دسترسی نیروی انسانی متخصص برق برای رفع مشکل، مشکلات در این مناطق را دوچندان کرده است.

 

درخواست کمک نماینده ولی فقیه در استان اردبیل از دولت

در کنار زحمات و تلاش‌های راهداران و مسؤولان استانی برای رفع مشکلات مردم روستاها، نبود امکانات و ماشین آلات سنگین و فرسودگی بسیاری از این ماشین‌آلات مساله‌ای بود که مسؤولان استان در ایام بارش برف سنگین زمستانی نیز بر آن اذعان داشته و درخواست مساعدت از مسؤولان کشوری داشتند، موضوعی که حتی مورد توجه آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل نیز قرار گرفته است و وی در صفحه مجازی خود نوشت:

«در این موسم بسیاری از روستاییان عزیز ما با فروش شیر ارتزاق می‌کنند با بسته شدن راه‌های روستایی مخصوصا در منطقه موران و انگوت، شیر دست روستاییان مانده است در بعضی از روستاها برق قطع شده و اداره برق می‌گوید تا راه‌ها باز نشود ما نمی‌توانیم کاری کنیم.

انتظار از مسئولین درک عمق گرفتاری است دولت برای مناطق سیل زده و حوادث دیده در استان های دیگر بودجه خسارت می‌دهد انتظار این است که مناطق گرفتار ما نیز از عنایت ویژه دولتی برخوردار گردند.»

انسداد راه‌های روستایی در کنار ایجاد مشکل برای اهالی روستا سبب عدم دسترسی به نهاده‌های دامی شده که همین موضوع تهیه نهاده‌های دامی برای احشام روستاییان را نیز در این موقع از سال با مشکل جدی مواجه کرده است.

 

 

بیش از ۴ هزار تن نهاده دامی در مناطق درگیر با برف اردبیل توزیع می‌شود

مهدی خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل گفت: با توجه به فعالیت سامانه ناپایدار در سطح استان اردبیل و مسدود شدن راه برخی از مناطق  روستایی، در حال حاضر ۴ هزار و ۵۶ تن نهاده دامی ذخیره شده در قالب سهمیه عادی و ویژه، در سطح استان در حال توزیع است.

وی با اشاره به ذخیره سهیمه نهاده‌های دامی سطح استان افزود: در اردبیل ۷۳ تن، نمین ۲۷۵ تن، کوثر ۲۱۶ تن، پارس‌آباد ۷۵۵ تن، سرعین ۳۲۷ تن، گرمی ۳۲۰ تن، نیر ۴۶۰ تن، اصلاندوز ۱۳۰ تن، بیله‌سوار ۸۵۰ تن و خلخال یک هزار و ۵۰ تن و در مجموع ۴ هزار و ۵۶ تن نهاده در سطح استان به خصوص مناطق بحران‌زده توزیع می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل تصریح کرد: ذخیره نهاده دامی در شهرستان مشگین شهر به اتمام رسیده است و بیله‌سوار و پارس‌آباد نهاده مورد نیاز شهرستان فوق را تامین خواهند کرد و کارخانه تولید نهاده دامی تا روز شنبه نهاده تکمیلی را به مشگین شهر ارسال خواهد کرد.

خدمتی گفت: از آنجاییکه شاهد کولاک شدید در محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی هستیم راه دسترسی برخی از روستاها چندین بار بازگشایی شده و پس از هر بار بازگشایی نهاده دامی مورد نیاز و اقلام مورد نیاز به اهالی روستا رسانده شده است.

وی ادامه داد: لذا با توجه به ذخیره نهاده‌های دامی در استان مشکلی از بابت تامین آن وجود ندارد و به محض بازگشایی راه‌های روستایی ارزاق مورد نیاز به اهالی رسانده می‌شود و در بخشی از مناطق گرمی و انگوت مشکلاتی در حوزه نان وجود دارد که نان مورد نیاز در حال پخت و ارسال به مناطق مورد نظر است.

 

بسیج و سپاه اردبیل پای کار مردم در برف سنگین گرمی و انگوت

حجم بارش برف در مناطق شمال استان و کولاک شدید در این منطقه حتی بسیج و سپاه را که همواره در خدمت‌رسانی به مردم ثابت قدم هستند، پای کار کشید.

سردار غلامحسین محمدی اصل فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل در این خصوص اظهار کرد: همه توان و ظرفیت بسیج و سپاه را برای بازگشایی راه‌های روستایی و خدمت‌رسانی به اهالی شریف روستاهای شهرستان انگوت و گرمی به کار می‌گیریم.

وی افزود: چهار دستگاه ماشین‌آلات سنگین مهندسی با تمام توان در راه‌های روستایی موران و انگوت برای بازگشایی راه‌های روستایی تلاش خواهند کرد.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل تصریح کرد: جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعم از نان و آب‌معدنی توسط نواحی مقاومت بسیج در شهرستان‌ها انجام می‌گیرد و از روز گذشته توزیع نان در روستاهای درگیر برف در شهرستان‌های گرمی و انگوت شروع شده است.

سردار محمدی اصل بیان کرد: کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده، امروز و فردا به شهرستان‌های انگوت و گرمی خواهد رسید و توسط گروه‌های جهادی و حوزه‌های مقاومت بسیج توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: تا بازگشایی کامل راه‌های روستایی و حل و فصل کامل مشکلات به وجود آمده بسیج و سپاه در کنار مردم خواهد بود.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: بسیج پاره تن مردم است و در تمام شرایط سخت در کنار مردم بوده است و در شرایط به وجود آمده در شهرستان‌های گرمی و انگوت نیز در کنار مردم خواهد بود.

 

علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی عوامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل، نیروهای امدادی استان و هم چنین کمک رسانی سپاه استان در راستای برف‌روبی جاده‌های مواصلاتی و راه‌های روستایی در سطح استان اما هم‌چنان شاهد برخی نواقص در این خصوص هستیم که سبب انتقاد مردم و اهالی روستاهای مسدود شده، است.

در حالی‌که استان اردبیل به عنوان یک منطقه کوهستانی و برف‌گیر در سطح کشور شناخته می‌شود اما کمبود ماشین آلات برف‌روبی در این استان کاملا مشهود بوده چرا که با هر بارش برف و کولاک در این استان شاهد مسدودی چندین روزه راه‌ها به خصوص راه‌های روستایی در مناطق کوهستانی هستیم و حتی مسئولان استانی نیز به کمبود تجهیزات در این استان اذعان دارند.

 

ناوگان ماشین آلات سنگین راهداری اردبیل نیازمند نوسازی است

وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به عمر بالای ماشین آلات سنگین راهداری در این استان عنوان کرد: ناوگان ماشین‌آلات راهداری با کمبود مواجه است و در اوایل اسفند ماه که با بارش سنگین برف در استان مواجه شدیم نیز این موضوع مورد تاکید ما و مسئولان استانی قرار گرفت.

وی افزود: ماشین‌آلات موجود در استان اردبیل هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی نیازمند نوسازی است و عمر ماشین‌آلات در این استان بسیار بالا بوده و میانگین عمر آن ۲۴ سال است و لذا این موضوع یکی از ضروریات راهداری استان بوده و نیاز است تا با همراهی مسئولان استانی و تامین منابع مالی مورد نیاز نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

 

کمبود ماشین‌آلات سنگین برف‌روبی در استان سبب بروز مشکلاتی شده است

کمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: در سال گذشته و در روزهای ابتدایی شروع سال جدید، چندین سامانه بارشی کم‌ سابقه وارد استان اردبیل شده و مشکلات متعدد و بسیاری در بخش‌های مختلفی پیش آورده است.

وی افزود: عمده مشکلات استان اردبیل در فصل پاییز و‌ زمستان، عدم برف‌روبی در معابر شهری و جاده‌ای در زمان مقرر و مناسب بوده که علت این موضوع هم فرسودگی و به خصوص نبود ماشین‌آلات سنگین در استان است.

خرید ماشین آلات سنگین برای استان اردبیل در دستور کار است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل تصریح کرد: به پیشنهاد استان اردبیل، دولت و مجلس در سال‌جاری به حوزه خرید ماشین آلات سنگین برای استان‌ها توجه ویژه‌ای خواهند داشت و استان اردبیل هم در بین استان‌های با اولویت اصلی قرار دارد.

میرجعفریان گفت: در صورتی‌که برنامه‌‌ریزی‌های لازم دولت و مجلس در راستای خرید ماشین‌آلات سنگین اجرا شود، در پاییز و زمستان سال جاری، مشکلات گذشته و فعلی حوزه برف‌روبی در استان اردبیل تکرار نخواهد شد.

 

واردات ماشین‌آلات سنگین در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل گفت: در بودجه سال جاری واردات ماشین‌آلات سنگین با عمر کمتر از ۵ سال برای راهداری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبیعتا استان اردبیل هم سهم خواهد داشت و سعی خواهیم کرد تا با توجه به نیاز استان اردبیل و وضعیت جغرافیایی این استان سهم بیشتری را برای خرید این ماشین‌آلات داشته باشیم.

بدری ادامه داد: در کنار آن برای شهرداری‌های کشور نیز از محل مدیریت بحران بودجه‌ای در نظر گرفت شده و وزیر کشور هم در سفر اخیر خود به استان اردبیل قول تامین منابع مالی برای خرید ماشین آلات سنگین برای شهرداری‌های استان را داده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما در کنار این اقدامات حتما باید از ظرفیت بخش خصوصی در زمان وقوع چنین بحران هایی برای برف‌روبی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مشکلات ناشی از بارش برف و کولاک در استان اردبیل یکی از مشکلات دیرینه این استان بوده و با هر بار بارش برف سنگین و نیمه سنگین در این استان شاهد بروز چنین مشکلاتی و انسداد راه‌های روستایی هستیم.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل و شرایط کوهستانی حاکم بر این منطقه و مباحث مطرح شده توسط مسئولان استان اردبیل، کمبود ماشین‌آلات سنگین در این استان برای برف‌روبی اصلی‌ترین معضل در اردبیل به شمار می‌رود و طبق گفته مسئولان استانی کمبود این ماشین‌آلات سبب شده تا برف‌روبی راه‌های روستایی و جاده‌ای با تاخیر مواجه شود و همین موضوع انسداد راه‌های روستایی را در پی داشته است.

از همین رو نیاز است تا با ورود جدی مسئولان دولتی به این موضوع و تلاش مسئولان استانی مشکلات ماشین‌آلات سنگین بروز برف‌روبی در استان اردبیل برطرف شود تا در فصول سرد سال شاهد بروز چنین مشکلاتی در این استان نباشیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: برف اردبیل برفروبی هواشناسی اردبیل هوای اردبیل معاون عمرانی استاندار اردبیل مدیرکل راهداری اردبیل مهدی خدمتی مدیریت بحران اردبیل آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خرید ماشین آلات سنگین راه های روستایی محورهای مواصلاتی بارش برف و کولاک برخی از روستاها استان اردبیل استان اردبیل مسئولان استانی جاده های استان استان اردبیل نهاده های دامی مسئولان استان خبرگزاری فارس برف و کولاک کولاک شدید بار بازگشایی بازگشایی شده مدیریت بحران کولاک شدید سطح استان گرمی و انگوت بسیج و سپاه برف روبی نهاده دامی انسداد راه شمال استان شهرستان ها جاده ها مورد نیاز برف سنگین سال جاری بارش ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۴۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، برخی محورهای کوهستانی با بارش نخستین برف زمستانی مسدود می‌شوند؛ معمولا اهالی ساکن در مقصد این راه‌ها چند ماهی در محاصره‌اند یا از محورهای دیگری تردد می‌کنند. حالا که فصل بهار رسیده و از سرمای استخوان‌سوز زمستان خبری نیست، این محورها یکی یکی بازگشایی می‌شوند. ما در این گزارش به این محورها و جاذبه‌های گردشگری‌شان سرزده‌ایم.

«تته» تونل برفی و دشت پر گل

یکی از شگفت‌انگیزترین گردنه‌های ایران است؛ گردنه‌ای که برای عاشقان طبیعت به‌ویژه حالا که سراسر دشت‌های اورامانات با گل‌های سرخ پوشیده شده و منظره‌ای بدیع خلق کرده است. ما هم این نوید را به شما می‌دهیم که گردنه تته بعد از چند ماه از 5 اردیبهشت بازگشایی شده و حالا اگر از این گردنه بین مریوان در کردستان و پاوه در کرمانشاه عبور کنید، از یک تونل برفی هم می‌گذرید. این گردنه پیچ در پیچ طولی حدود ۳۰۰۰ متر دارد و در انتهای مسیر به روستای زیبای اورامان‌تخت می‌رسد؛ ارتفاع برف در این مسیر گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما فقط همین نیست، ارتفاع زیاد این گردنه باعث شده که یک منظره زیبا از مرز ایران و عراق و سد دربندیخان پیش روی شما باشد که به راحتی قابل تماشاست.

ببینید:
بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

تصاویری از برف روبی گردنه تته کردستان | حجم سنگین برف در گردنه + فیلم

«گنجنامه-تویسرکان» اسکی در فصل گرم

گنجنامه- تویسرکان یک محور فرعی است، اما بسته‌شدن این جاده هم از پاییز تا بهار سال بعد ترددها را با چالش مواجه می‌کند. این محور ۲۴کیلومتری جزو مسیرهای فرعی و کوهستانی همدان است و روستاهای منطقه را به همدان متصل می‌کند. گنجنامه- تویسرکان یکی از مسیرهای گردشگری همدان نیز محسوب می‌شود که در مسیر آن، از دیدن یک طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر لذت خواهید برد؛ به‌ویژه اینکه در این مسیر می‌توانید به پیست اسکی تاریک‌دره هم سر بزنید و از پیست چمنی آن هم استفاده کنید. دشت میشان و دهکده گردشگری گنجنامه از دیدنی‌های این منطقه است که حالا با بازگشایی جاده از ۷ اردیبهشت آماده حضور گردشگران هستند.

بیشتر بخوانید:
بازگشایی جاده گنجنامه پس از 5 ماه

«پونل- خلخال» جاده‌ای رو به بهشت

می‌گویند مسیری رو به بهشت است؛ یکی از زیباترین جاده‌های گردشگری که بعد از عبور از روستای گردشگری خوجین و روستای مجره جلوه‌گری می‌کند. این مسیر گردشگری شما را در کمتر از یک ساعت از شهرستان خلخال در اردبیل به رضوانشهر در استان گیلان می‌رساند؛ جاده‌ای که با دره‌های سرسبز، چشمه‌های آب و همچنین آب و هوای مطبوع و خنک در مسیر جنگلی، حال شما را خوب می‌کند. تا چشم کار می‌کند جنگل است و درختان هیرکانی. این جاده هم البته به‌دلیل کوهستانی بودن در روزهای سرد سال بسته است و حالا 20روزی است که دوباره بازگشایی شده و می‌توانید با سفر به آن یک تجربه منحصر به فرد داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
ارتفاع برف بهاری در این نقطه به نیم متر رسید + فیلم

«عسل‌کشان» سفر به غار طبیعی برفی

نامش «عسل‌کشان» است و راه ارتباطی ۱۵ روستا با حدود 4500نفر جمعیت با مرکز شهرستان کوهرنگ و دهستان موگویی. عسل‌کشان هر ساله با نخستین بارش برف مسدود می‌شود و تا سال آینده امکان بازگشایی آن وجود ندارد. ارتفاع برف در این منطقه گاهی تا 8متر هم می‌رسد. این گردنه از 25فروردین امسال بازگشایی شده و می‌توانید با عبور از جاده موگویی- چلکرد به غار یخی «چما» سفر کنید که یک غار عظیم از جنس برف است و از انباشت برف و یخ در طول سال‌های زیاد ایجاد شده است‌. دهستان موگویی هم سرشار از زیبایی‌های طبیعی چون طبیعت بکر و روستاهای پلکانی و آبشارهاست که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

ببینید:
برف روبی جاده چلگرد - سرآقاسید در چهارمحال و بختیاری + فیلم | حجم برف را ببینید


«بیژن» برفی‌ترین پیچ ایران

می‌گویند برفی‌ترین پیچ ایران است و همین باعث شده تا حتی در تابستان هم آب و هوای خنک داشته باشد؛ جایی میان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در ارتفاع ۳۲۰۰ متری منطقه دنا. ارتفاع برف در این منطقه گاهی به حدود ۸ متر یا بیشتر هم می‌رسد. می‌گویند بیژن نام دلاوری از ایران زمین و در لشکر کیخسرو است که به همراه ۲۹تن از یاران وفادار خود در این منطقه گرفتار سرما و برف می‌شوند و همگی جان می‌سپارند. این مسیر که همین چند روز پیش بازگشایی شده، بزرگ‌ترین گردنه ماشین‌رو در ایران است و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید عشایر و چادرهای زیبایشان را هم در این گردنه ببینید. به علاوه، منطقه حفاظت شده دنا در همین نزدیکی است.

کد خبر 848143 برچسب‌ها برف سفر - گردشگری خبر مهم

دیگر خبرها

  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد