Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: واگذاری ایران خودرو و سایپا با این روال به شرکت‌های فاقد اهلیت و تخصص آینده نگران‌کننده خواهند داشت.

حسین راغفر اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در خصوص اعلام آمادگی برخی صنایع غیر مرتبط با صنعت خودروسازی برای خرید سهام خودروسازی دولت گفت: واگذاری بنگاه‌های تولیدی، کارخانجات و واحد‌های صنعتی به کسانی که اهلیت، تخصص و دانش لازم را ندارند قبلا برای کشور گرفتاری‌های عدیده‌ای آفریده که مشکلات انباشته شده روی هم دردسر‌های دیگری را به مشکلات قبلی افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکلات در حالی که همچنان به قوت خود باقی است و مردم را از زوایای مختلف تحت فشار قرار داده، زمزمه‌های واگذاری سهام دولت در صنعت خودروسازی به کسانی به گوش می‌رسد که نه تنها فرسنگ‌ها با صنعت خودروسازی به لحاظ اهلیت و تخصص فاصله دارند، بلکه ورود آن‌ها و خرید سهام توسط آن‌ها آینده نگران ترکننده‌ای را برای صنعت خودروسازی کشور به تصویر می‌کشد.

وی در ادامه گفت: علت اصلی حضور افرادی در مدیریت بسیاری از صنایع کشور که در آن بخش‌ها اهلیت ندارند این است که آن‌ها کارگزار نهاد‌های قدرتمند به شمار می‌روند. به عبارتی مامورند و معذور! به عنوان مثال، برخی از افرادی که بدون داشتن کمترین تخصص و اهلیتی برای خرید سهام دولت در ایران خودرو و ساپیا پیش قدم شده اند به نوعی پوشش دهنده نهاد‌های قدرتمند هستند، چرا که نهاد‌های قدرتمند تمایلی ندارند که در پیش چشم مردم برای خرید سهام دولت در خودروسازی به صورت مستقیم به موضوع ورود کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در این باره خاطر نشان کرد: بنابراین برای آنکه نهاد‌های قدرتمند به صورت مستقیم برای خرید صنایع مهمی مثل خودروسازی ورود نکنند و خرید سهام دولت به اسم آن‌ها تمام نشود از طرق دیگر وارد می‌شوند و کارگزاران خود را از شرکت‌های مختلف به عرصه می‌فرستند تا به عنوان خریدار حاضر شوند، در حالی که منافع آتی این خرید را نهاد‌های قدرتمند یاد شده به جیب می‌زنند. به همین دلیل می‌بینیم هستند کسانی که فقط به دلیل ارتباطات با نهاد‌های قدرتمند در طول چهار دهه گذشته، ثروت‌های عظیمی به جیب زده اند و ضمنا کارگزاری نیز انجام می‌دهند.

حسین راغفر در این باره تصریح کرد: به دلیل حمایت‌ها و پشتیبانی نهاد‌های قدرتمند است که افرادی که صلاحیت بانکداری ندارند بانکدارند و منابع بزرگ مردمی را برای منافع شخصی خود و اهداف بسیاری از نهاد‌های قدرت تجهیز می‌کنند. مشکلات جدی و عجیبی که در کشور پدید آمده محصول پشتیبانی‌های نهاد‌های قدرتمندی است که برای خود و برای کارگزاران دو سر سود ایجاد می‌کنند. حمایت نهاد‌های قدرتمند از کسانی که فاقد تخصص و اهلیت هستند منجر به ایجاد انحصار‌های بسیاری شده که اصلی‌ترین دلیل عقب ماندگی کشور شده است.

حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا فقر و درماندگی مردم جامعه را محصول ارتباطات پنهانی و تامین منافع نهاد‌های قدرتمند دانست و دراین باره افزود: افزایش اختلاف طبقاتی که در جامعه پدید آمده، محصول مناسبات بسیار پرفسادی است که از این نوع سرمایه گذاری‌ها در کشور پدید آمده است. زمینه سازی برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی به کسانی که نه تخصصی در این موضوع دارند، نه اهلیتی، بسیار آشکار به ما نشان می‌دهد روابط پشت پرده در اقتصاد و صنعت ایران به چه نحوی صورت می‌گیرد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با این روند، صنعت کشور، صنعتی رقابتی و رو به رشد باشد. به دلیل انحصار‌های ایجاد شده و حضور پررنگ نهاد‌های قدرتمند و منافعی که ازعقب ماندگی‌ها کسب می‌کنند ایران در برابر فناوری‌های نوظهور دنیای امروز بی بهره مانده است. عملا بسیاری از صنایع قدیمی خودروسازی با مشکلات جدی رو به روشده اند، به طوری که بسیاری از کشور‌هایی که به مراتب خودروسازی را دیرتر از ما کلید زدند امروز خودرو‌هایی بسیار با کیفیت و با قیمت‌های بسیار نازل راهی بازار‌های جهانی می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: انحصاراتی که توسط نهاد‌های قدرتمند ایجاد شده خودرو‌های چینی که با قیمت‌های بسیار پایین وارد بازار‌های مختلف جهان می‌شود را با بالاترین قیمت‌ها به مردم داخل می‌فروشند تا با وجود انحصار‌های وارداتی و مافیا‌های وارداتی خودرو، سود‌های بسیار بزرگی از واردات کسب کنند. با جرات می‌توان گفت خودروسازی ایران دیر زمانی است که خاتمه یافته و دیگر ما خودروساز نیستیم، بلکه به مونتاژکار خودرو‌های چینی تبدیل شده ایم و واردات برخی خودرو‌ها متاسفانه بالغ بر چهار دهه است برای پر کردن جیب خود به اسم اینکه کشور صنعت خودروسازی دارد از جیب مردم، به خودروسازان یارانه‌های سنگینی داده می‌شود، اما ماحصل این یارانه‌ها کشته شدن مردم در جاده‌ها و پر شدن جیب عده‌ای شده است.

وی در ادامه توضیح داد: با اینکه بیش از چهار دهه است اقتصاد کشور در اختیار خودروسازان است، اما وضعیت امروز خودروسازان به این جای کار رسیده که حتی بسیاری از آن‌ها اتاق رنگ هم ندارند، فقط مونتاژ کار خودرو‌های چینی شده اند، بنابراین نمی‌توان آینده‌ای برای این صنعت متصور شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: دست اندرکاران نهاد‌های قدرتمند برای باقی ماندن این صنعت و کسب درآمد‌های بالای خود ده‌ها هزار نفر را درگیر این صنعت کرده اند تا تصمیم گیران را تحت فشار سیاسی قرار دهند تا انحصار‌هایی که به نفع آنهاست همچنان به قوت خود باقی بماند، درحالی که این صنایع ورشکسته شده و با توجه به فناوری‌های موجود کشور از رده خارج هستند و به هیچ وجه امکانی برای رقابت با رقبای خارجی ندارند. خودروسازان ما حداکثر به مونتاژگران خودرو‌های نوظهوری مثل چینی‌ها محدود می‌شوند که امروز محصولات را در کشور شاهد هستیم. آنچه به عنوان ورود برخی شرکت‌های غیر مرتبط با صنعت خودروسازی و کسانی که کمترین سررشته و تخصصی درباب خودروسازی ندارند برای خرید سهام دولت، یعنی آلوده‌تر کردن وضعیت اقتصادی کشور و دور شدن هر چه بیشتر از شفافیتی است که ضرورت یک اقتصاد شکوفا به شمار می‌آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خودرو ایران خودرو سایپا حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا نهاد های قدرتمند صنعت خودروسازی برای خرید سهام خرید سهام دولت خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۵۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی استان کرمان از آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه یک شرکت خودروسازی در بم را ببینید.

کد خبر 847260 منبع: ایرنا برچسب‌ها سيل خبر مهم استان‌ کرمان باران ايران خودرو خودرو - ایرانی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور است
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید
  • خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو