Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد قلعه سریزد که به عنوان اولین صندوق امانات جهان در روستای نمونه گردشگری سریزد شهرستان مهریز واقع شده، این روزها میزبان گردشگران نوروزی است.

منطقه نمونه گردشگری سریزد شامل ارگ قدیم و جدید، قلعه و آب انبار و سایر مکانهای تاریخی و باستانی در این روستای تاریخی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این ایام میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلعه‌ی سریزد در این منطقه، قلعه‌ای بی نظیر و دست نخورده، متعلق به دوره ساسانیان است که به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی استفاده می شده و در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بوده است.

بنا بر اسناد تاریخی، علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می‌شده است لذا از آن به عنوان اولین صندوق امانت نیز یاد می‌شود.

گرداگرد این بنا را خندقی به عرض تقریبی شش متر و عمق بین ۳ تا ۴ متر محصور کرده که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می‌شده است. این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تو در تو با برج و باروهایی بلند و تسخیر ناپذیر است که توسط این خندق محصور شده است.

همچنین قلعه دارای دو درب بوده که یکی درب اصلی و دیگری درب پشتیبان قلعه بوده است. درب اصلی قلعه به صورت متحرک بوده و به وسیله طناب و قرقره هایی از سمت پایین به بالا با و بسته می شده است. زمانی که درب اصلی به وسیله دشمن شکسته می شد و دشمن به درون قلعه راه می یافت، درب دوم قلعه بسته می شده و در واقع نقش درب پشتیبانی قلعه را ایفا می‌نموده است.

قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن خشت و گل، آجر و گچ بوده است. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می شود. در دو طرف راهروها، اتاق های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا به منظور ذخیره سازی اشیا گرانبهای روستاییان بوده است.

گفتنی است، این اثر در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون به مجتمع گردشگری تغییر کاربری داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی عکس استانی فرهنگی و هنری گردشگری یزد مهريز قلعه تاریخی سریزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب

همزمان با آغاز انتفاضه دانشجویان دانشگاه های کشورهای غربی و اروپایی علیه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، دانشجویان لبنانی در دانشگاه های مختلف این کشور در حمایت از مردم فلسطین دست به تظاهرات زدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز انتفاضه دانشگاه‌های جهان در محکومیت جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، دانشگاه آمریکایی بیروت نیز شاهد تحصن دانشجویان این دانشگاه بود.

 

.

 

دانشجویان این دانشگاه ضمن سر دادن شعار در حمایت از مسجدالاقصی و مقاومت فلسطین از مدیریت دانشگاه خواستار توقف فعالیت شرکت های حامی رژیم صهیونیستی در محوطه دانشگاه شدند.

«شیخ حسن مرعب»، امام جماعت مسجد امام علی (ع) بیروت در سخنانی خطاب به دانشجویان گفت: شما با حمایت از آرمان فلسطین، در حقیقت از لبنان دفاع می کنید، چرا که اگر این دشمن وحشی از مسئله غزه فارغ شود، آنگاه در لبنان به شما رحم نمی کند و فرقی میان مسلمان و مسیحی قائل نخواهد شد.

اعتراضات ضد اسرائیلی به دانشگاه برلین کشیده شدعلل، انگیزه‌ها و نتایج خیزش دانشگاهیان آمریکا ضد اسرائیل




روز خشم دانشجویان لبنانی، علاوه بر دانشگاه آمریکایی بیروت، در دیگر دانشگاه های شمال و جنوب لبنان نیز با حضور گسترده دانشجویان لبنانی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان/ مردان ایران در رده چهارم، بانوان هشتم
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان؛ مردان ایران چهارم، زنان هشتم
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • آرژانتین در غم درگذشت اولین مربی قهرمان جهان
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • خبری که جهان را نگران کرد؛ پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی!
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • جاری شدن سیل در روستای نوروزی خوشاب 
  • اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان