Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دانشگاه بوستون دریافتند افرادی که در سنین بالاتر به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، در سنین ۳۵ سالگی به احتمال زیاد دارای میزان پایین‌تر کلسترول خوب (HDL) و میزان بالاتر چربی خون خطرناک به نام تری گلیسیرید بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«لیندزی فارر»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «کلسترول بالا و قند خون، دیابت و بیماری‌های قلبی به‌عنوان عوامل خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر کاملاً ثابت شده‌اند، اما بیشتر تحقیقات مربوط به این بیماری‌ها در افراد مسن‌تر انجام شده است.»

فارر اذعان دارد: «یافته ها نشان می‌دهد که مردم باید زودتر کنترل سلامت و سبک زندگی خود را شروع کنند.»

این به این معنی است که ویزیت‌های سالانه را از ۳۰ سالگی برنامه ریزی کنید. در طول این ویزیت‌ها، پزشک سطح کلسترول و قند خون را بررسی می‌کند و نتایج می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که زمان آن رسیده است که سلامت خود را در اولویت قرار دهید.

به گفته فارر: «ایجاد تغییرات، از جمله ورزش بیشتر و داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر، ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر کمک کند.»

محققان داده‌های نزدیک به ۵۰۰۰ نفر را بررسی کردند که تقریباً هر چهار سال یک بار، از جمله در سه دوره سنی خاص: ۳۵-۵۰، ۵۱-۶۰ و ۶۱-۷۰، تحت معاینات کامل قرار گرفتند.

در طی این بازدیدها، محققان کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون، فشار خون، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط به مدت ۳۸ سال تحت نظر قرار گرفتند تا ببینند چه کسانی علائم زوال شناختی یا ذهنی را نشان می‌دهند.

نتایج نشان داد از ۳۵ تا ۵۰ سالگی، افزایش ۱۵ میلی گرم در هر دسی لیتر خون (mg/dL) در تری گلیسیرید منجر به افزایش ۳۳ درصدی خطر ابتلاء به آلزایمر شد. همچنین، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلاء به آلزایمر با هر ۱۵ پوینت افزایش قند خون از ۵۱ سالگی به ۶۰ سالگی، حدود ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر، افزایش ۱۵ میلی گرم در دسی لیتر در میزان HDL (کلسترول خوب) در سن ۳۵ سالگی ممکن است خطر آلزایمر را تا حدود ۱۵٪ کاهش دهد. این مطالعه نشان داد در افراد ۵۱ تا ۶۰ ساله که HDL شأن افزایش یافته بود، این خطر تقریباً ۱۸ درصد کاهش یافت.

به گفته محققان، منطقی است که HDL پایین، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش دهد. چراکه این مشکلات پزشکی، بر عروق و جریان خون تأثیر می‌گذارند و التهاب را در سراسر بدن از جمله مغز افزایش می‌دهند، که همگی می‌توانند بر ایجاد زوال عقل تأثیر بگذارند.

محققان معتقدند حفظ کلسترول و قندخون در بزرگسالی، بدن را کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد. از آنجایی که بسیاری از تغییرات مرتبط با آلزایمر در سنین جوانی شروع می‌شود، هیچ‌وقت برای پیشگیری از بیماری‌های مغزی و قلبی خیلی زود نیست.

کد خبر 5454699

منبع: مهر

کلیدواژه: قندخون کلسترول آلزایمر ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا آمار کرونا کووید 19 بهرام عین اللهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرطان تجهیزات پزشکی شیوع کرونا تعرفه های پزشکی خطر حمله قلبی اعتبارات حوزه سلامت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیماری آلزایمر خطر ابتلاء تری گلیسیرید قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۲۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است

ایتنا - محققان ام‌آر‌ای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.
«مغز بزرگ برَد را ببینید!» چقدر آگاه و باهوش است

شاید بسیاری از شما این جمله معروف فیلم «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتیونو را به خاطر داشته باشید. امروز محققان بر این باورند که احتمال دارد این ادعای فیلم واقعیت داشته باشد، چرا که نتایج یک پژوهش اخیرا نشان داده مغز انسان ممکن است به مرور زمان بزرگ‌تر شود.

به گزارش نیویورک‌پست این نتایج می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از افزایش سن کمک کند.

دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) دریافته‌اند حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، ۶.۶ درصد و مساحت آن هم ۱۵ درصد بیشتر است. این پژوهش در ماه مارس در مجله مغز و اعصاب جاما (JAMA Neurology) منتشر شد.

چارلز دی کارلی، نویسنده این مطالعه و استاد برجسته مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «در تعیین اندازه مغز، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نتایج ما نشان داد که عوامل خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم ممکن است تاثیر داشته باشند.»

 
محققان به این منظور شواهد به‌دست‌آمده از «تحقیق قلب فرامینگهام» (Framingham Heart Study) را بررسی کردند؛ مطالعه‌ای بلندمدت درباره عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی که از سال ۱۹۴۸ در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست در ایالات متحده آغاز شد و حدود ۷۵ سال ادامه یافت و در حال حاضر شرکت‌کنندگان نسل دوم و سوم را بررسی می‌کند.

محققان ام‌آر‌ای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

بر این اساس، در طول دهه ۱۹۳۰، متوسط حجم مغز یک هزار و ۲۳۴ میلی‌مترمکعب بود اما در دهه ۱۹۷۰ میانگین حجم مغز به یک هزار و ۳۲۱ میلی‌مترمکعب رسید که افزایشی ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سطح قشر مغز (سطح مغز) هم افزایش یافت و از دو هزار و ۵۶ سانتی‌مترمربع در متولدهای دهه ۱۹۳۰، به دو هزار و ۱۰۴ سانتی‌متر مربع در متولدان دهه ۱۹۷۰ افزایش یافت.

محققان این افزایش اندازه را در ماده خاکستری، ماده سفید و هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) نیز مشاهده کردند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج دلگرم‌کننده‌اند، زیرا می‌توانند به معنای کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن، مانند آلزایمر باشند. به این معنی که داشتن مغز بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده بهبود رشد و سلامتی مغز باشد، همچنین از ذخیره مغزی بزرگ‌تری خبر می‌دهد و ممکن است آثار دیرهنگام بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را که به افزایش سن مربوط می‌شوند،‌ کاهش دهد.

دیگر خبرها

  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است