Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@21:15:54 GMT

پیشنهادی هدفمند برای طرح هدفمندی یارانه ها

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۴۴۳۶

پیشنهادی هدفمند برای طرح هدفمندی یارانه ها

از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در آذر ماه سال 1389 بیش از یک دهه می‌گذرد و با وجود افزایش تورم و هزینه‌های زندگی همچنان همان مبلغ اولیه 45500 نومان به ازای هر نفر واریز می‌شود که اخیراً وعده‌های از سوی دولتمردان جهت افزایش یارانه داده شده است که زمینه‌های اجرایی شدن آن در حال فراهم شدن است و قرار است این افزایش یارانه‌ها بیشتر نصیب دهک‌های پایین جامعه گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نوسانات چند سال گذشته نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی هر چند به طور اسمی، افزایش مبلغ یارانه‌ها نیاز است ولی موافقان و مخالفان خاص خود را در بین متخصصین دارد که هر یک ادله خود را بیان می‌کنند که بیشتر نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و حجم نقدینگی از سوی مخالفان و ناکافی بودن مبلغ جهت گذران حداقل معیشت برای دهک‌های درآمدی پایین جامعه از سوی موافقان مطرح می‌شود و اینکه این افزایش به صورت نقدی باشد یا کالا نیز خود محلی از بحث ایجاد کرده است. هدف از نگارش این مطلب بررسی افزایش یارانه‌ها از زاویه دیگری است که مرتبط با سلامتی است و بایستی مد نظر دولتمردان قرار گیرد که در ادامه بیان می‌شود:

 در گزارش سال 2000 سازمان بهداشت جهانی(world health organization)  نظام سلامت این گونه تعریف شده است که نظام سلامت متشکل از تمامی افراد، سازمان‌ها و فعالیت‌هایی است که هدف اولیه آنها حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه می‌باشد و دارای 4 کارکرد تولیت، تامین مالی، تامین منابع و ارائه خدمت است که در کارکرد تولیت به نقش دولت ها در تأمین سلامت مردم اشاره دارد و بر تکلیف دولت‌ها برای تأمین سلامت افراد جامعه به ویژه گروه های آسیب پذیر تاکید دارد. 

بی شک از مهم‌ترین جنبه‌های مرتبط با سلامتی، تامین غذای سالم و امنیت غذایی است که در سبد تغذیه خانوار‌ها قرار می‌گیرد و  بر طبق هرم غذایی به پنج گروه نان و غلات، سبزیجات، میوه جات، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ تقسیم می‌شود. نگاهی به وضعیت یک دهه گذشته تاثیرات طرح هدفمندی یارانه‌ها بر هرم غذایی نشان می‌دهد که بیشترین تاثیرات منفی این طرح مربوط به گروه گوشت و تخم مرغ و شیر و لبنیات است که عمدتاً ناشی افزایش هزینه‌ها و تورم به دلیل کاهش ارزش پول ملی است هر چند که در چند ماه گذشته گروه غلات را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اهمیت هر گروه از مواد غذایی برای گروه‌های سنی متفاوت است به طوری که نیاز به پروتئین در گروه‌های حساس جامعه(مادران باردار، نوزادان و کودکان) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و متاسفانه بیشتر حذفیات از سفره مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه در این چند سال، گروه گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات است و بدلیل تاثیرات طولانی مدت بر رشد و نمو جنین و نوزاد و کودک، سلامتی نسل آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در گزارش ماه قبل دفتر تغذیه وزارت بهداشت نیز به آن پرداخته شده و  با عنوان "هشدار کاهش مصرف گوشت و شیر در دهک‌‌های پایین درآمدی و خطر اختلال در رشد کودکان"  در 11 دی ماه 1400 در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است.

مسئله‌ی که به شدت تامین غذای سالم را تحت تاثیر قرار می‌دهد رقابت هزینه‌های خانوار است به طوری که راحترین گزینه، کاهش اقلام غذایی و کوچک شدن سفره مردم است که برای هزینه‌های چون اجاره مسکن و حمل و نقل منحرف می‌شود و افرایش مبلغ نقدی یارانه‌ها نیز تاثیری بر رنگین شدن سفره ندارد و طبعاً صرف امورات مذکور(مسکن و حمل و نقل) می‌شود. 

از ظرفیت افزایش یارانه‌ها می‌توان به عنوان گزینه‌ی برای سرمایه‌گذاری بر روی سلامت مردم از طریق هدف قرار دادن سفره غذایی مردم در جهت افزایش گروه‌های غذایی حساس برای گروه‌های سنی حساس استفاده کرد هر چند که نیازمند مدیریت صحیح در انجام فرآیند توزیع مناسب است که می‌توان از تجربه توزیع اقلام کوپنی در زمان جنگ تحمیلی و واریز یارانه نقدی به سرپرست خانوارها به صورت توام بهره جست و مکانسیمی را طراحی کرد که حداقل‌های اقلام پروتئین و غلات را حداقل برای 4 دهک پایین جامعه و برای مادران باردار، نوزادان و کودکان فراهم کند.

این امر باعث می‌شود تا اقلام حیاتی برای خانوارهای نیازمند فارغ از مسائلی چون تورم، بیکاری و افزایش هزینه‌ها فراهم گردد و تاثیرات اقتصادی بر سفره مردم نیازمند به شدت کاهش یابد و اندازه سفره مردم از رقابت هزینه‌های زندگی مصون می‌ماند و بدین ترتیب امنیت غذایی تامین و روی سلامت نسل آینده سرمایه‌گذاری می‌شود که تاثیرات همه جانبه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

*دانشجوی دکتری سیاستگذاری سلامت تبریز

 

منبع: الف

کلیدواژه: افزایش یارانه پایین جامعه یارانه ها سفره مردم هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راست و دروغ تبلیغ محصولات غذایی در تلویزیون

عبدالعظیم بهفر، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: قوانین منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت به مانند "حروف والی" در زبان عربی هستند که گرچه نوشته می شوند اما خوانده نمی شوند. لذا، به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می شوند اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه ها هستیم.

وی افزود: عدول از این قانون هم به روش های مختلف صورت می گیرد و ادعاهای غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می شود؛ اما با تساهل و مداراهای اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زُل می زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می کنند.

بهفر در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسوولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت ها عنوان می کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است، اینکه "هدف نمی تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذاهای مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است.

وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می شود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می شود؛ چرا که روغن های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن های حیوانی وجود دارد.

بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.

وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه ها و نوشیدنی هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را بعنوان یک چالش بحساب می آورد کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص های کمی قابل سنجش و اندازه گیری بروز رسانی کنند و دستورالعمل جدید را با جدیدت عملیاتی کنند

بهفر در پایان افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

کد خبر 6092648 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • کاهش وزن با دو قاشق چایخوری از سرکه سیب
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • چرا صدا و سیما با تبلیغات دروغ کالاهای آسیب رسان به سلامت مدارا می کند؟
  • راست و دروغ تبلیغ محصولات غذایی در تلویزیون