Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک بازیگر عرصه تئاتر و تلویزیون گفت: ما هنوز سالن نمایش سیاه بازی و سالن نمایش آئینی سنتی نداریم پس تا وقتی که با این عرصه چنین رفتاری می‌شود هنر نمایش‌های آئینی سنتی نه تنها تعالی نمی‌یابد بلکه هرچه بیشتر درحفره محجوریت و حتی فراموشی فرو خواهد رفت.

جواد انصافی درگفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت و جایگاه نمایش‌های آئینی سنتی گفت: نمایش‌های آئینی سنتی امروزه به دلیل عدم توجه مسئولان و متولیان فرهنگی سهم آنچنانی را در آثار هنری به خود اختصاص نداده در صورتی که به جرات می‌توان گفت این عرصه به عنوان هنر نمایش ملی کشور محسوب می‌شود و اگر آنطور که باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد به عنوان یک نمایش ملی می‌تواند جایگاه متعالی‌ را در عرصه هنر‌های نمایشی به خود اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پیرامون اینکه چرا با وجود برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی - سنتی این نمایش‌ها در کشور مهجور هستند بیان کرد: مسئولان فرهنگی به این نوع از هنر‌های نمایشی رغبتی نشان نمی‌دهند چرا که اگر به برپایی این نمایش‌ها تمایلی داشتند جشنواره نمایش‌های سنتی و آئینی که در ابتدا همانند جشنواره فجر و کودک هرساله برگزار می‌شد را به صورت دوسال یکبار برگزار نمی‌کردند درصورتی‌ که جشنواره آئینی سنتی نمایش اصیل ایرانی را به تصویر می‌کشد بنابراین می‌طلبد سالانه برگزار شود تا از محجوریت بیرون آید همچنین هنوز برای این نمایش ملی و اصیل ایرانی، سالن برگزاری جشنواره مختص به خود، سالن نمایش سیاه بازی و سالن نمایش آئینی سنتی نداریم پس تا وقتی که با این عرصه چنین رفتاری می‌شود هنر نمایش‌های آئینی سنتی نه تنها تعالی نمی‌یابد بلکه هرچه بیشتر درحفره محجوریت و حتی فراموشی فرو خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید

انصافی اظهار داشت: نمایش آئینی سنتی می‌تواند سهم بسزایی در هویت‌بخشی به عرصه فرهنگ و هنر کشور داشته باشد و با واکاوی پیرامون این عرصه در خواهیم یافت کشور‌های بسیار‌ی وجود دارند که بها و ارزش‌های خاصی را برای آئین و سنتهایشان قائل هستند و برای این هنر جایگاه ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند اما متاسفانه عرصه نمایش‌های آئینی و سنتی در کشور ما رنگ باخته و حتی دربخش‌های علمی از جمله دانشکده‌های هنر واحدی را برای نمایش سیاه بازی در نظر نگرفته ایم و حدود ۱۵ سال است که با همکاری داوود فتحعلی بیگی و دیگر دوستان در تلاش هستیم که بتوانیم حداقل ۴ واحد نمایش سیاه بازی را در بین سایر واحد‌های درسی دانشگاه قرار دهیم که هنوز موفق نشده ایم .

وی در پاسخ به این سوال که نمایش‌ آئینی - سنتی چقدر می‌تواند در ایجاد روحیه شاد در جامعه سهیم باشد افزود: این گونه از نمایش می‌تواند توام با ایجاد فضای شاد و مفرح  تاثیرات بسیاری در انتقال مفاهیم به مخاطب داشته باشد و دربین مردم مباحث مختلف را انتقال دهد چراکه به یاد دارم ما زمانی تصمیم گرفتیم برنامه عبدلی و اوستا را راه اندازی کنیم و این برنامه در بدترین شرایط و بدترین دوران جنگ تحمیلی که جامعه از نظر روحی و روانی خسته بود توانستیم تا حدی روحیه مردم را تغییر داده و کمی شادی و لبخند را بر لبان جامعه بنشانیم و با اینکه زمان پخش آن کوتاه بود اما مورد استقبال بسیاری قرار گرفت، بنابراین پس چطور می‌توان به بهانه اینکه نمایش سیاه بازی نمی‌تواند طراوت را در جامعه تزریق کند حمایت و پشتیبانی از این هنر نمی‌شود،من با وجود نقش‌های بسیاری که بازی کرده‌ام، اما هنوز مردم من را با نقش عبدلی به یاد می‌آورند.

انصافی همچنین خاطرنشان کرد: نبود مکان و سالن‌های مخصوص در راستای برگزاری نمایش‌های آئینی - سنتی از دغدغه‌های من در جهت عرصه هنر است در صورتی‌که ساختمان‌های زیادی در سطح تهران داریم که می‌توان یکی از آن‌ها را برای برگزاری این نمایش‌ها اختصاص دهیم، مکانی برای اجرای نمایش‌ها‌ی سیاه بازی، تعزیه، نقالی، پرده خوانی، خیمه شب بازی، خُم بازی و چال بازی برای بچه‌ها.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما اخبار تئاتر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار سینما اخبار تئاتر نمایش های آئینی سنتی نمایش سیاه بازی سالن نمایش نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره گنجینه‌های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با به نمایش گذاشتن ۷ تابلوی نقاشی به زیور آثار جدیدی از هنرمندان ارادتمند به ساحت مقدس رضوی آراسته شد.

عبدالحسین ملک جعفریان، تابلوی «خوشنویسی و تذهیبِ سوره مبارکه قدر» اثر رضا بیداریان و طیبه رامشینی خلق شده به سال ۱۳۸۸، تابلوی رنگ و روغن روی بوم «یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام» اثر مهناز روزبهانی خلق شده در سال ۱۳۸۶، تابلوی اکریلیک روی مقوای بدون اسید با موضوع «سرور نقاره ها» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۴، تابلوی «عزت خون» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۰ را ۸ اثری معرفی کرد که به تازگی در گنجینه هنر‌های تجسمی به نمایش درآمده است.

وی با معرفی دیگر آثار افزوده شده به این گنجینه افزود: دو تابلوی رنگ روغن روی بوم با موضوع «طبیعت بی جان» اثر عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و استاد حسین شیخ که در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۶۲ به تصویر درآمده و تابلوی اکریلیک روی مخمل «نقاشی گل و مرغ» اثر مجید الهی خلق شده در سال ۱۳۹۲ نیز به تازگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

تجمیعی از آثار هنرمندان
در گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، آثاری، چون «آب گیر سَن مارکو، ونیز – ایتالیااثر ویلیام جیمز  که در فاصله سال‌های ۱۷۶۱ تا ۱۷۷۱ در انگلستان فعالیت هنری داشته، شش تابلو  «منظره» اثر فرانچِسکو دِ نیکولا هنرمند ایتالیایی که از ۱۸۸۲ تا ۱۹۵۸ می‌زیسته است، در معرض بازدید قرار دارد.

همچنین در این گنجینه از هنرمندان به نام اروپایی متعلق به نیمه قرن ۱۸ تا نیمه قرن ۲۰ میلادی آثاری موجود است که در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ از گالری هُنر «ایسِدرا» در رُم-ایتالیا، گالری «ویلیامز» و گالری «الکساندر» در  لندن- انگلستان خریداری شده است.

از میان آثار هنرمندان ایرانی موجود در این گنجینه نیز می‌توان به آثار محمّد غفاری یا «کمال الملک» (۱۲۲۶ تا ۱۳۱۹) با نام‌های «پول، روستایی از توابع بخش کُجور، استان مازندران»، «رودخانه شیلات فرحآباد مازندران»، «جلگه صفیآباد اشرف مازندران»، «پل رودخانه تجن- ساری، مازندران»، نقاشی قهوه خانه‌ای با موضوع «وقایع کربلا در دهم محرّم سال ۶۱ ق.» و آثاری از محسن سهیلی، میر عبدالرضا دریابیگی، رضا بدرالسماء، زهره مهانی منش، رسول شفقتی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، یگانه قدیریان و مهدی فرخی اشاره کرد.

علاوه بر تابلو‌های نقاشی، آثار منبت کاری چوب استاد حیدر نیکنام (۱۲۹۵ تا ۱۳۷۴) و محمدرضا توسلی گلپایگانی (متولد ۱۳۱۰) و مجموعه آثار قلمزنی و برجسته کاری روی مس اثر استاد محمّد اعتزازی نیز زینت بخش گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی است.

گنجینه هنر‌های تجسمی موزه رضوی  که در هشتم تیر سال ۱۳۷۸ خورشیدی تأسیس شد،  اکنون یکی از موزه‌های هنر در شمال شرق ایران به شمار می رود که مجموعه‌ای از آثار هنرمندان نامدار ایران و جهان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی