Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان نسبت به شروع زودهنگام چرای دام در مراتع ییلاقی این شهرستان هشدار داد.

محمد مهدی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چرای پیش از موعد و کوچ زودهنگام، علاوه بر تخریب و نابودی پوشش گیاهی، باعث فرسایش شدید خاک مراتع می‌شود و در این شرایط افزایش بحران‌های طبیعی همچون ریزگردها، طوفان‌های گردو غبار، سیل و سیلاب‌ها قابل پیش بینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتظار است که برای کاهش صدمات و جلوگیری از تخریب بیش از پیش پوشش گیاهی در مراتع، مرتعداران قبل از زمان مشخص شده در «پروانه مرتعدار»، از ورود دام به مرتع خودداری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی کاشان تصریح کرد: متاسفانه شهرستان کاشان، در بین ۲۱ ایستگاه باران سنجی استان اصفهان، در سال جاری با میانگین منفی ۱۷ ، رتبه ۱۲ را دارد. و حدود ۴۰ درصد شهرستان دچار خشکسالی بسیار شدید، ۲۹ درصد خشکسالی شدید است که ارقام بسیار گویا و خطرناک است.

شریفی تاکید کرد: پوشش گیاهی مراتع رابطه مستقیم با میزان بارندگی در زمستان دارد و کاهش باران و برف، به شدت تولید علوفه را کاهش می‌دهد و دشت کاشان در سال جاری قطعا با کاهش تولید علوفه روبرو خواهد شد. 

وی گفت: کاهش بارش‌ها، تغییر زمانی بارش‌ها از زمستان به بهار و تغییر الگوی بارش از برف به رگبار و باران‌های شدید باعث شده است که  امکان جذب در سفره‌های آب زیرزمینی کمتر شود. 

وی افزود: هر چند میزان قابل توجهی نهاده‌های دامی در دو سال گذشته از طرف دولت توزیع شده است ولی تاخیر در ورود دام  به مرتع، ضمن افزایش علوفه خوشخوراک و تکثیر گیاهان مرتع،  باعث کمک به اقتصاد بهره برداران و شادابی مرتع  خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان گفت: فصل چرای دام در مراتع ییلاقی این شهرستان از یکم خرداد شروع می‌شود و  با مرتعداران متخلف، طبق قانون برخورد خواهد شد.

شریفی افزود: طبق قانون، مسئولیت حفاظت از اراضی ملی، انفال و عرصه‌های مرتعی و جنگلی بر عهده اداره منابع طبیعی است و به‌منظور کاهش برخورد قضائی با مرتعداران متخلف، انتظار است که دهیاران، شوراهای اسلامی و نماینده مرتعداران نیز اطلاع رسانی مناسب داشته باشند. 

به گزارش ایسنا، شهرستان کاشان دارای ۷۲ مرتع ییلاقی است  که اقتصاد یک هزار و ۱۵۸ خانوار به طور مستقیم از این مراتع  تامین می‌شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها منابع طبيعي اداره منابع طبیعی شهرستان کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۲۸۰۰ متر مربع از اراضی ملی آباد بخش مرکزی که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی افزود: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6089926

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت