Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، رنگ های زیبا و شاد صنایع دستی در چادرهای عشایری با سرسبزی طبیعت گره خورده است تا زیباترین و ناب ترین‌ تصویر ها را خلق کند.

جشنواره نوروزی صنایع دستی، در اولین روز از نوروز با حضور گسترده مردم و مسئولین به همت اداره صنایع دستی و گردشگری کازرون افتتاح شد و تا پایان‌ نوروز، روز ۱۳ فروردین ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنده نگه داشتن فرهنگ‌، آداب و رسوم کهن تا هنر بی نظیر این‌ مرز و بوم‌ با بافت های داری، لباس های محلی، غذاهای سنتی، ورزش های باستانی و محلی، موسیقی اصیلی که با دیدن‌ و شنیدن آن روح انسان، جان‌ تازه ای می گیرد تا به بهار نو و زندگی سلامی دیگر دهد.

در گوشه ای از این‌ میدان سرسبز، اجاق زندگی روشن است.

زنان‌ هنرمند مشغول پخت نان‌ محلی هستند که به آن‌ نان‌ نازک‌ یا تیری می گویند. سایز کوچک‌ تر و ضخیم‌ تر این‌ نان‌ مشتک‌ نام دارد که خوردن‌‌ آن به صورت گرم با روغن‌ محلی یا تخم‌ مرغ محلی عالی است. 

ثبت سبک زندگی و وقایع روزمره 

یک‌ لحظه گبه و قالی های درون  سیاه چادر نظرم‌ را به خود جلب می کند.

چقدر برایم‌ جالب است اینکه هنرمندانه، اتفاق های زندگی را در این‌ قاب ها ثبت کرده اند تا فراموش نشود.

زحمات مادران‌ عشایر مثل دوشیدن شیر همزمان با اینکه فرزندان شیر خواره را به کوله بسته اند تا در آرامش مهر مادری به خواب روند دیدنی است.

یا دورهمی همسایه ها، کلاه قشقایی و لباس مخصوص  مردانن، معروف به ( چوقه ).

نقش این صنایع دستی هر کدام‌ معنا و مفهوم‌ خاصی دارد که همه بر گرفته از زندگی خود عشایر و روستاییان استان فارس و به ویژه آن مناطق  است.

نقش چهارپایان مثل آهو، اسب، میش و بز با درختانی به شکل کاج یا سرو، گل ها و شکوفه های بهاری، نقش چادر، سبزه، کوه، چشمه و دریا که همه منظره های به روز آن روزها بوده است که از مقابل دیدگان آنها می گذشته و با این‌ تصویر ها زندگی می کرده اند.

نقش و رنگ های جاجیم‌، گلیم‌ ،گبه، مفرج در سیاه چادرها هر ببیننده ای  را به دنیایی دیگر می برد و حسی لبریز از آرامش خاطر وجودش را فرا می گیرد.

این‌ نکته بسیار مهم‌ است که مردمان‌ آن روزها از مواد غذایی خوراکی تا همه نوع وسایل خانه را خودشان‌ تولید می کردند و این‌ چقدر به اقتصاد خانواده و به تبع آن جامعه، کمک‌ می شد.

حفظ فرهنگ‌، سنت و آداب و رسوم

بی شک‌ حفظ و نگهداری این فرهنگ‌ و آداب و رسوم و انتقال آن به  نسل های آینده نتیجه خوب و تاثیر گذاری خواهد داشت.

این‌ افراد هنرمند و توانمند کوشیده اند تا با انجام‌ این‌ کارها و آموزش دادن‌ آن به دیگران، نگذارند این‌ مهم‌ به دست فراموشی سپرده شود.

آن سوتر بانوان هنرمند مشغول پخت غداهای سنتی هستند. تهیه آش دوغ که چشیدن طعم بی نظیر آن در این روزهای بهاری خالی از لطف نیست.

یا تهیه دوغ و کره که به آن به زبان‌محلی ترکی ( یاییق یایدیگ ) و به زبان‌ محلی لری، ( نیره زدن )  می گویند که ماست را هم‌ می زنند تا به دوغ و کره تبدیل شود.

شله مجگی، آش اهلوک یا آلوک نیز آش سنتی مخصوص است که در اجاقی دیگر می جوشد.

غرفه های مختلف با محصولات مختلف از صنایع دستی، حصیر بافی، نمد مالی، دولچه دوزی، سراچی سنتی، فیروزه کوبی، مجسمه سازی، خراطی،  عکاسی، بافت های داری از جمله گلیم‌، جاجیم، گبه، مفرج، پشتی، بالشت، آلاجیق، همچنین  محصولات چوب، زعفران، لباس های سنتی، تابلو فرش، عروسک های محلی یا ( قله گلن ) کارگاه خیاطی، انواع گل ها و ... در این‌ نمایشگاه به چشم‌ می خورد.

اجرای موسیقی زنده محلی همه روزه و بازیهای محلی مانند دستمال بازی و ترکه بازی از برنامه های این‌ نمایشگاه است. هر آهنگ‌ محلی که معمولا به زبان ترکی قشقایی است مفهوم‌ خاصی دارد و اکثراً برگرفته از داستان های کهن تاریخ قشقایی است که به صورت شعر هم مکتوب است و هم‌ نقل قول می شود. در حاشیه این‌ جشنواره، گروه هنری عمو گلچین‌ یا عمو نوروز نیز، هنرنمایی می کنند.

حضور و استقبال گسترده مردم

همزمان با افتتاح‌ این‌ جشنواره تا به امروز، استقبال مردم بی نظیر است.

حضور اقشار مختلف مردم‌ از سراسر کشور و حتی حضور، خرید و رضایت  توریست های خارجی از کشورهای مختلف در این‌ نمایشگاه اتفاق مهمی است.

درخواست و انتظار کارآفرینان هنرمند از مسئولین

صاحبان‌ غرفه ها که اساتید برجسته صنایع دستی و افراد کارآفرین‌ و توانمند هستند، ضمن‌ تقدیر از محمد جواد جوکاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون و دیگر مسئولین، از مسئولین استانی و شهرستانی، انتظار حمایت دارند.

یکی از این غرفه ها مربوط به بانوی توانمند و کارآفرین برتر کشوری است که توسط نهاد ریاست جمهوری از وی  تقدیر شده است.

طیبه صداقتی، تولید کننده زعفران‌ با کیفیت و انواع صنایع دستی از مسئولین‌ تقاضای حمایت دارد.

انتظار کارافرینان، دریافت وام‌ کم بهره جهت گشترش و توسعه کار تولیدی و همچنین بیمه مشاغل خانگی است، در جلسه ای که  با حضور انیسه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان‌ و خانواده و همچنین کارآفرینان برتر کشوری در تهران برگزار شد، قول مساعدت داده شده است که نیاز به پیگیری دارد.

شهر باستانی و تاریخی بیشاپور، روزگارانی مهمترین شهر دوره ساسانیان بوده است و از آثار مهم‌ تاریخی به شمار می رود که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شهر تاریخی بیشاپور کازرون گردشگری نان محلی آش دوغ صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • روش تهیه ترشی سیر به روش سنتی آذربایجانی
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان