Web Analytics Made Easy - Statcounter

رتبه اول استان قزوین در مصرف سیگار در کشور یک فاجعه است که حتی پای نوجوانان از سنین پایین هم برای استعمال آن باز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ حدود ۱۲ الی ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ایران دخانیات مصرف می‌کنند و طبق برآوردها سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  بنا بر گزارش جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در ایران سالانه حدود ۶۰ هزار نفر به‌علت عوارض سیگار فوت می‌کنند؛ عددی که فقط مختص سیگاری‌ها نیست بلکه اطرافیان آن‌ها را که در معرض دود قرار می‌گیرند هم شامل می‌شود، این همان چیزی است که سازمان بهداشت جهانی هم به آن اشاره کرده و گفته است: «از حدود 8 میلیون قربانی سالانه سیگار در جهان، 7 میلیون به‌دلیل مصرف و یک میلیون نفر به‌دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند»، البته این ضرر و زیان تنها به مرگ ختم نمی‌شود بلکه بسیاری از افراد را سال‌ها با عوارض و بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و تنفسی، انواع سرطان‌ها، بروز عوارض در زنان باردار، ذات‌الریه، انسداد ریه، برونشیت مزمن و حتی مرگ ناگهانی نوزادان در خانواده درگیر می‌کند.
  افزایش تولید سیگار در 6ماهه اول سال 1400
  آمارها نشان می‌دهد در 6ماه نخست سال 1400 میزان تولید سیگار در کشور 14 درصد افزایش یافته است؛ این آمار را رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام و عنوان کرده است: «در 6ماهه نخست سال جاری به میزان 28 میلیارد و 72 میلیون نخ سیگارت تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 25 میلیارد و 12 میلیون نخ بوده است به میزان 14 درصد افزایش داشته است». البته این فقط آمار تولید داخلی است و با توجه به قاچاق سیگار به داخل کشور، آمار مصرف بسیار بیش از این آمار و ارقام ‌است، زیرا برآورد مصرف سیگارت در نیمه نخست سال گذشته 32 میلیارد و 500 میلیون نخ بوده است.
  سن مصرف سیگار و مواد مخدر به 12 سال رسید!
  دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران اظهار کرده است: بر اساس برآوردها، این نگرانی وجود دارد که سن آغاز استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سالگی رسیده است.
  تجربه مصرف قلیان در میان دختران دانش‌آموز و دانشجو تا ۳۵ برابر افزایش یافته که زنگ هشداری برای خانواده‌هاست چون آن‌ها همسران و مادران آینده هستند و مصرف دخانیات می‌تواند سلامت آنان و اطرافیانشان را به خطر بیندازد. البته پازل مصرف سیگار با افزایش واردات قانونی و قاچاق سیگار به کشور کامل‌تر شده است.
   
قزوین جزو استان‌های رده اول مصرف سیگار در کشور است
  بر اساس سرشماری رسمی سال 1395 که در آن مصرف دخانیات در روستاها ۴۴/۱۵ درصد و در شهرها ۶۲/۱۳ درصد بوده است، استان قزوین در کنار استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و البرز بالاترین شیوع مصرف سیگار را دارد و بالاترین میزان مصرف دخانیات که بیشتر قلیان است در استان‌های جنوبی کشور شامل بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.
  اگر کرونا در ۲ سال و نیم گذشته نزدیک به 6 میلیون انسان را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است، دخانیات سالیانه جان 8 میلیون انسان را می‌گیرد.
  آمارها نشان می‌دهد اگر چه بیشترین فراوانی استعمال دخانیات بین میانسالان و مردان است اما متاسفانه سن مصرف مواد دخانی از جمله قلیان کاهش یافته و شاهد استقبال روزافزون بانوان و نوجوانان از قلیان نیز هستیم.

محمد مهدی دانش‌آموز 16 ساله‌ قزوینی است که رغبت زیادی برای حضور در کلاس درس از خود نشان نمی‌دهد، او در مورد عدم تمایل جهت حضور در مدرسه به خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ می‌گوید: در جلساتی که اواسط سال تحصیلی به صورت حضوری به مدرسه رفتیم زمانی که معلم سرکلاس نبود برخی بچه‌ها سیگار می‌کشیدند به طوری که فضای کلاس پر از دود می‌شد.
  وی ادامه می‌دهد: یک کوچه روبه‌روی مدرسه قرار دارد که ساکنان آن حسابی از دست برخی دانش آموزان شاکی هستند چون بعد از اتمام مدرسه بلافاصله به‌ صورت گروهی به آن کوچه می‌روند و سیگار می‌کشند و ساکنین هم از این وضعیت گلایه دارند.
  این نوجوان 16 ساله می‌گوید: بارها همکلاسی‌هایم مرا به خاطر سیگار نکشیدن مسخره‌ کرده و می‌گویند که تو "بچه‌ننه" هستی اما من برای سلامتی خودم دوست ندارم که لب به سیگار بزنم، به‌دلیل همین رفتارهاست که علاقه‌ زیادی به مدرسه رفتن ندارم.
 
پارک‌های قزوین به جای مکانی برای رفاه مردم، پاتوق استعمال دخانیات است

زهرا دوستی شهروند قزوینی با بیان خاطره‌ای به خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ می‌گوید: چند وقت پیش برای پیاده‌روی با همسرم تصمیم گرفتیم شبانه به یکی از بوستان‌های شهر برویم تا یک ساعتی را به ورزش و پیاده‌روی اختصاص دهیم. قرار بود اگر از حال و هوای آن‌جا خوشمان آمد یک شب در میان زمانی‌ که همسرم از سرکار به خانه بر‌می‌گردد به ‌آن‌جا برویم و یک ساعت قدم بزنیم، چشمتان روز بد نبیند، اما آن‌جا تنها چیزی که مشاهده نکردیم ورزش یا ورزشکار بود.
  وی ادامه می‌دهد: دخترها و پسرهای جوان اغلب مشغول کشیدن سیگار و رفتارهای غیرمتعارف بودند، نوجوانان چنان با سیگار در دستانشان هنرنمایی می‌کردند که گویا سال‌هاست با آن عجین هستند، چقدر دردناک است واقعا باید چشم‌ها را بست تا ندید و نفهمید که زمانه چه بر سر شور و نشاط جوانان ما آورده است.

تلویزیون را روشن کردم، هیچ برنامه‌ای نداشت و حوصله‌مان سر رفته بود، بچه‌ها گفتند بزن روی فلش چند فیلم که دانلود کرده‌ایم را ببینیم؛ این‌ها را اکرم، مادر ۴۳ ساله به خبرنگار صبح قزوین؛ می‌گوید و اظهار می‌کند: یکی از سریال‌های سینما خانگی را بچه‌ها دانلود کرده‌ بودند و در این سریال آن‌قدر همه سیگار می‌کشند که انگار کارگردان داد می‌زند: صدا ، دوربین، سیگار، حرکت!
  وی ادامه می‌دهد: ماندم کدام صحنه را رد کنم تا بچه‌ها نبینند؟ وقتی در همه سکانس‌ها بازیگر محبوبمان وقتی خوشحال است، وقتی ناراحت و غمگین است، وقتی مصمم یا وقتی مضطرب است همواره در حال کشیدن سیگار است! دلم یکباره فرو ریخت وقتی پسرم با خنده می‌گفت "جواد عزتی جوری سیگار می‌کشد که آدم هوس می‌کند"!

در بازار قزوین راه می‌رفتم که متوجه وجود نوجوان‌هایی شدم که کنار مغازه‌‌ها ایستاده و مردم را به داخل مغازه دعوت می‌کنند، پای صحبتشان که می‌ایستی گویا مرد 40 ساله‌ای حرف می‌زند، اصطلاحاتی که به کار می‌برند و رفتارهایشان اصلا به نوجوان نمی‌خورد.
  یکی از کسبه بازار‌ به خبرنگار صبح قزوین؛ می‌گوید: متاسفانه این نوجوانان علی رغم سن کمی که دارند اما شب بعد از مغازه تا نیمه شب در پارک‌ها پرسه می‌زنند و هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند، این‌ها را خودشان با افتخار تعریف می‌کنند، چندین بار به خانواده‌های آنان تذکر داده‌ام اما انگار برایشان اهمیتی ندارد یا شاید هم از پس آن‌ها بر نمی‌آیند.
   
قزوین رتبه اول مصرف سیگار در کشور را دارد

به گزارش صبح قزوین؛ این‌ها تنها چند نمونه از روایات مردمی است که در زیر پوست این شهر در حال اتفاق افتادن است، در کوچه و بازار کم ندیده‌ایم کودکان و نوجوانانی که هنوز پشت لبشان سبز نشده اما در بین دوستانشان با افتخار سیگار و قلیان می‌کشند و یا دخترکانی که دور از چشم خانواده در گوشه‌ای از خیابان سیگار به لب دارند.
  دکتر تنکابنی، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ در خصوص آمار مصرف سیگار و دخانیات در استان گفت: ۱۹.۴درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور دخانیات مصرف می‌کنند که این عدد در سال ۹۵ شامل 21درصد بوده است.
  وی ادامه داد: نرخ مصرف دخانیات در استان قزوین ۲۳.۶ درصد است که از آمار کشوری بالاتر بوده و رتبه ۶ در مصرف دخانیات در کشور را داریم که این آمار در سال ۹۵، 31 درصد بوده‌ است اما در زمینه نرخ استعمال سیگار رتبه اول را در کشور دارا هستیم که این بسیار نگران‌کننده است.
  تنکابنی با بیان اینکه در کشور ۳۴.۵ درصد مصرف‌کنندگان دخانیات مردان و ۷.۲ درصد زنان هستند، افزود: بیشترین مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان در گروه سنی ۵۵ تا ۶۴ سال و سپس در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال و بعد نیز گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال هستند، این بدان معنی است که بیشترین مصرف‌کنندگان گروه میانسالان هستند که می‌توانند به عنوان الگو برای نوجوانان و جوانان باشند زیرا سالانه شاهد افزایش گرایش جوانان و به ویژه دختران به مصرف دخانیات هستیم.
  وی اظهار کرد: برای کاهش مصرف دخانیات، مهم‌ترین امر آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص اثرات مصرف دخانیات بر سلامت و افزایش بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها در مصرف‌کنندگان است.
  مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر استان همچنین عدم دسترسی آسان به دخانیات را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف دخانیات دانست و افزود: با توجه به تاثیراتی که تبلیغات و فیلم‌ها و هنرپیشگان بر جوانان و نوجوانان دارند باید نظارت بیشتری بر این امر داشت تا این‌گونه فیلم‌ها نمایش داده نشود.
 
عوارض سیگار باید بالا برود 

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با انتقاد از پایین بودن عوارض سیگار، تاکید کرد: مطالعات نشان داده افزایش قیمت سیگار بر کاهش مصرف آن به ویژه در میان جوانان و نوجوانان موثر است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: بنده به عنوان یکی از مادران این کشور نسبت به پایین ماندن عوارض سیگار اعتراض دارم.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی مسئولین موافق پایین ماندن عوارض سیگار هستند، تاکید کرد: چرا باید از پشت تریبون مجلس اینگونه سخن گفت که اگر عوارض سیگار بالا برود قاچاق آن افزایش می‌یابد؟ آمارها نشان می‌دهد افزایش عوارض سیگار بر کاهش مصرف آن موثر است.

وی تصریح کرد: ما بر اساس قانون اساسی موظف به ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و تقوا و مبارزه با مباحث فساد و تباهی هستیم، امروز بچه ۸ ساله با پول توجیبی خود سیگار می‌خرد.

محمدبیگی در پایان گفت: مطالعات نشان داده افزایش قیمت سیگار در جلوگیری و کاهش مصرف آن موثر است.

وضعیت مصرف سیگار در قزوین نگران‌کننده است

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین، نیمه نخست دی ماه سال 1400 بود که جلال رحمانی، معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین خبر از رتبه نخست استان قزوین در استعمال سیگار در کشور داد که این یک فاجعه است و می‌طلبد سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی فکری به حال این معضل کنند زیرا با توجه به شرایط سخت اقتصادی، افسردگی ناشی از کرونا، نفوذ فرهنگی، کم‌کاری‌ و عدم نظارت‌ها باید هر روز شاهد افزایش استعمال دخانیات در بین جوانان و نوجوانان باشیم.

در فیلم‌ها و سریال‌ها با وجود ممنوعیت تبلیغ مصرف مواد دخانی این کار به راحتی انجام می‌شود و قهرمانان فیلم‌ها در تمام احوال از جمله تفکر، مطالعه، افسردگی، شادی و غم سیگار می‌کشند.
  اگر چه از شناخته شده‌ترین راه‌های کاهش مصرف سیگار در کشورها اخذ مالیات از تولیدکنندگان است؛ اما در ایران از قیمت درب کارخانه مالیات اخذ می‌شود نه از قیمت عرضه مواد دخانی، هم‌چنین اگر چه فروش سیگار نخی به دانش‌آموزان و افراد زیر 18 سال غیرقانونی است اما متاسفانه دکه‌های فروش، مقابل مدارس اقدام به انجام این کار غیرقانونی می‌کنند.
  اگر چه مجریان قانون باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و با نظارت، کنترل کافی و فرهنگ‌سازی مناسب در جلوگیری از افزایش جذب جوانان به مصرف دخانیات نقش موثری داشته باشند، اما باید دانست مبارزه با دخانیات فعالیتی جمعی و ملی است و در حوزه وظایف سازمان یا اداره خاصی نیست و لازم است به یک مطالبه مردمی تبدیل شود تا دخانیات بیش از این در بین جوانان جولان نداده و با جان و سلامت آنان بازی نکند.
  انتهای پیام /

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مصرف سیگار در کشور استعمال دخانیات استان قزوین خبرنگار سلامت مصرف دخانیات مصرف کنندگان عوارض سیگار صبح قزوین کاهش مصرف فیلم ها بچه ها اگر چه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان تحت عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که ظاهرا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسوولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و نهایتا هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند.

دکتر غلامرضا حیدری مجری طرح مطالعاتی بررسی «قلیان اکسیژن» در واکنش به اخبار و فضای ایجاد شده درباره این طرح مطالعاتی، با تاکید بر اینکه «قلیان اکسیژن» استانداردهای وزارت بهداشت را دارد، اظهار کرد: مقدار گازهای اکسیژن و نیتروژن موجود در «قلیان اکسیژن» تنظیم شده و استاندارد است و حدود ۱۰ سال از زمان ثبت اختراع رسمی این دستگاه در کشور می‌گذرد.

قلیان لاکچری که چند سال پیش ممنوع بود حالا مجاز شده! توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان ماجرای گاز خنده در قلیان اکسیژن

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره قلیان اکسیژن خاطرنشان کرد: ادعای استفاده از گاز خنده در قلیان اکسیژن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در پاسخ به ادعاهای مطرح شده باید گفت، استفاده از گاز خنده در قلیان اکسیژن صحت ندارد.

وی درباره ترکیب گازهای قلیان اکسیژن گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود.

مجری طرح مطالعاتی بررسی دستگاه پاک‌دم ادامه داد: «اکسید نیتروژن» که با «گاز خنده» شناخته می‌شود، در قلیان اکسیژن وجود ندارد. «انتونوکس» که یک گاز بی‌ضرر به حساب می‌آید در قلیان اکسیژن استفاده می‌شود. پژوهش‌های متعددی درباره «انتونوکس» در سطح جهان انجام شده، یافته‌های این مطالعات از بی‌ضرر بودن این گاز حکایت می‌کند.

گاز انتونوکس اعتیادآور است؟

حیدری درباره اعتیادآور بودن انتونوکس اظهار کرد: انتونوکس از مسائلی مانند «ایجاد وابستگی»، «اعتیادآوری» و «گازهای خنده‌آور» تهی است. با توجه به ویژگی‌های انتونوکس باید گفت ادعاهایی که در ارتباط با قلیان اکسیژن مطرح شده یک بازی رسانه‌ای است.

وی درباره طرح مطالعاتی بررسی دستگاه پاکدم اظهار کرد: بررسی دستگاه پاکدم که توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌شود یک طرح مطالعاتی به حساب می‌آید. این طرح مطالعاتی مورد تایید وزارت بهداشت واقع شده و «کد اخلاق» دارد.

نتایج تحقیقات؛ ملاک تصمیم‌گیری درباره قلیان اکسیژن

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در این طرح مطالعاتی افرادی که از قلیان اکسیژن استفاده می‌کنند مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند، افزود: هدف از اجرای نظرسنجی این است که مصرف‌کنندگان قلیان‌ اکسیژن را ارزیابی کنیم. این ارزیابی‌ها به منظور بررسی مشکلات و عوارض احتمالی ناشی از مصرف قلیان اکسیژن است. با توجه به مشکلات و عوارض احتمالی ناشی از استعمال قلیان اکسیژن برای آینده این دستگاه تصمیم می‌گیریم.

وی گفت: در حال حاضر، قلیان اکسیژن در برخی استان‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. پاسخ به پرسش‌های «آیا قلیان اکسیژن عوارض دارد؟» و «آیا قلیان اکسیژن می‌تواند به عنوان یک دستگاه بی‌ضرر معرفی شود؟» به عنوان پرسش‌های این طرح مطالعاتی طرح شده‌اند. پاسخ به این پرسش‌ها به گذر زمان نیاز دارد. این پروژه تحقیقاتی باید به مدت یک یا ۲ سال انجام شود که بتوان به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ داد.

اجرای طرح مطالعاتی در ۱۰ استان کشور

حیدری افزود: طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن در شهر تهران انجام شده و مصرف‌کنندگان این دستگاه با «تست تنفسی» مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. نتایج تست تنفسی مصرف‌کنندگان قلیان اکسیژن نشان می‌دهد وضعیت تنفسی آنها نسبت به افراد عادی، کاملا بالاتر است. نتایج به دست آمده می‌تواند ما را به مسیری هدایت کند که قلیان اکسیژن، مشکلات سلامتی ندارد.

وی افزود: البته تاکید می‌کنم که به طور قطع، اظهارنظر نهایی درباره قلیان اکسیژن به بررسی‌های کامل‌تر نیاز دارد. در نظر داریم افرادی که از قلیان اکسیژن استفاده می‌کنند در ۱۰ استان کشور مورد ارزیابی قرار دهیم. بازهم تاکید می‌کنم اخبار مربوط به عوارض و اعتیادآوری قلیان اکسیژن، یک بازی رسانه‌ای و کذب محض است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره جزئیات اجرای طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اظهار کرد: مراکزی که قلیان‌های دخانی ارائه می‌دهند به صورت داوطلبانه در طرح تحقیقاتی شرکت می‌کنند. بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، درصد گازهای اکسیژن و نیتروژن قلیان اکسیژن تنظیم می‌شود. طرح تحقیقاتی در ۳ استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی آغاز شده، همچنین امور مربوط به این طرح تحقیقاتی در استان بوشهر و شهر جیرفت در استان فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد: استان‌های مازندران، زنجان، هرمزگان نیز به طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اضافه می‌شوند.

طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن یک یا ۲ سال زمان نیاز دارد

حیدری درباره جامعه آماری طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن نیز گفت: تعداد مراکز عرضه قلیان‌های دخانی که در طرح مطالعاتی لیان اکسیژن شرکت کرده‌اند باید به «حجم نمونه» که در طرح علمی برآورد شده، برسند. میزان جامعه آماری باید به نحوی باشد که آمار و ارقام خروجی طرح تحقیقاتی از منظر آماری، «معنی‌دار» و «قابل تایید» باشد. این طرح تحقیقاتی به یک یا ۲ سال زمان نیاز دارد که میزان داده‌های مورد نظر جمع‌آوری شود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، آنالیزهای مورد نیاز انجام می‌شود.

چرایی اجرای طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن

وی درباره چرایی اجرای طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن گفت: سال‌ها است علیه دخانیات مبارزه می‌کنیم و با اقداماتی در نظر داریم میزان مصرف دخانیات را کنترل و محدود کنیم. برنامه‌هایی با هدف کنترل دخانیات طی سال‌های گذشته مطرح شده اما شکست‌ خورده‌اند. همچنین ممنوعیت‌های استعمال دخانیات اثربخش نبوده‌اند و جرائم مربوط به تخلفات دخانیاتی به خوبی اجرا نشده‌اند.

حیدری با بیان اینکه متاسفانه قلیان در کشور به ویژه در میان جوانان به وفور استعمال می‌شود، افزود: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است. بررسی‌ها بیانگر این است تفاوتی در ارتباط با میزان مصرف قلیان در میان زنان و مردان وجود ندارد؛ این در حالیست که میزان مصرف سیگار در میان مردان نسبت به زنان ۱۰ برابر بیشتر است. آمار و ارقام بیانگر این است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال، چه مرد و چه زن قلیان استعمال می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قلیان در میان جامعه ایرانی ورود کرده، افزود: قلیان در میان خانواده‌ها، اماکن تفریحی و جمعیت جوان کشور ورود کرده است. میزان دود هر وعده استعمال قلیان معادل استفاده از ۱۰۰ نخ سیگار است.

حیدری درباره تنباکوهای مورد استفاده در قلیان‌ها گفت: تنباکوها غیراستاندارد به حساب می‌آیند و عمدتاً با آلودگی‌های محیطی، میکروبی و قارچی همراه هستند. زغال‌هایی هم که در قلیان استفاده می‌شوند زمینه‌ساز مسمومیت با مونوکسیدکربن هستند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه در ارتباط با کنترل مصرف قلیان هیچ برنامه‌ریزی کاملی وجود ندارد. با توجه به افزایش استعمال قلیان در میان جوانان و نوجوانان شاید بتوان گفت باید به انتظار افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی_عروقی در سنین جوانی بنشینیم. در حالی که بیماری‌های تنفسی و قلبی_عروقی معمولا در دهه‌های پنجم یا ششم زندگی بروز می‌کنند. شرایط به واسطه استفاده از قلیان به نحوی است که افراد ۲۰ و ۳۰ ساله دچار برونشیت مزمن و بیماری‌های قلبی هستند.

دستگاه قلیان اکسیژن «تایید نهایی» را نگرفته است

حیدری با بیان اینکه عوارض مصرف قلیان باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: بهره‌ گرفتن از راهکارها و روش‌های علمی در جهت کنترل مصرف دخانیات باید در کانون توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد قلیان اکسیژن شاید بتواند جایگزین قلیان‌های دخانی شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، دستگاه قلیان اکسیژن «تایید نهایی» را نگرفته است. اگر نتایج تحقیقات و شرایط طوری باشد که این دستگاه جایگزین قلیان‌های دخانی شود، یک گام موثر در جهت حفظ سلامتی جامعه به حساب خواهد آمد. اما در مجموع اظهارنظر درباره قلیان اکسیژن منوط به بررسی‌های کامل‌تر بوده و نتایج تحقیقات؛ ملاک تصمیم‌گیری در این باره خواهد شد.

کد خبر 847348 منبع: ایسنا برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت و درمان خبر مهم دخانیات - قلیان

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها