Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

سهم بودجه پژوهشی کشور باید به ۳ درصد برسد

پیمان صالحی گفت: رشد علمی ایران در سال‌های گذشته رتبه یک را داشته است.

در حال حاضر ایران بر اساس گزارش‌های بین المللی رتبه پانزدهم جهان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: طبق اسناد بالا دستی و تاکیدات مقام معظم رهبری، اگر بتوانیم برنامه ریزی منسجم و توجه ویژه به دانشمندان در حوزه‌های مختلف داشته باشیم رشد علمی به صورت مناسبی ادامه خواهد داشت و می‌توانیم در رتبه‌های بالاتر علمی حضور داشته باشیم.

مسئولان وزارت علوم می‌گویند: یکی از اولویت‌های وزارت علوم و برنامه‌های کلان معاونت پژوهشی حفظ و ارتقای مرجعیت علمی و رسیدن به قله‌های بالاست.

صالحی افزود: یکی از ملزومات تک رقمی شدن رتبه علمی ایران این است که سالانه بودجه‌های مناسبی در این زمینه به بخش پژوهش اختصاص یابد.

مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده اند که سهم بودجه پژوهشی از تولید ناخالص ملی حداقل باید ۳ درصد باشد، در صورتی که در سال‌های گذشته حداکثر مقدار آن حدود نیم درصد بوده است.

او افزود: باید با برنامه ریزی منسجم و توجه به مسائل مختلف از قبیل زیرساخت‌ها و بودجه‌های پژوهشی به تک رقمی شدن رتبه ایران دست یابیم.

امریه سربازی به دانشجویان دکتری داده می‌شود

علی خیرالدین گفت: طرح اشتغال دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری وزارت علوم مطرح شده و به تصویب خواهد رسید.

بر اساس این طرح دانشجویان به مدت ۶ ماه در واحد‌های فناور فعالیت خواهند کرد که به دانشجویان کارشناسی مبلغ یک میلیون تومان، به ارشد ۲ میلیون تومان و دکتری ۳ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری میزبان دانشجویان خواهند بود و دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان را همزمان با تحصیل در این مراکز جهت اشتغال بفرستند تا فعالیت فناوری انجام دهند و در آینده راحت‌تر جذب بازار کار شوند.

وزارت علوم بحث پسا دکتری فناوری برای فارغ التحصیلان دکتری را فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند کار‌های فناورانه انجام دهند.

او افزود: امریه پسا دکتری به دانشجویان آقا که دکتری گرفته اند و می‌خواهند به سربازی بروند داده خواهد شد و آن‌ها می‌توانند به مدت ۲ سال در پارک‌های علم و فناوری فعالیت داشته باشند.

توسعه فناوری، بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال جوانان است

محمدعلی زلفی گل گفت: با اصلاح سیستم آموزش عالی و جدی گرفتن مهارت محوری می‌توان اشتغال رشته‌های مهندسی را ایجاد کرد.

به گفته معاونان وزارت علوم، ایران جزو ۵ کشور اول در حوزه مهندسی در جهان است.

وزیر علوم افزود: توسعه مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های ایجاد اشتغال به خصوص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است تا بتوانند افراد دارای ایده را جذب کنند و شرایط مناسب را برای عملیاتی کردن آن‌ها و تبدیلشان به محصول فراهم آورند.

هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد و حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور در کشور مستقر است.

زلفی گل اضافه کرد: در سیستم فعلی بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال همه جوانان کشور به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی توسعه فناوری و نوآوری در کشور از طریق پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است.

از جمله برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری این است که با ایجاد نظام ملی نوآوری شرایط لازم را برای تبدیل ایده‌ها به محصول و کارآفرینی ایجاد کند.

بیکاری فارغ التحصیلان مهندسی، علوم پایه و انسانی برای کشور خطرناک است

منصور کبگانیان گفت: حوزه‌های مختلف مهندسی مادر و ریشه اصلی توسعه کشور هستند و نباید ایران بیش از حد به کشور‌های صنعتی وابسته باشد.

رهبر مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیر خود روی استراتژی و توسعه صنعتی متمرکز بوده اند؛ چرا که ایشان جهان موجود و آینده را بهتر از هر فردی دیگری می‌بینند.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال کار کردن روی مطالبه رهبر معظم انقلاب هستند که بخش زیادی از آن بر عهده مهندسان است.

به گفته کارشناسان، بیش از ۹۰ درصد امکانات مجموعه پزشکی مربوط به تکنولوژی‌های مدرنی است که عمدتا مهندسی هستند و از آنجایی که کشاورزی بخش مهمی از امنیت غذایی است؛ بنابراین زمانی رشد می‌کند که صنعتی شده باشد.

کبگانیان اضافه کرد: یکی از مشکلات مهندسان برای شروع کسب و کار دریافت نکردن مجوز است که برای بهبود این روند ما منتظر کمک‌های دولت انقلابی هستیم.

به گفته او، وقتی دانش آموخته نخبه ایرانی می‌بیند که ابتدایی‌ترین محصولات فناورانه و مهندسی به کشور وارد می‌شوند، اما او به علت کمبود بودجه نمی‌تواند خودش دستاوردی داشته باشد؛ بنابراین برای ادامه مسیر بی انگیزه می‌شود.

کبگانیان می‌گوید: بیکاری در فارغ التحصیلان مهندسی و در آینده برای علوم پایه و علوم انسانی پیش بینی می‌شود و این موضوع بسیار خطرناک است؛ بنابراین دولت باید در این زمینه ما را یاری کند تا مهندسان از کشور خارج نشوند.

تکنولوژی در رشد تمام رشته ها نقش موثری دارد

علی شریف زاده گفت: در همایش تربیت بدنی و علوم ورزشی سیزده دانشگاه در برگزاری پنل‌های تخصصی با ما مشارکت داشتند و همچنین ۱۰ پنل تخصصی ما توسط پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات بین المللی برنامه ریزی شد و به صورت مشارکت با اساتید داخلی برگزار شد.

تجربه حضور داشگاه‌ها در فصل گذشته آغاز و تجربه بسیار موفقی هم بود البته کرونا کمی شرایط را برای برگزاری برنامه‌های علمی سخت کرد، اما اجازه ندادیم این مسائل در فرآیند کار‌های علمی تحقیقاتی ما مشکلی ایجاد کند.

 در این دوره همین پژوهش‌ها را با حضور پژوهشگاه‌ها موسسات بین المللی برنامه ریزی کردیم که موسسه‌ای سی اس ام که از معتبر‌ترین وبسایت‌های طب ورزشی دنیا نیز است یکی از جلسات برنامه ریزی شده ما را به عنوان هیئنت رئیسه همراهی خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اضافه کرد: اکنون ما شاهد آن هستیم که علوم و تکنولوژی در همه رشته‌ها نقش موثری دارد و اگر از این موضوع قافل شویم در سال‌های آینده اختلاف معناداری را در رتبه و رکورد‌های بین اللملی پیدا خواهیم کرد و به همین دلیل نیاز بخش اجرایی ما این است که اکنون از مباحث علمی روز دنیا استفاده کنیم و ما در همایش تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز از طراحی‌ها استفاده کردیم.

در سیزدهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی ۲ وزارت خانه آموزش و پرورش (معاونت تربیت بدنی و سلامت) و وزارت ورش ما را همراهی کردند.

ما معتقدیم باید در مباحث مختلف هم افزایی داشته باشیم، همدلی و همراهی بسیار مهم است و بحث آموزش و پرورش و نیاز‌های فعالیت بدنی دانش آموزان یکی از نکات بسیار مهم و اساسی است که پژوهشگاه علوم ورزشی نگاه ویژه‌ای به آن دارد.

    باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم دانشجویان دکتری امریه سربازی تربیت بدنی و علوم ورزشی فارغ التحصیلان علم و فناوری برنامه ریزی وزارت علوم بین المللی رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است

نشست خبری سالیانه دکتر روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در محل معاونت علمی برگزار شد.

دهقانی در این نشست به سوالی پاسخ داد. سوال اینگونه مطرح شد: یک گزارشی اخیراً در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در گزارش آمده است که یک شرکت در حوزه واردات تجهیزات پزشکی سالانه به صورت میانگین ۴.۲ همت ارز سوبسیددار دریافت کرده است و این درحالی است که کل بودجه معاونت علمی ۳.۷ همت است! از طرفی بودجه بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه‌ای که با معاون توسعه بنیاد نخبگان داشتیم فقط ۲۸ درصد محقق شد و اخباری وجود دارد مبنی براینکه بودجه ستاد نانو نیز به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.  نظر خود را درباره دریافت ارز سوبسیدار و جزئیات بودجه معاونت علمی بفرمایید؟

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوالی دیگر گفت: درباره تجهیزات پزشکی گزارشات مختلفی وجود دارد که ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی کشور داخلی است و ۶۰ درصد وارداتی است. اگر از نظر ارزش صحبت کنیم حرف درستی است و از نظر ریالی ۴۰ درصد تجهیزات داخلی است و ۶۰درصد تجهیزات خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در رابطه با تعداد صحبت کنیم بالغ بر ۸۰ درصد تجهیزات پزشکی ما ایرانی است. اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شرکت دانش‌بنیان عموماً‌ با ارز بازار ارز آزاد و در بهترین حالت با ارز نیمایی و ارز ۴۳ هزار تومان کالا تولید می‌کند. واردکننده با ارز ۲۸۵۰۰ و بلکه با ارز ۴۲۰۰ کالا وارد می‌کند! نتیجه کار این است که حجم ارزبری و پولی آن بالا است اما از نظر تعداد و حجم کالا به نسبت داخلی ۳۰ درصد کم نیست.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما تأکید داریم که حمایت از واردکننده کالا با ارز سوبسیدی قطعاً‌ یک اشتباه راهبردی است و ارز بایستی برای همه کالاها آزاد شود که شامل واردکننده و تولیدکننده می‌شود. مصرف‌کننده نهایی باید سوبسید بگیرد.

وی گفت: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی استاندارد اروپا در محصول پروتز گرفته است و همه پزشکان نیز کیفیت آن را تأیید کردند و در بازار ۶۰ میلیون تومان آن را می فروشد و نمونه خارجی همان پروتز به قیمت ۵۰ میلیون تومان به بازار می آید. مصرف‌کننده کدام را خریداری می‌کند؟ قطعاً نمونه اروپایی را خریداری می‌کند.

دهقانی تأکید کرد:‌ اگر به همان واردکننده، همان ارزی بدهند که تولیدکننده دانش‌بنیان با کیفیت استفاده کرده است پروتز آمریکایی در ایران ۱۰۰ میلیون خواهد شد. حالا فرض کنید که پروتز آمریکایی در بازار  ۱۰۰ میلیون تومان، پروتز ایرانی ۶۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون آن را به کسی که از آن استفاده کند سوبسید می‌دهم.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ارز ترجیحی به محصول دانش‌بنیان دادن، تجهیز پزشکی دادن و به واردکننده دادن قطعاً و قطعاً اشتباه است.

وی گفت: سال گذشته معاونت علمی از محل بودجه‌های عمومی نزدیک به ۹۰ درصد تخصیص داشت اما در بودجه بند ز تبصره ۶ که ویژه عوارض ناشی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود تخصیص بسیار پایین و در حد ۴۰ درصد بود.

دهقانی با بیان اینکه قانونگذار امسال نکات خوبی را دیده است گفت: در ۷ همتی که برای پروژه‌های پیشران درنظر گرفته شده است حکم شورای سران این بوده است که این مبلغ بایستی ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا کند. دوم اینکه بند ژ که بندز تبصره ۶ سال گذشته است حکم قانون این است که ماه به ماه تسویه شود.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: پیش‌بینی این است که باتوجه به ارتقای خوب بودجه‌های معاونت علمی در سال جدید، منابع پروژه‌های پیشران، منابع اعتبار مالیاتی، امسال بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بهتری در حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی با اشاره به گزارش تسنیم درباره واردات تجهیزات پزشکی و ارز سوبسیدی تصریح کرد: من بسیار زیاد از این پروژه استفاده کردم و رسانه قطعاً یکی از ابزارهای پیشرو و پیکان مطالبه‌گری پیشرفت کشور است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات