Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@18:23:22 GMT

آیت الله رودباری دنبال دیده و شناخته شدن نبود

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۶۴۲۵

آیت الله رودباری دنبال دیده و شناخته شدن نبود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله کاظم صدیقی بعد از ظهر دوشنبه در مراسم بزرگداشت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله «سید مجتبی رودباری» در مسجد صفی رشت، اظهار کرد: آیت الله رودباری اسوه و الگوی مردم گیلان و کشور بود و خدمات زیادی به جامعه اسلامی ارائه کرد.

وی با اشاره به نقش و جایگاه علما در زندگی بشریت، افزود: حضور پرشور مردم گیلان در مراسم تشییع پیکر آیت الله رودباری نشان داد که جایگاه روحانیت و علمای دین همانند گذشته پررنگ و زنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه موقت تهران ضمن تسلیت درگذشت عالم ربانی استان گیلان به مردم این دیار، گفت: گیلان مردی بزرگ، عالمی جهادی و اسوه‌ای مثال زدنی را از دست دادند.

آیت الله صدیقی با اشاره به خدمات ارزشمند آیت الله رودباری در گیلان و کشور، بیان کرد: آیت الله رودباری دنبال دیده شدن و شناخته شدن نبود و همیشه در گمنامی با خدماتی که به دین و مردم انجام داد خوشنام شد.

وی با اشاره به روحیه معرفتی و جهادی آیت الله رودباری، این مؤلفه را موجب محبوبیت وی در بین مردم دانست و افزود: آوازه نگاه و روحیه معرفتی و انقلابی آیت الله رودباری به آن سوی مرزها رسیده و نامش را جاودان کرد.

خداشناسی همراه خودشناسی موجب سعادت و خوشبختی انسان‌ها است

امام جمعه موقت تهران به تبیین فلسفه آفرینش در جهان عالم پرداخت و تصریح کرد: خداشناسی همراه با خودشناسی موجب سعادت و خوشبختی انسان می‌شود.

آیت الله صدیقی با تاکید بر خداشناسی همراه با خودشناسی، بیان کرد: انسان باید خداشناسی و خودشناسی را در اعمال، رفتار و کردارش جست و جو کند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه گیلان مرجع عالمان بزرگ دینی بوده است، گفت: آیت الله بهجت یکی از عالمان بزرگ دینی است که چشم و دل بصیر داشت.

آیت الله صدیقی با تاکید بر خداباوری و خدامحوری در تک تک لحظات زندگی انسان، اضافه کرد: مشکل ما این است که هر زمان به مشکلات و گره‌ای بر خوردیم سراغ خداوند و امام زمان (عج) می‌رویم.

وی با بیان اینکه بندگی معنا و مفهوم گسترده‌ای دارد، افزود: زمانی می‌توانیم بنده واقعی خدا باشیم که این خصیصه در لحظات رفتاری، گفتاری و کرداری ما ساری و جاری باشد.

امام جمعه موقت تهران عبادت ایمانی و اخلاص در عمل را راه رسیدن به تعالی و رضایتمندی عبودیت دانست و بیان کرد: عبادت زمانی مورد رضایت خداوند قرار می‌گیرد که به یقین رسیده باشد.

آیت الله صدیقی با اشاره به تفاوت‌های ادراکی و معرفتی فرد عالم و غیر عالم، گفت: فرد عالم شبانه روز به فکر تقرب به خداوند است زمانی که دیگران در خواب غفلت به سر می‌برند عالمان دینی گریان گریان در حال مناجات با خداوند هستند.

برخی خواص مدعی جدایی دین از سیاست هستند

وی با اشاره به شکوه و عظمت مجالس بزرگداشت آیت الله رودباری، افزود: مجالس گرامیداشت این عالم ربانی برای مردم مجالس معرفتی و اخلاقی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قلب آیت الله رودباری پاک و منزه بود، گفت: آیت الله رودباری قلبی رئوف، مردم دوست و خداترس داشت و برای تعالی روحی و معرفتی شبانه روز تلاش می‌کرد.

آیت الله صدیقی با انتقاد از برخی خواص که مدعی جدایی دین از سیاست هستند، تصریح کرد: این افراد در عزاداری امام حسین علیه السلام شرکت می‌کنند اما برایشان فلسطین معنا ندارد و یا نسبت به حمله داعش به حرم آل الله بی تفاوت هستند.

وی با استناد به آیات قرآن نسبت به توجه ویژه به مستضعفین و مستمندان، افزود: خداوند در قرآن بارها نسبت به توجه به مظلومان تاکید کرده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ایران اسلامی عزت بین المللی دارد، گفت: به یمن برکت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا و بزرگان دین، ایران اسلامی در جهان حرف برای گفتن دارد.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه عالمان دین چراغ و راهنمای مردم هستند، اضافه کرد: درب بیت آیت الله رودباری همیشه به روی مردم گشوده بود و مردم گیلان جز خوبی، معرفت و اخلاق مداری هیچ ندیدند.

وی با بیان اینکه گیلانیان حس پدری را از آیت الله رودباری لمس کردند. افزود: با رحلت آیت الله رودباری، مردم گیلان پدر معنوی شأن را از دست دادند.

کد خبر 5455128

منبع: مهر

کلیدواژه: حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران مراسم بزرگداشت مسافران نوروزی بوشهر ویروس کرونا گردشگری نوروز کرمانشاه سانحه تصادف سفرهای نوروزی آمار کرونا اردوهای راهیان نور نوروز 1401 خطبه های نماز جمعه گرگان امام جمعه موقت تهران آیت الله صدیقی آیت الله رودباری مردم گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۶۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست خبری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

زارعی تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم این است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوییم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

زارعی در پایان سخنانش به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه «فرج‌الله سلحشور» جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود.

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند.

وی اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.هشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد یادآور شد: در طول برگزاری جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود. همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

در پایان این نشست پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229561 برچسب‌ها تئاتر حوزه هنری

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات و تجهیزات حمایتی به خانوارهای آسیب دیده شفتی
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در لنگرود
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • علم‌الهدی: وقتی نیرو‌های نخبه نظام به دنبال اجرای شرع و قانون بیفتند، باید حمایت مردم نیز پشتیبان آنها باشد/ حجاب متعلق به فرهنگ ایران است؛ در شاهنامه، فردوسی از قول منیژه نقل می‌کند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب»
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است