Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@06:24:20 GMT

اضطراب؛ انواع و نحوه درمان آن

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۹۲۶۶

اضطراب؛ انواع و نحوه درمان آن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، همه ما در شرایطی دچار اضطراب و استرس شدید شده‌ایم. در چنین موقعیتی حس ناراحتی و بی‌قراری داشته و ضربان قلب ما بسیار سریع شده است. اما آیا می‌دانید دلیل اضطراب چیست؟ چند نوع اضطراب داریم؟ چگونه می‌توان استرس را کنترل کرد؟ چه نوع درمان‌هایی برای کنترل استرس وجود دارد؟

در این مطلب سعی می‌کنیم در رابطه با این مشکل صحبت کنیم و برای کنترل و رفع اضطراب روش‌هایی را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر احساس استرس و بی‌قراری شما بسیار شدید است، بهتر است با یک روانشناس حرفه‌ای مشاوره داشته باشید. روانشناس با استفاده از روش‌های کاملاً علمی و اصولی مشکل را برطرف می‌کند.

اضطراب چیست؟

اضطراب نوعی احساس ترس و ناراحتی است که خود را با علائمی مانند تعریق، ترس، احساس بی‌قراری و ضربان قلب شدید نشان می‌دهد. تمامی این موارد در پاسخ به استرس طبیعی است. احساس ترس و دلهره در مورد چیزی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، این شرایط را ایجاد می‌کند.

شرایطی مانند روز اول مدرسه، مصاحبه شغلی، سخنرانی برای تعداد زیادی از افراد و انجام دیگر کارهای این‌چنینی اضطراب را به همراه دارد. اما دقت داشته باشید که اگر اضطراب شما بسیار شدید باشد و بیش از ۶ ماه طول بکشد، به‌طوری‌که در زندگی شما اختلال ایجاد کند، ممکن است دچار اختلال اضطرابی شده باشید.

در بسیاری از شرایط استرس‌زا و حساس ما دچار اضطراب می‌شویم. در این حالت ضربان قلب بالا رفته و دچار تعریق و بی‌قراری می‌شویم.

اختلالات اضطرابی چیست؟

اضطراب برای ورود به یک مکان جدید، یک آزمون مهم یا سخنرانی کاملاً طبیعی است. در این شرایط شاید استرس ناخوشایند باشد، اما باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر می‌شود. این نوع از استرس اختلالی در زندگی ایجاد نمی‌کند و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. اما اختلال اضطراب ترسی است که همیشه همراه شما است و گاهی به حدی شدید است که شما را ناتوان می‌کند.

این نوع اختلال باعث می‌شود، شما از انجام بسیاری از کارهای مورد علاقه‌تان یا حتی کارهای معمولی دست بکشید. به‌عنوان‌مثال ممکن است فرد به دلیل ترس و استرس از ورود به آسانسور، رد شدن از خیابان یا خروج از خانه خودداری کند.

اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلال عاطفی است. این بیماری می‌تواند هر شخصی را با هر سنی درگیر کند. اما طبق تحقیقات انجام شده زنان بیشتر از مردان دچار این نوع اختلال می‌شوند.

انواع اختلالات اضطرابی

چندین اختلال مختلف وجود دارد که بخش مهمی از آن‌ها اضطراب و استرس شدید است. در ادامه این اختلالات را معرفی می‌کنیم.

· آگورافوبیا: نوعی اختلال است که باعث ایجاد ترس می‌شود. فرد از موقعیت‌ها و مکان‌هایی که باعث وحشت شود و حس در دام افتادن، درماندگی یا خجالت داشته باشد، دوری می‌کند.

· اختلال اضطراب ناشی از وضعیت پزشکی: علائمی از اضطراب و وحشت شدید که به دلیل بیماری یا مشکلی در سلامت جسمانی ایجاد می‌شود.

· اختلال هراس: این اختلال باعث حملات پانیک مکرر در زمان‌های غیرمنتظره می‌شود. معمولاً این افراد با ترس پانیک بعدی زندگی می‌کنند. حملات پانیک وحشت شدید است که در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسد.

· فوبیا: این اختلال، ترس بیش از حد از یک موقعیت خاص، یک شیء یا فعالیت خاص است. مثل فوبیا حیوانی خاص یا فوبیا ارتفاع که باعث دوری از چنین موقعیت‌هایی می‌شود. فوبیا در برخی افراد به‌قدری شدید است که باعث حملات پانیک می‌شود.

· اختلال اضطراب اجتماعی: در این نوع اختلال شخص از قضاوت شدن توسط دیگران در موقعیت‌های اجتماعی بسیار وحشت دارد و به همین دلیل از اجتماع گریزان است. گاهی احساس خجالت یا حس نگاه منفی از طرف دیگران چنین حالتی را ایجاد می‌کند.

· اختلال وسواس فکری: این افراد به طور مکرر به افکار غیرمنطقی فکر می‌کنند. چنین افکاری ممکن است شخص را به سمت رفتارهای خاصی سوق دهد.

· اختلال اضطراب جدایی: ترس دوری از خانه یا عزیزان این افراد را آزار می‌دهد. این اختلال می‌تواند هر شخصی را درگیر کند. اما در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

· اختلال اضطراب بیماری: این افراد در مورد سلامتی خود و عزیزانشان همیشه دچار نگرانی و استرس هستند. به این اختلال هیپوکندری نیز گفته می‌شود.

· اضطراب بعد از حادثه: برخی از حوادث و رویدادها به‌قدری آسیب‌زا هستند که ممکن است شخص دچار چنین اختلالی شود.

علائم استرس و اضطراب شدید

قرارگرفتن در یک موقعیت استرس‌زا می‌تواند علائم و نشانه‌های مختلفی داشته باشد. علائم استرس و اضطراب شدید شامل موارد زیر است. ممکن است فرد همه یا برخی از علائم زیر را تجربه کند.

· احساس عصبانیت، بی‌قراری و تنش

· احساس خطر، وحشت یا عذاب

· افزایش ضربان قلب

· تنفس سریع

· تعریق

· لرزش

· احساس ضعف یا خستگی

· مشکل در تمرکز یا فکرکردن به چیزی غیر از نگرانی فعلی

· مشکل در خواب

· تجربه مشکلات گوارشی

· مشکل در کنترل نگرانی

· تمایل به دوری از چیزهایی که باعث اضطراب می‌شوند

برای درمان اضطراب به کدام پزشک باید مراجعه کرد؟

اگر احساس می‌کنید اضطراب و استرس شما بسیار شدید است و نگرانی بیش از حد در کار و زندگی شخصی شما اختلال ایجاد کرده است، باید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. روانشناس پس از بررسی علائم و مشخص‌شدن علت این اختلال راهکارهای مؤثری به شما ارائه می‌دهد. گاهی نگرانی‌ها خودبه‌خود از بین نمی‌روند و باید برای رفع آن‌ها به دنبال کمک بود.

روانشناس یا روانپزشک با استفاده از متد مختلف شامل گفتاردرمانی و تجویز داروهای ضد اضطراب به بهبود شرایط کمک می‌کنند. اگر اختلال اضطرابی درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی در سلامت روحی و روانی به وجود بیاورد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5454507 محمدحسین سیف اللهی مقدم

منبع: مهر

کلیدواژه: اضطراب استرس استرس شغلی گروه صنعتی ایران خودرو میلگرد قهوه صنعت خودروسازی پوست زیبا میز اداری پوست سالم خرید میز میزکار قهوه خانه قیمت قهوه اهن الات میلگرد پروفیل گروه صنعتی ایران خودرو اختلال اضطراب ضربان قلب بی قراری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی توضیحاتی در خصوص اختلال اینترنت مناطق مرکزی تهران از سیدحمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد:

سیدحمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به برخی اخبار نادرست در خصوص وجود اختلال و افت شدید سرعت اینترنت طی روز جاری در مناطق مرکزی تهران عنوان کرد که اختلال و کاهش سرعتی در این مناطق نداریم.

وی افزود: بر اساس رصد لحظه‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کیفیت شبکه ارتباطی کشور تاکنون هیچ گونه افت سرعتی در شبکه ارتباطی مناطق مرکزی تهران مشاهده نشده است.

کد خبر 6091427 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • حمله قلبی به دو هوادار تراکتور به خاطر استرس شدید
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • نصرتی: می‌توانیم به آسیا برسیم
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟