Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:48:20 GMT

زمردهایی که راهی بورس کالا شدند

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۹۶۴۵

زمردهایی که راهی بورس کالا شدند

معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش از ۵ مهر ۱۳۹۹ رسما در بورس کالای ایران راه اندازی شد. هر یک از گواهی سپرده کالایی‌های کشمش، تاریخ سررسید مشخصی دارند. دارندگان گواهی سپرده می‌توانند تا قبل از تاریخ سررسید آن‌ها به انبار‌های کشمش بورس کالا مراجعه کرده و کشمش را به صورت فیزیکی دریافت کنند.

البته برای انجام مراحل اداری آن نیاز است که قبل از مراجعه به انبار هماهنگی‌های لازم با کارگزاری صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آقای مهدی بیات منش کارشناس بازار سرمایه گفت: گواهی سپرده کالایی   به این شکل است که کشاورز با توجه به استاندارد‌هایی که بورس کالا تعیین کرده، محصول خود را به انبار‌های بورس کالا می‌سپارد و گواهی قبض انبار را دریافت می کند که این قبض انبار به گواهی سپرده تبدیل و قابل معامله در تابلو معاملاتی است.

یکی از مزیت‌های این گواهی این است که صاحب کالایی که اوراق بهادار در دست دارد، می‌تواند این اوراق را نزد شبکه بانکی برای دریافت وام، وثیقه کند و به پشتوانه آن وام بانکی دریافت کند.

مورد بعدی این که گواهی سپرده کالایی واسطه‌ها را به حداقل می‌رساند و این یعنی شکل گیری شفافیت به روش اوصلی که با این گواهی تحقق پیدا کرده است.

کیفیت کشمش در بورس کالا تضمین می شود

عدم نیاز به تحویل فیزیکی، جابجایی، تحمل هزینه و افت مربوط در هر بار خرید امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جابجایی و ایجاد اطمینان در خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت کالای خریداری شده و مسئولیت انبار پذیرش شده نزد بورس نسبت به کیفیت و کمیت کالای خریداری شده از دیگر مزایای این معاملات است.

به دلیل قوانین بورس کالا برای این انبار‌ها و داشتن بیمه، کشاورزان از آسیب به هر طریق مصون خواهند بود و اگر آسیبی رخ داد طبق قانون و بیمه خسارات جبران خواهد شد. 

انبار‌های کشمش بورس کالای ایران شامل انبار خلیل آباد و شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تاکستان است. ظرفیت این انبار‌ها به ترتیب ۳۰ تن و ۱۰۰ تن است.

بر اساس آمار بورس کالا از آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش تاکنون ۷۵ هزار و ۸۲۹ گواهی سپرده کشمش به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفته است.

مقدار هر گواهی سپرده کشمش معادل یک کیلوگرم است.

آمار معاملات ۹ اسفند ۱۴۰۰ 



بر اساس اعلام سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (FAO) در سال ۲۰۱۴ سه کشور ترکیه، آمریکا و ایران به ترتیب با تولید ۴۲۹ هزار، ۳۲۰ هزار و ۲۰۰هزار تن کشمش بزرگترین تولیدکنندگان جهان بوده اند و در ایران عمده تولید کشمش در استان خراسان رضوی نوع قلمی سبز کاشمر بوده و در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان عمده تولید مویز است و در سایر استان‌ها کشمش تیزابی تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس کالا کشاورزی کشمش گواهی سپرده کالایی بورس کالا انبار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات گروه کالایی گوشت مرغ و گوشت قرمز

دیوان محاسبات کشور اعلام کرد بررسی تحلیلی گزارش اطلاعات مربوط به تامین ارز توسط بانک مرکزی بابت واردات در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد غیرمتعارف گروه کالایی نظیر گوشت مرغ و گوشت قرمز است.

بر اساس این گزارش ارز تامین شده بابت گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۶۴درصد و بابت گوشت مرغ به میزان ۱۰۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ دارای رشد نامتعارف نسبت به گروه کالایی و زنجیره ارزش اعلام شده توسط وزارت صمت و جهاد بوده است.

لازم به ذکر است که گزارش تحلیلی منابع و مصارف ارزی سال ۱۴۰۲ توسط دیوان محاسبات کشور برای بهره برداری متولیان نظام برنامه ریزی و تصمیم گیران اقتصادی منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات مرغ و گوشت
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات گروه کالایی گوشت مرغ و گوشت قرمز
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد