Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه واشنگتن پست آمریکا همزمان با بازنشستگی ژنرال آمریکایی" کنت فرانک مکنزی" از فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) در مطلبی به قلم "دیوید ایگناتیوس" ستون نویس خود، نوشت: مکنزی در ماموریت مهار ایران در منطقه ناکام ماند و ایران همچون 3 سال پیش همچنان اولویت نخست و تهدید جدی سنتکام در منطقه باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش عصرایران، این ستون نویس 72 ساله واشنگتن پست در مطلب خود نوشت:


وقتی ژنرال مکنزی در سال 2019 به ریاست "سنتکام" رسید، نگرانی اصلی او ایران بود. اکنون که او دوران فرماندهی خود را در اول آوریل به پایان می رساند، ایران همچنان اولویت نخست سنتکام است. مکنزی خود در این باره معتقد است که درس پایدار دوران ماموریت او برای منطقه این است که "ایران از بین نمی‌رود."

 

قدرت آمریکا در خاورمیانه طی 3 سال فرماندهی مکنزی بر نیروهای آمریکایی در منطقه کاهش یافت. ایالات متحده از طولانی ترین جنگ خود در افغانستان خارج شد و شرکای سنتی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی شروع به روی برگرداندن از آمریکا کرده اند. اما قدرت ایران همچنان مثل گذشته ثابت مانده است.


مکنزی یکی از شاهین‌های پنتاگون علیه ایران بوده است و او دستور کشتن (ترور شهید) قاسم سلیمانی، رهبر سپاه قدس ایران را در ژانویه 2020 اجرا کرد. اما او هفته گذشته به من گفت که وقتی مسئولیت نظامی منطقه را تحویل می‌دهد، متقاعد شده است که " آمریکا باید در آینده با ایران در محیط منطقه به یک تطابق و سازش دست پیدا کند." با حرکت دولت بایدن به سمت احیا برجام، احتمالا مرکزیت تهران در منطقه بیش از پیش هم افزایش خواهد یافت.


بازنشستگی مکنزی در این هفته فرصتی برای تامل در جایگاه آمریکا در خاورمیانه پس از خرج کردن خون و ثروت زیادی در طی دهه‌ها در نقش پلیس منطقه است. پاسخ صادقانه این است که ایالات متحده در بسیاری از مواقع منابع خود را در این منطقه هدر داده و سعی در حفظ وضعیت موجود دارد که ذاتا ناپایدار بوده است.


با وجودی که کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات، اکنون با چین در حال معاشقه هستند، اما همزمان اعراب خلیج (فارس) به صورت مخفیانه به اسراییل روی آورده اند تا دفاع هوایی منطقه ای علیه ایران را هماهنگ کنند. تسهیل این مشارکت مخفی ممکن است مهمترین دستاورد دوران مکنزی باشد.


من با مکنزی چندین سفر به منطقه انجام دادم و در طی این سفرها اغلب با او صحبت کردم و توانستم شناختی از وضعیت و موقعیت آمریکا در منطقه به دست آورم.

عکس آرشیوی/سنتکام


دو رییس جمهوری که مکنزی در دوران آنها فرمانده سنتکام بود (ترامپ و بایدن)، برخلاف توصیه او و سایر فرماندهان نظامی، خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان بودند. وظیفه او این بود که بر آن عقب نشینی آشفته در ماه اوت گذشته (مرداد 1400) نظارت کند - و بدون شروع هیچ جنگ جدیدی، ایران و سایر دشمنان آمریکا را در منطقه مهار کند.


اولین سفر من با مکنزی در ژوئیه 2019 بود. ما از عربستان سعودی بازدید کردیم زیرا ایالات متحده در حال نصب سیستم های جدید دفاع ضدموشکی "پاتریوت" برای محافظت از این پادشاهی بود. ما شاهد مدرنیزاسیون حیرت انگیز جامعه عربستان بودیم - هرگز نمی توانستم تصور کنم نوازندگان خیابانی و زنان بی حجاب در جده گردش می کردند. اما چهره سرکوبگر ولیعهد "محمد بن سلمان" در پس زمینه پنهان بود. به عنوان مثال، با ژنرال "فهد بن ترکی" که در آن زمان فرمانده نیروهای سعودی در یمن و یک ستاره در حال ظهور در ارتش سعودی بود، یک ناهار مجلل خوردیم. یک سال بعد او به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به اتهام خیانت دستگیر و روانه زندان شد.


ایران در طول سفر ما، نفتکشی را در خلیج فارس توقیف کرد و من به همراه مکنزی به سمت یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج (فارس) رفتیم که به تازگی یک حمله پهپادی از ناحیه ایران را خنثی کرده بود. پیام مکنزی به نیروهای آمریکایی این بود که خونسردی خود را حفظ کنید و از درگیری مستقیم نظامی (با ایران) خودداری کنید. در جریان این بازدید مکنزی ‌به من و روزنامه‌نگاران دیگری که همراه بودند، گفت: ایران "در تلاش بود تا قصد و تعهد ما را بسنجد."


مکنزی ترجیح داد قدرت نظامی آمریکا را نشان دهد اما سعی کند از آن استفاده نکند.


ژانویه بعد، با ادامه تهدیدهای ایران، مکنزی آنچه را که احتمالا قوی ترین نمایش قدرت ایالات متحده در برابر ایران از زمان انقلاب 1979 بود، توصیه کرد - حمله هواپیمای بدون سرنشین که ژنرال قاسم سلیمانی را کشت. (ترور کرد) مکنزی در مصاحبه ای به من گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار داشت که سلیمانی در حال برنامه‌ریزی حملات جدیدی است که می‌تواند آمریکایی‌ها را در عراق بکشد.

 

این حمله با واکنش تند ایران مواجه شد: یک حمله موشکی دقیق به پایگاه هوایی "الاسد" عراق که قرار بود آمریکایی‌ها را بکشد، انجام شد و اگر اطلاعات اخطار اولیه به نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه نمی رسید تا به پناهگاه ها بروند، چه بسا که نیروهای بی شمار آمریکایی در این حمله موشکی کشته می شدند.


این اقدام تلافی جویانه دقت موشک های ایران و تهدیدی که برای منطقه ایجاد می کند را نشان داد. اما مکنزی استدلال می‌کند که اثر خالص حمله پهپادی به (شهید) قاسم سلیمانی این بود که بازدارندگی آمریکا در برابر ایران را تقویت کرد.

عکس آرشیوی/ سنتکام


یکی دیگر از موفقیت های نظامی در طول دوران مکنزی نبرد علیه داعش در سوریه بود. ما در سال 2019 به کوبانی سفر کردیم تا با ژنرال " مظلوم عبدی" شریک ایالات متحده در آن جنگ، دیدار کنیم. کردها اطلاعات مهمی را ارایه کردند که به نیروهای مکنزی اجازه داد تا "ابوابراهیم الهاشمی القریشی"، رهبر داعش را در ماه فوریه هدف قرار دهند و بکشند، عملیات کلیدی دیگری که در طول سفر ما به همراه مکنزی با موفقیت انجام شد.


به نظر می رسد که عقب نشینی آشفته آمریکا از افغانستان نشان دهنده کسوف قدرت ایالات متحده در خاورمیانه است. مطمئنا این همان چیزی است که سعودی ها و اماراتی ها آن را درک کردند. اما در حالی که مکنزی سمت فرماندهی سنتکام را ترک می‌کند، نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق، سوریه، مصر، بحرین و کویت باقی می‌مانند - بدون در نظر گرفتن عربستان سعودی و امارات. خاورمیانه همچنان برای آمریکا یک "عادت وابسته" است که به نظر می رسد نه ایالات متحده و نه دوستان بی ثباتش قادر به ترک آن نیستند.

 

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نیروهای آمریکایی ایالات متحده عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است

به نوشته رسانه پر تیراژ رژیم صهیونیستی، اسرائیل جوانان آمریکا را از دست داده است و بدون تغییر ساختار رهبری اسرائیل، حمایت دولت ایالات متحده را هم از دست خواهد داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، آورات ریتان عضو کنست از حزب کار رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در واکنش به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده اعتراف کرد، اسرائیل حمایت نه تنها دانشجویان بلکه جوانان آمریکایی را از دست داده است.

در مقدمه این نوشتار آمده است: روز 7 اکتبر ما با یک اقدام نظامی غافلگیر شدیم، روز 8 اکتبر بود که فهمیدیم کابینه‌ای  داریم که قادر به هیچ کاری نیست، و امروز هم شاهد سومین شکست خود هستیم، تا متوجه شویم اسرائیل در بخش رسانه‌ای هم شکست خورده است.

در ادامه این یادداشت نویسنده اعتراف می‌کند، آنچه که با یک کمپ حمایت از فلسطینیان در داخل دانشگاه کلمبیا آغاز و پلیس نیویورک ده‌ها نفر از آنها را دستگیر کرد، به سرعت و بدون هیچ کنترلی به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایالات متحده و حتی خارج از آن سرایت کرده است، موجی مبهم با شعارهایی همچون تل‌آویو و اسرائیل را منفجر کنید یا گردان‌های قسام ما به شما افتخار می‌کنیم سرتاسر این دانشگاه‌ها را فرا گرفته است و حباب اسرائیل برای دانشجویان آمریکایی را منفجر کرد.

به اعتقاد نویسنده، درست است که فقط مدت کوتاهی است که ایالات متحده با تصویب بسته کمک‌های نظامی خود با اکثریت آرا در مجلس سنا حمایت قدرتمندانه خود را از اسرائیل به اثبات رسانده اما تصاویر رسیده از دانشگاه‌ها در کنار رویکردهای بلند مدت موجود در دولت، رسانه‌ها و جامعه آمریکا ادامه این پشتیبانی را تهدید می‌کند.

سپس نویسنده اعتراف می‌کند: اسرائیل دانشگاه‌ها را از دست داده است، این روند در چارچوب یک عملیات بلند مدت از مبارزات اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع پیوست، در حالی که مفاهیم حمایت از اسرائیل تا حدود زیادی در فرهنگ جوانان ایالات متحده ریشه دوانده بود، امروز به نقطه تغییر رسیده است و تا انکار حق دولت اسرائیل در ادامه بقا و ارتباط یهودیان با سرزمین اسرائیل هم رسیده است.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است، میزان حمایت از اسرائیل در نظر سنجی‌‌هایی که بعد از 7 اکتبر انجام گرفته در میان جوانان بین 18 تا 24 سال به شدت کاهش یافته است.

50 درصد از آنها از حماس حمایت کرده و اکثر آنها هم مخالفت خود را با سیاست‌های بایدن در قبال اسرائیل ابراز داشتند.

آنها همان جوانانی هستند که امروز پلاکاردهای "از دریا تا رودخانه " را برافراشته‌اند و خوستار انتفاضه در دانشگاه‌های بزرگ هستند، و شاید در آینده آنها را در پست‌های کلیدی و تاثیر گذار در مجلس سنا و در دادگاه‌ها و ساختارهای اقتصادی و حتی کاخ سفید ببینیم.

آنچه مشخص است آن است که موضع ضد اسرائیلی و سامی ستیز در حال رخنه به سیاست‌های ایالات متحده هم هست و به ویژه در سال انتخابات نامزدها نمی‌توانند آرای این رای دهندگان احتمالی را نادیده بگیرند.

نویسنده سپس تاکید می‌کند که هشدار اولیه در رابطه با از دست رفتن احتمالی حمایت آمریکا یک ماه پیش نمایان شد، زمانی که ایالات متحده به شکل دراماتیکی حاضر به استفاده از حق وتو علیه طرح پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل نشد، امری که باعث شد نخست وزیر سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟سیل انتقادها به رئیس دانشگاه کلمبیا به‌دلیل سرکوب معترضانخیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها/گزارش ویژه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • چین در «ایندو-پاسفیک» راهبرد «قورباغه آب‌پز» را دنبال می‌کند
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • آیا چین می‌تواند؟
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • به وقتِ بیداری
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی