Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ماموریت «سرن» تسهیل همکاری در میان ۲۳ کشور عضو آن و سایر کشورها در پژوهش‌های مربوط به فیزیک ذره‌ای با استفاده از «برخورددهنده هادرونی بزرگ» (LHC) است.

جنگ در اوکراین که عضو وابسته «سرن» است، این سازمان را به محکومیت روسیه که قبلا از حمله عضو ناظر این سازمان بود، وا داشت، اما این سازمان باید پاسخش به این بحران را طوری تنظیم کند که علم هم در این میان قربانی نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۱۰۰۰ دانشمند یعنی ۷ درصد ۱۸۰۰۰۰ پژوهشگر مرتبط با سرن به موسسه‌های روسی وابسته هستند و اغلب نه همه آنها، روس هستند. اگر این دانشمندان از مشارکت تجربه‌ها و سایر پژوهش‌ها محروم شوند، ممکن است طرح‌های آینده‌ای که شامل استفاده از «برخورددهنده بزرگ هادرون»، بزرگترین و قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان است، با مشکل روبرو شوند یا به عقب بیفتند.

یک تصمیم اساسی شورای اداره‌کننده سرن این هفته باید گرفته شود چرا که برخورددهنده ذرات قرار است پس از بیش از سه سال توقف که تا حدی مربوط به پاندمی کرونا بود، در ماه آوریل دوباره به کار بیفتند. کار این برخورددهنده نیاز به وقفه‌های منظم دارد و انتظار می‌رود فعال شدن بعدی آن مقدار عظیمی از داده‌های جدید تولید کند.

مدیران سرن به دنبال یافتن راه‌حلی هستند که تا جایی که ممکن است دولت روسیه را مجازات کند،‌ اما اثری بر همکاران روس‌شان نداشته باشد.

«شورای سرن» که وظیفه اداره این سازمان را دارد، در ۸ مارس حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و همکاری‌های جدید با روسیه و موسساتش را تا اطلاع ثانوی معلق کرد. این شورا همچنین از دانشمندانی که «تهاجم را رد کردند» حمایت کرد و روسیه را از مقام عضو ناظر کنار گذاشت.

سرن بوسیله ۲۲ کشور اروپایی و اسرائیل به عنوان دولت‌های عضو اداره می‌شود. آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا عضو ناظر هستند. اوکراین در میان هفت کشوری است که مقام عضو وابسته را دارد.

پژوهشگران روسی در طرحی به نام مرحله «درخشندگی بالا» (High_Luminosity) مربوط به برخورددهنده شرکت دارند که باید کارکرد آن را تا سال ۲۰۲۷ افزایش دهد و مقادیر هنگفتی داده‌های جدید تولید می‌کند.

روس‌ها در آنالیز فیزیک، محاسبات، عملیات، ساخت و طراحی شناساگرهای جدیدی که می‌تواند پروتون‌ها را پس از برخوردشان با یکدیگر تشخیص دهند، شرکت دارند.

دو سوم کارکنان در تجربه‌ای به نام NA64 که شامل یک برخورد دادن یک دسته الکترون پرقدرت به یک هدف ثابت و جستجو برای ذرات ناشناس مربوط به «ماده تاریک» فرضی است، روس هستند.

در یک تجربه دیگر مربوط به شتاب‌دهنده سرن که ذرات در یک حلقه ۲۷ کیلومتری زیرزمینی از مغناطیس‌های ابررسانا در شهر ژنو و اطراف آن رانده می‌شوند، از بلورهای مصنوعی برای جدا کردن و پراکنش دسته‌های ذرات استفاده می‌شود. تقریبا نیمی از کارکنان در این طرح پژوهشی از روسیه هستند.

یک طرح دیگر هم که برای بررسی ساختار درونی پروتون و نوترون‌ها انجام می‌گیرد اجزای دارد که همکاران روسی سرن آن را در اختیار می‌گذارند.

این اجزا سال قبل از روسیه وارد شده و نصب شده‌اند و اگر دانشمندان روسی نتوانند بر اساس برنامه طراحی‌شده در آینده به سرن بیایند، ممکن است مشکلاتی در عملیات این شناساگرها ایجاد شود.

سرن اکنون باید راه حلی برای موقعیت پیچیده ادامه همکاری با این دانشمندان روس با وجود قطع ارتباط با دولت روسیه پیدا کند.

کد خبر 666067 برچسب‌ها فیزیک ذره‌ای هسته‌ای - سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN)

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فیزیک ذره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود

هفته‌نامه «نیوزویک» امروز (یکشنبه) در مطلبی پیش‌بینی کرد که سال کنونی میلادی (۲۰۲۴)، برای اوکراین پس از ضد حمله ناامیدکننده ۲۰۲۳ که منابع [مالی و نظامی] زیادی برای آن هزینه شد، سخت باشد.

به گزارش مشرق، این نشریه آمریکایی نوشت: چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، دشوارترین وضعیت‌ها در ۲ سال جنگ اوکراین و روسیه را نشان داده است. نیروهای کی‌یف در تمام طول خط مقدم در موضع ضعف قرار دارند و با ارتش بازسازی‌شده روسیه روبرو هستند.

«نیوزویک» با پیش‌بینی وضعیتی سخت برای کی‌یف در سال جاری میلادی، خاطرنشان کرد: حامیان غربی اوکراین در ارائه تسلیحات به این کشور کند عمل کردند و در کشاندن این جنگ به جنگی گسترده‌تر با روسیه نیز مردد بوده‌اند.

کوستی سالم (Kusti Salm) دبیر دائمی وزارت دفاع استونی طی مصاحبه‌ای در ماه دسامبر (آذر/دی) به نیوزویک گفت: «۲۰۲۴ دشوار خواهد بود». وی در مورد نیروهای اوکراینی نیز گفت: «آنها باید حالت تدافعی به خود بگیرند.»

این هفته‌نامه آمریکایی افزود که پیشروی طاقت فرسا روسیه به سمت غرب در تمام طول جبهه شرقی جنگ ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است امیدوار باشد که با پیروزی در دونتسک و لوهانسک، زمان کوتاهی را برای یک مکث [در جنگ] به دست آورد.»

پاول لوزین (Pavel Luzin) تحلیلگر نظامی روسی و محقق مدعو در دانشکده حقوق و دیپلماسی «فلچر» نیز به نیوزویک گفت که «به سختی» می‌توان گفت که آیا نیروهای مسکو می‌توانند تلاش فعلی خود را برای فشار تابستانی بزرگتری افزایش دهند یا خیر؟

وی در ادامه گفت: «آنها [نیروهای روسیه] به استراحت نیاز دارند، اما قرار نیست جنگ را پایان دهند.»

نیوزویک در ادامه نوشت: از آنجایی که اوکراین منتظر تحویل ده‌ها جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا است، ممکن است در سال کنونی شاهد تغییر قابل توجهی در قدرت هوایی [کی‌یف] باشیم.

اوکراین گفته است که این جنگنده‌ها، قدرت دفاعی آن را در برابر موشک‌های کروز و پهپادها تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سفر اخیر خود به اوکراین در حالی که از متحدان ناتو خواست تا به تعهدات در زمینه کمک نظامی به کی‌یف عمل کنند، اعلام کرد: برای پیروزی اوکراین خیلی دیر نشده است.

روسیه به دنبال نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب، پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکنون با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی از کی‌یف، مسیر هرگونه دیپلماسی برای پایان دادن به آتش این جنگ را مسدود کردند.

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/حمله به سفارت ایران نشان دهنده استیصال رژیم صهیونیستی بود
  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • کم رنگ شدن خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه
  • حمله پهپادهای کامیکازه اوکراین به روسیه/۴۱نفر کشته شدند
  • حمله پهپادهای کامیکازه اوکراین به «بلگورود» روسیه/۴۱نفر کشته شدند
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • کاخ سفید: اوکراین آماده حمله روسیه در تابستان است
  • پیش بینی ۲۷ سال پیش برژینسکی درمورد ایران که درست از آب درآمد
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند