Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:30:16 GMT

«صراحی»؛ فیلمی درباره مشکل یک طلبه جوان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۶۸۵۲

«صراحی»؛ فیلمی درباره مشکل یک طلبه جوان

ایسنا/قم صراحی داستان طلبه جوانی است که مجبور به نگهداری بسته‌ای می‌شود که همان بسته دردسرهایی را برایش به وجود می‌آورد.

در ادامه معرفی فیلم های کوتاه برگزیده نوروز 1401، به فیلمی به نام «صراحی» می رسیم.

دهخدا در لغت نامه خود «صراحی» را نوعی ظروف شیشه یا بلور با شکمی نه بزرگ و نه کوچک و گلوگاهی تنگ و دراز که در آن شراب یا مسکری دیگر کنند معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم کوتاه صراحی نیز پیرامون همین ظرفی است که طلبه جوان قصه مجبور به نگه‌داری آن می‌شود و دردسرهای آن را به جان می‌خرد.

فیلم کوتاه «صراحی» داستان روحانی جوانی است که به تازگی به خانه‌ای نقل مکان کرده است و به خواست زن همسایه مجبور می شود بسته‌ای را به رسم امانت نگهداری کند که بعد متوجه می شود مسکرات بوده است و همین امر سبب می شود موقعیتش به خطر بیافتد و سو تفاهم هایی برای دیگران ایجاد شود.

فیلمی ۱۷ دقیقه‌ای که کارگردان آن در گفت وگویی عنوان کرده بود که «فیلم‌نامه اصلی «صراحی» ۱۴ صفحه بود، اما برای اینکه بتوانم تائید انجمن فیلم کوتاه را بگیرم، ۲۵ صفحه در ابتدای آن فقط احادیث ائمه اطهار (ع) درباره امانت‌داری را گردآوری کردم که معروف‌ترین‌ آن‌ها حدیث امام سجاد (ع) درباره امانت‌داری بود.»

این فیلم از تولیدات انجمن سینمای جوانان به کارگردانی سعید نجاتی است که نگارش فیلم‌نامه آن را هم سعید نجاتی همراه با علی توکلی به عهده داشته است و حسین فرضی زاد، سحر عبداللهی، یوسف یزدانی، اسفندیار ابراهیمی و محمد قمر زاده در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

صراحی توانسته است جوایزی متعددی مانند جایزه بهترین فیلم کشورهای اسلامی در سی و دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه دوم بهترین فیلم از جشنواره ملی رضوی، جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی مهر محرم، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره استانی فیلم و عکس قم، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره ملی نماز و نیایش، جایزه بهترین فیلم جشنواره اعتیاد و رسانه و جایزه بهترین فیلم بخش داستانی از جشنواره فیلم کوتاه سما را به دست بیاورد.

سعیدی نجاتی کارگردان این فیلم در یادداشتی در رابطه با این فیلم عنوان کرده است:

«صُراحی داستان آدم های اطراف ماست، داستان قرار گرفتن در وضعیتی که هر لحظه ممکن است انسانی در آن قرار گیرد. حالا کسی در این موقعیت قرار گرفته که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور، آموزه‌های خدا را برای مردم بازگو کند و چه بهتر که خود پیشگام عمل به هر کدام از فرامین الهی باشد.

صُراحی قصه دوست داشتن آدم های اطراف است، قصه قضاوت نکردن، قصه کلام امیرالمؤمنین علی (ع) است که فرمودند: «همه را فهمیدن همه را بخشیدن است.»

قصه‌ آموزه‌های پیامبر (ع) و آل او درباره امانت داری، قصه تعهد روحانی جوانی که خود را معرض بی اعتمادی دیگران قرار می‌دهد تا آبروی دیگری را بخرد، قصه معامله کردن با خدا برای رضایت خداست.

این قصه کمی تأمل و تحمل می‌خواهد. تحملی که خیلی ها نداشتند و دو سال مجوز ساختن فیلم را به تعویق انداخت و با استفتا علمای محترم و حمایت انجمن سینمای جوان و افرادی همچون آقایان ایل بیگی، فرخنده کیش، رصافی، بهشتی منفرد، نمازی و صانعی به سرانجام رسید.

لطفاً فیلم مرا ببینید. من با رویی گشاده منتظر نظرات شما چه درباره موضوع، مضمون و یا ساختار فیلم هستم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فيلم كوتاه منطقه قم نوروز 1401 جایزه بهترین فیلم فیلم کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

این انجمن به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم‌اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات‌مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به این نشانی ورود و اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آیین‌نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتماً پیش از اقدام به ارایه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه کنند.

کد خبر 6092190

دیگر خبرها

  • طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند
  • نامزدی امباپه و انریکه برای دو جایزه ارزشمند
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • عنوان بهترین دروازه بان آسیا کف آرزوهای من بود
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد