Web Analytics Made Easy - Statcounter

چراغ‌های پل طبیعت و گنبد مینا همزمان با رویداد جهانی «ساعت زمین» امشب خاموش می‌شوند. خبرگزاری میزان-ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است که در آن سازه‌ها و ساختمان‌های معروف جهان از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه در آخرین شنبه ماه مارس، به مدت یک ساعت چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیک غیر ضروری خود را با هدف آگاهی‌بخشی در مورد احترام به محیط زیست، تغییر اقلیم و حفظ انرژی خاموش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صندوق جهانی طبیعت (WWF) طرح ساعت زمین را از سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در استرالیا اجرا کرد که با استقبال کم نظیر مردم سراسر جهان مواجه شد، به گونه‌ای که بیش از ۱۲۸ کشور جهان در این طرح مشارکت داشتند.

بر همین اساس نیز پل طبیعت و گنبد مینا که در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد قرار دارد، همه ساله در حمایت از محیط زیست جهانی در این شب چراغ‌هایشان خاموش می‌شوند. بیشتر بخوانید: باید در شیوه مدیریت شهری بازنگری کنیم
انتهای پیام/ برچسب ها: ساعت زمین پل طبیعت گنبد مینا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ساعت زمین پل طبیعت گنبد مینا ساعت زمین پل طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۱۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک

به گزارش جام جم آنلاین، مانند سیاهچاله‌های فضایی در منظومه شمسی، ویژگی‌های مرموزی نیز روی زمین وجود دارند که گودال‌های آبی هستند. عمق این حفره‌های عظیم در اقیانوس‌های زمین ممکن است به اندازه طول آسمانخراش باشد.

تصور می‌شود این حفره‌های مذکور که اواخر عصر یخی به وجود آمده باشند، نقاط اکولوژیکی مهمی هستند که انبوهی از گیاهان و حیوانات در آن‌ها زندگی می‌کنند. اکنون محققان بزرگترین حفره آبی در جهان را شناسایی کرده اند که در خلیج چتومال واقع در مکزیک قرار دارد.

حفره آبی مذکور به نام «تام جا» (Tamm Ja) در زبان قوم مایا به معنی آب عمیق است و عمق آن به ۴۲۰ متر زیرسطح دریا می‌رسد. محققان تاکنون هیچ گاه به انتهای این گودال نرسیده اند.

پیش از این محققان تصور می‌کردند تام جا دومین گودال آبی جهان باشد، اما اندازه گیری‌های جدید حاکی از آن است که عمق آن از گودال رکورد دار پیشین که در چین قرار دارد، بیشتر است.

نمونه برداری و بررسی حفره آبی تام جا در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد، اما محققان سال قبل از وجود آن خبر دادند. به هر روی آن‌ها عمق این حفره را ۲۷۴.۴ متر تخمین می‌زدند که معادل ارتفاع برج ویلیامز در هیوستن آمریکا است.

اما در واقع تخمین‌های پیشین ۴۰۰ فوت کوتاه‌تر از عمق تایید شده فعلی هستند. محققان طی یک بررسی جدید در چتومال مکزیک توانستند با کمک ابزار پروفایلر CTD (رسانایی، دما و عمق) در دسامبر سال گذشته به تخمین دقیق تری از عمق تام جا دست یابند.

این دستگاه مجموعه‌ای از کاوشگرهاست که به یک قاب فلزی دایره شکل متصل هستند و به وسیله یک کابل به اعماق آب ارسال می‌شود.

قبل از آن محققان از روش نگاشت صداگیر پژواک (echo sounder mapping) استفاده کردند که با کمک پالس‌های امواج صوتی عمق را تخمین می‌زند.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی یک ماموریت اکتشافی غواصی انجام شد تا شرایط محیطی در این گودال شناسایی شود. سوابق پروفایلر CTD از ۴۲۰ متر زیر سطح دریا فراتر رفت و هنوز به انتهای گودال نیز نرسیده بود. به این ترتیب تام جا به عنوان عمیق‌ترین گودال آبی جهان تایید شد.

 

دیگر خبرها

  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • روز جهانی کار و کارگر
  • تبریک عاشقانه به مناسبت تولد بهرام رادان + عکس
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • پخش فیلمی در تلویزیون همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا