Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت:جنگ اوکراین در حالی وارد دومین ماه خود شده است که ارتش روسیه با اشاره به تغییر استراتژی نظامی در نبردهای جاری از تمرکز بیشتر بر مناطق شرقی و تلاش برای کنترل دُنباس خبر داده است.

از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت غیرنظامیان در شهرهای بزرگ از جمله ماریوپل که تحت محاصره ارتش روسیه و نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو هستند روز به روز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع خبری از تخریب بسیاری از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس و ساختمان‌های مسکونی و اداری در شهرهای بزرگ اوکراین بر اثر بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه ارتش روسیه خبر داده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین از کشته شدن بیش از یکصد سرباز روس طی نبردهای روز جمعه خبر داده و مدعی شده که نیروهای نظامی این کشور ۴۲ خودرو و تجهیزات نظامی ارتش روسیه از جمله تعدادی تانک و هواپیمای جنگی را منهدم کرده‌اند.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز شنبه ۲۶ مارس را در این گزارش دنبال کنید.

 

 سیستم پیشرفته جنگ الکترونیکی روسیه به دست ارتش اوکراین افتاد 

نیروهای اوکراینی بخشی از یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه را که می‌تواند اسرار نظامی این کشور را فاش کند، به غنیمت گرفته‌اند.

به گزارش تایمز لندن ماژول فرماندهی موسوم به کراسوخا (Krasukha- ۴) در حومه کی‌یف به دست نیروهای اوکراین افتاده است. این سیستم هرچند کمی آسیب دیده اما گفته می‌شود همچنان سالم است. تصاویری از این سیستم پیشرفته همچنین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تحلیلگران بر این باورند که این ماژول احتمالا به هنگام تلاش عجولانه نیروهای روس برای عقب نشینی به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. این سیتسم برای مسدود کردن ماهواره‌های مدار پایین، پهپادها و موشک‌ها طراحی شده اما در عین حال گفته می‌شود که این ماژول حتی می‌تواند هواپیماهای ناتو را نیز ردیابی کند.

تصاویر منتشر شده از این سیستم در در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کراسوخا یک سیستم دو قسمتی متشکل از یک ماژول فرماندهی و یک سیستم جنگ الکترونیک دارد که به طور جداگانه روی دو کامیون نصب شده است. تلگراف گزارش داده که احتمال می‌رود که یک سامانه از این سیستم علیه پهپادهای ترکیه‌ای در سوریه مورد استفاده قرار گرفته و توانسته با ایجاد اختلال در سیگنال‌های پهپادها سقوط آنها را رقم بزند.

هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار» ساخت ترکیه از جمله پهپادهایی هستند که توسط نیروهای اوکراینی برای نابودی تانک‌ها، زره‌ها و کاروان‌های کامیونی روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تلگراف گزارش داده که واحد توقیف شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای غربی مورد بررسی قرار خواهد کرد. بررسی این واحد می‌تواند اسرار زیادی از نحوه عملکرد آن را آشکار کند و در نهایت می‌تواند به اوکراین و متحدان غربی این کشور برای بی‌اثر کردن آن کمک نماید.

 

 

هشدار بایدن به پوتین: به ورود در حتی یک اینچ از خاک ناتو هم فکر نکن 

بایدن در ادامه صحبت‌هایش در ورشو  به رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که حتی یک لحظه هم به اینکه یک اینچ وارد خاک ناتو شود، فکر نکند. او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده با تمام قدرت به تعهدات حفاظت جمعی مندرج در منشور ناتو متعهد است. 

او همچنین در ادامه تصریح کرد که در درگیری‌های کنونی در اوکراین نیازی به دخالت ایالات متحده آمریکا وجود ندارد. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «نیروهای آمریکایی برای درگیری با نیروهای روسیه در اروپا نیستند. آنها اینجا هستند تا از متحدان ناتو دفاع کنند.» 

 

بایدن خطاب به مردم روسیه: شما دشمن ما نیستید 

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به مردم روسیه گفت: «من همیشه مستقیم و صادقانه با مردم روسیه صحبت کرده‌ام. اجازه دهید این را بگویم که شما مردم روسیه دشمن ما نیستید. من باور ندارم که شما از کشتن کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بی‌گناه استقبال می‌کنید. من فکر نمی‌کنم که شما از اینکه مردم بیگناه در بیمارستان‌ها، مدارس و زایشگاه‌ها با موشک‌های روسی مورد هدف قرار گیرند استقبال کنید.» 

بایدن همچنین گفت که اقدامات پوتین در اوکراین اقدامات یک ملت بزرگ همچون روسیه نیست. او همچنین در ادامه افزود: «این آینده‌ای نیست که شما و فرزندانتان شایسته آن هستید. من به شما حقیقت را می‌گویم. این جنگ شایسته مردم روسیه نیست.» 

 

پاسخ کرملین به بایدن: مردم روسیه باید برای رهبر خود تصمیم بگیرند نه جو بایدن

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اظهارات جو بایدن در خصوص لزوم تغییر رژیم در روسیه واکنش نشان داد. 

آقای پسکوف در این خصوص گفت: «این را آقای بایدن نباید تصمیم بگیرد. این موضوعی است که فقط باید با انتخاب مردم فدراسیون روسیه صورت پذیرد.» 

جو بایدن در سخنرانی خود در ورشو خواهان تغییر رژیم در روسیه شده بود و تاکید کرد که پوتین دیگر نباید در قدرت باقی بماند. 

 

بایدن خواهان تغییر رژیم در روسیه شد

جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. او در ادامه اظهاراتش گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.» 

این نخستین باری است که رئیس جمهوری آمریکا خواهان تغییر رژیم در روسیه شده است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت هدف آنها نبوده است. 

آنتونی بلینکن در اوایل ماه جاری تاکید کرده بود که هدف واشنگتن تغییر رژیم نیست و این مردم روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی آنها را رهبری کند. با این حال اظهارات آقای بایدن کاملا خلاف گفته‌های پیشین مقام‌های آمریکایی است. 

 

بایدن خطاب به مردم اوکراین: در کنار شما هستیم

جو بایدن می‌گوید نبرد بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب است. او همچنین با بیان اینکه این نبرد در روزها و ماه‌های آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: «ما باید خودمان را برای مباره‌ای طولانی که در پیش داریم آماده نگه داریم.» 

آقای بایدن همچنین هنگامی که از سوی گروهی از پناهجویان اوکراینی که در جمع حاضر بودند مورد تشویق قرار گرفت خطاب به آنها گفت: «ما در کنار شما می‌مانیم. امشب پیام مهمی به وزیر خارجه و وزیر دفاع اوکراین که اینجا حضور دارند منتقل کردم. به آنها گفتم که ما در کنار شما می‌مانیم.»

 

بایدن پیش از سخنرانی در لهستان در جریان حملات روسیه به لویو قرار گرفت

یک مقام کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است که جو بایدن پیش از ترک هتل در لهستان و آغاز سخنرانی خود در این کشور در جریان حملات به لویو قرار گرفته است. به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید دستیاران او اطلاعات کاملی در خصوص این حمله به رئیس جمهوری آمریکا ارائه داده‌اند. 

کاخ سفید می‌گوید در میان جمعیتی که برای شنیدن اظهارات بایدن در لهستان جمع شده‌اند، گروهی از پناهجویان اوکراینی نیز حضور دارند. 

در جریان حملات موشکی نیروهای روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز لهستان، دست‌کم ۵ نفر زخمی شدند. 

 

کی‌یف: روسیه ۶۰ مکان مذهبی در اوکراین را بمباران کرده است

دولت اوکراین می‌گوید از زمان شروع جنگ، نیروهای روسی نزدیک به ۶۰ مکان مذهبی این کشور را بمباران کرده است. بر اساس این گزارش دست‌کم ۵۹ مکان عبادت در سراسر اوکراین توسط نیروهای روسی گلوله‌باران شده‌است. کلیسای ارتدکس اوکراین که زیر نظر اسقف مسکو فعالیت می‌کند یکی از این مکان‌هاست که متحمل خسارات شدیدی شده است. 

همچنین یک کلیسای کاتولیک و ۵ کلیسای پروتستان، سه مسجد و سه کنیسه نیز تاکنون در اثر درگیری‌ها آسیب دیده‌اند. 

 

شناسایی یک موشک منفجر نشده در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای خارکیف

مقامات نظارتی اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که یک موشک منفجر نشده در مجاورت تأسیسات تحقیقاتی هسته‌ای در خارکیف وجود دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که به نظارت بر اوضاع ادامه می دهد.

در بیانیه منتشر شده از سوی آژانس آمده است: «موشک منفجر نشده در مجاورت یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای که قبلا در اثر گلوله باران آسیب دیده شناسایی شده است اما همچنان گلوله‌باران مدام در این منطقه ادامه دارد و این بدان معناست که هنوز هیچ اقدامی برای خنثی کردن این موشک انجام نشده است.» 

این مرکز برای تحقیق و توسعه و تولید رادیوازیوتوپ برای کاربردهای پزشکی و صنعتی استفاده می‌شود. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موجودی رادیواکتیو این مرکز کم است. 

 

سه انفجار مهیب در شهر لویو در غرب اوکراین 

مقامات لویو در غرب اوکراین از سه انفجار قوی در نزدیکی این شهر خبر دادند و از ساکنان این منطقه خواستند پناه بگیرند. 

ماکسیم کوزیستکی، فرماندار منطقه با اشاره به منطقه‌ای که این انفجار صورت گرفته گفت: «سه انفجار قوی در حومه شرقی و در نزدیکی لویو رخ داده است. اکنون هشدار حمله هوایی وجود دارد. بنابراین مردم آرامش خود را حفظ کنند و پناه بگیرند.»

در انفجارهای امروز لویو دستکم ۵ نفر زخمی شدند.

شهر لویو به دور از هسته‌های اصلی جنگ، در غرب اوکراین و در نزدیکی مرز لهستان جای دارد. لویو با بیش از ۷۱۷ هزار نفر جمعیت بزرگترین شهر در غرب اوکراین و ششمین شهر بزرگ این کشور است.

 

 

دو ایالت آلمان استفاده از حرف نمادین Z را در ملأ عام ممنوع می‌کنند

 

مقامات دو منطقه بزرگ آلمان، بایرن و زاکسن، می‌گویند درصدند کسانی را که در حمایت از حمله روسیه به اوکراین و در ملأ عام از حرف Z استفاده می‌کند، تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

بوریس پیستوریوس، وزیر داخله زاکسن در بیانیه‌ای گفت، افرادی که علناً موافقت خود را با جنگ تجاوزکارانه پوتین، رئیس جمهور روسیه، علیه اوکراین و با استفاده از نماد «Z» اعلام می کنند، باید منتظر عواقب آن باشند.

گئورگ آیزنرایش، وزیر دادگستری بایرن نیز هشدار داد هواداران کرملین که در انظار عمومی لباس‌هایی با علامت Z به تن می‌کنند باید بدانند که می‌توانند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

ارتش روسیه و هواداران کرملین از حرف Z در توجیه و حمایت از جنگ مسکو علیه کی‌یف استفاده می‌کنند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا ولادیمیر پوتین جو بایدن حمله روسیه به اوکراین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا تغییر رژیم در روسیه نیروهای اوکراین غرب اوکراین رئیس جمهوری ارتش روسیه مردم روسیه جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود

رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون معتقد است که کشورهای اروپایی باید درهای مذاکره با روسیه را باز نگه دارند.

به گزارش مشرق، اگر روسیه در اوکراین پیروز شود هیچ امنیتی برای ما باقی نمی‌ماند. این حرف را ماکرون در مصاحبه با رسانه فرانسوی مطرح کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه به روزنامه «لا تریبیون» گفت که «ما با باز گذاشتن در مذاکرات با روسیه با روسیه، داریم کار درست را انجام می‌دهیم اگر این کار را نکنیم، از نظم بین‌المللی و همچنین صلح و امنیت دست می‌کشیم».

رئیس‌جمهور فرانسه البته اعلام کرد که ضروری است که سیاست «ابهام راهبردی» در قبال روسیه ادامه یابد.

ماکرون اواخر ماه آوریل در سخنرانی در دانشگاه سوربون اعلام کرده بود که اروپا باید بعد از پایان جنگ اوکراین، آماده بهبود روابط خودش با روسیه باشد.

به گفته وی، قابلیت‌های نظامی به ویژه موشک‌های بالستیک روسیه خطری برای همه کشورهای اروپایی است.

سخنگوی کرملین دیمیتری پسکوف پیش از این اعلام کرد که روسیه تهدیدی برای هیچ طرفی در اروپا نیست و امیدوار است که آنها هم در قبال روسیه همینطور رفتار کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که «در موضوع اوکراین، ایمنی اروپایی‌ها در خطر است چرا که این کشور در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری از مرزهای ما قرار است. اگر روسیه پیروز شود، تنها یک ثانیه طول می‌کشد تا هیچ گونه امنیت برای رومانی، لهستان، لیتوانی یا کشور ما وجود نداشته باشد. قدرت و برد موشک‌های بالستیک روسیه همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد».

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ادامه پیشروی های گسترده ارتش روسیه با تصرف یک شهر دیگر
  • ارتش اوکراین مجبور به جیره‌بندی مهمات شد
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • تحولات اوکراین| امکان درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • وزیر دفاع روسیه: اوکراین در سال جاری بیش از ۱۱۱ هزار سرباز از دست داده است
  • سرنگونی ۶ پهپاد اوکراینی به دست نیروهای روسی