Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:03:25 GMT

پارلمان عراق همچنان در انتظار حد نصاب

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۲۸۹۶

پارلمان عراق همچنان در انتظار حد نصاب

به گزارش ایرنا، تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق به ساختمان آن رسیده اند و گفته می شود هنوز عده ای دیگر در راهند اما منابع آگاه می گویند تعداد نمایندگان حاضر هنوز به حد نصاب دو سوم کل اعضای پارلمان (حد قانونی برگزاری جلسه تعیین رئیس جمهور عراق) نرسیده است.

نمایندگان جریان صدر و برخی چهره های ائتلاف سه گانه این جریان، الحلبوسی و حزب دموکرات کردستان عراق (بارزانی) اولین کسانی بودند که وارد پارلمان عراق شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدری ها باز هم کفن پوش آمدند.

نمایندگان جریان صدر، کفن پوش به پارلمان عراق آمدند

گفته می شود تعدادی از مستقل ها و نمایندگان وابسته به معترضان اکتبر نیز در جلسه حاضر شده اند.

برخی منابع گفتند هنوز نمی توان آمار دقیقی از نمایندگان حاضر در پارلمان ارائه داد زیرا همچنان برخی نمایندگان در راهند و برخی دیگر هنوز وارد صحن پارلمان نشده اند.

منابعی دیگر به رسانه های عراقی گفتند که جلسه از ساعت ۱۱ به ساعت ۱۲ موکول شد تا آنان که در راهند برسند اما ساعت از ۱۲ هم گذشت و خبری از برگزاری جلسه نشد. هیچ اعلامی هم مبنی بر لغو جلسه نشده است و همه ناظران در انتظار تعیین تکلیف (برگزاری یا لغو نشست) هستند.

خبرگزاری عراق (العراقیه) اعلام کرد هیات رئیسه پارلمان تصمیم گرفته اند جلسه ای داخلی در ارتباط با برگزاری نشست پارلمان برای تعیین رئیس جمهور، تشکیل دهند اما این خبرگزاری توضیح بیشتری درباره جزئیات این جلسه داخلی فوق العاده نداده است. آیا این جلسه برای تصمیم گیری درباره

برگزاری یا لغو نشست امروز است؟ هنوز برای پاسخ به این سوال زود است.

ترکی العتیبی یکی از اعضای چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی عراق می گوید جلسه امروز شنبه به حد نصاب نخواهد رسید و به زمان دیگری موکول خواهد شد. با این حال باید منتظر ماند و ظاهرا عجله ای در کار نیست و نه ضرب الاجلی.   

پارلمان عراق متشکل از ۳۲۹ نماینده است که طبق قانون باید دوسوم نمایندگان برای انتخاب ریاست جمهوری حضور داشته باشند یعنی ۲۲۰ نماینده و به گفته برخی دیگر، ۲۲۲ نماینده.

پارلمان عراق یک بار در آغاز ماه فوریه گذشته (کمتر از دو ماه پیش) با تحریم اکثریت بلوک های پارلمانی از تعیین رئیس جمهور عراق بازماند. محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، خواستار برگزاری جلسه دوم، چند روز بعد، در هشتم فوریه گذشته شد اما دادگاه عالی فدرال عراق به موضوع ورود کرد و

برگزاری این جلسه را فاقد وجاهت قانونی دانست.

در رای دادگاه عالی آمده بود که در قانون اساسی عراق، متنی وجود ندارد که به رئیس پارلمان، صلاحیت بازگشایی باب نامزدی مجدد برای پست ریاست جمهوری را بدهد و چنین اقدامی باید با تصمیم نمایندگان مجلس و نه رئیس پارلمان انجام شود.

پارلمان عراق ۲۰ روز پیش، در ششم مارس (ماه جاری میلادی) به باز شدن مجدد درها برای نامزدی ریاست جمهوری، رای داد.  

جریان های سیاسی عراق در طول ماه های گذشته چند بار برای انتخاب رییس جمهوری خیز برداشته و عاجز مانده اند. سوال این است که اگر جلسه امروز، ناکام بماند، چه شرایط جدیدی در انتظار عراق خواهد بود؟

برچسب‌ها سید مقتدا صدر محمد الحلبوسی پارلمان نوری المالکی عراق پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید مقتدا صدر محمد الحلبوسی پارلمان سید مقتدا صدر محمد الحلبوسی پارلمان نوری المالکی عراق پارلمان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۲۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟

جلسه نوبت عصر امروز مجلس به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشد که اسامی ۳۵ نماینده غایب یا متاخر توسط یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

به گزارش ایسنا، جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس حدود ۴۰ دقیقه بعد از آغاز به کار، به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب جلسه با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، گفت: تعداد نمایندگان حاضر در مجلس برای رای گیری به حدنصاب نرسیده است و نمی‌توانیم بررسی بودجه را دنبال کنیم لذا پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

وی گفت که جلسه بعدی مجلس فردا (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی بخش دوم بودجه تشکیل می‌شود. این در حالیست که از روز گذشته اعلام شده بود که جلسات صحن مجلس تا پایان رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در ۲ نوبت برگزار خواهد شد.

قالیباف همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواستار قرائت اسامی غایبان و متاخران جلسه شد که علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی آن‌ها را به شرح زیر قرائت کرد:

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

بر اساس ماده ۷۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان در صحن است؛ بنابراین از مجموع ۲۸۶ نماینده فعلی (با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند)، برای رسمیت یافتن جلسه نوبت عصر روز دوشنبه صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر در جلسه حاضر می‌شدند.

دیگر خبرها

  • کدام نمایندگان جلسه عصر مجلس را تعطیل کردند؟
  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • ضرب‌الاجل به پاستور