Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتماً این اصلاح را شنیده‌اید که دانلود و نصب نرم‌افزار‌های کرک شده یا غیرقانونی می‌تواند امنیت گوشی هوشمند یا کامپیوتر شما را به خطر بیندازد. اما به راستی آیا این تئوری می‌تواند حقیقت داشته باشد؟ در ادامه به پنج دلیل در مورد اینکه چرا نباید از این قبیل برنامه‌ها استفاده کرد، پرداخته‌ایم.

خرید نرم‌افزار‌ها می‌تواند هزینه زیادی را به کاربران تحمیل کند؛ بنابراین هنگامی که به دنبال تهیه یک نرم‌افزار جدید هستید بهتر است به دنبال گزینه‌های رایگان بود، اما برخی کاربران به استفاده از برنامه‌های کرک شده روی می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرک یا پچ‌ها، ابزاری برای شکستن قفل برنامه‌های پولی و استفاده غیرقانونی از آن‌ها محسوب می‌شوند. نرم‌افزار‌های کرک شده و غیرقانونی می‌توانند گوشی شما را در معرض یک خطر بالقوه امنیتی قرار دهند و کل امنیت سیستم را به خطر بندازند.

دانلود برنامه‌های کرک شده اندرویدی از یک وب‌سایت نامعتبر و غیرقابل اعتماد، روشی معمول برای آلوده کردن دستگاه‌های اندرویدی است. از آنجایی که می‌توان برنامه‌های اندرویدی را خارج از Google Play روی گوشی اندرویدی خود نصب کرد، ممکن است بسیاری از کاربران را وسوسه کند که برنامه‌های کرک شده استفاده کنند.

این کار ایده چندان خوبی محسوب نمی‌شود؛ در واقع اکثر بدافزار‌های اندرویدی از این طریق گوشی‌های هوشمند را آلوده می‌کنند؛ بنابراین بهتر است برای دستیابی به امکانات یک برنامه همه چیز را به خطر نیندازید و از برنامه‌های کرک شده در گوشی اندرویدی خود استفاده نکنید. در ادامه برخی از خطرات دانلود و استفاده از نرم‌افزار‌های کرک شده آورده شده است.

۱- برنامه‌های کرک شده می‌توانند مخرب باشند

نرم‌افزار‌های غیرقانونی اغلب حاوی بدافزار‌های خطرناک هستند. در همین رابطه شرکت امنیتی Cybereason با انتشار گزارشی اعلام کرده که بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه فقط توسط یک برنامه کرک شده حاوی بدافزار آلوده شده‌اند. هنگامی که یک کاربر نرم‌افزار کرک شده را دانلود و نصب می‌کند، بدافزار درون فایل کرک شده می‌تواند اطلاعات کاربران را سرقت کرده و حتی بدافزار‌های بیشتری را دانلود و بر روی گوشی نصب کند.

در ادامه این گزارش به دو نوع بدافزار Azorult Infostealer و Predator the Thief اشاره شده است. بدافزار نوع Predator the Thief اطلاعاتی مانند گذرواژه‌ها را از مرورگر‌ها به سرقت می‌برد و می‌تواند اطلاعات کیف پول ارز‌های دیجیتال را سرقت کرده و با استفاده از دوربین گوشی عکس بگیرد و به این وسیله امکان جمع آوری داده‌های شخصی را دارد.

نوع دیگر بدافزار‌ها Azorult Infostealer نام دارد و اطلاعاتی از قبیل سابقه مرور، نام کاربری و کلمه عبور، کوکی‌ها و اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال را سرقت می‌کند.

تحقیقات بیشتر نشان داده که یک سوم نرم‌افزار‌های کرک شده حاوی بدافزار هستند. همچنین ریسک دانلود نرم‌افزار‌ها از منابع غیر معتبر ۲۸ برابر بیشتر از نرم‌افزار‌های دانلود شده از منابع قانونی است.

بسیاری از بدافزار‌های هوشمند خود را پنهان می‌کنند و کاربران تا مدت‌ها متوجه حضور این بدافزار بر روی گوشی هوشمند خود نمی‌شوند. در همین راستا Bitdefender اعلام کرده که برنامه‌های کرک شده می‌توانند اطلاعات کارت‌های اعتباری، جزئیات بانکی، دفترچه آدرس، رمز عبور و سایر موارد مرتبط با هویت کاربران را سرقت کنند.

البته می‌توان فایل‌ها کرک شده را قبل از نصب اسکن کرد، ولی در حالت کلی نصب برنامه‌های کرک شده بسیار پر رسیک بوده و بهتر است از این کار اجتناب کرد.

۲- وب‌سایت‌های دانلود برنامه‌های کرک شده خطرناک هستند

علاوه بر اینکه برنامه‌های کرک شده تهدیدی برای امنیت شما هستند، استفاده از وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالثی که این برنامه‌ها را عرضه می‌کنند نیز خطرناک هستند.

هنگامی که به چنین وب‌سایت‌هایی مراجعه می‌کنبد به احتمال زیاد با انواع و اقسام تبلیغات پاپ آپ مواجه خواهید شد. با هر کلیک و ضربه، تب‌ها و پنجره‌های جدیدی در همه جا باز می‌شوند که هر کدام از این پاپ آپ‌ها در نوع خود مخرب هستند.

علاوه بر این ممکن است این وب‌سایت‌ها کاربران را مجبور کنند تا اطلاعات خود را وارد کرده یا آن‌ها را به لینک‌های ناشناخته دیگری ارجاع می‌دهند. این‌ها تنها برخی از ترفند‌هایی است که هکر‌ها هنگام مراجعه به چنین وب سایت‌هایی، کاربران را به دام می‌اندازند.

۳- برنامه کرک‌شده ممکن است کار نکند

هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه‌های کرک شده به درستی کار کنند و در همین رابطه بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از سرقت نرم‌افزار‌های خود اقدامات مختلفی برای از کار انداختن برنامه‌های کرک شده انجام می‌دهند؛ بنابراین احتمال دارد نرم‌افزار‌های کرک شده پس از مدتی از کار بیفتد.

علاوه بر این معمولاً نرم‌افزار‌های کرک شده آپدیت نمی‌شوند و اگر یک آسیب پذیری امنیتی در یک نرم‌افزار کشف شود، شرکت سازنده نرم‌افزار معمولاً در اسرع وقت آن را برطرف می‌کند، اما معلوم نیست که نرم‌افزار کرک شده چه زمانی آپدیت شود.

همچنین برنامه‌های محبوب بسیار پرطرفدار هستند و به همین دلیل است که وب سایت‌های نرم‌افزار‌های کرک شده ممکن است کاربران با همین عناوین فریب داده تا از وب سایت آن‌ها بازدید کرده و در دام بیفتند؛ در حالی که هیچ برنامه کرک شده‌ای در سایت آن‌ها وجود ندارد.

۴- استفاده از برنامه‌های کرک شده با مشکلات قانونی همراه است

دانلود و استفاده از نرم‌افزار‌های کرک شده غیرقانونی است و استفاده از آن‌ها می‌تواند کاربران را با عواقب مختلفی روبرو کند و اکانت آن‌ها را مسدود کند.

از طرف دیگر قوانین حقوقی زیادی در این رابطه وجود دارد و به عنوان مثال در آمریکا تا ۲۵۰ هزار دلار جریمه برای این کار در نظر گرفته شده است. علاوه بر این اکثر توسعه دهندگان اپلیکیشن یک کد ضد تقلب یا تشخیص دزدی دریایی را در برنامه‌های خود تعبیه کرده اند که به محض اتصال به اینترنت، برنامه کرک شده را از کار می‌اندازد.

۵- با کرک کردن نرم‌افزارها، امکان توسعه آن‌ها از بین می‌رود

علاوه بر تمام خطرات امنیتی که نرم‌افزار‌های کرک شده ایجاد می‌کنند باید به این نکته هم توجه کرد که توسعه دهندگان برنامه برای کسب درآمد اقدام به ساخت و توسعه نرم‌افزار‌های کاربردی می‌کنند و استفاده از برنامه‌های کرک شده می‌تواند به کسب و کار آن‌ها آسیب زده و حتی منجر به تعطیلی آن گردد.

اگر عاشق برنامه‌ای هستید و نسخه کرک شده آن را دانلود می‌کنید، در واقع منبع درآمد توسعه دهنده را از بین می‌برید که از نظر اخلاقی هم اشتباه است.

از برنامه‌های کرک شده به طور کلی اجتناب کنید
اکنون که از ضرر‌ها و خطرات برنامه‌های کرک شده آگاه شده‌اید بهتر است از دانلود و نصب آن‌ها اجتناب کرده و به دنبال برنامه‌های رایگان مشابه بوده یا لایسنس برنامه را تهیه کنید.

منبع: شهر سخت افزار

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گوشی های هوشمند برنامه کرک نرم افزار ها وب سایت بدافزار ها کرک شده کرک شده وب سایت ها روی گوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌روزرسانی این گوشی‌ها دیگر در دسترس نخواهد بود!

ایتنا - وان پلاس برای گوشی‌های سری ۸ و ۸ پرو خود که در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده بود، وعده سه سال بروزرسانی اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی را به کاربران داده بود که با پایان یافتن این زمان، این دو گوشی هیچ آپدیت جدیدی دریافت نخواهند کرد.
وان پلاس برای گوشی‌های سری ۸ و ۸ پرو خود که در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده بود، وعده سه سال بروزرسانی اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی را به کاربران داده بود که با پایان یافتن این زمان، این دو گوشی هیچ آپدیت جدیدی دریافت نخواهند کرد.

گوشی وان پلاس ۸ که به صفحه‌نمایش اولد ۹۰ هرتزی، پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵، دوربین اصلی و سلفی ۴۸ و ۱۶ مگاپیکسلی، باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ سریع ۳۰ واتی مجهز بود، در زمان عرضه حدود ۷۵۰ دلار قیمت داشت.

اما با پایان یافتن چرخه پشتیبانی و وعده کمپانی برای بروزرسانی‌های آن، از این پس هیچ آپدیت جدیدی برای این گوشی و مدل پرو آن ارائه نخواهد شد.

به‌روزرسانی گوشی وان پلاس، ثبات و امنیت دستگاه را افزایش می‌دهد که آخرین بروزرسانی در سری ۸ و ۸ پرو این برند دارای وصله امنیتی آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) بوده و OxygenOS 13.1.0.587 را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

این آخرین آپدیت وان پلاس برای این گوشی‌ها بوده که در حال حاضر برای کاربران هندی فعال شده و به‌زودی برای کاربران این گوشی‌ها در دیگر نقاط جهان نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • ایفون ۱۶ کی میاد؟ بررسی تخصصی آیفون 16
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟
  • گوشی جدید ناتینگ، ۲ روز دیگر رونمایی می‌شود
  • بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25
  • چرا باید در کسب و کار خود از نرم افزار مالی استفاده کنیم؟
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار
  • به‌روزرسانی این گوشی‌ها دیگر در دسترس نخواهد بود!
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا