Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاثیر کرونا و کاهش بودجه در کاهش پژوهش‌های آزمایشگاه‌محور، گفت: دانشجویان بیشتر به سمت پژوهش‌هایی مانند شبیه‌سازی، مسائل نظری و ... تمایل پیدا کردند و در واقع نسلی تربیت شده است که با آزمایشگاه و تجهیزات کم‌تر آشنایی دارند و این تاثیر خود را در آینده نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر بابک شکری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کرونا به طور قطع در کمیت و کیفیت پژوهش‌ها مؤثر بوده، توضیح داد: مهم‌ترین عنصر در توسعه پژوهش، دانشجویان هستند. دانشجویان به عنوان بازوی پژوهشی در سطح کشور، در آزمایشگاه‌ها و مراکز فکری به کمک اساتید می‌آیند. حضور کم‌رنگ دانشجویان باعث شده تولید محتواهای علمی و طرح‌های کاربردی با انتظارات سازگاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین انجام برخی پژوهش‌های آزمایشگاه‌محور هم به دلیل مشکل بودجه و نیز حضور کمرنگ دانشجویان، کاهش پیدا کرده است و افراد بیشتر به سمت پژوهش‌هایی مانند شبیه‌سازی، مسائل نظری و ... تمایل پیدا کردند. در واقع نسلی تربیت شده است که با آزمایشگاه و تجهیزات کم‌تر آشنایی دارند و این تاثیر خود را در آینده نشان خواهد داد.

شکری در پاسخ به این سؤال که تاثیر کرونا پررنگ‌تر بود یا کمبود بودجه؟، گفت: تاثیر کمبود منابع مالی بسیار شدیدتر از عدم حضور دانشجویان  است. کم‌رنگ بودن حضور دانشجوها را برخی دانشگاه‌ها با روش‌هایی جبران کردند. با توجه به این‌که سال ۱۴۰۰ سال دوم کرونا بود و تجربیات بیشتری کسب شده بود و نیز به دلیل تزریق واکسن، دانشجویان امسال حضور پررنگ‌تری در دانشگاه داشتند؛ ولی هنوز به وضعیت سال‌های گذشته نرسیده‌ایم.

تجربه کرونا در حافظه علمی کشور به جا خواهد ماند

وی با اشاره به تاثیرات مثبت کرونا گفت: کرونا با این‌که در پژوهش تاثیرات منفی داشته، ولی در مواردی مانند رونق آموزش مجازی تاثیرات مثبتی نیز داشته است. همچنین برگزاری جلسات به صورت مجازی و برگزاری تعداد زیادی همایش یا سخنرانی ملی و بین‌المللی به‌صورت وبینار از جهاتی مثبت بوده است.

شکری با بیان این‌که اپیدمی‌ها یکی از چالش‌های قرن جدید هستند، گفت: به نظر می‌رسد در آینده نیز شاهد این اتفاقات باشیم و تجربه کرونا کمک کرد بخشی از ظرفیت‌های پژوهش‌های ملی و بین‌المللی به این سمت کشیده شود و این تجربه در حافظه علمی کشور به جا خواهد ماند.

راه‌اندازی کلینیک‌ها و دفاتر مشاوره تخصصی در دانشگاه

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه شهید بهشتی یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در حوزه سیاست‌گذاری پژوهشی در این دانشگاه را تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی برای افزایش کیفیت و کمیت پژوهش و نیز پرداختن به مسائل جامعه و صنعت عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین این اقدامات دستورالعمل تاسیس کلینیک‌های تخصصی و دفاتر مشاوره تخصصی بود. این دستورالعمل به دانشگاه و واحدهای دانشگاهی این اجازه را می‌دهد که از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه استفاده کنند و خدمات تخصصی در حوزه‌های تخصصی عملی و نظری ارائه کنند. کلینیک مدیریت، کلینیک حقوق مهندسی از جمله این کلینیک‌ها هستند.

سامانه‌ای برای پایش کیفی برون‌دادهای پژوهشی

وی به راه‌اندازی سامانه‌هایی برای پایش برون‌دادهای پژوهشی فردی و جمعی اشاره کرد و در نظر گرفتن شاخص‌های کیفی مانند ارتباط با جامعه و صنعت در این ارزیابی را از نقاط قوت آن دانست و گفت: شاخص‌های کیفی بیشتری نیز در قالب این سامانه پایش در حال تعریف و گسترش است.

شکری، تدوین نظام اولویت‌های پژوهشی دانشگاه، آیین‌نامه مالکیت فکری و معنوی دانشگاه و گرفتن برخی از نمایه‌های بین‌المللی معتبر برای ۲۵ نشریه علمی دانشگاه را از جمله اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: گام بعدی این است که برای تعدادی از این مجلات در سال جاری، نمایه‌های مهمی مانند اسکوپوس یا web of science نیز گرفته شود.

وی در پایان به تفاهم‌نامه میان دانشگاه شهید بهشتی و موزه ملی اشاره کرد و گفت: قرار بر این است که از ظرفیت موزه ملی استفاده شود و یک موزه در دانشگاه شهید بهشتی برای استفاده مردم تاسیس شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه شهيد بهشتي همه گیری کروناویروس کرونا در ایران دانشگاه شهید بهشتی پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه زمانی می‌تواند نیروی مهارتی را تربیت کند که در کنار دانشگاه، صنعت هم حضور داشته باشد ‌و این دو هم‌افزای یکدیگر باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمد مومنی امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در نشست خبری، اظهار کرد: دانشگاه فنی‌حرفه‌ای قدمت پنجاه ساله دارد و از سال ۱۳۶۵ با یک مرکز با نام آموزشگاه فنی در چهارمحال‌وبختیاری آغاز به کار کرده است و در حال حاضر شش مرکز فنی و حرفه‌ای با سه هزار دانشجو در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه با توجه به مهارت محور بودن دانشگاه فنی ۴۰ درصد دروس عملی و ۶۰ درصد علمی است، افزود: ۳۸ رشته محل از جمله ۱۹ رشته کاردانی و ۱۹ رشته کارشناس در این دانشگاه وجود دارد و دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل مدارس فنی و حرفه‌ای و کار دانش اکثریت دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

مهارت محوری ماموریت ویژه دانشگاه فنی حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که مهارت محوری یک از ماموریت‌های ویژه‌ای این دانشگاه محسوب می‌شود، تصریح کرد: مسئولیت این دانشگاه از سال ۱۳۹۰ از آموزش‌وپرورش به وزارت علوم منتقل شد و در حال حاضر وظیفه اصلی تربیت نیروی کار و تکنسین کارآمد و دارای مهارت برای کشور و صعنت است.

مومنی ادامه داد: امروز به دو دلیل کشور نیازمند تربیت نیروی ماهر است، اول آن‌که باتوجه به زیرساخت‌های کشور جهش لازم در تولید شکل گیرد و دوم با توجه به فشارهای اقتصادی بر کشور، کالاهای مور نیاز کشور تولید شود.

وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد: زمانی دانشگاه می‌تواند نیروی مهارتی را تربیت کند که در کنار دانشگاه صنعت هم حضور داشته باشد و این دو هم‌افزا یکدیگر باشند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و موقت و تفاهم با صنایع مختلف و معرفی محصولات دانشجویان دانشگاه فنی از جمله برنامه‌هایی است که این دانشگاه در راستای افزایش مهارت‌آفرینی در دستور کار دارد.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای

مومنی گفت: در همین راستا امسال به واسطه پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه هفتمین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان و دومین نمایشگاه کار از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت با شعار «فردای بهتر از امروز» برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه از صنایع مختلف دعوت شده و دستاوردهای دانشجویان به آن‌ها معرفی می‌شود، سعی شده در همین رابطه هم تفاهم‌نامه‌هایی به وجود آید؛ همچنین محصولات و دستاوردهای دانشجویان که قابلیت تولید انبوه داشته باشند به پارک علم و فناوری معرفی خواهند شد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: بازید دانش‌آموزان از این نمایشگاه و اجرای رویدادها و کلاس‌های آموزشی از دیگر اهداف این نمایشگاه است.

وی عنوان کرد: تعامل صنعت و دانشگاه می‌تواند زمینه‌ساز انعقاد قرارداد میان بخش‌های صنعتی و دانشگاه‌ها به‌صورت دوطرفه جهت رفع نیازهای صنعت و دانشگاه شود و می‌تواند شامل موارد زیادی مانند تامین و آموزش نیروی انسانی ماهر در صنعت، کمک در امور تحقیقاتی صنایع با ایجاد فرصت‌های مطالعاتی شود و همچنین برپایی رویدادهای مشترک کار با بخش صنعت می‌تواند موجب ایجاد کنسرسیوم‌ها و مشارکت‌هایی شوند که نیازهای آموزشی را احصا و مرتفع کنند.

کد خبر 749003

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس