Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@17:27:57 GMT

آسیب‌پذیری شهروندان در حوزه اقتصادی باید کاهش پیدا کند

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۳۵۵۳

آسیب‌پذیری شهروندان در حوزه اقتصادی باید کاهش پیدا کند

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص شعار سال، اظهار داشت: شرایط اقتصادی و نماگرهای اقتصاد در حوزه‌هایی مانند صادرات غیرنفتی و نفتی، افزایش تجارت خارجی و افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات و سایر مولفه‌ها نشان می‌دهد کشور در حوزه‌ اقتصادی، پس از چند سال سخت و مبارزه سنگین آرام آرام به سمتی است که طعم رشد اقتصادی متفاوتی را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با تاکید بر اینکه شرایط جدید در این عرصه به آرامی پدیدار می‌شود، توضیح داد: با ادامه روند فعلی و به شرط افزایش تلاش‌ها و تغییر رویکردهای مثبت تولیدکنندگان که بعد از سال ۹۷ در حوزه اقتصادی کشور روی داده است، می‌توان نمای جدیدی را از اقتصاد در کشور داشت تا تاثیرات آن را در زندگی شهروندان شاهد باشند. 

اقتصاد یکی از محورهای اصلی جنگ ترکیبی 

صالحی با اشاره به اینکه این اتفاق بخشی از جنگ ترکیبی است که بعد از پشت سرگذاشتن جنگ سخت و نرم جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه شده است، تصریح کرد: این جنگ ترکیبی حوزه‌های رسانه‌ای، سیاسی، جنگ سخت، شناختی و اقتصادی را در بر داشته است و جنگ اقتصادی یکی از مولفه‌های جدی رویارویی ترکیبی ایران با جبهه غربی بوده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر نوع شعارهای سال با محوریت تولید و با نگاه به شرایط اقتصادی این طور به ذهن متبادر می‌کند که عمدتا رویکرد پدافندی بوده است، خاطرنشان کرد: تا امسال رویکرد در بخش اقتصادی، جنگ ترکیبی، موضوع پدافندی و کاهش آسیب پذیری زندگی شهروندان نسبت به این تهاجم همه جانبه بوده است، اما توجه به موضوع دانش بنیان و اشتغال آفرین بودن مسأله تولید یک نگاه تخصصی‌تر، جدی‌تر و توجه به فزاینده بودن خروجی دانش بنیانی و اشتغال آفرین بودن تولید را در بر دارد. 

وی یادآور شد: می‌توان این طور تحلیل کرد که در حوزه اقتصادی با توجه به شرایطی که مقاومت مردم و تلاش فعالان اقتصادی در جنگ ترکیبی رقم زده به آرامی وارد مقدمات  فاز تهاجمی در حوزه اقتصادی جنگ ترکیبی شده‌ایم، همانطور که رهبر معظم انقلاب در رابطه با موضوع جهاد تبیین و جنگ شناختی که یکی از حوزه‌های این جنگ ترکیبی است بر این تاکید داشتند که تنها نباید پدافند و دفاع باشد بلکه باید نگاه تهاجمی هم داشته باشید. 

موقعیت ویژه کلانشهر اصفهان در شرایط تهاجم اقتصادی 

صالحی با بیان اینکه این اتفاق به نوعی می‌تواند آغاز فصل تهاجم اقتصادی باشد، گفت: درعین حالی که باید تلاش شود آسیب پذیری شهروندان را در حوزه اقتصادی کاهش پیدا کند و با رویکردهای آفندی مولفه‌های قدرت در این نبرد ترکیبی تقویت شوند. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید به اینکه تمام مجموعه‌ها در بخش‌ها و نقاط مختلف کشور به خصوص در حوزه مدیریت شهری که ارتباط مستقیم، روزانه و لحظه‌ای با زندگی شهروندان دارند، باید در این جنگ ترکیبی یه ایفای نقش بپردازند، گفت: به خصوص در کلانشهرها به خاطر تمرکز جمعیتی و به‌صورت ویژه در اصفهان که به لحاظ تنوع اقوام شرایط خاصی را دارد باید باید بتواند به خوبی دراین پازل پدافندی جنگ ترکیبی ایفای نقش کند. 

وی ادامه داد: در واقع شهر و استان اصفهان به عنوان موقعیت راهبردی و قرار گرفتن در محور ارتباطی و انتقالی مرکز کشور، وجود اقوام و گروه‌های مختلف در شهر و در عین حال شناخته شدن به عنوان یک شهر هویتی و تاریخی یکی از قطب‌های صنعتی کشور و البته یکی از پایگاه‌های اصیل انقلاب اسلامی است. 

صالحی با بیان این که حضور صدها شرکت دانش بنیان و فناور اصفهان را به یکی از قطب‌های این حوزه تبدیل کرده است، اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان باید به‌صورت جدی در این عرصه ورود پیدا کند و توانایی موجود را به میدان بیاورد تا بتواند در این موقعیت تاریخی مهم از انقلاب اسلامی، کارنامه‌ای روشن و قابل دفاعی را در جایگاه مهم و تاثیر گذاری که در اختیار دارد از خود به یادگار بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص رویکرد شورای ششم اصفهان برای تحقق شعار سال ۱۴٠۱، با اشاره به اینکه توجه به صنایع دانش بنیان و مسائل مربوط به آن از همان ابتدا در دستور کار ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان قرار داشته تصریح کرد: این موضوع هم در منشور شورای ششم تبلور پیدا کرده است و هم در تاکیدهای پیش از نگارش بودجه سال ۱۴٠۱ شهرداری اصفهان استفاده از ظرفیت صنایع دانش بنیان به عنوان یکی از موتورهای محرک و مولد اقتصادی در اصفهان مورد توجه بوده است. 

وی با بیان اینکه علاوه بر این به‌صورت واضح و روشن در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری، مشارکت و تامین نیازها در بخش‌های خدمات شهری به این مسأله توجه شده است، افزود: در رابطه با حمایت از مجموعه‌های اشتغال آفرین اقتصادی هم در بخش‌های فرهنگی اجتماعی به‌صورت ویژه در منشور شورای ششم شهر اصفهان مد نظر بوده و جزو اولویت‌ها است که در رویکردهای ایجابی و پشتیبانی های زیر ساختی به این مسأله و ایجاد شرایط مناسب برای کسب و کارهای اشتغال آفرین اشاره شده است. 

نقاط مورد توجه شورای ششم اصفهان برای حمایت از دانش بنیان‌ها 

صالحی تصریح کرد: پس از تاکیدی که رهبر معظم انقلاب در مورد تولید با محوریت دانش بنیان و اشتغال زا بودن داشته‌اند، ظرفیت‌هایی که در منشور شورای ششم و در بودجه سال ۱۴٠۱ وجود دارد نیاز است کاملا به منصه ظهور برسد و به ظرفیت‌های جدید توجه شده تا از آن‌ها استفاده شود. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شورای ششم شهر اصفهان در چند بخش می‌تواند مسأله شعار سال را در مدیریت شهری دنبال کند، اظهار کرد: اول مجموعه‌هایی که چنین رویکردهایی را دارند، یعنی دانش بنیان بوده و تولید اشتغال آفرین دارند برای تامین تجهیزات، خدمات و کالاهای مورد نیاز مدیریت شهری در اولویت قرار گیرند. 

وی افزود: علاوه بر این در حوزه اتفاق‌های نو، خدمات نو و زیر ساختی که باید به شهروندان ارائه شود شود با توجه به تغییر شرایط و تغییر سبک زندگی باید از چنین صنایع و مجموعه‌هایی کمک گرفته شود. 

صالحی خاطرنشان کرد: به خصوص در حوزه مجموعه‌های دانش بنیان توجه زیادی نیاز است تا مدیریت شهری اصفهان بتواند اتفاق های خوبی را در این حوزه رقم بزند. 
عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه موضوع سوم بحث ترویجی است، عنوان کرد: نیاز است که مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای شهرداری بتواتند این شعار را به خوبی تبیین کنند و آن را در بخش‌های عمومی و تصمیم گیر جامعه ترویج دهند. 

وی با تاکید به اینکه در نهایت لازم است که شورای ششم شهر بتواند در حد ظرفیت‌هایی که در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد بستر را برای استقرار و ادامه فعالیت مجموعه‌های با شاخص دانش بنیانی و اشتغال آفرینی فراهم کند، گفت: مجموعه‌هایی مانند سازمان میادین و مجموعه‌های خدمات رسان شهری  باید بستر فعالیت برای این مجموعه ها را تسهیل کنند و در هر مکانی که مدیریت شهری بتواند خدمات مناسب‌تری به این مجموعه‌ها ارائه کند قطعا در تحقق شعار سال موثر خواهد بود. 

اهمیت حضور مؤثر مدیریت شهری برای تحقق عملی شعار سال 

صالحی اظهار کرد: مدیریت شهری هم در تامین نیازها، هم مشارکت در سرمایه گذاری برای نیازهای جدید شهروندان، هم در حوزه ترویجی و هم در تسهیل روندها و بسترها می‌تواند حضور موثری برای تحقق عملی شعار سال داشته باشد و این انتظار می‌رود که بخش‌های مختلف شهری و معاونت‌های مختلف این موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان از وظایفی که برای مدیریت شهری تعیین شده می‌تواند پا را فراتر بگذارد، گفت:  شواری ششم می‌تواند تا حدودی با نگاه به مسؤولیت اجتماعی، ارزشی و انقلابی و وظیفه‌ای که پیام امام امت بر دوش همه افراد در همه مجموعه‌ها قرار داده به سمت تحقق این شعار پیش برود. 

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه نمی‌شود به چنین مطالبه و موضوعی که به صلاح مردم و شهر و کشور است کم توجه بود، ادامه داد: شواری ششم شهر اصفهان باید فراتر از ماموریت‌های قانونی، راه‌هایی را جستجو کرده و به عنوان یک مسؤولیت در تبیین و اجرایی شدن این شعار تلاش کند، حتی اگر لازم است با دستگاه‌های دیگر هم افزایی صورت گیرد و کمک رسانی به دستگاه‌های اصلی متولی این حوزه انجام گیرد. 

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز است در صورت لزوم به مجموعه‌های مدیریتی در ابعاد مختلف در سطح استان کمک رسانی شود تا تحقق این شعار اجرایی شود و شورای ششم شهر بتواند در پایان سال کارنامه درخشانی را در رابطه با این شعار و روی زمین نماندن آن به محضر شهروندان ارائه دهد.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد دانش بنیان تولید شعار سال شورای اسلامی شهر اصفهان علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان مدیریت شهری سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان شورای اسلامی شهر اصفهان حوزه اقتصادی شورای ششم شهر شهر اصفهان اشتغال آفرین دانش بنیان مدیریت شهری جنگ ترکیبی مجموعه ها بخش ها شعار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان از اهداف مهم شورای ششم است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شوراهای شهر در تمام ادوار دستاوردهای خوبی برای شهر و شهروندان داشته است؛ از مهم‌ترین اهداف شورای ششم نیز تکمیل و به ثمررساندن پروژه‌های نیمه‌تمام ادوار قبلی به‌ویژه پروژه خط دو متروی این کلان‌شهر بوده است که از ضروریات و نیازهای حیاتی شهر محسوب می‌شود.

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها به تمام مردم به‌ویژه جامعه شورایی اعم از روستاها و شهرها اظهار کرد: شناسایی مشکلات شهر و رفع نیازهای ضروری شهروندان از وظایف اصلی شوراهای اسلامی شهر است.

وی افزود: اعضای مجلس شوراها و شوراهای اسلامی شهر باید برای شناسایی و رفع مشکلات شهر با شهروندان ارتباط برقرار کنند، چراکه اعضای شوراها نمایندگان شهروندانی هستند که در دل محلات و کوچه پس کوچه‌های شهر زندگی می‌کنند و با شنیدن صدای آن‌ها می‌توان به عمق وقایع در شهر پی برد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شوراهای شهر در تمام ادوار دستاوردهای خوبی برای شهر و شهروندان داشته است؛ از مهم‌ترین اهداف شورای ششم نیز تکمیل و به ثمررساندن پروژه‌های نیمه‌تمام ادوار قبلی به‌ویژه پروژه خط دو متروی این کلان‌شهر بوده است که از ضروریات و نیازهای حیاتی شهر محسوب می‌شود.

فلاح ادامه داد: خط یک متروی اصفهان در دوره‌های قبل راه اندازی شد و دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز تلاش کرده است خط دوم آن را به بهره‌برداری برساند و در اختیار شهروندان قرار دهد.

کد خبر 748527

دیگر خبرها

  • نیروهای یگان ویژه موجب ارتقاء احساس امنیت شهروندان است
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • تماس بیش از ۱۰ هزار اصفهانی با ۱۳۷ در هفته نخست اردیبهشت
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • راه‌اندازی فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان از اهداف مهم شورای ششم است