Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدتی است که نخلستان‌های فارس درگیر آفتی به نام سوسک سرخرطومی حنایی خرما است که در تنه درخت ریشه کرده و بی‌سروصدا نخل‌های استوار و قامت کشیده را خمیده و سرشکسته می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، استان 4 فصل استان فارس روزهای بهاری‌اش را می‌گذراند که سراسر سبزی و نشاط است، در هر گوشه استان باغات و زمین‌های کشاورزی وجود دارد و این یعنی کشاورزی پایه و اساس زندگی مردم این دیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان‌های جنوبی استان فارس نخلستان‌های سر به فلک کشیده با قامت استوار نخل‌ها دل هر مسافری را با خود همراه می‌کند و در چشم بر هم زدنی در تابستان خرمای شیرین نخلستان‌های فارس وارد بازار می‌شود.

در کل کشور ایران 240 هزار هکتار نخلستان وجود دارد و بعد از الجزایر و عربستان مقام سوم سطح زیر کشت خرما در جهان متعلق به ایران است. ایران بعد از کشور مصر دومین تولید‌کننده خرما در جهان محسوب می‌شود.

در فارس بیش از 80 نوع رقم خرما تولید و سالانه بیش از 280 هزار تن خرما برداشت می‌شود. خرمای تولیدی فارس علاوه بر بازار داخلی به کشورهای هند، قزاقستان، پاکستان، امارات، ترکیه، افغانستان، عراق، روسیه، مالزی، استرالیا و کانادا صادر می‌شود.

اما مدتی است که نخلستان‌های فارس درگیر آفتی به نام  سوسک سرخرطومی حنایی خرما است که در تنه درخت ریشه کرده و بی‌سروصدا نخل‌های استوار و قامت کشیده را خمیده و سرشکسته می‌کند.

سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های فارس

حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح این آفت و وضعیت نخلستان‌های فارس پرداخت. وی اظهار داشت: این آفت نخستین بار در سراوان سیستان و بلوچستان دیده شده که با قرنطینه 30 سال در همان منطقه باقی ماند اما از سال 96 به دلیل نقل و انتقال غیرقانونی پاجوش خرما از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد استان ما شد.

دبیری با بیان اینکه اردیبهشت همان سال این آفت در منطقه اوز گزارش شد، گفت: از آن زمان تاکنون این آلودگی در استان باقی مانده است و هر چند تلاش‌هایی نیز صورت گرفته اما به صورت کامل مهار نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه  14 - 15 شهرستان استان تولید خرما دارند، افزود: در شهرستان‌های خنج، اوز، گراش، خفر، جهرم، قیروکارزین و لامرد آلودگی به این آفت وجود دارد.

کمبودها در راه تشخیص آفت

وی در تشریح این آفت و اتفاقی که بر اثر آن برای درخت رخ می‌دهد، بیان کرد: این آفت یک آفت خاموش است چون لارو این نوع سوسک به داخل تنه درخت نفوذ می‌کند و بدون اینکه متوجه آفت شویم بعد از 3 تا 4 سال درخت خشک می‌شود و از بین می‌رود. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه تشخیص آفت سخت است، عنوان کرد: تشخیص آفت نیاز به دستگاه‌های مخصوص یا سگ‌های ردیاب برای شناسایی دارد همچنین برای تشخیص به افراد ماهری که آفت را تشخیص دهند وجود دارد که در زمینه تشخیص آفت کمبودهایی وجود دارد.

تاکنون بیش از 3 هزار نخل آلوده شدند

دبیری درباره وضعیت ابتلای نخلستان‌های فارس به این آفت گفت: در سال 1400 تا بهمن ماه هزار و 170 درخت آلوده شد که هزار و 33 مورد آن تیمار و 137 مورد امحا شدند اما از ابتدای درگیری درختان نخل استان با این آفت 3 هزار و 260 مورد آلوده شدند که 2 هزار و 921 مورد تیمار و 339 درخت نیز امحا شدند.

وی با بیان اینکه برای کنترل آفت نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی است، تصریح کرد: رعایت قرنطینه گیاه آلوده باید به عنوان یک فرهنگ در میان کشاورزان نهادینه تا از گسترش آفت جلوگیری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: هر گونه اقلام گیاهی تکثیری از مناطق آلوده نباید منتقل شود یا اینکه با نظر کارشناسان باشد اگر این موارد رعایت شود آفت نیز کنترل می‌شود.

لزوم همراهی کشاورزان برای مقابله با آفت تنبل

دبیری با بیان اینکه این آفت یک آفت تنبل است چراکه پرواز نمی‌کند، افزود: مهم‌ترین راه انتقال آفت، نقل و انتقال پاجوش آلوده است به همین دلیل از کشاورزان درخواست می‌شود نسبت به این امر دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه 38  هزار هکتار نخلستان در استان فارس وجود دارد و این آفت فقط در نخل وجود دارد، از کشاورزان درخواست کرد که از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند و توصیه‌های آنها را برای جلوگیری از گسترش آفت جدی بگیرند.

شعله آتش بر جان نخلستان های منیوحی خوزستان/ مرگ غم انگیز 1000 نخل در اروندکنار232 میلیارد تومان برای اجرا طرح نوین آبیاری در نخلستان‌های استان بوشهر تصویب شدانتقال آب از سد خالیز به 2500 هکتار اراضی نخلستان تنگستان/ دولت 150 میلیارد تومان تخصیص دادطرح تحول نخلستان برای رونق اقتصاد خرما از اولویت‌های استان بوشهر است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس به اقدامات انجام شده در استان نیز اشاره و تصریح کرد: دستگاه تزریق سم به تنه برای نخستین بار در کشور در استان فارس استفاده شده همچنین تشخیص درخت‌های آلوده با استفاده از دستگاه صوتی از دیگر اقداماتی است که در استان فارس انجام شده است.

دبیری به ردیابی و پایش باغات آلوده از طریق تصاویر ماهواره‌ای نیز اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های کشاورزی استان که یکی از منابع اصلی اقتصاد است حفظ شود که در این میان همراهی و همکاری مردم نیز شرط است.

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نخلستان های فارس سوسک سرخرطومی استان فارس تشخیص آفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس

بر اساس آخرین آمار دریافتی تعدادکل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴، سه رقمی شد و از یک صد مذاکره گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) در حالی آغاز به کار کرد که غرفه استان فارس همچنان پر رونق میزبان مسئولان ارشد کشور و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بود. بر اساس آخرین آمار دریافتی تا بعدازظهر دیروز، 10 اردیبهشت‌ماه تعداد کل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس سه رقمی شد و از یکصد مذاکره گذشت.

ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس در بخش‌های مختلف به شکلی است که چشم هر بیننده و مراجعه کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

«میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور»، «محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی»، «حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی»، «عباسی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور»، «فولادگر، معاون کسب و کار وزیر صمت»، «علیخانی رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور»، «رئیس میزصادرات سازمان توسعه و تجارت ایران»، «دبیر دوم سفارت سنگال»، استاندار بوشهر، تعدادی از معاونان استانداری‌های بوشهر، سمنان و قزوین به همراه مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ تأمین مالی کشور و یک هیئت مذاکره کننده بزرگ روسی از نزدیک با توانمندی‌های استان فارس آشنا شدند.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) ابتدای هفته جاری با حضور فارس و 30 استان دیگر کشور در محل نمایشگاه‌های بین اللملی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در حالی بعد از ظهر امروز به کار خود پایان می‌دهد که تا بعدازظهر دیروز در این رویداد 20 محصول جدید استان فارس در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی و چندین تفاهم‌نامه همکاری و سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه 5 روزه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمات فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تأکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌ است.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • معرفی فرصت‌های صادراتی استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • نخلستان‌های کهن در روستاهای خوزستان + فیلم
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد! (عکس)
  • سوسک شب رو به این زیبایی! (عکس)
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس