Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از آغاز استخراج و بررسی طرح تقسیم تهران به پنج پهنه فرماندهی آمادی و امدادی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش ایران اکونومیست، علی نصیری با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در ایام نوروز، اظهار کرد: پایش مخاطرات در مرکز عملیات اضطراری از هر سال فعالتر بود و فعالیت افراد بیشتری به صورت فیزیکی و شیفت‌های غیر مقیم پیش‌بینی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران در زمان وقوع طوفان تهران عملکرد خوبی داشت، خاطرنشان کرد: آمار و اطلاعات دقیق و کامل جمع‌آوری و ابلاغیه و دستورالعمل‌ها به شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه اعلام شد که این امر جلوگیری از تلفات جانی را به دنبال داشت؛ هرچند درختانی که از قبل پوسیده بودند و یا دکل‌هایی واژگون شدند و خساراتی را نیز داشتند.  البته مسئولیت ایمنی دکل‌ها بر عهده شهرداری نیست و صاحب دکل مسئولیت را بر عهده دارد.

نصیری همچنین تصریح کرد: مدیران ارشد سازمان روزانه از زیرساخت‌های مدیریت بحران سرکشی میدانی داشتند و با حضور در مرکز عملیات اضطراری، وضعیت را پایش می‌کردند که خوشبختانه عملکرد رضایت‌بخش است.

وی با بیان اینکه نقاط قابل بهبود مدیریت بحران شناسایی شده تا پس از تعطیلات بیش از پیش تقویت شوند، خاطرنشان کرد: با حضور مدیران در حوزه‌های مختلف و نظارت بر زیرساخت‌های عملیاتی، موفق شدیم که مشکلات را قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد شناسایی و رفع کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از ادامه روند واکسیناسیون در ایام نوروز خبر داد و افزود: ۲۲ اتوبوس در طول سال بی‌وقفه مشغول به خدمات‌رسانی بودند و در نوروز با نیمی از ظرفیت شیفت‌بندی شدند و با اتوبوس‌های موجود به نیازها پاسخ داده شد.

وی همچنین تصریح کرد: اتوبوس‌ها در دو شیفت پنج روزه از دوم تا یازدهم فروردین و هفت مرکز ثابت نیز با یک کانتر از ساعت ۹ تا ۱۴ فعال هستند.

نصیری با بیان اینکه شماره ۱۳۷ که مخصوص واکسیناسیون رایگان معلولان، جانبازان، افراد مسن و افراد ناتوان جسمی در درب منزل است، بنابر تصمیم ستاد مقابله با کرونا تا ۱۵ فروردین تعطیل خواهد بود، یادآور شد: با این وجود شماره ۱۳۷ برای دریافت تماس از پنجم فروردین فعال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۱ گفت: در نظر داریم طرح جامع امداد هوایی را به یک نقطه مشخص برسانیم؛ تهران طرح مدون و مصوبی در این زمینه ندارد و با توجه به این شرایط در تلاش هستیم که پیش‌نویس طرح با همکاری مشاور آماده و تا پایان بهار نسخه اول به نتیجه برسد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش دو برابری شتاب‌نگارهای سامانه هشدار سریع زلزله، ابراز امیدواری کرد که در سال جاری در صورت فراهم شدن شرایط، فاز اول عملیاتی سامانه هشدار سریع افتتاح شود.

نصیری با بیان اینکه سال‌های سال روی این طرح کار شده و هنوز عملیاتی نشده است و شتاب‌نگارها کمتر از حداقل‌ها است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ شتاب‌نگار در تهران فعال است که در نظر داریم به ۵۰ دستگاه برسد و امیدواریم این تعداد تا پایان سال خریداری و نصب شود.

وی با اعلام اینکه اعتبارات سازمان رشد بهتری نسبت به نرخ تورم سالیانه داشته است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که سوله‌های بحران نیمه‌کاره را به اتمام برسانیم که تعداد آن کمتر از ۱۰ سوله است و به فراخور جذب اعتبارات تکمیل خواهند شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت در مجموع ۱۰۴ سوله دارد و یک سوله نیز از بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، تأکید کرد: امیدواریم به زودی این سوله نیز افتتاح شود و تا پایان سال نیز دیگر سوله‌ها به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه یادآور شد: در بخش مشارکت اجتماعی، به دنبال این هستیم نیروهای جوان و داوطلبان واکنش اضطراری را ساماندهی و مشکلات را برطرف کرده و گروه‌های جهادی مسجد محور را اضافه کنیم.

وی از ایجاد پنج پهنه فرماندهی آمادی و امدادی در پنج نقطه تهران خبر داد و افزود: پایتخت طبق دستورالعمل استان‌های معین پیش از این به پنج نقطه تقسیم شده که هر نقطه یک مرکز خواهد داشت که فضای خالی از ساختمان باشد تا بتوان امکانات درمانی، اورژانسی، آتش‌نشانی و هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران را تجمیع کرد.

نصیری با بیان اینکه هر پهنه چهار یا پنج منطقه شهرداری تهران را فرماندهی می‌کند، گفت: این یک مسیر و برنامه یکساله نیست؛ در خصوص این طرح مشاور گرفتیم تا نقشه و طرح استخراج شود و حداقل عملیات را در یک پهنه شروع کنیم که اولویت با بوستان ولایت یا بوستان قلعه مرغی سابق است که باند فرودگاه و زیرساخت امدادی خوبی دارد.

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که زیرساخت‌های باند هوایی دوشان‌تپه نیز برای پوشش مناطق جنوب شرق تهران در موارد اضطراری حفظ و تقویت شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از تلاش برای شروع عملیات فاز اول پروژه SOS مرکز اعزام و شماره واحد امدادی در سال جاری خبر داد و افزود: مردم برای مشکلات امدادی با شماره‌های مختلفی تماس می‌گیرند و برای اینکه در لحظه خطر فقط با یک شماره تماس بگیرند این پروژه اجرا خواهد شد.

بنابر اعلام سایت شهر، وی با تأکید بر اجرای مرحله اول ارتباطات پایدار بحران در شهر تهران در شرایط اضطراری، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم امسال فاز اول را به بهره‌برداری برسانیم و فازهای بعدی را با جدیت دنبال کنیم.

نصیری اضافه کرد: برای فعال کردن سیستم مدیریت بحران مناطق شهرداری برنامه‌های متعددی داریم که اولین اقدام در سال گذشته انجام شد و مسئولان مدیریت بحران مناطق که در گذشته کارشناس بودند با شرایط سخت احراز صلاحیت به جایگاه مدیریت ارتقاء یافتند و افراد جدید نیز به عنوان مدیر وارد مرحله مصاحبه و بررسی توانایی‌های فرماندهی می‌شوند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: واکسیناسیون ، طوفان ، شهرداری تهران ، مدیریت بحران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: واکسیناسیون طوفان شهرداری تهران مدیریت بحران رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: سال گذشته در کشور ۱۶ هزار زلزله به ثبت رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه یک میلیون و 200 هزار شرکت صنعتی بالای 500 نفر و 150 هزار شرکت معدنی وجود دارد، اظهار داشت: این کارکنان می‌توانند در قالب تیم‌هایی تحت آموزش قرار بگیرند و در بحران‌ها در کنار دستگاه‌های امدادرسان باشند.

وی با بیان اینکه در صنعت بیمه باید از روش‌های نوین استفاده شود که سبب جذب مشتری شود افزود: براساس آمار اعلام شده تکرار وقوع زلزله در کرمانشاه حدود 40 تا 45 سال بوده و در آخرین زلزله 37 هزار واحد تخریب شده است و نسبت به میزان دریافتی بیمه این تعداد بسیار ناچیز است.

نامی گفت: باید مردم به بیمه اطمینان داشته باشند و ظرفیت آن افزایش یابد که در صورت تخریب منزل، فرد اطمینان داشته باشد که با خسارت بیمه منزل او تا انتها ساخته می‌شود و دغدغه دیگری نداشته باشد. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در سیل خرداد ماه سال گذشته 179 هزار هکتار خسارت دید که کمتر از 10 درصد بیمه بودند افزود: 1961 خودرو گرفتار سیل شدند که هیچکدام بیمه نبودند و این هنر بیمه‌گران است که مردم را ترغیب کنند.

نامی با بیان اینکه 8000 کیلومتر شبکه برق، آب و گاز در کشور وجود دارد که باید بیمه شود عنوان کرد: ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه شوند و در صورت تخریب مکانی بالاترین فرد در دستگاه مسئول است و این موضوع به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه از 66 مخاطره‌ای که تاکنون در دنیا شناسایی شده 44 مورد ان در کشور ما به وقوع پیوسته است گفت: مهمترین مخاطرات کشور ما به ترتیب سیلاب، زلزله، فرونشست، آتش سوزی، سرمازدگی و خشکسالی و غیره است و دو مورد اول از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای زلزله باید عزم عمومی وجود داشته باشد که مقاومت سازه را به هشت ریشتر و برای اماکن حساس به 10 ریشتر برسانیم افزود: سالانه در کشور حدود 15 هزار زلزله رخ می‌دهد که یک پنجم آن بالای چهار ریشتر است.

نامی گفت: در سال‌هایی که زلزله‌های مهم در کشور رخ داده همچون زلزله کرمانشاه 19 هزار و 300 زلزله به ثبت رسید و در زلزله بم 18 هزار و زلزله منجیل نیز به بیش از 20 هزار زلزله رسیده بود و این نشانگر مهمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 16 هزار زلزله به ثبت رسید افزود: صفحه ایران از چهار صفحه از بیرون تحت فشار است که خطرناک‌ترین آن شبه جزیره عربستان است و در نیمه اول سال گذشته در حرکتی غیرقابل انتظار حدود 21 میلی‌متر حرکت کرد در حالی که سال‌های قبل کمتر از یک میلی‌متر حرکت داشت و در یک منطقه در مدت پنج ماه و 10 روز بیش از 2400 زلزله رخ داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: وضعیت 220 سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت و متوجه شدیم در این مدت 12 زلزله بالای هفت ریشتر رخ داده که آخرین آن 7.7 ریشتر بوده است و این نشان داد اگر مقاومت سازه به استاندارد 7 ریشتر برسد زلزله به یک پدیده تبدیل می‌رسد.

نامی با اشاره به اینکه این فرهنگ بین مردم تقویت و نسبت به مقاوم سازی منازل خود حساس باشند گفت: 33 وزارتخانه، سازمان و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری نسبت به مدیریت بحران وظیفه دارند و همه ما باید احساس مسئولیت کنیم.

وی با بیان اینکه سیلاب یکی از خطرناک‌ترین مخاطره‌های امروز است افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی در دنیا به هم خورده باید هر روز منتظر این مخاطره باشیم و یکی از 34 چالش موجود در دنیا است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه برای در امان بودن از سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری نداریم گفت: آبخیزداری در بالادست بسیار مهم است و علاوه بر حفظ خاک مانع از بروز سیلاب می‌شود.

نامی با بیان اینکه باید از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی به طور جدی جلوگیری شود، عنوان کرد: از دادستان‌ها درخواست شده این موضوع را کنترل کنند، زیرا این موضوع بدهکار کردن جامعه به آینده است و این سبب حفظ جان و دارایی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه 144 هزار و 610 کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که 6820 کیلومتر ان از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند، گفت: باید با احداث سیل‌بند عرضی، اصلاح مسیر رودخانه‌ها و برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری