Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: افزایش بهای جهانی نفت در پی عملیات کم سابقه یمن علیه تأسیسات آرامکو، واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش، سفر انریکه مورا به تهران و واشنگتن درباره برجام، نشست پنج جانبه وزیران خارجه آمریکا، امارات، مراکش، بحرین و اسرائیل در تل آویو و نشست بی نتیجه کارگروه تدوین قانون اساسی سوریه از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش بهای جهانی نفت در پی عملیات کم سابقه یمن علیه تأسیسات آرامکو

بعد از عملیات موشکی نیروهای مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی و تأسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه‌ها از افزایش بهای جهانی نفت خبر دادند.

شبکه «المسیره» بامداد شنبه گزارش داد: «پس از سومین عملیات شکستن محاصره علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، قیمت نفت افزایش پیدا کرد».

در ادامه این گزارش آمده است: «قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۱۱۳.۹ دلار افزایش پیدا کرد».

همزمان خبرگزاری دولتی سعودی (واس) به نقل از یک مقام در وزارت انرژی این کشور نوشت: «ما مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی نخواهیم داشت».

این منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی اضافه کرد: «[حمله به آرامکو] پیامدهای جدی برای بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش داشته که بر ظرفیت تولید نفت عربستان تأثیر می‌گذارد».

شامگاه جمعه بود که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه از انجام علیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی خبر داد.

واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) در خصوص توافق اعلام شده جدید بین عربستان سعودی و کویت در خصوص میدان مشترک گازی آرش عنوان کرد: میدان گازی آرش/الدره  یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست. 

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام کرده است آمادگی دارد تا در خصوص چگونگی بهره برداری از این میدان مشترک با کشورهای همسایه، کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شده و همزمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه داده و همچنین در خصوص مشخص کردن نقطه ثلاثه(سه گانه) بین سه کشور مذاکرات سه جانبه ای را آغاز کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد.

سفر انریکه مورا به تهران و واشنگتن درباره برجام 

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیأت این اتحادیه در مذاکرات وین از سفر خود به تهران در روز شنبه خبر داد.

مورا شامگاه جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «فردا برای دیدار با علی باقری به تهران سفر می‌کنم. برای رفع شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات وین در مورد برجام تلاش خواهیم کرد».

وی همچنین افزود: «ما باید این مذاکره را به نتیجه برسانیم. خیلی چیزها در خطر است».

دقایقی بعد نیز خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مورا بعد از سفر به تهران، به واشنگتن می‌رود تا برای نهایی‌کردن این گفتگوها تلاش کند.

نشست پنج جانبه وزیران خارجه آمریکا، امارات، مراکش، بحرین و اسرائیل در تل آویو

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد در روزهای یکشنبه و دوشنبه، میزبان وزیران خارجه آمریکا، امارات متحده عربی، مراکش و بحرین است. وزیر خارجه اسرائیل، این نشست پنج‌جانبه را «تاریخی» خوانده است.

به گزارش رویترز، امارات، بحرین و مراکش در سال ۲۰۲۰ با تل آویو برای عادی‌سازی روابط توافق کردند؛ توافقی که با میانجی‌گری دولت ترامپ و تحت عنوان «توافق ابراهیم» حاصل شد.

وزیر خارجه آمریکا که به اروپا سفر کرده است، در ادامه سفر خود به سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری، مراکش و الجزایر هم خواهد رفت. او در مراکش با ولیعهد ابوظبی نیز دیدار می‌کند.

بلینکن در دیدارهای خود بر تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل تاکید می‌کند و در عین حال درباره نیاز به حفظ امکان اجرای راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان مذاکره خواهد کرد. او که همراه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای گفت‌وگو با سایر متحدان آمریکا درباره مقابله با تهاجم روسیه به اروپا رفته است، در سرزمین‌های اشغالی نیز در همین ارتباط رایزنی خواهد کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن به همه کشورها یادآور خواهد شد که ایالات متحده در قبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در کنار دولت و مردم اوکراین ایستاده‌ است.

آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران دیگر محور گفت‌وگوهای او با مقام‌های اسرائیلی خواهد بود.

نشست بی نتیجه کارگروه تدوین قانون اساسی سوریه 

منابع خبری گزارش دادند، هفتمین دور کارگروه تدوین قانونی اساسی سوریه در ژنو بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، نشست کارگروه تدوین قانونی اساسی سوریه که از چهار روز پیش در وین آغاز شده بود جمعه شب بدون نتیجه پایان یافت.

بر اساس این گزارش، «گیر پیترسون» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، هفتمین دور کمیته قانون اساسی پس از رایزنی با روسای مشترک و نمایندگان جامعه مدنی در ژنو برگزار شد.

وی افزود: بر این اساس، اعضای کمیته درباره اصول اصلی قانون اساسی بحث و تبادل نظر کردند و طرف ها نقطه نظرات خود را بیان کردند.

فرستاده سازمان ملل متحد اضافه کرد، همه هیأت‌ها دست‌کم در برخی از متون ارائه‌شده اصلاحاتی انجام دادند و برخی از این اصلاحات نشان‌دهنده تلاشی برای انعکاس محتوای بحث‌ها و کاهش اختلافات بین طرفین است.

نماینده سازمان ملل متحد در پایان خواستار تسریع در پیشبرد این مذاکرات شد تا هرچه سریعتر اصلاحات در قانونی اساسی سوریه انجام شود.

تغییر قانون اساسی سوریه یکی از اقداماتی است که در جریان حل بحران این کشور از سوی مخالفان دولت براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره به عنوان یکی از خواسته‌های مهم در جریان نشست‌های آستانه و سوچی مطرح و از سوی کشورهای ضامن برای حل این بحران دنبال شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ قطعنامه شماره ۲۲۵۴ را با عنوان "نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه" با اجماع اعضاء تصویب کرد.

براساس توافق‌های قبلی ترکیب اعضای این کمیته شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه‌های جامعه مدنی و مستقلین این کشور است

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام عربستان اسرائیل مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن قیمت گوشی افزایش بهای جهانی نفت وزیران خارجه آمریکا کارگروه تدوین قانون وزارت امور خارجه سازمان ملل متحد میدان گازی آرش نشست پنج جانبه عربستان سعودی سخنگوی وزارت اساسی سوریه قانون اساسی انریکه مورا میدان مشترک یمن علیه تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فی مابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفت و گوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولت های ثالث در خصوص این موضوع تصریح کرد.

وی گفت: بدون تردید دولت های ذیربط می‌توانند در پرتو همکاری های دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

دیگر خبرها

  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • هیچ خانواده اسرائیلی مایل نیست فرزندش را برای دفاع امارات و بحرین بفرستد!
  • هیچ خانواده اسرائیلی مایل نیست که فرزندش را برای دفاع امارات و بحرین بفرستد!
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش