Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقدم مدیر شعب و نمایندگی‌های کارگزاری تدبیرگران فردا گفت: دولت به تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیاز دارد و به خاطر همین نیاز هم می‌توان پیش بینی کرد ۱۴۰۱ سال خوبی برای بازار سرمایه است.

به گزارش بازارنیوز؛ هرچند دو سال گذشته بازار سرمایه وضعیتی نا به سامانی را به واسطه اظهار نظر‌های برخی از مسئولان، ورود موجی از افراد غیر متخصص به این بازار و تغییرات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ تجربه کرد و خیلی‌ها نسبت به سرمایه گذاری در این فضا دچار بی اعتمادی شدند، اما با این حال قرار است سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه دوباره رویه‌ای دیگر را در پیش بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو برخی از کارشناسان معتقد هستند که شروع سال جدید می‌تواند همراه با رونق برای این بازار باشد. در این رابطه محمد مقدم، مدیر شعب نمایندگی و نمایندگی‌های کارگزاری تدبیر گران فردا در گفتگو با «بازار» توضیح می‌دهد.

سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای بازار سرمایه نبود که عوامل مختلفی هم در آن نقش داشتند، از جمله تغییر دولت، تحریم‌ها و مذاکرات برجامی، بودجه کلان کشور و درگیری بین روسیه و اوکراین که باعث تغییراتی در بازار‌های بین المللی شد که اثرات کوتاه و بلند مدتی هم بر روی بازار سرمایه ایران داشت

* سال ۱۴۰۰ برای خیلی از سرمایه گذاران سال سختی بود و سرمایه پرتفوی آن‌ها به نصف و حتی کمتر از آن رسید، نظر شما دلیل این ماجرا چه بود و تا چه اندازه تصمیمات کلان اقتصادی در وقوع چنین اتفاق‌هایی تاثیر گذار است؟
متاسفانه سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای بازار سرمایه نبود که عوامل مختلفی هم در آن نقش داشتند، از جمله تغییر دولت، تحریم‌ها و مذاکرات برجامی، بودجه کلان کشور و درگیری بین روسیه و اوکراین که باعث تغییراتی در بازار‌های بین المللی شد که اثرات کوتاه و بلند مدتی هم بر روی بازار سرمایه ایران داشت.

همچنین اظهارات ضد و نقیض برخی مسئولان و مقداری سیاسی شدن بازار سبب نوسانات شدیدی در بازار سرمایه شد، از این رو در ابتدای سال شاخص کل، تقریبا روی عدد هزار و ۳۰۰ واحد قرار گرفت و تقریبا این شاخص در همین حدود هم قرار دارد؛ منتهی طی سال گذشته به دلیل اظهار نظر‌ها و سیاست بازی برخی مسئولان شاخص به یک میلیون و ۹۵ هزار واحد رسید و توانست یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را هم لمس کند که این بازه ۶۰ درصدی شاید فقط به نفع سفته باز و دلالان بازان بازار بود؛ بنابراین این اتفاق نتوانست مردم عام را از بازار منتفع کند، چه بسا بسیاری از مردم که اطلاعات کمتری را در اختیار داشتند با خرید در سقف‌های قیمتی و فروش در کف‌های قیمتی ۷۰ تا ۸۰ درصد از سرمایه خود را از دست دادند؛ بنابراین به اعتقاد بنده بزرگترین مشکل در سال ۱۴۰۰ اظهارات ضد و نقیض مسئولان بود. برای مثال قیمت گذاری دستوری خودرو را چندین مرتبه شاهد تایید و تکذیب آن بودیم و چندین بار شاهد شایعات آزاد سازی قیمت خودرو و تکذیب آن از سوی رئیس جمهور بودیم که سبب لطمه زدن به بازار شد.

همچنین در نرخ خوراک گاز پتروشیمی مجدد همین اتفاق تکرار شد و بحث تغییر فرمول محاسبه این نرخ خوراک یا بحث تعیین سقف نرخ این خوراک بود. البته این تصمیمات در سطح کلان خوب است منتهی مشروط به اینکه شفاف اعلام شود و از زبان نسبی برخوردار باشد و اینکه برای سقف خوراک قیمتی را تعیین کنیم و فردا آن را تکذیب کنیم یا تغییر دهیم منجر به این می‌شود که سرمایه گذار نتواند دید بلند مدتی نسبت به بازار سرمایه داشته باشد و این نوسانات به مرور منجر به لطمه به اعتبار مردم نسبت به بازار سرمایه می‌شود.

باید در کنار افزایش تعداد کارگزاری‌ها افزایش خدمات قابل ارائه آن‌ها را هم شاهد باشیم و ضروری است در زمینه ابزار‌های نوین مالی کارگزاری‌ها بیشتر کار کنند تا ضمن جذب منابع جدید از دلالی‌های بازار هم کاسته شود

* در سال ۱۴۰۰ بحث صدور مجوز به کارگزاری‌های جدید مطرح شد، موضوعی که پیش از این خیلی‌ها معتقد بودند نوعی انحصار در صدور مجوز برای کارگزاری‌ها وجود دارد، به نظر شما این صدور مجوز دردی از فعالان بازار سرمایه دوا می‌کند؟ آن هم در شرایطی که بیش از ۱۰۰ کارگزاری فعال در کشور داریم؟
پیش از این حدود ۱۰۸ کارگزاری در صنعت بازار سرمایه داشتیم که بعضا فقط در یک حوزه خاص مانند بورس اوراق یا کالایی فعال بودند و در حال حاضر اکثر این ۱۰۸ کارگزاری مجوز هر دو را دارند و اینکه انحصار بازار سرمایه به این ۱۰۸ کارگزاری کار درستی بوده یا نه؟ به طور حتم انحصار گزینه خوبی نیست و سبب عدم رقابت پذیری می‌شود، اما در عمل بخواهیم صادق باشیم و ببینیم وجود کارگزاری‌های متعدد می‌تواند سبب رشد و کمک به بازار سرمایه شود باید چند مورد را کنار هم در نظر بگیریم.

اول بحث ظرفیت بازار سرمایه است یعنی علاوه بر اینکه تعداد کارگزاری را اضافه می‌کنیم باید ظرفیت بازار سرمایه و تقاضا را هم زیاد کنیم از طرفی در سال جدید برای افزایش شفافیت و عدالت اقتصادی سعی در توزیع کالا‌ها در بازار بورس کالا دارد برای مثال سیمانی‌ها را دولت مکلف کرد عرضه خود را از طریق بورس کالا انجام دهند یا زمزمه‌هایی که در حوزه خودرو و یا بورس ساختمان وجود دارد؛ بنابراین وجود این بازار‌های جدید می‌تواند کمک کند و زمانی که ما کارگزاری‌های بیشتر و رقابت‌های بیشتری را داشته باشیم و حوزه سطح فعالیت جغرافیایی آن‌ها گسترش یابد سبب کمک و تسهیل ورود به بازار سرمایه می‌شود.

اما موردی که باید کنار این افزایش تعداد کارگزاری‌ها باشد افزایش خدمات قابل ارائه آن‌ها است و باید در زمینه ابزار‌های نوین مالی کارگزاری‌ها بیشتر کار کنند تا ضمن جذب منابع جدید از دلالی‌های بازار هم کاسته شود و باعث کاهش ریسک کل در بازار باشیم.

فکر می‌کنم با توجه به ملزومات حداقلی که سازمان برای اعطای مجوز جدید در نظر گرفته یعنی حداقل سرمایه و حداقل مهارت‌هایی که برای تاسیس یک کارگزاری لازم است کار بسیار خوبی بوده و باعث می‌شود افرادی به این حوزه ورود کنند که توانمندی‌های لازم را داشته باشند، نه اینکه به هر شخصی بدون توجه به ظرفیت هایش مجوز اعطا کنیم تا شاید با سو مدیریت‌های خود در آینده به بازار لطمه بزنند. در مجموع به این موضوع نگاه مثبتی دارم و تصور می‌کنم در طولانی مدت می‌تواند به نفع بازار باشد و این موضوع منوط به نظارت و کنترل مسئولان است و امیدواریم در آینده شاهد رشد بهتری در بازار سرمایه باشیم.

دولت به تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیاز دارد و به طور حتم به خاطر نیاز خودش هم که باشد اتفاقات خوبی در سال ۱۴۰۱ رخ می‌دهد

* خیلی‌ها معتقدند تصمیمات دولت دوازدهم آسیب شدیدی به اعتماد عمومی مردم نسبت به بازار سرمایه وارد کرده است و در حال حاضر نیز خیلی از سهم‌ها قیمت ارزنده‌ای دارند، اما کمتر کسی نسبت به خرید سهم جدید و سرمایه گذاری در این حوزه اقدام می‌کند، به نظرتان برای برگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه باید چه اقدامی انجام داد و آیا در کوتاه مدت می‌توان به آن دست پیدا کرد؟
بزرگترین مشکل فعلی عدم ثبات در بازار و اظهارات ضد و نقیض مسئولان است و از این رو بنده خیلی تفاوت خاصی بین دولت قبل و دولت فعلی قائل نمی‌شوم. دولت قبلی یک سری اشتباهاتی انجام داد که باعث رشد افسار گسیخته قیمت‌ها در سال ۹۹ شد و دولت فعلی هم که با شعار بهبود بازار سرمایه پا به میدان گذاشت و حتی رئیس جمهور در ابتدای کار خود بازدیدی از ساختمان بورس داشت.

این‌ها پالس‌هایی است که مردم انتظار دارند دولت در کنار آن‌ها در جهت رشد بازار باشد منتهی تصمیمات بعضا اقتصادی که نه تنها در سطح دولت بلکه در قوه مقننه گرفته می‌شود و شاهد آن هستیم، در بحث بودجه، کسری بودجه سال گذشته و نحوه‌ای که بودجه امسال در حوزه مالیات‌هایی که قرار است اخذ کند و حتی نرخ دلار و حذف ارز ترجیحی مواردی است که مردم بر مبنای آن‌ها قرار است تصمیماتی از جمله تصمیمات بلند مدت بگیرند؛ چرا که اثرات کوتاه مدت نمی‌تواند داشته باشد و بلند مدت است.

اگر قرار باشد هر روز تصمیمات تغییرات بنیادی پیدا کند، نمی‌توان آینده این بازار را پیش بینی کرد، همچنین اینکه قیمت ارزی که قرار است برای سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی تعیین کند و در اختیار تولید کنندگان قرار دهد چقدر است جز مولفه‌های مهم و تاثیرگذار است، ما در سال گذشته نرخ تورم غیر قابل پیش بینی نداشتیم و نرخ ارز مانند سال‌های گذشته مقدار قابل توجهی نوسان نداشت منتهی آیتمی که باعث شد بازار در سال ۱۴۰۰ لطمه ببینید از نظر بنده عمده آن به خاطر عدم اعتماد مردم به گفتمان مسئولان بود؛ بنابراین فکر می‌کنم این هم قابل دستیابی هست و کوتاه یا بلند مدت بودن آن بستگی به رویه مسئولان دارد و فکر می‌کنم با توجه به افزایش قیمت نفت به خاطر بحران‌های اخیر و زمزمه‌هایی از توفقات برجامی مسئولان با اندکی درایت می‌توانند اعتماد مردم را به بازار جلب کنند و دولت هم به تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیاز دارد و به طور حتم به خاطر نیاز خودش هم که باشد اتفاقات خوبی در سال ۱۴۰۱ رخ می‌دهد.

اگر کسی با دید بلند مدت در بازار قصد سهام داری داشته باشد بیشتر از عایدی که بازار‌های موازی مثل سپرده‌های بانکی، اوراق ها، طلا و... عایدش می‌شود

* اشاره کردید که پیش بینی می‌کنید ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه، سال خوبی است، به نظرتان شکوفایی دوباره این بازار به حدی است که خسارت‌های مردم در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را جبران کند؟
وقتی از بازار سرمایه صحبت می‌کنیم باید ببینیم کدام سرمایه گذاران خرد، نهادی، سرمایه گذاران با دانش کافی، سرمایه گذاران با منابع محدود‌تر که در زمان منتسب به بازار وارد نشدند مد نظرمان است؟ اغلب در بلند مدت‌ها قیمت سهام‌ها به ارزش ذاتی خودشان تمایل پیدا می‌کنند و اگر کسی با دید بلند مدت در بازار قصد سهام داری داشته باشد بیشتر از عایدی که بازار‌های موازی مثل سپرده‌های بانکی، اوراق ها، طلا و... عایدش می‌شود.

بازار سرمایه این ظرفیت را دارد که حداقل میزان متوسط بازدهی را به سرمایه گذاران بدهد منتهی ما در این بازار افرادی را داشتیم که ۷۰ الی ۸۰ درصد زیان کردند و در زمانی که سهم‌ها قیمت ارزنده‌ای داشت از سهم خارج شدند و منتظر فرصت مجددی برای ورود هستند که اگر مجدد دیر اقدام کنند شاید قیمت‌های خوب را دوباره از دست بدهند و مجبور شوند در شرایطی که قیمت‌ها بالاتر از قیمت ذاتی سهم است اقدام به خرید کنند که زیان را به همراه خواهد داشت.

بهترین و بیشترین توصیه‌ای که اغلب کارشناسان بازار انجام می‌دهند بحث بر سرمایه گذاری غیر مستقیم است، متاسفانه یا خوشبختانه مردم ما در ایران بیشتر تمایل به سرمایه گذاری مستقیم دارند و خودشان اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند، در صورتی که اگر از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری یا سبد گردان‌ها اقدام کنند و حداقل بخشی از سرمایه خود را به دست متخصصان و مدیرانی که دانش و مهارت کافی و زمان کافی را دارند بسپارند می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و در بلندت مدت عایدی بالاتر از میانگین بازار داشته باشند.

برای سال ۱۴۰۱ نیاز است که از سیاسی کاری در بازار بپرهیزیم، اگر مسئولان در تصمیمات خود ثبات داشته باشند سرمایه گذاران بهتر می‌توانند تصمیمات آن‌ها را تحلیل کنند

* به عنوان کارشناس بازار سرمایه به نظرتان بهترین تصمیم اقتصادی برای بورس کشورمان در سال آینده چه تصمیماتی می‌تواند باشد؟
ثبات مولفه‌های اقتصادی و اظهارات مسئولان می‌تواند بهترین تصمیم باشد؛ همچنین نیاز است که از سیاسی کاری در بازار بپرهیزیم. اگر مسئولان در تصمیمات خود ثبات داشته باشند سرمایه گذاران بهتر می‌توانند تصمیمات آن‌ها را تحلیل کنند. همچنین ترویج فرهنگ سرمایه گذاری از طریق آموزش که بستر خوبی در کشور وجود دارد و فضای مجازی نیز بستر مناسبی برای آموزش در سطح گسترده است و ترویج ابزار‌های نوین مالی نیاز است.

بازار باید از یک بازار سنتی خارج شود و وارد دنیای جدید خود شود جایی که شاید در بازار بین الملل خیلی هم جدید نباشد منتهی هنوز در کشور خودمان در حوزه ابزار نوین مالی اعم از اوراق رهنی، بحث‌های آتی‌ها و اوراق اختیار و... ضعف داریم.

اگر مسئولان با تدوین دستورالعمل‌های مناسب و ترویج این ابزار اقدام کنند می‌توانند منابعی که از بازار جذب کنند و به جای اینکه بازار به سمت دلالی یا سفته بازی سوق پیدا کند، از این طریق تامین مالی شرکت‌ها و سازمان‌های خودشان را انجام دهند. به خصوص اینکه دولت جدید خیلی تمایل به استخراج از بانک مرکزی ندارد و دارد از طریق بازار سرمایه منابع خود را تامین می‌کند، از طریق فروش اوراق مشارکت و بحث واگذاری دارایی‌ها و شرکت‌های خود را دارد و فکر می‌کنم با ترویج ابزار‌های جدید و اعتماد و فرهنگ سازی می‌تواند به این امر دست پیدا کنند.

* به عنوان سوال آخر بفرمائید کارگزاری تدبیرگران فردا قرار است سال ۱۴۰۱ را چطور شروع کند و چه برنامه‌ای برای سال پیش رو دارد؟
کارگزاری تدبیرگران فردا با ۲۴ شعبه در ۱۷استان کشور قصد افزایش تعداد شعبات را برای ۱۴۰۱ دارد؛ بنابراین در کوتاه مدت برنامه داریم حداقل در ۲۰ استان فعال باشیم. همچنین در حوزه خدمات رسانی به مشتریان بحث راه اندازی باشگاه مشتریان کارگزاری را در دستور کار داریم که در جریان است.

علاوه بر این تقویت سامانه‌های معاملاتی کارگزاری تدبیرگران فردا که سامانه فعلی اختصاصی کارگزاری به اسم پرانا است که تقویت این سامانه و همچنین پشتیبانی از مشتریان و ارتباط با مشتریان در دستور کار مدیریت شرکت است؛ بنابراین امیدواریم با یاری خدا و کمک همکاران سال ۱۴۰۱ سالی پر سود و پر رونق برای کارگزاری باشد و رسیدن به این اهداف هم کار سختی نیست؛ چرا که برنامه ریزی‌های انجام شده و درحال حاضر هم طبق برنامه داریم حرکت می‌کنیم و در برخی قسمت‌ها هم جلوتر از برنامه پیشنهادی هستیم.





/بازار

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه ، شاخص بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000R1c

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه شاخص بورس طریق بازار سرمایه برای بازار سرمایه بازار سرمایه سرمایه گذاران سرمایه گذاری داشته باشند کارگزاری ها سال ۱۴۰۰ تامین مالی فکر می کنم سال گذشته نوین مالی سال ۱۴۰۱ بلند مدت سال خوبی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس

ایسنا/فارس مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری در جویم تأکید کرد.

در هفتاد و نهمین سفر رسمی استاندار فارس در شهرستان جویم، نشست شورای اداری این شهرستان امروز، ۸ اردیبهشت با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در حاشیه این نشست و در میز ملاقات مردمی مسائل، مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بررسی، تسهیل، رفع موانع و اتخاذ تصمیم عملیاتی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نشست با تأکید بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در جهت تحولات و پیشبرد اهداف و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف شهرستان جویم گفت: لزوم تحقق این مهم هم‌افزایی و همکاری سایر دستگاه‌های متولی و ذیربط در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد و ارتقای سرمایه‌گذاری‌های لازم متناسب با موقعیت و شرایط در این منطقه است.

به گزارش ایسنا، فاصله شهر جویم تا شیراز ۲۵۰ کیلومتر است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان