Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاربران اینترنتی به صورت روزانه و پیاپی در حال جست و جوی مفاهیم و عبارت های متفاوتی در موتورهای جست و جوگر به ویژه گوگل هستند که رصد و ارزیابی پرتکرارترین و نیز مهم ترین این مفاهیم، قابل تأمل است. به ویژه از این بابت که می تواند به ابزاری برای رصد دغدغه های مردمی از سوی مسولین و تلاش برای رفع و رجوع این مسائل باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، در شهریور 1400 همانند سایر ماه های سال فضای مجازی و به صورت مشخص اینترنت به بستری برای داغ شدن بسیاری از مفاهیم و عبارت های مهم و پرتکرار تبدیل شد که در این بسته به برخی از این موارد اشاره می شود.

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عبارت هایی چون «واکسن های کرونا»، «واکسن فایزر»، «بورس»، «سریال زخم کاری»، «وام مسکن جوانان»، «احمد مسعود»، «ممنوعیت تردد شبانه»، «مراسم پیاده روی اربعین» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

واکسن های کرونا

در شهریورماه سال گذشته و بر اساس آمار رسمی منتشر شده حجم واکسیناسیون کرونا در کشور افزایش یافت و به دنبال پیگیری های دولت، میزان قابل توجهی واکسن از انواع مختلف نظیر آسترازنکا، سینوفارم، اسپوتنیک و... به کشور وارد شد و نیز برخی واکسن های ساخت داخل مثل برکت، رازی و پاستوکووک وارد چرخه تزریق شدند که همین مهم سبب شد تا انواع واکسن های کرونا در این ایام توجه بسیاری را به خود جلب کند.

البته در این ایام همچنان برخی شهروندان بی اعتماد به واکسن های داخلی و نیز وارداتی در پی واکسن های خارجی نظیر فایزر بودند و بعضاً برای دریافت واکسن پیش از نوبت سنی به کشورهای همسایه مثل ارمنستان سفر می کردند.

بیشتر بخوانید

چند شایعه و واقعیت درباره واکسن‌های کرونا آشنایی با انواع واکسن کرونا بورس

بازار سرمایه و به صورت مشخص بورس، علی رغم همه وعده های داده شده در دولت جدید همچنان روند منفی خود را ادامه داد و بسیاری از خسارت دیدگان این بازار علی رغم صبوری و امید به آینده دستاورد خاصی به دست نیاوردند و زیان های تحمیلی به ایشان جبران نشد.

همین موضوع سبب شد تا به صورت مکرر در این ماه شمسی نیز در سال گذشته موضوع بورس و تحولات آن در کانون توجه کاربران فضای مجازی قرار بگیرد.

در شهریوز ماه سال گذشته احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام به رسانه ها گفت: محرک اصلی بورس ابهاماتی هستند که باید برطرف شوند. ابهام اصلی در حال حاضر مذاکرات برجام است.

اشتیاقی گفت: در وهله بعدی اگر سیاست‌های مربوط به قیمت‌گذاری دستوری حل و فصل شود ابهام و بی‌اعتمادی در بازار کمتر می‌شود. در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف ایجاد شوک و هیجان کرده است.

وی در بخش دیگری در همان دوران اضافه کرد: در حال حاضر عوامل مثبت اثرگذار در بازار به لحاظ بنیادی بیشتر از عوامل منفی اثرگذار در بازار است پس احتمال رشد و شکل گرفتن تحرکات صعودی بیشتر است.

بیشتر بخوانید

بورس چه زمانی به تعادل می‌رسد؟ سریال زخم کاری

سریال زخم کاری با بازی جواد عزتی، رعنا آزادی ور و هانیه توسلی و نیز دیگر بازیگران شاخص، از جمله سریال های نمایش خانگی بود که در تابستان سال گذشته منتشر شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد و به واسطه برخی حواشی مثل توقف مقطعی در اکران مورد توجه کاربران قرار گرفت.

گفتنی است، زخم کاری نظرات اکثراً مثبتی از منتقدان دریافت کرد. این مجموعه با میانگین ۲۰ میلیون دقیقه تماشا، پربیننده‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی است و در بیست و یکمین دوره جشن حافظ نامزد ۷ و برنده ۴ جایزه از جمله جایزه «بهترین مجموعه تلویزیونی» شد.

بیشتر بخوانید

قسمت هفتم «زخم کاری» مجوز پخش نگرفت وام مسکن جوانان

وام مسکن جوانان یکی از ایده ها و تسهیلات مطرح برای خانه دار کردن جوانان در آینده است، که توسط بانک های عامل اجرایی می شود و شهریورماه سال گذشته به واسطه برخی اخبار منتشر شده با حواشی رو به رو شد و در کانون توجهات و البته انتقادات قرار گرفت.

در این رابطه اعلام شد که بانک مسکن در طرح مسکن جوانان به مشتریانی که قصد خرید یا ساخت خانه را دارند تسهیلاتی اعطا می‌کند. در این طرح که جزو سپرده‌گذاری‌های کوتاه مدت بانک مسکن قرار دارد افراد می‌توانند با رعایت برنامه سپرده‌گذاری نزد بانک در بلندمدت از مزایا و تسهیلات حساب خود بهره ببرند.

مدت زمانی طول می‌کشد تا مشتریان، تسهیلات خود را دریافت کنند بین ۵ تا ۱۵ سال است. در طرح مسکن جوانان مدت بازپرداخت اقساط حداکثر ۲۰ سال و به صورت ساده و پلکانی است.

در این حساب افراد می‌توانند به صورت ماهانه، سالیانه یا یه صورت یکجا واریزی خود را در زمان افتتاح حساب انجام دهند. نرخ سود این وام برای بازپرداخت پنج ساله شش درصد و برای بازپرداخت‌های بالای پنج سال ۹ درصد است.

همانطور که اشاره شد این طرح انتقادات فراوانی از سوی کاربران به همراه داشت که در ادامه به دو مورد آن اشاره می کنیم:

کاربری دیگر در توییتی نوشته است:«‏با پرداخت ماهانه ۲۰۰هزار تومان، ۱۵ سال دیگه وام یک میلیاردی مسکن جوانان می‌دهند که انشالله بتوانند یک موتور سیکلت یا یک متر مسکن بخرند! طفلی جوانان امروز با این سیاست‌های منسوخ!»

«‏‎والدین بنده ولی تقریبا ۲۰ سال پیش اینکار رو کردن و ۱۵ سال به بانک مسکن پول دادن امروز بنده قادر به دریافت ۴۰ میلیون تومان وام مسکن ۹ الی ۱۲ درصد هستم (بقیه اش ۱۸درصده) این پول رو میدادیم برا گوسفند الان دامداری داشتیم»

بیشتر بخوانید

وام مسکن جوانان چیست؟ احمد مسعود

احمد مسعود متولد سال 1368 شمسی، سیاستمدار افغان و فرزند احمد شاه مسعود است که در ۵ دسامبر ۲۰۱۹ در آرامگاه پدرش در درهٔ پنجشیر به عنوان جانشین وی معرفی شد.

همزمان با قلمروگستری طالبان در افغانستان و فتح کابل توسط این گروه، احمد مسعود و همراهانش در ولایت پنجشیر در برابر قلمروگستری های طالبان ایستادگی کردند و به نماد مقاومت و مبارز در برابر طالبان در جهان تبدیل شدند و به همین بهانه به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل شدند.

به صورت مشخص مسعود در ۲۰۱۹ به روند صلح افغانستان اعتراض کرد و معتقد بود که منافع همهٔ افغان‌ها در آن در نظر گرفته نشده‌است.

در سپتامبر همان سال او اعلام کرد که یک ائتلاف جدید از رهبران مجاهدین برپایهٔ ائتلاف شمال، که با طالبان در دهه ۱۹۹۰ می‌جنگیدند، ایجاد می‌کند.

این ائتلاف تحت نام جبهه مقاومت در برابر طالبان یا مقاومت دوم، یکی از چندین نیروهای نظامی مستقل ساخته شده پیش از خروج نظامی ایالات متحده در افغانستان است. در پی هجوم طالبان و سقوط کابل، مسعود و معاون اول رئیس‌جمهور امرالله صالح در پنجشیر ملاقات کرده و اعلام کردند که حکومت طالبان را قبول نمی‌کنند. او در درخواستی بین‌المللی در ۱۸ اوت ۲۰۲۱ از کشورهای غربی خواست تا به مقاومت، پشتیبانی نظامی و لجستیکی ارائه کنند.

 احمد مسعود پس از تصرف کشور افغانستان توسط نیروهای طالبان از مردم خواست به پنجشیر بروند و به مقاومت علیه طالبان بپیوندند. وی ایستادگی پنجشیر در شمال افغانستان را ایستادگی نمادین برای کل افغانستان توصیف کرد. در ۶ سپتامبر، با چیرگی طالبان بر تمام دره پنجشیر، مسعود به مکان نامعلومی نقل مکان کرد و گفت که ایستادگی در برابر طالبان همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

جدیدترین سخنان احمد مسعود پس از مدت‌ها سکوت ممنوعیت تردد شبانه

از جمله ایده و طرح هایی که در دولت دوازدهم برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت، ممنوعیت تردد شبانه از ساعت 21 تا حوالی اذان صبح بود که سبب شده بود در بسیاری از کلانشهرها از جمله تهران در شب ها خیابان ها بسیار خلوت شود و خودروهایی که این مقررات را نقض می کردند با جریمه سنگین رو به رو می شدند.

همزمان با افزایش واکسیناسیون کرونا و نیز نبود ادله کافی مبنی بر اثرات مثبت این طرح در کاهش شمار مبتلایان به کرونا سبب شد تا لغو این طرح به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

بعدها سید ابراهیم رئیسی- رئیس جمهور در آبان ماه دستور داد تا این طرح لغو شود.

بیشتر بخوانید

ممنوعیت تردد شبانه لغو شود   مراسم پیاده روی اربعین

اواخر شهریورماه سال گذشته مصادف شد با ایامی که زائران کربلای معلی و مراسم پیاده روی اربعین خود را برای این سفر زیارتی به مناسبت اربعین حسینی در تاریخ 5 مهرماه آماده می کردند.

نظر بر استمرار برخی محدودیت های کرونایی و نیز محدودیت هایی که طرف عراقی برای پذیرش زائران ایرانی قرار داده بود، موضوع مراسم پیاده روی اربعین و کم و کیف آن نیز در روزهای پایانی شهریور ماه به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل شد.

در واقع اربعین ۱۴۰۰در حالی برگزار  شد که همچنان جامعه جهانی به ویژه ایران با مسئله کرونا و شیوع نگران کننده آن دست و پنجه نرم می کرد. در همین رابطه و با توجه به اینکه در سال 1399 مراسم اربعین برگزار نشد، مسئولان ایرانی تلاش می کنند تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، مراسم پیاده روی اربعین برای زائران ایرانی را در سال ۱۴۰۰ برقرار کنند.

توضح بیشتر اینکه سازمان حج و زیارت که تایید سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق را از ستاد ملی کرونا گرفت، شهریور ماه از ادامه رایزنی‌ها با دولت عراق برای حضور زائران ایرانی در اربعین خبر داد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر  امور خارجه نیز در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق، در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور، درباره زیارت زائران ایرانی در اربعین گفت‌وگو کرد.

پیش‌تر نیز در خردادماه، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از دیداری که با وزیر فرهنگ عراق داشت، از توافق‌های اولیه برای ازسرگیری سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

بیشتر بخوانید

نخستین برآورد از تعداد زائران اربعین در کربلا

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری مراسم پیاده روی اربعین ممنوعیت تردد شبانه احمد شاه مسعود وام مسکن جوانان مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری قیمت گوشی مراسم پیاده روی اربعین ممنوعیت تردد شبانه واکسن های کرونا وام مسکن جوانان بیشتر بخوانید زائران ایرانی ماه سال گذشته احمد مسعود تبدیل شد زخم کاری سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک‌تایمز، لایحه‌ای که شرکت چینی بایت‌دنس را مجبور می‌کند یا تیک‌تاک را بفروشد یا به‌طور کامل فیلتر شود، با امضاء توسط جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به قانون اجرایی تبدیل شد. این لایحه بعد از بررسی و تأیید در کنگره آمریکا، روز سه‌شنبه توسط مجلس سنا تصویب شده بود.

کنگره اعلام کرده این لایحه را به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از ارتباط تیک‌تاک با چین تصویب کرده است. آنها می‌گویند ریسک‌های امنیتی وجود دارد که دولت چین بتواند از این پلتفرم برای دسترسی به داده‌های حساس متعلق به ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی آن یا برای انتشار تبلیغات استفاده کند.

این قانون به تیک‌تاک اجازه می‌دهد در صورتی که بایت‌دنس آن را ظرف ۲۷۰ روز، یعنی حدود ۹ ماه، بفروشد، به فعالیت خود در ایالات متحده ادامه دهد. این ضرب‌الاجل توسط رئیس‌جمهور قابل تمدید به یک سال است.

به احتمال زیاد این اقدام با چالش‌های حقوقی و همچنین مقاومت احتمالی پکن مواجه خواهد شد، که می‌تواند فروش یا صادرات این فناوری را مسدود کند. همچنین مشخص نیست چه کسی منابع لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد، چرا که قیمت این پلتفرم بسیار گران خواهد بود.

انوپام چاندر، پژوهشگر در مؤسسه بازآفرینی رسانه‌های اجتماعی در هاروارد و متخصص در زمینه تنظیم مقررات جهانی فناوری‌های نوین، می‌گوید: این موضوع به یک آشفتگی کامل تبدیل خواهد شد.

تیک‌تاک، اما به کاربران آمریکایی خود قول داده است که این قانون را به چالش بکشد.

«شو چئو» مدیرعامل این شرکت، در ویدیویی که در این پلتفرم منتشر کرد، گفت: مطمئن باشید، ما جایی نمی‌رویم. ما مطمئن هستیم و برای حقوق شما در دادگاه‌ها مبارزه خواهیم کرد.

گفتنی است ۱۷۰ میلیون آمریکایی در حال حاضر از تیک‌تاک استفاده می‌کنند و این پلفترم ویدئومحور یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده است. طبق آمار‌ها این برنامه در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در صدر لیست دانلود کاربران این کشور بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • آغاز ترافیک صبحگاهی تهران/ افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی