Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم کتاب «رسانه و فریب‌ کاری؛ با تحلیل زمینه ها و عوامل فریب کاری در رسانه و راهکارهای برون رفت» با هدف شناسایی علت‌ها، زمینه‌ها و تاکتیک‌های فریب‌کاری و بیان راهکارهای برون‌رفت از چالش فریب‌کاری رسانه به تألیف فائزه تقی پور به چاپ رسیده است.

در دنیای معاصر، سرعت چشمگیر تحولات و سیطره تکنولوژی سبب شده است که رسانه‌ها نقش عمده‌ای در زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی شخصی انسان‌ها ایفا ‌کنند به طوری که امروزه رسانه ها می‌توانند مدیریت افکار عمومی را در دست بگیرند و در همه ابعاد از جمله سیاسی، فرهنگی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. سرنوشت جامعه‌ای را دگرگون کنند.

این میزان تأثیر گذاری سبب شده است که صاحبان ثروت و قدرت برای پیشبرد اهداف خود، از این مسئله سو استفاده کنند که همین امر باعث شده است که کلیدواژه «فریب کاری رسانه‌ای» به وجود بیاید.

به زبان ساده فریب کاری رسانه‌ای به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها گفته می‌شود که هدف از پیاده‌ سازی آن‌ها، ساختن تصوری در ذهن مخاطب است که با منافع دست‌کاری‌ کنندگان هم سویی و سازگاری دارد.

استفاده از تاکتیک‌های خبری به منظور فریبکاری مخاطبان، ترور تصویری، تاکتیک القاء نظر با استفاده از چیدن عکس، تاکتیک عکس‌های جعلی اخبار جعلی، دست‌کاری زمینه‌های عکاسی، ارائه اطلاعات غلط و متناقض، مخفی کردن بخش مهمی از پیام و عدم ارائه اطلاعات تکمیلی در رسانه از جمله روش‌های فریبکاری در رسانه است که افراد برای پیشبرد اهداف سو شان از آن استفاده می‌کنند.

اما با گسترش رسانه‌های اجتماعی مفاهیمی مانند سواد رسانه‌ای نیز به وجود آمد تا آسیب‌هایی نظیر ایجاد موج‌های دروغین، شیوع اخبار دروغین و شایعات و... شناسایی کند و به مقابله با آن ها بپردازد.

سواد رسانه‌ای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از نوعی درک متکی بر مهارت که  براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

برای اینکه جامعه در باطلاق این آسیب ها فرو نرود راهی به جز آشنایی همه آحاد جامعه با این ابزارها و شیوه‌ها وجود ندارد. به همین خاطر پژوهشگران این حوزه برای آشنایی جامعه با این مسئله مهم کتاب های متعددی را به نگارش در آوردند.

در همین راستا کتاب «رسانه و فریب‌ کاری؛ با تحلیل زمینه ها و عوامل فریب کاری در رسانه و راهکارهای برون رفت» به تألیف فائزه تقی پور در ۵۳۶ صفحه به چاپ رسیده است.

این کتاب با هدف شناسایی علت‌ها، زمینه‌ها و تاکتیک‌های فریب‌کاری و بیان راهکارهای برون‌ رفت از چالش فریب‌کاری رسانه بر اساس بررسی متون نظری مبتنی بر فریب‌ کاری رسانه منتشر شده است.

این اثر مسائل مربوط به فریب رسانه را از زوایای گوناگون بر اساس مطالعات انتقادی در رسانه را مورد بررسی قرار داده است و مسئلۀ فریب ‌کاری در رسانه با رویکرد شناسایی و بررسی زمینه‌ها و عوامل مرتبط با آن، به ‌طور جامع بیان شده است همچنین در این نوشتار به اخلاق و نقش رسانۀ فریب‌ کار در خانواده و جلوگیری از آن در محیط خانواده بیش از سایر موضوعات توجه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معرفی کتاب سواد رسانه ای زمینه ها و عوامل فریب کاری رسانه راهکارهای برون کاری در رسانه برون رفت رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار استقلال ؛ فریب نخورید!

به گزارش همشهری آنلاین،‌ برخی افراد سودجو طی روزهای گذشته اقدام به انتشار تبلیغات در زمینه تست گیری آکادمی باشگاه استقلال کرده و مدعی شده اند برای تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید آکادمی باشگاه استقلال تست گرفته و یارگیری می‌کنند.

در همین راستا، باشگاه استقلال به اطلاع تمامی علاقه‌مندان و همچنین والدین محترم و عزیزی که تمایل به ثبت نام فرزندانشان در آکادمی باشگاه استقلال دارند، می‌رساند هنوز فعالیت تست‌گیری آکادمی استقلال برای فصل جدید آغاز نشده و باشگاه استقلال زمان تست‌گیری در تیم‌های پایه (نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید) را از طریق رسانه‌های رسمی باشگاه استقلال اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

همچنین کسانی که در هر جایگاهی بدون اخذ مجوز از باشگاه استقلال اقدام به تست‌گیری به اسم آکادمی استقلال و ثبت نام با نام و لوگوی باشگاه استقلال به عنوان آکادمی زیرمجموعه باشگاه کنند، به صورت جدی تحت پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت.

کد خبر 848153 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • شوخی توماس مولر با شوامنی؛ می‌خوای تاکتیک‌های بایرن مونیخ رو بفهمی؟ / عکس
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • شگرد عجیب یک کلاهبردار برای خرید سکه و طلا
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • هشدار استقلال ؛ فریب نخورید!
  • تاکتیک ژوزه مورینیو برای مهار لیونل مسی را در الکلاسیکوها
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر