Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویتامین‌های گروه ب محلول در آب هستند و نقش مهمی در تولید انرژی و کمک به واکنش‌های آنزیمی لازم برای متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات دارند.

به گزارش livelovefruit، ویتامین‌های ب برای سیستم عصبی و بهبود شرایط سیستم ایمنی مهم هستند و به حفظ عضلات، پوست، ناخن‌ها و موی سالم کمک می‌کنند. وجود این ویتامین‌ها برای تقسیم سلولی نیاز است و خطر ابتلا به سرطان‌های مشخص، به عنوان مثال سرطان لوزالمعده، را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امکان کمبود هر یک از ویتامین‌های ب در بدن انسان وجود دارد که به واسطه تامین ناکافی در رژیم غذایی یا ایجاد مانع و اختلال در جذب آن‌ها رخ می‌دهد.

در اینجا با تمام انواع ویتامین‌های ب و نقش هر کدام از آن‌ها آشنا شوید:

ویتامین ب۱ (تیامین): منابع غذایی این ویتامین شامل دانه‌های آفتابگردان، لوبیای سیاه، جو، نخود فرنگیف نخود سبز، عدس، و جوی دو سر است. ویتامین ب ۱ باعث کاهش اشتها و افزایش انرژی می‌شود. همچنین نقش کلیدی در حفظ ساختار و یکپارچگی سلول‌های عصبی در مغز دارد. کمبود این ویتامین با زوال عقل و بیماری‌های سیستم عصبی ارتباط دارد.

ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین): اسفناج، چغندر، قارچ، مارچوبه و بادام حاوی این ویتامین هستند. حفظ سلامت بینایی و پوست، کمک به تولید گلبول‌های قرمز برای پیشگیری از کم خونی از وظایف این ویتامین است.

ریبوفلاوین همچنین نقش مهمی در تولید انرژی دارد و همچنین از دیگر ویتامین‌های گروه ب از جمله فولات و ویتامین ب ۶ در این فرایند استفاده می‌کند. کمبود این ویتامین خود را با عفونت‌های گلو و دهان، حساسیت به نور و چشم‌های تحریک پذیر نشان می‌دهد.

ویتامین ب ۳ (نیاسین): منابع غذایی آن شامل دانه‌های چیا، برنج قهوه ای، بادام، بادام زمینی، دانه‌های آفتابگردان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، قارچ است.

نیاسین برای حفظ سلامت پوست و بافت عضلانی ضروری است و باعث افزایش عملکرد ذهنی و کمک به هضم چربی ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها نیز می‌شود. نیاسین برای تولید انرژی نیز مفید است. مشکلات پوستی یا دهانی، مشکلات خواب از علائم کمبود نیاسین هستند.

ویتامین ب ۵ (پانتوتنیک اسید): قارچ‌های شیرین، قارچ سفید، آووکادو، دانه‌های آفتابگردانف سیب زمینی شیرین، بروکلی و عدس از منابع ویتامین ب ۵ هستند. کمک به متابولیسم مواد غذایی، تنظیم سیستم عصبی و ترویج سلامت پوست از وظایف این ویتامین است. اسید پانتوتنیک و فقر ان منجر ه مسائل پوستی از جمله آکنه می‌شود.

ویتامین ب ۶ (پیریدکسین): سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، دانه‌های آفتابگردان، موز، اسفناج، گردو، پسته و آلو از منابع این ویتامین هستند. ویتامین ب ۶ برای تولید سروتونین و دوپامین ضروری است و به متابولیسم کربوهیدرات کمک می‌کند. کمبود این ویتامین با التهاب مزمن همراه است. افسردگی، مشکلات پوستی از جمله درماتیت، فشار خون بالا و کم خونی از جمله علائم کمبود ویتامین ب ۶ هستند.

ویتامین ب ۷ (بیوتین): گوجه فرنگی، کاهو، هویج، بادام، گل کلم، توت فرنگیف تمشک، پیاز، خیار، گردو و جو از منابع آن هستند. کمک به تعادل قند خون و سلامت پوست، از وظایف اصلی ویتامین ب ۷ است و نقش مهمی در متابولیسم قند و چربی دارد. ویتامین ب ۷ برای ساخت چربی‌های سالم در پوست ضروری است. بثورات، مو‌های شکننده، ریزش مو و کم خونی از جمله علائم کمبود این ویتامین هستند.

ویتامین ب ۹ (اسید فولیک): اسفناج، سبزیجات سبز رنگ، مارچوبه، عدس، آووکادو، بروکلی، انبه و پرتقال از منابع این ویتامین هستند. ویتامین ب ۹ برای زنان باردار ضروری است و آنهم برای جلوگیری از سقط جنین و جلوگیری از نقص‌های لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا.

اسید فولیک مروج سلامت قلب نیز هست و از کم خونی پیشگیری می‌کند. این ویتامین به روده اجازه می‌دهد تا مواد مغذی را به درستی جذب کند. نقص‌های مادرزادی و کم خونی از جمله علائم کمبود اسید فولیک هستند.

ویتامین ب ۱۲ (کبالالین): قارچ، و منابع گوشتی مانند تخم مرغ و ماهی، جگر سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند. این ویتامین برای تکثیر سلولی (خونسازی) و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین بسیار حساس است و قابلیت تحمل نور، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد. باکتری‌های تولید کننده ب ۱۲ در دستگاه گوارش انسان، از دهان و لثه و حلق تا روده بزرگ، زندگی می‌کنند.

گیاه خواران در تامین ویتامین ب ۱۲ با مشکل مواجهند. افراد مسن با استفاده بیش از حد از ملین‌ها با کمبود این ویتامین در بدنشان روبه رو می‌شوند. وجود این ویتامین در بدن کودکان و سالمندان اهمیت زیادی دارد و ممکن است عدم وجود این ماده در بدن آن‌ها موجب عدم جذب مواد مغذی دیگر شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه کمبود این ویتامین ویتامین هستند علائم کمبود ویتامین ب ۶ ویتامین ها سیستم عصبی کم خونی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۵۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از تخصیص ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای اجرای طرح‌های حوزه آب این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه ششم اردیبهشت- در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و سازمان‌های حوزه شهید بهشتی استان قزوین اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و حاکمیت آب را در استان به عهده دارد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف این شرکت تأمین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است. مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها و تأسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای به حساب می‌آید.

تکمیل آب‌رسانی از سد طالقان ۱۰ همت بودجه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه چند طرح ملی مهم در استان توسط این شرکت در حال اجرا است، گفت: برای شمال و جنوب استان قزوین موضوع تأمین آب شرب و کشاورزی را برای افق ۲۰-۳۰ ساله ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم استان را در تأمین آب شرب بیمه کنیم.

ستوده ادامه داد: یکی از این طرح‌های مهم آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. فاز نخست این طرح با هدف تأمین آب شرب باکیفیت و پایدار برای شهرستان آبیک انجام شده و فاز دوم آن هم در دست اجرا قرار دارد.

وی از اتمام طرح ساخت سد مخزنی نهب خبر داد و گفت: سد شهید لشگری نهب پروژه دیگری است که با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با اشاره به وجود یک شبکه آبیاری مدرن در پایین‌دست این سد افزود: طول کانال اصلی این شبکه ۲۵ کیلومتر و طول کانالهای درجه یک و دوم آن ۹۰ کیلومتر است که ۷ کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل و در حال بهره برداری است.

پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سد بالاخانلو

ستوده همچنین به وضعیت احداث سد بالاخانلو اشاره کرد و گفت: سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸.۵ میلیون مترمکعب جهت تأمین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است، اعتبار مورد نیاز این طرح بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر نیز از پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت وزیر نیرو امسال ۴۳۵ میلیارد اعتبار نقدی برای پروژه‌های حوزه آب استان قزوین تخصیص داده شده است.

کد خبر 747912

دیگر خبرها

  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • کمبود اعتبار ۲۵۰میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان