Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت : تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها که به نوعی به جریمه‌ی پرمصرف‌ها منجر می‌شود، یکی از اهرم‌های مهم در کنترل مصرف بود که توسط وزارت نفت دولت آقای رئیسی به اجرا گذاشته شد و برنامه‌ی خوبی به شما می‌رود. در زمستان سال ۱۴۰۰ نیز کشور ما با استفاده از قرارداد سوآپ گازی و فعال‌سازی دیپلماسی توانست افت فشار گاز در مناطق شمالی را از طریق همین قرارداد مدیریت کند تا شاهد افت فشار در آن مناطق نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - یکی از نکات حائز اهمیت در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ این بود که زمستان بدون قطعی گاز سپری شد به نظر می‌رسد، سیاست‌هایی که دولت به اجرا گذاشت در این امر دخیل بوده است. مثلاً تعرفه گذاری پلکانی که به زعم برخی به اصلاح الگوی مصرف پرمصرف‌ها انجامید و منابعی را در اختیار دولت برای هزینه کرد در برخی پروژه‌های نیمه تمام ایجاد کرد، توانست در مدیریت امور در حوزه‌ی انرژی دخیل باشد. برخی دیگر معتقدند گسترش روابط با کشور‌هایی مانند ارمنستان و آذربایجان و سوآپ گاز از این کشور‌ها در حل و فصل مشکلات در بخش انرژی دخیل بود.
به منظور اطلاع از نظرات قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با میزان با اشاره به عملکرد قابل قبول دولت در مدیریت و کنترل مصرف انرژی در زمستان سال ۱۴۰۰، گفت: در این موضوع که ما زمستان سال ۱۴۰۰ را بدون قطعی گاز پشت سر گذاشتیم، عواملی دخیل بودند. اولین مسئله این است که هماهنگی‌های خوبی توسط گارگروه اجرایی و نظارتی در زمینه‌ی گاز کشور ایجاد شد. جلسات متعددی بین کمیسیون انرژی مجلس با وزارت نفت برگزار شد و مسائل چالش زا توسط کمیسیون مربوطه به وزارت نفت منتقل شد. همچنین کمیسیون انرژی مجلس به ارائه‌ی پیشنهاد‌ها و راهکارهایش پرداخت. در طرف مقابل، وزیر نفت نیز کارگروه خوب و مدبری را در این زمینه به کار گرفت تا بتوانند به مدیریت امور مربوط به گاز بپردازند. این گروه به صورت مستمر فرآیند‌های مربوطه را در بخش اجرایی و نظارتی گزارش می‌داد که بسیار کارساز بود.
وی ادامه داد: به طور کلی، یکی از دلایل مدیریت امور مربوط به انرژی در زمستان گذشته بحث کنترل و نظارت در این زمینه بوده است که وزارت نفت به خوبی آن را به اجرا گذاشت. از طرف دیگر، در پالایشگاه‌ها از سوخت‌های جایگزین استفاده کردند که این موضوع نیز کمک کننده بود. تمامی این تلاش‌ها باعث شد بر مشکلات قطعی گاز که طی سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، غلبه شود. در این زمینه، آقای اوجی و تیم اجرایی اش توانستند نمره‌ی قابل قبولی کسب کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در ارائه‌ی راهکار‌ها به وزارت نفت نقش اساسی داشت و نقطه نظرات خودش را به صورت مستمر در زمینه‌ی چالش‌ها و مشکلات در اختیار وزارت مربوطه قرار داد.
ساعدی خاطرنشان کرد: طرح تعرفه گذاری پلکانی که از سوی دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، در واقع موید اصل اسلامی صرفه‌جویی و لزوم تفاوت بین استفاده مسرفانه با استفاده معقول است که به پرداخت هزینه‌های بیشتر توسط پرمصرف‌ها منجر می‌شود و در نهایت به اصلاح الگوی مصرف می‌انجامد. این روش می‌تواند به سرمشقی برای وزارتخانه‌های دیگر تبدیل شود به طوری که صرفه جویی به صورت یک قانون در آید تا از مزایای آن تمام کشور بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها که به نوعی به جریمه‌ی پرمصرف‌ها منجر می‌شود، یکی از اهرم‌های مهم در کنترل مصرف بود که توسط وزارت نفت دولت آقای رئیسی به اجرا گذاشته شد و برنامه‌ی خوبی به شما می‌رود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: دیپلماسی انرژی یک بحث جهانی است و تمامی کشور‌ها تلاش می‌کنند از این طریق به حل و فصل مشکلاتشان در زمینه‌ی انرژی مبادرت کنند. به نظر می‌رسد، دولت فعلی توانست به خوبی در این زمینه فعال شود و از این روش برای مدیریت امور مربوط به مصرف گاز و انرژی کمک بگیرد. در زمستان نیز کشور ما با استفاده از قرارداد سوآپ گازی و فعال‌سازی توانست افت فشار گاز در مناطق شمالی را از طریق همین قرارداد مدیریت کند و شاهد افت فشار در آن مناطق نباشیم.
وی ادامه داد: برقراری ارتباط با کشور‌های همسایه به ویژه با کشور‌هایی که دوست ما به شمار می‌روند و با سیاست‌های ما همخوانی دارند، می‌تواند بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد. واقعیت این است که امروزه جوامع بشری به یکدیگر نیاز دارند و هر کدام می‌توانند به رفع نیاز‌های طرف مقابل بپردازند و از این ارتباط هر دو طرف سود ببرند. در زمینه‌ی انرژی نیز همین اصل وجود دارد و ما می‌توانیم از طریق گسترش روابط با کشور‌های دیگر به برآورده کردن نیاز‌های خود در این زمینه بپردازیم.     بیشتر بخوانید: اوجی: زمستان امسال بدون قطعی گاز برای بخش خانگی گذشت

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی انرژی قطعی گاز

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی انرژی قطعی گاز عضو کمیسیون انرژی مجلس تعرفه گذاری پلکانی مدیریت امور ی پرمصرف ها زمینه ی وزارت نفت قطعی گاز افت فشار سال ۱۴۰۰ ی انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

فرارو- جمعه گذشته تهران میزبان دومین "اجلاس بین المللی ایران و آفریقا" بود. نشستی که با حضور مقام‌های ارشد بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به ویژه وزرای اقتصاد برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این قبیل نشست‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای وقوع تغییرات مثبت در روابط خارجی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی باشند.

به گزارش فرارو؛ در این راستا، یکی از نکاتی که چندین سال است از سوی کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران به عنوان نقدی به سیاست خارجی ایران مطرح شده، غافل شدن از برخی حوزه‌های جغرافیایی در عرصه سیاست خارجی و صرفا تمرکز بر برخی مناطق و کشور‌های خاص است. موضوعی که در برخی موارد در بزنگاه‌های تاریخی موجب وارد آمدن آسیب‌ها و خساراتی شده است.

با این همه، دولت سیزهم از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه روابط با مناطق مغفول در حوزه سیاست خارجی ایران معطوف کرده است. ابراهیم رئیسی در دو نوبت در قالب تور‌هایی به کشور‌های آفریقایی سفر انجام داده و توسعه روابط با آفریقایی‌ها را یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم توصیف کرده است.

معادله‌ای که در قالب نشست بین المللی اخیر ایران و آفریقا نیز نمود‌های عینی‌تری گرفته است. با این همه، واقعیت این است که اقبال به توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی در شرایط حاضر، به طور خاص تحت تاثیر ۳ مولفه مهم و محوری است.

۱. بازارِ رو به رشد کشور‌های آفریقایی

قاره آفریقا جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که شاخص‌های اقتصادی در شمار قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های افریقایی رو به رشد بوده و پالس هاس مثبتی را در مورد آینده این دسته از کشور‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی مخابره می‌کنند.

در حقیقت، هم جمعیت این قاره چشمگیر است و هم درآمد خانوار‌ها در آن رو به بهبود است. این دو مولفه در نوع خود کشور‌های آفریقایی را به یک بازارِ هدف بسیار مناسب برای بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل می‌کنند. ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود از این قاعده مستثنی نیست. می‌تواند کالا‌های ساخت خود را که از کیفیت بین المللی برخوردارند و البته کشور‌های آفریقایی می‌توانند آن‌ها را در مقایسه با نمونه‌ای مشابه خارجی، با قیمت کمتری تهیه کنند، به آفریقا صادر کند.

موضوعی که هم برای ایران و هم ملل آفریقایی حامل نفع و سود است.

۲. کسب حمایت موثر سیاسی در عرصه بین المللی

بلوک کشور‌های آفریقایی از وزن قابل توجهی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی برخوردارند. آفریقا چیزی در حدود ۵۴ کشور را در خود جای داده که آن‌ها در جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و دیگر نهاد‌های بین المللی، بازیگران مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این چهارچوب، ایران به واسطه توسعه پیوند‌های سیاسی و اقتصادی خود با بلوک کشور‌های آفریقایی می‌تواند روی کارتِ رای‌دهی آن‌ها در نهاد‌های بین المللی حساب ویژه‌ای باز کند. موضوعی که یک برگ برنده موثر  به حساب می‌آید. این مساله به ویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک بین المللی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می‌شود.

۳. توسعه نفوذ بین‌المللی ایران در قالب یک قدرت منطقه‌ای

در نهایت باید به این مساله نیز اشاره کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یک قدرت قابل توجهِ منطقه‌ای است. این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طرح و برنامه‌هایی برای توسعه نفوذ خود دارد. مساله‌ای که در عرصه روابط بین الملل برای هر بازیگر دیگری غیر از ایران نیز امری طبیعی محسوب می‌شود.

حال در این میان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و برخی ملل آفریقایی و در عین حال وجود ظرفیت‌های نرم فرهنگی نظیر حضور شیعیان در برخی کشور‌های آفریقایی و یا مهاجرت تاریخی برخی اقوام ایرانی به کشور‌های آفریقایی، بستر‌های مناسبی را نیز برای توسعه نفوذ ایران در میان کشور‌های آفریقایی ایجاد کرده اند.

بستر‌ها و ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد بی توجهی بوده اند و حال توجه به آن ها، یکی از الزاماتی است که با توجه به افزایش وزن و قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران، از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌شوند. معادله‌ای که موجب شده تا بار دیگر قاره آفریقا مورد توجه تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!